Bebop Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Att ha sin musik rippad på hårddisk och spela av via pc/mac erbjuder framför allt följande fördelar: Lättare att bläddra fram musik via t ex läsplatta - jag har hittat mängder av musik jag inte hittar när jag bläddrar i mina hyllor När jag spelar av via JRiver spelar jag ifrån internminne (musiken laddas upp på interminne och går till dacen därifrån) vilket tar bort behovet av cd-släde utom då jag rippar Det låter bättre än när jag spelar via CD-släde (drivrutinerna Asio och senaste Wasapi ext går helt förbi pc'ns/macens ljudkort). Däremot är man beroende av dess processor men jag kan inte hitta någon negativ påverkan. "Udda" cd-skivor som jag troligen inte kommer att spela särskilt många gånger till eller aldrig i min levnad kan jag packa ner i flyttlådor och magasinera som "negativ". Inför sommafens sjöturer eller bilresor kan jag ladda ner den musik jag vill ta med mig i önskad upplösning Jag kan dela min musik med våra barn (laglig fildelning) Möjlighet att ladda ner högupplösta PCM/DSD-filer Ovan sagda antar jag gäller även pc/mac i vackrare och dyrare skal med mer hifi-utseende. Allt detta är kanonbra... dvs så länge allt fungerar som det skall. På nätet läste jag att det finns två sorters människor: De som genomlevt en diskcrash De som ännu inte gjort det Sedan tio dagar tillhör jag grupp 1 Dessbättre har jag lyssnat till det viktigaste rådet av alla för de som lagrar sin musik på externa hårddiskar -》GÖR REGELBUNDEN BACKUP PÅ DINA FILER!!! En tur till butiken och inköp av en ny 3TB HDD -> koppla upp den mot min backup-hdd och ca 5 timmar senare var alla mina ca 50,000 filer på plats igen via USB 3.0 (med USB 2.0 tar det mer än 15 timmar) Det har också blivit klart för mig att en hårddisk kan betyda en del för funktionen. Ibland har jag haft problem med att jag får drop-outs (det blir tyst ett par sekunder), inte alltid men kanske ett par gånger sådär varannan kväll. Sedan jag bytte HDD, har jag inte haft några som helst problem med detta. Min arbetsgivares PC-expert är inte förvånad eftersom min tidigare 2TB HDD var fylld till ca 70% och dessutom enbart en 2,5" disk. Han menar att HDD fyllda till mer än ca 60 % riskerar drop-outs. Speciellt på de mindre diskarna. Varje gång jag påtalat detta har han upprepat att jag skall hålla mig till 3,5"-diskar och aldrig fylla dem med mer än 50-60% innehåll. Det har jag nu gjort och så här långt ser han ut att ha rätt. Men mitt huvudbudskap med denna tråd är att se till att köra back-up på era filer regelbundet. Håller er också borta från molnet om ni inte vill bli nersölade av reklam baserat på er smak. För stora musiksamlingar är det också dyrt... Förr eller senare smäller det. Du själv avgör om det skall stanna vid en puff eller en ordentlig knall... Quote
Taxmannen Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Jag är nog överdrivet paranoid, men jag har all information av värde, d v s inte bara musik utan även bilder, filmer, dokument o s v som inte enkelt kan återskapas dels på min huvuddator där jag jobbar och på en separat Air Port Time Capsule backupstation. den senare tar jag en fullständig kopia av månadsvis på en av två externa hårddiskar som roterar varav den ena förvaras "på hemlig ort" för att även klara brand/inbrott och inte minst virus även om detta peppar, peppar är ett mindre problem i Mac-världen. Alla filer som ändras mellan två hårddiskrotationer backar jag upp till mitt "privata moln" (en ftp-server hos min ISP), så i princip kan jag max förlora en dags information. Musikfilerna på min Aurender ser jag inte heller som orginal utan jag kopierar dit efterhand jag rippar/köper och taggar, men behåller originalen på huvuddatorn så att det är med i den vanliga backuplösningen. Så varför hängslen, livrem och strumpeband? Jag har också lärt mig den hårda skolan med ett par krascher under årens lopp Quote
Richard Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Ja, det gäller att ha en plan för när det händer, inte OM det händer för det gör det!! Själv har jag och två av mina hifikompisar speglingar av diskarna, inte helt uptodate men med några månaders mellanrum. Förutom det har jag en extra disk som jag backupar till och inte är ansluten till anläggningen i dagllg drift. Att ha backuper kan inte sägas nog strängt. Quote
Vox Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 "Tuffa grabbar tar inte backup!" Skämt åsido, hos mig var det backupdisken som kollapsade i våras. Det var i alla fall det som både jag och datorbutiken trodde. Alla symtom tydde på detta. Den "klickade" och gick inte att läsa. Köpte en ny disk och installerade i den externa enheten som tar backup på min NAS. Men inte heller den nya disken gick att läsa. Det visade sig att det inte var något fel på hårddisken utan det var elektroniken i den externa enheten som lagt av. Efter ytterligare ett besök i datorbutiken var problemet löst. Quote
Bebop Posted November 14, 2015 Author Posted November 14, 2015 //... inte minst virus även om detta peppar, peppar är ett mindre problem i Mac-världen. Hmmm... det finns olika bilder av det. Min svärson jobbar med IT-säkerhet på SHB's webbank. Han berättade för mig att nästan 70% av alla intrång på webbanken kommer via Mac. För några år sedan var det "jämt skägg" Hans tror att det beror på är att deras slutna system håller de bästa säkerhetsbolagen ute - avsaknad av konkurrens för utveckling av det bästa skyddet. Det problemet har inte iPhone, enligt honom. Quote
new order Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Ibland kan det också löna sig att läsa in sig när det gäller hårdvaran. Om ett specifikt märke/modell har Problem med driftsäkerhet går det att luska fram. Jag köpte seagate diskar som lagringsenhet, av 3 tb storlek. De funkar för mig men bara någon månad efter inköp så kom det fram att jusr de diskarna hade höga felprocent Som serverdiskar på ett företag som hållit statistik. Men nu kan det bero på att servrar går dygnet runt och ställer Högre krav på hårdvaran än vad jag gör med min nas. Quote
calle_jr Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Att göra manuell backup en gång i månaden ser jag som orimligt. Jag rippar till en disk och kopierar till den disk jag spelar med. Känner mig allt annat än säker. Man borde skaffa NAS. Alla filer som ändras mellan två hårddiskrotationer backar jag upp till mitt "privata moln" (en ftp-server hos min ISP), så i princip kan jag max förlora en dags information. Musikfilerna på min Aurender ser jag inte heller som orginal utan jag kopierar dit efterhand jag rippar/köper och taggar, men behåller originalen på huvuddatorn så att det är med i den vanliga backuplösningen. Hur görs backup? Quote
Bebop Posted November 15, 2015 Author Posted November 15, 2015 Att göra manuell backup en gång i månaden ser jag som orimligt. Vad är det för orimligt med det? Det är ju bara när man laddat upp/rippat man behöver köra backup. Då hämtar jag min backup-hdd, sätter i USB-kontakten och kör Vice Versa Pro som stämmer av de båda diskarna och kör back-up på de förändringar som gjorts. Det sköter sig själv och tar inte så lång tid. Man kan också ha den inkopplad jämt och låta den spegla med automatik eller med klocka men att bli av med filer kan ju ske på mer sätt än att disken kraschar så jag föredrar att ha backup-hdd'n avskild från systemet mellan gångerna. Jag inbillar mig också att en ständigt in- och uppkopplad hdd tar processorkraft. Om det har någon ljudlig påverkan vet jag inte men det kan i vart fall inte skada om man tar bort den när backupen är gjord. Arbetsinsatsen tar ungefär samma tid som att brygga ett par koppar kaffe och bre en macka fast mer sällan. Quote
Taxmannen Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Hmmm... det finns olika bilder av det. Min svärson jobbar med IT-säkerhet på SHB's webbank. Han berättade för mig att nästan 70% av alla intrång på webbanken kommer via Mac. För några år sedan var det "jämt skägg" Hans tror att det beror på är att deras slutna system håller de bästa säkerhetsbolagen ute - avsaknad av konkurrens för utveckling av det bästa skyddet. Det problemet har inte iPhone, enligt honom. Mac är ju givetvis inte 100% säkert - inget system som är anslutet till nätet och/eller där användaren kan installera saker eller på andra sätt modifiera systemet är - men några saker gör att det historiskt sett har varit något mindre utsatt för hot. Dels så vill hackers givetvis få så stor spridning som möjligt och då riktar man lämpligen in sig på de största plattformarna såsom Windows och/eller Android. Dessutom är ju Mac-OS baserat på unix vilket i sig innehåller ett antal säkerhetsfunktioner, men som sagt Mac-OS är inte på något sätt immunt mot virus och det finns ju också ett antal olika antivirusprogram för mac, om än inte alls lika kända som sina motsvarigheter för PC. Vad det gäller slutenhet så håller jag inte riktigt med. Det finns givetvis delar i hårdvaran och mjukvaran som är slutna men det är inget som hindrar utvecklingen av säkerhetslösningar och antivirusprogram, utan det har nog snarare handlat om att efterfrågan har varit begränsad men det är ju möjligt att det blir ändring på det framöver med tanke på vad din svärson säger Quote
Taxmannen Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Att göra manuell backup en gång i månaden ser jag som orimligt. Jag rippar till en disk och kopierar till den disk jag spelar med. Känner mig allt annat än säker. Man borde skaffa NAS. Hur görs backup? Time machine-lösningen är standard mac-os och den sköter sig helt själv. Det fina är ju att den sparar äldre generationer av filer så långt det får plats på hårddisken i Time Capsule så om man själv har sabbat en fil av någon anledning kan man gå tillbaka och hitta det man söker. När disken är full skiftar den ut de äldsta backuperna automatiskt. När jag skiftar "remote"-backup klonar jag hela Time Machine-backupen. Det tar lite tid att göra, men kräver ett minimum av användarinteraktion. Det är ett unix-script som körs en gång per dygn och kopierar alla nya eller ändrade filer i de kataloger jag valt ut, packar ihop dem i ett arkiv och skickar upp till en ftp-server. Jag håller hur som helst med Bebop att det kostar väldigt lite egentid att säkra backuperna även om det i viss mån är manuellt och det är garanterat värt det om något händer. Jag hade en kollega som just hade anlänt till Shanghai och satt på McDonalds med portföljen med jobbdatorn under stolen mellan fötterna. När han skulle gå märkte han att datorn var borta... Jobbmail och annat gick så klart att återskapa ganska enkelt, men av någon anledning hade han även alla sina privata bilder på den datorn också - gone for ever... Quote
Lasse Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Tack Bebob för den här tråden, då fick jag äntligen tummen ur att koppla i min backupdisk som jag köpte för några månader sedan. Så nu är allt säkrat som det ska! Quote
Harryup Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Nas är absolut ingen backup. Har haft en som blev sopren efter att en disk trasslat efter ett tag. Trots att det är just det en Nas klarar, dvs en trasig disk, efter en till finns det inte säkert något att rädda. En backup i samma hus är heller ingen bra backup. SÅ det enda som återstår är flera generationers backuper på annan plats. T.ex. så är sannolikheten att Malmö eller Stockholm skulle brinna samma dag låg. Men försiktiga kanske skall kika i "Svensk brandhistoria 400 år : med tyngdpunkt på 1600-1800 av Roland Andersson". Så en urkopplad enhet på annan plats är det enda som verkligen kan kallas backup. Inkopplade avstängda enheter kan tyvärr fortfarande dö av elfel. /Harryup Quote
Lasse Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 (edited) Har du två nasar med samma info blir väl den ena automatiskt en backup eller? Men grundtanken med just nas är att antingen spegla eller stripa diskarna (självklart beror det på budget och hur många diskar som får plats) så att du i största möjliga mån är säker från en diskcrash, alltså vilket raidnummerr du väljer att köra med. EDIT: Inget av ovanstående hjälper dock mot mjukvarufel... Edited November 15, 2015 by Ampalang Quote
Harryup Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Skulle inte kalla den andra en backup om den också är inkopplad samtidigt. Fick själv ett blandat fel då en av 6 diskar trasslade och de andra 5 rävkte inte för att köras. Quote
new order Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Så ni säger alltså att en raid konfigurerad nas inte innebär någon säkerhet. Det låter ju inte så kul... Quote
eliot Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Jag gör regelbunden backup. Min dator är en iMac från 2007 (2.8 GHz dual core extreme) med 2TB inbyggd hårddisk. - Den ursprungliga hårddisken på 500GB kraschade för några år sedan och då kunde jag återskapa allt med programmet Superduper Jag gillar inte Time Maschine utan jag vill göra det manuellt Just nu väntar jag på en ny 27-tums iMac med Retina 5K-skärm, 4.0GHz Intel fyrkärnig Core i7-processor med 1TB flashlagring. 1TB är lite lite jag så jag kommer att använda min externa hårddisken som jag hittills använt som backup. Det är en LaCie d2 Thunderbolt på 3,0 TB - men då måste jag skaffa en ny extern hårddisk till backup så jag följer diskussionerna med intresse Min nuvarande dator klarar knappt de stora filerna som jag får från min Nikon D810 och det är orsaken till att jag ännu inte publicerat mina HiFi-resor Quote
Lasse Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Så ni säger alltså att en raid konfigurerad nas inte innebär någon säkerhet. Det låter ju inte så kul... Beror helt och hållet på vilken konfiguration du använder. https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid Quote
calle_jr Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Fick själv ett blandat fel då en av 6 diskar trasslade och de andra 5 rävkte inte för att köras. Precis! Och att det smyger sig på så om inte annat hinner man sabba en massa själv också innan man listat ut att en hårddisk håller på att paja. Jag tar till mig det du skrev. Kanske en hyrd molntjänst är bättre? Quote
Harryup Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 En NAS är säkrare än bara köra på en enskild disk, men en NAS drivs av ett operativ ( ofta nån Linux) och skiter det sig eller med NAS hårdvaran så är det inte säkert man har någon info kvar. NASen skyddar egentligen bara så att en disk kan gå sönder och det går att byta den ofta under drift. Men när disk 2 går sönder "samtidigt" så har man inget. Ofta kan det ju bero på hur snabbt man uppfattar att disk 1 har problem. Vill det sig illa har disk 1 problem men dör inte direkt vilket hade varit enklare. På jobbet använder vi NAS för att lagra viktig information dock backar vi upp dom på band. Ett annat problem med att lagra backuper är att man vill ha olika generationer av filer så att bara spara dom på en NAS i senaste version är heller ingen backup. Felet kan ju ha smugit sig in succesivt och skall man hitta en fil utan problem så kanske man måste backa bakåt i tiden. Så en NAS med användadet av backupprogramvara är bättre än ingen backup men säker är den inte. /Harryup Quote
Harryup Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 eliot, dags att byta din första iMac ändå. Inom 2 månader så kommer den inte att kunna repareras längre om jag minns helt rätt. I vart fall inte av Apple auktoriserade verkstäder då man inte kommer ha reservdelar till den. /Harryup Quote
Harryup Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Calle, tycker nog molnet är lite dyrt om man behöver en del lagring. Men däremot så finns det 6TB diskar. Köp en eller 2 eller vad som behövs och kopiera NASen till vanliga diskar så kan du förvara diskarna hos en granne eller på jobbet så borde infomationen gå att återskapa. Och lagra både musik och dina bilder på diskarna. /Harryup Quote
calle_jr Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Jag gillar inte Time Maschine utan jag vill göra det manuellt Ogillar också de där programmen som ska hjälpa en att hålla ordning lätt som en plätt med schemaläggningar etc. De brukar börja med att sålla ner hårddiskar med skräpmappar. Windows är lika illa och skräpar ner mer än nånsin. Det mesta är gjort kortsiktigt och kommer inte funka längre än till nästa os-uppdatering. En tydlig macifiering. Föredrar en ren katalogstruktur utan krusiduller. Men backup en gång i månaden klarar jag inte hålla. Quote
Lasse Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Ogillar också de där programmen som ska hjälpa en att hålla ordning lätt som en plätt med schemaläggningar etc. De brukar börja med att sålla ner hårddiskar med skräpmappar. Windows är lika illa och skräpar ner mer än nånsin. Det mesta är gjort kortsiktigt och kommer inte funka längre än till nästa os-uppdatering. En tydlig macifiering. Föredrar en ren katalogstruktur utan krusiduller. Men backup en gång i månaden klarar jag inte hålla. Jag kör både Mac och Time Machine och jag har en tydlig och fin katalogstruktur helt utan krusiduller Quote
eliot Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 (edited) eliot, dags att byta din första iMac ändå. Inom 2 månader så kommer den inte att kunna repareras längre om jag minns helt rätt. I vart fall inte av Apple auktoriserade verkstäder då man inte kommer ha reservdelar till den. /Harryup Det vet jag! Det var därför som jag bara väntade på en ny iMac och jag beställde min dator den 4 november och jag borde få den endera dagen..... Edited November 16, 2015 by eliot Quote
Richard Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Jag gör regelbunden backup. Min dator är en iMac från 2007 (2.8 GHz dual core extreme) med 2TB inbyggd hårddisk. - Den ursprungliga hårddisken på 500GB kraschade för några år sedan och då kunde jag återskapa allt med programmet Superduper Jag gillar inte Time Maschine utan jag vill göra det manuellt Just nu väntar jag på en ny 27-tums iMac med Retina 5K-skärm, 4.0GHz Intel fyrkärnig Core i7-processor med 1TB flashlagring. 1TB är lite lite jag så jag kommer att använda min externa hårddisken som jag hittills använt som backup. Det är en LaCie d2 Thunderbolt på 3,0 TB - men då måste jag skaffa en ny extern hårddisk till backup så jag följer diskussionerna med intresse Min nuvarande dator klarar knappt de stora filerna som jag får från min Nikon D810 och det är orsaken till att jag ännu inte publicerat mina HiFi-resor Tror att det finns hyggligt goda förutsättningar att du kommer märka lite skillnad då den nya anländer Quote
Bebop Posted November 17, 2015 Author Posted November 17, 2015 Windows är lika illa och skräpar ner mer än nånsin. Det mesta är gjort kortsiktigt och kommer inte funka längre än till nästa os-uppdatering. En tydlig macifiering. Föredrar en ren katalogstruktur utan krusiduller. Men backup en gång i månaden klarar jag inte hålla. Jag förstår inte vad det är för program ni råkat ut för... Hemma har jag en mycket enkel struktur. E:/Musik och under den ligger sedan Artist/Album/Låtar. På min backup-hdd har "Musik" ersats av "Backup", alltså F:/Backup och sedan Artist/Album/Låtar. Det finns en programvara som jämför mellan gångerna så att jag bara behöver köra backup på filer som har tillkommit men det är ju till min fördel. Det skulle jag inte kalla nedskräpning. Så vad är det för nerskräpning? Jag kör backup när jag rippat eller laddat ner. Hur svårt kan det vara? Quote
LasseJ Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Jag förstår inte vad det är för program ni råkat ut för... Hemma har jag en mycket enkel struktur. E:/Musik och under den ligger sedan Artist/Album/Låtar. På min backup-hdd har "Musik" ersats av "Backup", alltså F:/Backup och sedan Artist/Album/Låtar. Det finns en programvara som jämför mellan gångerna så att jag bara behöver köra backup på filer som har tillkommit men det är ju till min fördel. Det skulle jag inte kalla nedskräpning. Så vad är det för nerskräpning? Jag kör backup när jag rippat eller laddat ner. Hur svårt kan det vara? Håller med Bebop här. Jag kör en Windowsbaserad HTPC kopplad till en NAS. Sedan kopierar jag ca två ggr i månaden NAS:en till en extern USB disk av lite dyrare högre kvalitet som killarna på vår IT avdelningen rekommenderade. Till den medföljde ett kopieringprogram som känner av de förändringar/uppdateringar som är gjorda. Sedan förvarar jag den disken på jobbet. Säkerhetskopieringen är enkel och det känns väldigt bra att ha en extra kopia på alla tusentals låtar jag har samlat på mig. Även jag har en enkel och tydlig mappstruktur både på NAS och extern disk. NAS: en i sig speglar så jag har både bälte och hängslen men som Harryup skriver så är spegling på NAS inte helt säkert men så klart mycket bättre än ingenting. /Lasse Quote
calle_jr Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Hur svårt kan det vara? Since you ask... När jag senast gjorde en helt ren installation så fick jag följande mappstruktur; - OneDrive - Desktop - Documents - Music - Pictures - Videos - Loca Disk - DATA - System Reserved - Network - Homegroup Den enda jag själv skapat är "DATA" som är en separat HDD. Sökvägen till defaultmapparna ovan landar på min SSD som har operativet, och den specifika men dolda sökvägen är: C:\Users\DefaultAppPool\Documents\ Det finns även tre parallella mappar som också heter "Documents" under "Users", som antagligen skapas för säkerhets skull utifrån att det skulle vara andra som loggar in på min pc. Jag skulle kunna ge mängder med liknande exempel, men behöver väl inte tragga om det. När det gäller backup-diskar så används ofta de med usb-gränssnitt. Alla sådana som jag har kopplat in har en helt onödig och krånglig programvara i roten som stör mitt klena ordningssinne. Det har ställt till det för mig ett par gånger, speciellt om jag skiftat disken mellan pc och mac. Många dokument, bilder, filmer mm har flyttats från disk till disk under 25 år, och det vore ju synd om exvis denna bild på Britt Wadner från Radio Syd skulle försvinna; Eller denna med storväxta kompisar från Smögen; Quote
conan Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 (edited) Kör sedan många år principen att ta backup via cwrsync på två externa usb diskar där den ena är hemma och den andra ligger på annan ort. Sedan byter jag disk en gång i månaden, extern hemma blir den disk som var extern borta och vice versa. Kan tillägga att detta räddat mig tre gånger. Dock har jag inte behövt ta fram disken från annan ort ännu. Att både disken i datorn och extern hemmadisk skulle krascha samtidigt är osannolikt men kan hända t ex vid brand eller om man är klantig vid återställning. Edited November 18, 2015 by conan Quote
Bebop Posted November 18, 2015 Author Posted November 18, 2015 (edited) Since you ask... Ja, fy för... men då har du väl gjort någon form av allmän backup? Det jag nämnt är backup/spegling av mitt musikbibliotek från en extern hårddisk till en annan hårddisk, från ett bibliotek till ett annat. Det finns ju inte mer än detta så jag kunde inte förstå vad det är för annat som skapas, men nu fattar jag. Mina bilder har jag på en annan extern hårddisk och jag gör samma sak där. Så jag kör med totalt fyra externa hdd, en för bild, en för musik och en backup för vardera. Det verkar uppenbarligare lite enklare oavsett graden av ordningssinne. Edited November 18, 2015 by Bebop Quote
Recommended Posts