Drenalin Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 Hej alla, jag är ny på forumet, och har väl som så många andra mest hållit mig i bakgrunden och läst om andras erfarenheter och försök. Nu tyckte jag dock att det var tid att registrera mig och även jag dra ett par strån till den gemensamma stacken? Jag har precis bytt ut det mesta av min anläggning (över 2 år) och börjar väl närma mig något som jag tror mig kunna leva med väldigt länge. Nu har jag en nål som berkar behöver bytas ut, och jag vet att vissa reparatörer har haft utbytesprogram. Men hur jag än söker kan jag inte hitta någon som gör detta nu, har programmen gått i graven?? Nålen är som jag skrev oven en Denon dl 304. Så om någon vet mera om detta skulle jag vara glad. Ha en bra musikdag alla?? Quote
Bebop Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 Hej alla, jag är ny på forumet, och har väl som så många andra mest hållit mig i bakgrunden och läst om andras erfarenheter och försök. Nu tyckte jag dock att det var tid att registrera mig och även jag dra ett par strån till den gemensamma stacken? Jätteroligt, Drenalin. Välkommen... Din resa är vi väldigt intresserade att ta del av. Angående din Denon så kommer det säkert svar från Vinylcalle. Quote
plundin™ Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 Hej och välkommen, Du kan kolla med HiFiklubben som håller i Denon, men så vitt jag vet har dom inget inbytesprogram. Att sätta dit en ny nål på din DL-103 kostar i runda slängar mins lika mycket som en ny av samma sort. Det finns en handfull firmor runt om i världen som erbjuder den tjänsten, tex. Roberto Torlai i Italien och Peter Ledermann på Soundsmith i USA, den senare gör ett fantastiskt jobb, har sett före och efterbilder (från mikroskop) på haverister Ledermann har räddat och i mångt blir dom snyggare/bättre än orginalmonteringen. (men det är ofta 20KKr+ pickupper han räddar)... /ptr Quote
Taxmannen Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 Hej och välkommen! Kul med nya medlemmar - jag ser fram emot att höra mer om din resa och vad du lirar på idag Quote
Drenalin Posted November 13, 2015 Author Posted November 13, 2015 Jag har inte hittat den på Hifiklubben, tror inte att den finns i deras sortiment längre. På Amazon kostar en Dl 304 mellan 700 och 900$ så jag hoppades att kunna spara in lite på den summan. Jag får höra med dom 2 du tipsade om, det kan ju hända att det blir billigare än att slänga den gamla och bara köpa en ny. Tack för tipsen? Hej och välkommen, Du kan kolla med HiFiklubben som håller i Denon, men så vitt jag vet har dom inget inbytesprogram. Att sätta dit en ny nål på din DL-103 kostar i runda slängar mins lika mycket som en ny av samma sort. Det finns en handfull firmor runt om i världen som erbjuder den tjänsten, tex. Roberto Torlai i Italien och Peter Ledermann på Soundsmith i USA, den senare gör ett fantastiskt jobb, har sett före och efterbilder (från mikroskop) på haverister Ledermann har räddat och i mångt blir dom snyggare/bättre än orginalmonteringen. (men det är ofta 20KKr+ pickupper han räddar)... /ptr Quote
Drenalin Posted November 13, 2015 Author Posted November 13, 2015 Tack för era välkomnanden? Jag har ju tittat med här ett tag, och borde reggat mig tidigare? Min hifiresa, ja.....var skall man börja? Som så många andra, så sträcker sig mina minnen av musikens värld, tillbaka till barndomen. Föräldrarna köpte en fruktansvärt dyr och vacker Dux stereoanläggning, åtminstone var det min uppfattning att den var dyr eftersom jag jämförde den med min lilla kasettbandspelare. Lyckan var stor när man var ensam hemma och Abba, George baker, Boney M och svensktoppen snurrade på skivtallriken fast man inte fick röra grejorna. När jag fyllde 14 hade jag sparat tillräckligt för att kunna gå in på Expert och peka på en Scantic anläggning och stolt annonsera att, den där tar jag! Åherrejösses vad bra det lät när man nu kunde spela in radioprogrammen med Dolby!! Musik kunde ju omöjligt bli bättre än så här! Jag var helt säker på att jag hade den helt rätta anläggningen, och tyckte nog att det som andra köpt var ju varken lika snyggt eller lät lika bra? Ja stolt var man, tills en bekant köpte Rotel,? Då var det inte lika kul att komma hem längre......men jag hade inte råd att byta något,då allt jag fick över gick till skivor. Så jag hade detta tills jag köpte nytt från Hifiklubben ( oj vad jag gillade konceptet dom hade, du får mera för dina surt förvärvade slantar om du lägger dom i våran ficka?) Denon poa3000 blev inköpt och en Denon dp 47 skivspelare ( tror försteget hette 2000 nånting) Dessa grejorna stannade i rätt många år, ända tills jag åkte in på ett sidospår med en hemmabioanläggning, som faktiskt gjorde att jag kom av mig helt men musiklyssnandet. Vi köpte hus samtidigt och pendlade fram och åter till Danmark i jobbet, så musiklyssnandet låg i bakgrunden tills för omkring 6 år sen då jag började få mera ordning på mina prioriteringar? Idag sitter jag med Pass F5 som byggdes i som ett vinterprojekt, Pass B1 buffertsteg, en Denon Dp 59l skivspelare och ett par sprillans nya fairytale Audio Storyteller högtalare och är väldigt nöjd med detta? Det som kommer att behöva uppgraderas är Dacen och Cdspelaren..... Vad det blir får tiden visa. Sen så kommer jag att jämföra skivspelare för att se om jag hittar något intressant, problemet är att jag gillar utseendet på 59:an Jag är inte den som hela tiden måste hitta något nytt, men när man hör något som verkligen får ögonbrynen att höjas..... Ja då vet man att plånboken kommer att få ett anorektiskt utseende...... Igen? Drenalin. Quote
calle_jr Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 Idag sitter jag med Pass F5 som byggdes i som ett vinterprojekt, Pass B1 buffertsteg, en Denon Dp 59l skivspelare och ett par sprillans nya fairytale Audio Storyteller högtalare och är väldigt nöjd med detta? Håller med att DP59L är fin. Den ser välbyggd ut. Jag har en kompis som har en sådan, och han har fått lite bekymmer med tonarmen som fick en smäll i en flytt. Skulle faktiskt vara kul att sätta en annan arm på den. Känner igen mig i din reseberättelse Quote
Vinylcalle Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Hej och välkommen till forumet. Denon DL-304 är en kanonfin pickup. Till en början vore det intressant att veta hur du kommit fram till att den är sliten? Denon har inget utbytesprogram (åtminstone inte i Sverige/Europa/USA) för sina pickuper (tror det fanns för 10-20 år sedan dock) för sina pickuper. Nu innebär ju utbyesprogrammen av den typ t.ex. Ortofon har dock att du får en summa för din gamla pickup när du byter in den mot en ny lika dyr eller dyrare. I detta fallet vore det inte möjligt. Av den enkla anledningen att Denon inte längre gör några DL-304 eller däröver. Vad jag känner till (inte säkert) så tillverkar Denon enbart DL-110, DL-103 samt DL-103R (möjligen även DL-301 II). Den förklaring jag hört var att fabriken som tillverkade åtminstone DL-160 och DL-304 skadades i Tsunamin som drabbade landet för några år sedan. Om detta nu stämmer var det väl tyvärr så sorgligt att man inte ansåg det lönt att ta upp produktionen igen. Jag har själv 4 olika Denon pickuper i samlingen (2 nyligen tillkomna) DL-103, DL-103D, DL-S1 samt DL-1000A. MvH Carl Quote
Adagio Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Välkommen trevlig liten historia, Denon POA de kommer man ihåg från början av sitt intresse, ouppnåbara, hiskligt dyra för en gymnasist som höll på att flytta hemifrån. F5 har jag lyssnat en del på, låter fint. Kul hoppas det löser sig i PUfrågan. Quote
Drenalin Posted November 15, 2015 Author Posted November 15, 2015 Håller med att DP59L är fin. Den ser välbyggd ut. Jag har en kompis som har en sådan, och han har fått lite bekymmer med tonarmen som fick en smäll i en flytt. Skulle faktiskt vara kul att sätta en annan arm på den. Känner igen mig i din reseberättelse Ja den kan ju inte bara stå i en garderob och vara handikappad, då får du leka doktor och sy dit en ny arm? Quote
Drenalin Posted November 15, 2015 Author Posted November 15, 2015 (edited) Hej och välkommen till forumet. Denon DL-304 är en kanonfin pickup. Till en början vore det intressant att veta hur du kommit fram till att den är sliten? Denon har inget utbytesprogram (åtminstone inte i Sverige/Europa/USA) för sina pickuper (tror det fanns för 10-20 år sedan dock) för sina pickuper. Nu innebär ju utbyesprogrammen av den typ t.ex. Ortofon har dock att du får en summa för din gamla pickup när du byter in den mot en ny lika dyr eller dyrare. I detta fallet vore det inte möjligt. Av den enkla anledningen att Denon inte längre gör några DL-304 eller däröver. Vad jag känner till (inte säkert) så tillverkar Denon enbart DL-110, DL-103 samt DL-103R (möjligen även DL-301 II). Den förklaring jag hört var att fabriken som tillverkade åtminstone DL-160 och DL-304 skadades i Tsunamin som drabbade landet för några år sedan. Om detta nu stämmer var det väl tyvärr så sorgligt att man inte ansåg det lönt att ta upp produktionen igen. Jag har själv 4 olika Denon pickuper i samlingen (2 nyligen tillkomna) DL-103, DL-103D, DL-S1 samt DL-1000A. MvH Carl Han som jag köpte spelaren av, sa att det var ett missljud med den pickupen, han testade med en annan pickupoch då var missljudet borta. Jag har inte själv hört det då jag inte köpt något riia än. Ok, jag visste inte att den utgått ur tillverkningen, synd, för dom ggr jag hört den har den låtit bra. Drenalin Edit: bytte ord. Edited November 15, 2015 by Drenalin Quote
shaft Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Hej! Jag kör en DL-304 och är inne på mitt andra exemplar. När den första lade av (upphängningen) efter att jag hade kört den ganska många år så köpte jag en ny på eBay för ca 2 år sedan. Det har funnits en baktanke att serva den gamla med en ny nål och ha den som backup, men det har inte blivit av. Det kostar ju en del. Soundsmith har jag hört bra saker om - de kan även sätta in nya nålarmar av bra "kvalisort". Jag är lite sugen på att prova För mig är Denon-304 en elegant musikförmedlare. Det har låg utnivå och trivs med bra RIAA-steg. Körde först med ett Denon PRA-1000 försteg som jag "hotwirade" medMC-in till Rec-out till min andra förstärkare. Funkade kanon. Numera kör jag med en Accuphase E-406 som har ett fint MC-steg som jag också "hotwirar". Quote
Drenalin Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Hej. Nu när jag tittat runt lite så har jag bestämt mig för att köpa en ny nål. Dock får det vänta ett litet tag då jag uttömt alla ekonomiska möjligheter via ett par underbara, fina, vackra, fantastiska ............(ja ni fattar,) högtalare. ( ja, jag är glad för dom?) Återkommer i ärendet när jag införskaffat nålen ifråga. Godnatt på er. Drenalin Quote
Apexorca Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Min hifiresa, ja.....var skall man börja? Som så många andra, så sträcker sig mina minnen av musikens värld, tillbaka till barndomen. Föräldrarna köpte en fruktansvärt dyr och vacker Dux stereoanläggning, åtminstone var det min uppfattning att den var dyr eftersom jag jämförde den med min lilla kasettbandspelare. Lyckan var stor när man var ensam hemma och Abba, George baker, Boney M och svensktoppen snurrade på skivtallriken fast man inte fick röra grejorna. När jag fyllde 14 hade jag sparat tillräckligt för att kunna gå in på Expert och peka på en Scantic anläggning och stolt annonsera att, den där tar jag! Åherrejösses vad bra det lät när man nu kunde spela in radioprogrammen med Dolby!! Musik kunde ju omöjligt bli bättre än så här! Jag var helt säker på att jag hade den helt rätta anläggningen, och tyckte nog att det som andra köpt var ju varken lika snyggt eller lät lika bra? Ja stolt var man, tills en bekant köpte Rotel,? Då var det inte lika kul att komma hem längre......men jag hade inte råd att byta något,då allt jag fick över gick till skivor. Så jag hade detta tills jag köpte nytt från Hifiklubben Drenalin. Välkommen och kul att du delar med dig. Känner igen detta nästan på pricken. Föräldrarnas DUX, Abba, den första lönen helt till stereo... mm. Quote
Drenalin Posted November 17, 2015 Author Posted November 17, 2015 Välkommen och kul att du delar med dig. Känner igen detta nästan på pricken. Föräldrarnas DUX, Abba, den första lönen helt till stereo... mm. Och jag som kände mig så speciell? Quote
YYZ Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Välkommen in hit i hifi-värmen Drenalin! Ja jäklar vad Sweet Fanny Adams rockade... Quote
Drenalin Posted November 18, 2015 Author Posted November 18, 2015 Ja, allt rockade på den tiden, och inte satt man och lyssnade på annat än bara musiken och känslan som den förmedlade. Det har nog känts dom senaste åren som att jag tappade glädjen lite och bara försökte hitta rätt igen. Nu har äntligen skivorna börjat snurra längre åt gången istället för att bara zappa igenom allt. Quote
Vinylcalle Posted November 19, 2015 Posted November 19, 2015 Han som jag köpte spelaren av, sa att det var ett missljud med den pickupen, han testade med en annan pickupoch då var missljudet borta. Jag har inte själv hört det då jag inte köpt något riia än. Ok, jag visste inte att den utgått ur tillverkningen, synd, för dom ggr jag hört den har den låtit bra. Drenalin Edit: bytte ord. Då skulle jag som nummer 1 undersöka detta själv. Folk säger dom mest tokiga saker. I förra veckan lagade jag en tuner genom att visa hur man tryckte i en RCA kontakt i en RCA-hona. Hej. Nu när jag tittat runt lite så har jag bestämt mig för att köpa en ny nål. Dock får det vänta ett litet tag då jag uttömt alla ekonomiska möjligheter via ett par underbara, fina, vackra, fantastiska ............(ja ni fattar,) högtalare. ( ja, jag är glad för dom?) Återkommer i ärendet när jag införskaffat nålen ifråga. Godnatt på er. Drenalin Vad innebär att köpa en ny nål? Att låta retippa/renovera din DL-304? MvH Carl Quote
Drenalin Posted November 19, 2015 Author Posted November 19, 2015 Då skulle jag som nummer 1 undersöka detta själv. Folk säger dom mest tokiga saker. I förra veckan lagade jag en tuner genom att visa hur man tryckte i en RCA kontakt i en RCA-hona. Vad innebär att köpa en ny nål? Att låta retippa/renovera din DL-304? MvH Carl Hahaha? Du var ju en bra reparatör!! Inte många kan reparera saker så enkelt! Utan då hittas det minsann mycket annat som är fel? Ja då har du ju berättat trollkarlens hemlighet.......hur känns det att ha tagit död på hela reparatörsbranchen??? Ja du har rätt i att jag får testa den själv, men då jag inte äger ett riia än får jag ta med spelaren till någon som kan lite mera om det än vad jag kan, och som kanske kan lokalisera vad felet kan vara. Quote
Vox Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Ja du har rätt i att jag får testa den själv, men då jag inte äger ett riia än får jag ta med spelaren till någon som kan lite mera om det än vad jag kan, och som kanske kan lokalisera vad felet kan vara. Hur vet du att det är något fel på pickupen om du inte har testat den? Quote
Drenalin Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Hur vet du att det är något fel på pickupen om du inte har testat den? Det var det som jag fick berättat av killen som sålde skivspelaren, han hade testat med annan nål och då var det inget missljud. Men som kalle skrev så är det ju möjligt att det helt enkelt är ett kontaktproblem. Skall försöka titta på det nu i helgen. Quote
Vinylcalle Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Hahaha? Du var ju en bra reparatör!! Inte många kan reparera saker så enkelt! Utan då hittas det minsann mycket annat som är fel? Ja då har du ju berättat trollkarlens hemlighet.......hur känns det att ha tagit död på hela reparatörsbranchen??? Ja du har rätt i att jag får testa den själv, men då jag inte äger ett riia än får jag ta med spelaren till någon som kan lite mera om det än vad jag kan, och som kanske kan lokalisera vad felet kan vara. Nja nu är det ju ganska ofta fel på apparater också (men skulle jävlar i mig inte förvåna mig om det var närmare 50/50) så reparatörerna har jag ingen lust att ta död på. Däremot kommer det nog inom inte allför snar framtid vara en väldigt stor andel som är pensionerad sorgligt nog. Du har ingen du kan låna ett RIAA av? Om jag inte minns fel har DL-304 en speciell typ av spolar som gör att utnivån är väldigt låg 0,18mV/5cm/sek. Det ställer krav på ett bra RIAA-steg. MvH Carl Quote
calle_jr Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Det ställer krav på ett bra RIAA-steg. Det kan ju rent av ha varit det som var "felet"... Quote
Drenalin Posted November 27, 2015 Author Posted November 27, 2015 Imorgon kommer det en kompis hit med ett Riia, så då kommer jag förhoppningsvis att veta lite mera om nålens skick. Quote
Drenalin Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Ok då har jag provat nålen, och det låter inget vidare. Det låter precis som om man tar en nål (ja faktiskt?) och drar på skivan med. Dessutom så spårar den inte speciellt utan glider fram och tillbaka mellan olika spår. Så den är troligtvis död, eller vad tror ni? Quote
Vinylcalle Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Ok då har jag provat nålen, och det låter inget vidare. Det låter precis som om man tar en nål (ja faktiskt?) och drar på skivan med. Dessutom så spårar den inte speciellt utan glider fram och tillbaka mellan olika spår. Så den är troligtvis död, eller vad tror ni? Låter ju som om nålen är kraftigt skadad alternativt att den är extremt skitig. Att titta på den under förstoring kunde ge en ledtråd. Kan vara värt att prova att rengöra den ordentligt. MvH Carl Quote
AlfaGTV Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Ett USB mikroskop kostar runt en hundring på eBay och med ett dylikt kan man ganska snabbt avgöra om man vill sänka nålen i spåret på sin förstautgåva av Beatles White Album, med serienummer 1 Som exempel, min Denon DL-103 Quote
Vinylcalle Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Ett USB mikroskop kostar runt en hundring på eBay och med ett dylikt kan man ganska snabbt avgöra om man vill sänka nålen i spåret på sin förstautgåva av Beatles White Album, med serienummer 1 http://www.ollars.net/hififorum/dl103tip.jpg/img] Som exempel, min Denon DL-103 Vilket USB-mikroskop har du använt? MvH Carl Quote
AlfaGTV Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Vilket USB-mikroskop har du använt? MvH Carl Det var ett sånt hära: http://www.ebay.com/itm/271845926901 Det går tretton på dussinet av dem så detta är bara ett exempel. /Micke Quote
Drenalin Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Det vet i fåglarna om jag hade satt en nål i det albumet överhuvudtaget. Serienummer 1? Jag kan köpa det för en hundring? Nej skämt åsido så ser det intressant ut med ditt tips, blir att inhandla ett sådant. Quote
Recommended Posts