Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag ska framöver hitta en bra strömlösning för min anläggning och som ni vet blir det en del funderingar. Jag har bilden ganska klar för mig vad jag vill åt sen får vi se vilken lösning som passar mig bäst totalt sett.Dock är det en sak jag vill få mer klarhet i och det gäller det trafobrum jag ibland upplever från mitt slutsteg (Classe CA-2300). Trafobrum uppkommer ju som dom flesta vet ibland (sällan konstant hos mig vilket gör det lite knepigare att se effekt vid ett hemlån av en produkt) och orsakas av diverse smuts i strömmen , både internt från lampor o dylikt i lägenheten och utifrån kommande faktorer som smutsar ner strömmen in. Det är iaf så jag har förstått det hela utan att vara någon expert i ämnet.

Jag vill få en så nära 100% lösning på just detta trafobrum fenomen (det är ju även negativt för ljudet och slutsteget i sig också vad jag förstår) och undrar om tex den kretsen/skyddet som beskrivs som DC Offset Blocker (bla Gigawatt har det och beskriver det i texten för sina strömrenare) gör samma sak som Isotek`s syncro kabel?

Läser man texten för båda så ska det ju lösa just detta fenomen , dock så är det lite svårt att tyda av texterna för respektive produkt om det är exakt samma sak dom gör.

Min frågeställning är alltså om det är samma sak dessa två exempel gör och dom bara beskriver det lite olika och om det isf blir en 100% lösning på detta fenomen oavsett produkt?

Jag kan säga att jag har haft en syncrokabel hemma och den tyckte jag gjorde saken mycket bättre och jag upplevde då bara mindre brum från slutsteget om man la örat emot det. Det kanske är "normalt" brum man får leva med sen vet jag som sagt inte om jag alltid lyssnade på slutsteget när det var värst "smuts" i strömmen hemma.

Sen har jag också varit i kontakt med bla PS Audio ang deras regeneratorer vilka i dom allra allra flesta fall löser detta problem men det är en annan historia och en annan produkt.

Mvh hrk

Posted

Jag verkade visst ha postat samma ämne två ggr.Lyckas inte ta bort det ena men det kanske någon moderator kan göra?

/hrk

Posted

Hej!

Hade problem med DC-offset tidigare det var hemskt, ibland lät allt bra ibland brummade slutstegen så jag hörde det där jag satt!!

Då dom brummade tappade dom dynamik!

Löste detta med en Syncro kabel som matar en highend list från Kemp, allt givetvis med egen 5mm2 från central med nörd säkring och furutech uttag!

Skulle aldrig byta bort den lösningen mot nått annat, testat nätfilter med det löste inte DC offset som Syncron!

Har ingen erfarenhet av den andra produkten, ger bara min erfarenhet av DC-Hvetet!!

Lycka till!!! =)

Posted
Jag verkade visst ha postat samma ämne två ggr.Lyckas inte ta bort det ena men det kanske någon moderator kan göra?

/hrk

Ordnat....

Posted

Du kan i princip bygga en enkel DC-fälla med några kondensatorer och zenerdioder för under 1000kr med låda och allt som tar bort några volt DC på nätet. Ofta får man DC på nätet pga fasfel (som kommer av motorer och annat som drar ström ojämt/ med fasfel) som går att motkompensera genom att lägga på rätt mängd capacitans parallellt med strömmen. Det är bla så som LAB12's gordian gör för att minimera detta problem.

En trafo mäts alltid i VA istället för Watt eftersom det tillkommer en faktor Cosinus Fi pga av just fasfelet. Nollgenomgången av trafon (dvs när spänningen är noll i vägguttaget men ström ännu flyter, har sett exempel på 10 A i detta läget. Trafon brummade som en mopedmotor...) skapar ett resulterande fält i kärnan som gör att den kan "bottna" och inte klara av mer magnetfält i kärnan. När detta sker så kastar lindningarna ut och ett brum uppstår. Pågår detta en stund så kan trafon skadas irreversibelt.

En skiljetrafo hade varit en lösning som på sekundären tar bort all DC men problemet där blir istället att den i sig får stora problem med den DC som finns... Moment 22.

Att regenerera hela systemet som PS Audio är ju också en lösning även om den är rätt omfattande och därför dyr. Deras gamla PS1000 som jag en gång sålde var grymt bra men med stor torroid så var den i sig mycket känslig för störningar. Faktum är att en gammal stor tung E-kärna ofta är bättre då den inte kan "bottna" på samma sätt som en stor torroid. Även om den är sämre på allt annat.

Prova hem lite olika produkter och lyssna och se vilka lösningar som fungerar bäst kl 18-20 då strömmen ofta är som sämst då alla är hemma. Fast bor man nära en industri eller sjukhus så kan det vara ännu sämre under dagtid. Efter kl 00 på natten brukar det oftast låta mycket bättre hos alla då de flesta sover.

Det är dina öron som bestämmer vad som låter bra! Lycka till.

Mvh Lasse

Posted
Hej!

Hade problem med DC-offset tidigare det var hemskt, ibland lät allt bra ibland brummade slutstegen så jag hörde det där jag satt!!

Då dom brummade tappade dom dynamik!

Löste detta med en Syncro kabel som matar en highend list från Kemp, allt givetvis med egen 5mm2 från central med nörd säkring och furutech uttag!

Skulle aldrig byta bort den lösningen mot nått annat, testat nätfilter med det löste inte DC offset som Syncron!

Har ingen erfarenhet av den andra produkten, ger bara min erfarenhet av DC-Hvetet!!

Lycka till!!! =)

Grattis till en lösning som gav dig önskat resultat.Det är samma sak hos mig , ibland inget brum och ibland rejält brum men det är nog oftast så det är vad jag förstår.

Det jag undrar är om dom nätfiltren du testade hade det beskrivna DC Offset skyddet och trots det inte gav bot på problemet?

/hrk

Posted
Du kan i princip bygga en enkel DC-fälla med några kondensatorer och zenerdioder för under 1000kr med låda och allt som tar bort några volt DC på nätet. Ofta får man DC på nätet pga fasfel (som kommer av motorer och annat som drar ström ojämt/ med fasfel) som går att motkompensera genom att lägga på rätt mängd capacitans parallellt med strömmen. Det är bla så som LAB12's gordian gör för att minimera detta problem.

En trafo mäts alltid i VA istället för Watt eftersom det tillkommer en faktor Cosinus Fi pga av just fasfelet. Nollgenomgången av trafon (dvs när spänningen är noll i vägguttaget men ström ännu flyter, har sett exempel på 10 A i detta läget. Trafon brummade som en mopedmotor...) skapar ett resulterande fält i kärnan som gör att den kan "bottna" och inte klara av mer magnetfält i kärnan. När detta sker så kastar lindningarna ut och ett brum uppstår. Pågår detta en stund så kan trafon skadas irreversibelt.

En skiljetrafo hade varit en lösning som på sekundären tar bort all DC men problemet där blir istället att den i sig får stora problem med den DC som finns... Moment 22.

Att regenerera hela systemet som PS Audio är ju också en lösning även om den är rätt omfattande och därför dyr. Deras gamla PS1000 som jag en gång sålde var grymt bra men med stor torroid så var den i sig mycket känslig för störningar. Faktum är att en gammal stor tung E-kärna ofta är bättre då den inte kan "bottna" på samma sätt som en stor torroid. Även om den är sämre på allt annat.

Prova hem lite olika produkter och lyssna och se vilka lösningar som fungerar bäst kl 18-20 då strömmen ofta är som sämst då alla är hemma. Fast bor man nära en industri eller sjukhus så kan det vara ännu sämre under dagtid. Efter kl 00 på natten brukar det oftast låta mycket bättre hos alla då de flesta sover.

Det är dina öron som bestämmer vad som låter bra! Lycka till.

Mvh Lasse

Du verkar ha full koll på detta ämne till skillnad mot mig även om det har ljusnat en del det senaste halvåret ;) ! Sen kommer mina öron absolut att få bestämma och det ska testas lite vid tillfälle men jag tycker dock att brummet varierar trots samma tidpunkt olika dagar vilket som sagt försvårar det hela lite.

/hrk

Posted
Grattis till en lösning som gav dig önskat resultat.Det är samma sak hos mig , ibland inget brum och ibland rejält brum men det är nog oftast så det är vad jag förstår.

Det jag undrar är om dom nätfiltren du testade hade det beskrivna DC Offset skyddet och trots det inte gav bot på problemet?

/hrk

Hej. Var Kemp power source tror den har nått DC skydd. Den tog bort ca75% brum och syncron 95% av brummet! Innan hade jag ett Isotek vad det nu hette, det hjälpte inte alls.

/Duck

Posted

Hej,

Jag har ju samma förstärkare som dig. Har inget som helst brum alls. Hade Classé C-201 innan och den brummade till och från. Drog egen matning från egen grupp till stereon och då försvann brummer. Skaffade sedan en Isotek Auqaries och då blev även ljudet bättre. Klarare ljud, mera lugn när det ska vara lugnt. kör med vanlig säkring och std uttag i väggen.

/Lasse

Posted

Det verkar som ingen riktigt har svaret på om DC blocker gör exakt samma sak som Syncron men hur som haver kan man väl konstatera att båda alternativen verkar lösa trafobrum på ett relativt bra sätt , framförallt om det är utifrån kommande störningar från nätet. Sen om det blir 100% eller inte får man väl se hemma hos sig själv vid test.

Jag rundar av denna tråden och konstaterar att man kan använda en Syncro kabel , DC blocker i en strömrenare eller köra på regenerering för att råda bot på trafobrum. Vad som passar bäst för en själv och sin elektronik får man väl testa sig fram till.

Jag tackar för era inlägg och efter ännu lite mer kontakt med tillverkare så har min bild blivit ännu klarare än förut. Nu är det bara för mig att testa lite hemma och se vad det ger och sedan ta ett beslut vad som passar mig bäst totalt sett.

/hrk