Jump to content

Recommended Posts

Posted

I Januari 2013 startade jag ett högtalarprojekt, nu nästan tre år senare har detta projekt utkristalliserats till två högtalarmodeller, en golvare som är helt färdig och en "liten" stativare som bara har lite filterjustering kvar.

Produktlansering är planerad till 2016.

Men innan dess är jag väldigt nyfiken på hur den lilla fungerar och låter i olika rum och med olika elektronik, så om det är någon som är lite sugen på att få besök så kommer jag gärna och spelar och kanske pratar lite om mina senaste modeller :)

Då högtalarna använder aktiv bas är förutsättningarna för en trevlig eftermiddag att du har ett par lediga lågnivå utgångar på förstärkaren/försteget(volymberoende) i nödfall kan man använda en förgrening på befintlig utgång från försteg.

Min tanke är att ja kommer hem till dig, vi lyssnar först på ditt system för att få en referens, sedan kopplar vi in mina högtalare och tillhörande bas-slutsteg, vi mäter upp rummet och justerar basen. Sedan spelar vi och tyckertill tills vi tröttnar.

Lite högtalarfakta. (Stativaren)

2-vägs med aktivt driven bas

Diskant. Äkta banddiskant

Mellan. 2 x 6.5" keramiska element

Bas. 8.3/4" alu kon

Känslighet. 89db

Basförstärkare. 2 x 600w m inbyggda filter, eq mm

Frekvens omfång 22-40kHz

Alla element spelar i slutna lådor!

Är det någon som är nyfiken så PMa mig eller ännu hellre skicka e-post till anders@dadesign.se

Jag tackar för eder uppmärksamhet och tid

Med vänlig hälsning, Anders

Posted

Jag gjorde själv en nyfikenhetsresa för 3-4 månadr sen, en bekant ringer mig och frågar mig vad jag skulle hitta på i helgen?

Jaaaaaeeeee..... Inget vad jag vet svarade jag, ja då vet du nu! Säger han då, du skall med mig och lyssna på högtalare.

Detta blev startskottet till en helomvändning av alla mina planer med högtalare, min tanke var att bygga egna högtalare men detta blev skrinlagt rätt fort efter att jag hade varit på besök hos Anders och hade fått chansen att omvärdera vad jag trodde att jag visste om högtalare.

Anders som visade sig vara en humoristisk och väldigt ödmjuk person med stora kunskaper inom sitt område har nämligen lyckats skapa en högtalare som är uppe och spelar i den yppersta världsklassen

Vad jag slogs av med hans konstruktion var att dom bara lät rätt på alla sätt, kort sagt välbalancerade.

Normalt när jag hör en ny högtalare så är det alltid något som imponerar men också alltid något som jag skulle vilja ändra på.

Om basen är fantastisk så är det något som saknas i övre registret och vise versa.

Storyteller som vi lyssnade på var bara väldigt melodiös, och väldigt väldigt rätt!

Den var faktiskt så pass rätt att jag bara lyssnade på musik och glömde att bli imponerad av den?

När vi körde därifrån var det svårt att glömma den exakta ljudbild som målades upp i hans rum och jag kunde inte låta bli att undra hur dom skulle låta i mitt rum som visat sig vara notorisk svårt att trycksätta i basområdet och som är lite för livligt uppåt i frekvens.

Ett par månader senare så pratar jag med Anders om detta och han erbjuder mig att testa dom hemma, och dessutom kör han hem dom till mig och mäter in dom? Verkligen en serviceinriktad högtalarkonstruktör.

Dom kommer aldrig att komma längre än så, då det är det bästa jag någonsin har lyssnat på oavsett prisklass.

Nu har dom stått härhemma några veckor och jag har lyssnat på ALLT som går att lyssna på, dom spelar med känsla, nerv och med en innerlighet som bara tar andan ur en, allt finns där det skall vara, livealbum är helt otroligt att lyssna på nu.

Om det är en jazz skiva från 50 talet eller Bremnes, det kvittar, dom bara levererar!

Spela på låg volym kan ju vara ett problem många gånger men detta paret spelar hela vägen ner till midnattsvolymer och fortfarande finns hela registret med.

Dessutom är dom så lättdrivna så det räcker långt med 25 watt i klass A

så även om dom kostar en slant så behövs inga kärnkraftverk för att driva dom, själv har jag en Pass F5 och en Pass B1 buffer

Det man lägger på gungorna sparar man på karusellerna ( eller var det tvärtom??)

Jag trodde mig haft bra högtalare innan.......

hatten av för Anders.

Posted

Glömde tillägga att om någon är nyfiken på den större modellen, så är ni välkomna att komma på en fika och lyssna.

Ta med skivor och eventuell elektronik som ni vill prova på dom.

Finns i N:a Skåne.

Posted
Tack för det fina omdömet :blush

Härligt att höra att du är riktigt nöjd!

Jag kan inget annat än hålla med, det blev riktigt bra i ditt fina rum :)

Här finns lite att läsa om dom, om någon är intresserad.

http://www.nomono.se/articles/roadtrip-karlskrona

Jag skulle gärna provlyssna på dina nya alster?

Om vi skulle ordna en sammankomst, så vi som bor i närheten av Kristianstad kan träffas?

Någon som är intresserad av en bit mat och trevligt sällskap?

René

Posted
Jag skulle gärna provlyssna på dina nya alster?

Om vi skulle ordna en sammankomst, så vi som bor i närheten av Kristianstad kan träffas?

Någon som är intresserad av en bit mat och trevligt sällskap?

René

Det låter som en trevlig idé!

Självklart ställer jag upp med högtalare. Jag är mycket nyfiken på hur långt dom räcker i ditt stora rum:)

Några fler som är nyfikna?