Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Fick en liten fundering under min visstelse här i Japan. Kontakterna känns mer rackliga och ostabilare än våra egna Shucko.

Är det så att det är känsligare eller blir kontakten bättre med uttagen på asiatiska kontakter? Sitter det någon kula i honkontakten som sitter i väggen?

Edited by figge
Posted (edited)

Fick en liten fundering...[trunk]

----------

Slog ihop identiska trådstarter.

//Calle_jr

Edited by calle_jr
Posted
Fick en liten fundering under min visstelse här i Japan. Kontakterna känns mer rackliga och ostabilare än våra egna Shucko.

Är det så att det är känsligare eller blir kontakten bättre med uttagen på asiatiska kontakter? Sitter det någon kula i honkonrakten som sitter i väggen?

Nu har jag aldrig varit i Japan, men om jag fattat det rätt så har man samma typ av kontakt som i USA. Den stora nackdelen med dessa kontakter är väl just det du beskriver att de blir instabila - främst beroende på avsaknaden av brunn på uttaget. Jag tror i och för sig att dom jordade kontakterna med sitt extrastift är stabilare. En fördel med de amerikanska kontakterna är ju att de inte går att vända vilket om allt är kopplat rätt säkerställer att fasen hamnar rätt.

Ytterligare en nackdel var i alla fall tidigare att avsaknaden av brunn innebar att ett barn kunde dra ut kontakten till hälften och med små barnfingrar komma åt de fortfarande strömförande blecken :dead:

Posted
Då bör vårt system med Shucko vara både säkrare och bättre för en ren strömförsörjning?

Och hade vi haft jordpinne i väggkontakten för jordade uttag hade det varit ännu bättre (rätt fas). Kontakterna är ju förberedda för det. I bl a Belgien använder de jordpinnen.

Posted
Och hade vi haft jordpinne i väggkontakten för jordade uttag hade det varit ännu bättre (rätt fas). Kontakterna är ju förberedda för det. I bl a Belgien använder de jordpinnen.

Jag gillar de schweiziska kontakterna och det dröjde länge till dess att jag ändrade kontakterna på mina nätsladdar :blush

- de är också asymmetriska så att fasen och nollan har bestämda stift....

Posted

Nu är det ju olika standard på vilken som är nolla o fas i en EIC (apparahona) i olika länder. Då är det väldigt praktiskt med shuko.... Och sen har vi ju frågan med preferenser också. Det finns folk som föredrar det stora lite utsmetade ljud som "fel" fas ger.

Posted

Är det så att det är känsligare eller blir kontakten bättre med uttagen på asiatiska kontakter? Sitter det någon kula i honkonrakten som sitter i väggen?

I Japan har man väl samma kontakter som i USA? De är gjorda för 110-120 v. Vissa tycker att de låter bättre, andra tycker att de är sämre. Tror att de inte får användas på 220-240 v. Vet inte hur det är med en kula i honan.

mvh

/Daniel

Posted
Nu är det ju olika standard på vilken som är nolla o fas i en EIC (apparahona) i olika länder. Då är det väldigt praktiskt med shuko.... Och sen har vi ju frågan med preferenser också. Det finns folk som föredrar det stora lite utsmetade ljud som "fel" fas ger.

Håller med. Många amerikanska produkter vill ha fasen på fel stift i IEC-kontakten. Man måste alltid kolla (lyssna) :-)