Jump to content

Byta komponenter i delningsfilter.


octavia rs

Recommended Posts

Har lite frågor angående vad man kan göra och inte göra i ett befintligt filter om man vill förbättra det. Om jag förstår rätt så är det mer eller mindre rakt på att byta kondensatorer och motstånd mot bättre med samma värde men spolarna är svårare att ersätta rätt eller fel?

Har lite andra saker som jag ska löda, vilket lödtenn ska man välja finns ju en uppsjö av silver modeller så lite erfarenheter av vad som är bra och någorlunda lättanvänt hade uppskattats.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig elektronik lödtenn borde funka. De där specialvarianterna som du nämner kanske är bra, jag vet inte. Men silvergraden är låg och jag undrar om den har någon större

Inverkan på signalen. Jag tror att det inte har någon större betydelse. De är däremot garanterat svårare att löda med än vanligt elektroniklödtenn som har 60% tenn och 40% bly.

Bly är förbjudet att använda för företag i produktionen enligt Rohs. Men inte för privatpersoner. Så det går att få tag på.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Vanlig elektronik lödtenn borde funka. De där specialvarianterna som du nämner kanske är bra, jag vet inte. Men silvergraden är låg och jag undrar om den har någon större

Inverkan på signalen. Jag tror att det inte har någon större betydelse. De är däremot garanterat svårare att löda med än vanligt elektroniklödtenn som har 60% tenn och 40% bly.

Bly är förbjudet att använda för företag i produktionen enligt Rohs. Men inte för privatpersoner. Så det går att få tag på.

Vill minnas att lödtenn som innehåller silver har en lägre smältpunkt viket kan vara en fördel när man löder känsliga komponenter / kablar.

//Mvh

Edited by boer
Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att lödtenn som innehåller silver har en lägre smältpunkt viket kan vara en fördel när man löder känsliga komponenter / kablar.

//Mvh

Blyfritt lödtenn (med eller utan silver) har högre smältpunkt än lödtenn med bly (med eller utan silver) (cirka 220 kontra 185)

Det är svårare att löda med det än det med bly. Det finns alltså både löddtenn med och utan silver oavsett om det innehåller bly eller ej.

Viktigt också med flussmedel i lödtennet för att förhindra oxidation och göra det lättare att löda. Det brukar normalt sett vara inblandat i lödtennet.

Har lite frågor angående vad man kan göra och inte göra i ett befintligt filter om man vill förbättra det. Om jag förstår rätt så är det mer eller mindre rakt på att byta kondensatorer och motstånd mot bättre med samma värde men spolarna är svårare att ersätta rätt eller fel?

Har lite andra saker som jag ska löda, vilket lödtenn ska man välja finns ju en uppsjö av silver modeller så lite erfarenheter av vad som är bra och någorlunda lättanvänt hade uppskattats.

Lägg pengarna på komponenterna istället för tennet. Du kommer garanterat inte höra skillnad på lödtenn förutsatt att dina lödningar är korrekt utförda. Värm komponentens yta du skall löda och smällt tennet mot denna, smällt inte tennet mot lödkolven primärt. Rengör lödkolven med en lättfuktad handduk (som du inte är rädd om).

När du byter komponenter skall du givetvis byta dem mot komponenter av samma värde. Spänningståligheten kan du dock överskrida hur mycket du vill.

Ex.vis kan du byta en 10uF 100V mot en 10uF 400V däremot inte till en 15uF.

Spolar kan normalt sett också bytas, men med viss risk att en specifik spoles specifikationer tagits i beräkning vid konstruktionen av filtret.

Ett smidigt sätt att få snygga filter är att använda lödstöd.

Här har du ett exempel från Troels Gravesens hemsida.

tweeter-small.jpg

http://www.troelsgravesen.dk/1.Ellam98mkII/tweeter-large.jpg

Lödstöd i mitten, bandspole till vänster, elektrolytkondensator och luftlindad spole i mitten och mkp-kondensator till höger.

Det finns även andra typer av komponenter att välja med för- och nackdelar. Du kommer se hur en del komponentstyper har ett prisläge som inte går att försvara.

Att byta en 150uF elektrolytkondensator á 15kr mot en dito M-CAP supreme SilverGold.Oil skulle exempelvis kosta dig cirka 30000kr.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för några år sedan med mycket gott resultat uppgraderat moddat filter på mina Magnepan 1,6 qr. Kan leta fram tråden och länka om det kan vara av intresse. När det gäller filter till högtalare gäller en regel -Ju större desto bättre!

Det du vill göra är en klon, det är viktigt att alla värden är samma, effekttåligheten på kondensatorer kan du dock alltid öka, ju fetare desto bättre. Det beror lite på vilken klang du är ute efter men att byta från vanliga PP till dyra fin PP ger inte så mycket. Det bör vara foliekondensatorer, dvs riktig folie inte någon form av membran med silver eller kopparfärg sprayad på. Det du ska kika på är:

V-cap Cu foil teflon. -Ska vara exeptionella, lång tillspelning men riktigt bra i det övre registren.

Jensen PIO Cu - Här snackar vi mellanregister att dö för. Inte de mest högupplösta men vilken känsla. Kika på Pappershylsmodellen för lägre värde annars är aluhylsan helt ok, jag parallellkopplade med aulufolie av stora värden för att det inte skulle bli alltför dyrt.

JUPITER Condensers nya Copperfoil in wax- enl rapporter det bästa man kan få tag i för rimliga pengar, har allt i alla register. Duelund fast lite billigare, vilket leder oss in på kungen....

Duelund, men då måste man råna banken först.

Med tanke på storleken vi snackar om är ett externt filter ett måste.

Tänk på att behålla topografin, den bör vara noga uträknad med tanke på parasiteffekter. Så det är inte bara att vända o vrida hur som helst. Annars gäller regeln, alltid åt olika håll såvida man inte parallellkopplar.

När det gäller spolar finns ju massor att välja på, mH ska vara samma, även resistansen. Sitter dessa värden rätt kan man välja olika principer rätt friskt. Jag valde faktiskt spolar av typen mineraloljeimpregnerad papper o kopparfolie i wax.

Det var riktigt stor skillnad, jag hade inte riktigt väntat mig den effekten. Den gamla stålkärnespolen var mer slam pang men samtidigt betydligt mer odefinierad och lite svullen i basen.

När det gäller lod har jag provar vanligt, Furutech, Chord mm men fastnat för Oyaides SS-47 med en silverhalt på 4,7%

Det är för mig "a no brainer" det uppför sig precis som jag vill, perfekta resultat varje gång. Brukar löda på 435 grader.

Från det externa filtret valde jag Neutriks 4-poliga speakon då risken för felkoppling är eliminerad. Den kan man inte ens koppla fel i totalt mörker med lite för mycket innanför västen. Kan vara bra, jag tycker de är coola. Inte lika sexiga som tex WBT mfl men de följer lågmasseprincipen och är silverpläterade, vad mer kan man önska.

Tja vad kan jag säga- lycka till, hoppas det blir ett kul projekt.

Link to comment
Share on other sites

Lägg pengarna på komponenterna istället för tennet. Du kommer garanterat inte höra skillnad på lödtenn förutsatt att dina lödningar är korrekt utförda. Värm komponentens yta du skall löda och smällt tennet mot denna, smällt inte tennet mot lödkolven primärt. Rengör lödkolven med en lättfuktad handduk (som du inte är rädd om).

När du byter komponenter skall du givetvis byta dem mot komponenter av samma värde. Spänningståligheten kan du dock överskrida hur mycket du vill.

Ex.vis kan du byta en 10uF 100V mot en 10uF 400V däremot inte till en 15uF.

Spolar kan normalt sett också bytas, men med viss risk att en specifik spoles specifikationer tagits i beräkning vid konstruktionen av filtret.

Ett smidigt sätt att få snygga filter är att använda lödstöd.

Här har du ett exempel från Troels Gravesens hemsida.

http://www.troelsgravesen.dk/1.Ellam98mkII/tweeter-large.jpg

Lödstöd i mitten, bandspole till vänster, elektrolytkondensator och luftlindad spole i mitten och mkp-kondensator till höger.

Det finns även andra typer av komponenter att välja med för- och nackdelar. Du kommer se hur en del komponentstyper har ett prisläge som inte går att försvara.

Att byta en 150uF elektrolytkondensator á 15kr mot en dito M-CAP supreme SilverGold.Oil skulle exempelvis kosta dig cirka 30000kr.

Jag har någurlunda bra koll på lödning och att man måste ha samma värde på komponenterna de vet jag mer att spolarnas resistans kan var medräknade i konstruktionen så de lär jag inte bry mig på. Primärt är de väl diskant och mellanregister jag fokuserar på och då motstånd och kondensatorer.

Nä vissa komponenter om man ska ha top of the line de är ju inte fösvarbart typ Duelund CAST Silver och liknande men de är inte riktigt så långt jag ska ev gå med mitt projekt som just nu bara är i sin linda.

Link to comment
Share on other sites

Är det per automatik så att en dyrare, t ex Mundorff konding låter bättre än en billigare? Kan tänka mig att det också kan finnas synnergier mellan valda komponenter i t ex filter. Jag vet inte så det är en fråga.

Per automatik tror jag inte att de behöver vara så men i många fall så tycker man ju att de borde vara så när de gäller denna typen av produkter. Sen tror jag att priset styr i många högtalare vad det sitter för komponenter i dem och man blir ibland förvånad vad som sitter i dyrare högtalare men det är ju en avvägning pris/prestanda om de inte är ett all-in projekt som tex Kaiser Acoustics gör med sina externa filter med enbart Duelund silver komponenter till Kawero classic. Har för mig att de externa filterna kostar runt 100k Euro

crop__229107__1600.jpg

Här finns massor med kondensatorer testade.

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Link to comment
Share on other sites

Jag har någurlunda bra koll på lödning och att man måste ha samma värde på komponenterna de vet jag mer att spolarnas resistans kan var medräknade i konstruktionen så de lär jag inte bry mig på. Primärt är de väl diskant och mellanregister jag fokuserar på och då motstånd och kondensatorer.

Nä vissa komponenter om man ska ha top of the line de är ju inte fösvarbart typ Duelund CAST Silver och liknande men de är inte riktigt så långt jag ska ev gå med mitt projekt som just nu bara är i sin linda.

Okej. Beklagar om jag misstolkade första meddelandet.

Angående kondensatorval finns den en sida med en stor mängd recenserade kondensatorer du kan kika på:

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Du hann först :tv18:

Edited by vemsom
Link to comment
Share on other sites

Okej. Beklagar om jag misstolkade första meddelandet.

Angående kondensatorval finns den en sida med en stor mängd recenserade kondensatorer du kan kika på:

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

De är lugnt ingen fara, mitt första inlägg var kanske inte tillräckligt beskrivande.

Gjorde för några år sedan en liknande sak och då blev de ett väldans liv att man skulle inte in och laborera i en färdig högtalare för då tog man bort hur det som designern hade tänkt skulle låta i från början. Jag skulle tro att i många högtalare sitter de komponenterna där av priset och inte hur de låter och inget annat. Hade designern fått lov för ekonomi avdelningen så hade de säkert suttit bättre från början men de sätter ju en gräns för vad högtalaren ska kosta sen får man utgå ifrån det skulle jag tro så visst kan man säkert fixa sina högtalare så att de blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste flera av dessa trådar väldigt ingående innan valet ändå föll på Jensen. Då körde jag combon Krell och magnepan.

Vilket gjorde att jag ville åt mer kärlek i ljudet, för precision och upplösning fanns redan, vad jag kunde läsa mellan raderna var att dessa nog skulle ge det jag sökte. Det tyckte jag också att de gjorde.

Idag skulle jag välja Jupiter för Duelund är lite för dyrt för mig. Som shuntcap parallellt med basen valde jag av ekonomiska skäl alufoil PIO från Jensen, de sitter ju inte i signalvägen. Likaså sitter tre st parallella kondingar i serie med diskanten då den största (22uF?)återigen är alu, de två mindre 2,2uF och 0,2uF Cu foil. Om jag minns värdena rätt. Den största delen av signalen passerar ändå genom de minsta kondensatorerna. Det är ett sätt att få 90% av ljudet från om jag skulle valt Cu rakt igenom. Det gäller att avväga hur man ska fördela slantarna. Det kan bli hiskligt dyrt.

Kan tillägga att jag körde med orginal shuntarna och orginal spole i en första fas, första fasen var endast diskantdelen av filtret detta gav mersmak. Sen bytte jag spolen och sist shuntarna, varje del gjorde en hel del och den sista uppgraderingen trodde jag inte skulle göra så stor skillnad. Vilket det ändå gjorde. Så bara för att en komponent inte sitter i signalvägen så ingår den ändå i kretsen. Det är rätt smart att göra en sak i taget och sedan göra en slutgiltig version.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

"Bättre" i fallet delningsfilter komponenter kan väl här endast betyda "de som håller sina angivna/uppmätta värden bäst"? I så fall förstår jag inte varför det måste bli så hiskeligt dyrt. Håller de inte sina komponentvärden är de dåliga – oavsett kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Blyfritt lödtenn (med eller utan silver) har högre smältpunkt än lödtenn med bly (med eller utan silver) (cirka 220 kontra 185)

Det är svårare att löda med det än det med bly. Det finns alltså både löddtenn med och utan silver oavsett om det innehåller bly eller ej.

Viktigt också med flussmedel i lödtennet för att förhindra oxidation och göra det lättare att löda. Det brukar normalt sett vara inblandat i lödtennet.

Det är kanon med all denna kunskap som finns på ett forum. Senast jag byggde något (ca 20 år sedan) så var det ett RIAA steg jag köpte från LC Audio i Danmark.

Blev då rekommenderad ett lödtenn som innehöll silver som skulle vara så mycket bättre än vanligt lödtenn.

Det var väldigt svårt att löda med och innehöll inget flussmedel. Men, det flöt ut....

Därefter har jag i stort sett avhållit mig från att löda ("det var kanske inte jag som hade tummen mitt i")

Mvh

Link to comment
Share on other sites

De är lugnt ingen fara, mitt första inlägg var kanske inte tillräckligt beskrivande.

Gjorde för några år sedan en liknande sak och då blev de ett väldans liv att man skulle inte in och laborera i en färdig högtalare för då tog man bort hur det som designern hade tänkt skulle låta i från början. Jag skulle tro att i många högtalare sitter de komponenterna där av priset och inte hur de låter och inget annat. Hade designern fått lov för ekonomi avdelningen så hade de säkert suttit bättre från början men de sätter ju en gräns för vad högtalaren ska kosta sen får man utgå ifrån det skulle jag tro så visst kan man säkert fixa sina högtalare så att de blir bättre.

Ja, jag har svårt att tänka mig de har något annat incitament än att hålla budget.

Många kanske skulle säga att det är helheten, och det kan jag hålla med om, det är kanske onödigt att lägga mer än x antal kronor på filtret om elementen, låda, osv inte kan hantera dem. Däremot tror jag också att många högtalare snålar in på filter då inte är en komponent som syns och säger så mycket för gemene man. En ökad kvalitetskänsla ges enklare och betydligt billigare med inplastade högtalarterminaler. En ljudmässig förbättring är många gånger svårare att påvisa eller sälja.

Link to comment
Share on other sites

Det är kanon med all denna kunskap som finns på ett forum. Senast jag byggde något (ca 20 år sedan) så var det ett RIAA steg jag köpte från LC Audio i Danmark.

Blev då rekommenderad ett lödtenn som innehöll silver som skulle vara så mycket bättre än vanligt lödtenn.

Det var väldigt svårt att löda med och innehöll inget flussmedel. Men, det flöt ut....

Därefter har jag i stort sett avhållit mig från att löda ("det var kanske inte jag som hade tummen mitt i")

Mvh

Det är framförallt bättre för hälsan :)

Visst fluddmedel innehåller också ganska ohälsosamma ämnen. Om man nu bara oroar sig för blyet.

Flyter lodet ut fint och håller sin färg och form under årens gång så är det nog ingen fara.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig haft problem med silverlödtenn och jag citerar tidigare inlägg:

Jag använder WBT's 4% silverlödtenn (WBT 0840) som finns att köpa hos Svalander. Jorma använder också detta lödtenn till nätkablarna och dom billigare No.3 kablarna. För att citera Jorma:

Till No.1 och No.2 serien använder jag Wondersold som innehåller 8% silver och lite andra metaller som tex. guld i små mängder (hur mycket vet jag inte, det uppger inte fabrikanten). Det är ett dyrt lod, men det är det bästa lodet på marknaden och används också av en del andra tillverkare som Audioquest och Nordost. Det är mycket lättlödat och flyter ut mycket bra. smälttemperaturen är lite högre än för standardlod
Mvh,

Eliot

Link to comment
Share on other sites

Det kan hända att filter är individuellt anpassade för att kompensera rätt för elementen. Jag är ju ingen kännare av högtalarkonstruktion men jaģ vet hur besvärligt det kan vara att få flera parametrar exakt rätt i en elektronikkonstruktion. Det jag menar är att byta en komponent kan ändra konstruktörens intention. En konding har inte bara sin kapacitans som parameter.

Link to comment
Share on other sites

Det kan hända att filter är individuellt anpassade för att kompensera rätt för elementen. Jag är ju ingen kännare av högtalarkonstruktion men jaģ vet hur besvärligt det kan vara att få flera parametrar exakt rätt i en elektronikkonstruktion. Det jag menar är att byta en komponent kan ändra konstruktörens intention. En konding har inte bara sin kapacitans som parameter.

Ett annat bekymmer är väl att de inte håller specarna i tillräcklig grad. De behöver mätas upp.

Konstruerar du ett filter så bygger det ju på beräkningar som i sin tur kräver motsvarande precision i de ingående delarna.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat bekymmer är väl att de inte håller specarna i tillräcklig grad. De behöver mätas upp.

Konstruerar du ett filter så bygger det ju på beräkningar som i sin tur kräver motsvarande precision i de ingående delarna.

Javisst. Det är ju så att man kanske får ett värde på kondingen 15.8 uF men om decimalen 8 är viktig, hur säkrar du den med 20% tolerans? Hur många tillverkare gör känslighetsanalyser?

Link to comment
Share on other sites

Det är det där med att hålla speccar jag syftar på med mitt tidigare inlägg så klart, hur snäva toleranserna tillåts vara. Vore ju intressant att se hur väl delningsfilterkomponenter i olika prisklasser håller sig till ett specificerat komponentvärde. Samt om de håller sina värden över tid. Vore också intressant att se hur stora variationer som tillåts i delningsfilter till några kända högtalare och hur mycket de varierar mellan exemplar av samma högtalare. Tror selektering (samt rätt värde) är betydligt viktigare än hur esoterisk en komponent anses vara.

---

Är inte heller kunnig inom filterkonstruktion, men tycker det borde gå att närma sig med lite logik. Kostnad är inget komponentvärde helt enkelt.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Shifts> Det har visat sig att speciellt svindyra PP-kondensatorer varit klart olinjära och dessutom varit känsliga för mikrofoni. IÖ har gjort ingående studier av delningsfilterkomponenter och de han använder använder han pga av prestanda och de är inte billiga men inte heller speciellt dyra.

Gillar man dessa olinjärigheter/färgningar subjektivt så får man väl labba runt bäst man vill och gärna betala en förmögenhet för objektivt dåliga komponenter. Naturligtvis kan det ju finnas dyra komponenter som även har bra prestanda i objektiv mening.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara Öhman som mätt kondensatorer,

Men jag vet att han gilla ACR eller vad de nu heter. Det är bra basic kondensatorer. Men jag tycker det finns gott om kondensatorer som låter subjektivt bättre.

Om man ska serietillverka bör man ju av praktiska skäl välja en typ som inte avviker från referensvärdet. Många anger +-5% men håller sig innom +-2% eller snävare. När jag beställde mina komponenter fick jag dem uppmätta och matchade.

Jag tror att det är större skillnad på klang än vad dessa få procent gör.

Jämför med matlagning. Visst har den exakta mängden mängden betydelse för slutresultatet men inte i lika hög utsträckning som råvarornas kvalité. Följer man receptet ungefär med känsla blir det godare med bra råvaror än med sämre eller kanske mindre välsmakande.

Salt är en typisk råvara. Jag tycker det är avgörande vilket salt och vilken struktur saltet har för att maten ska bli riktigt god. Jag använder i huvudsak grovt havssalt och grovt Himalayasalt samt panntorkat flingsalt på havsvatten.

Då kan jag själv mortla eller mala till exakt rätt struktur för olika ändamål.

Vanligt sk bordsalt och bergsalt tycker jag har en otrevlig beska som lätt förstör maten.

Havssalt har en behaglig rundhet med antydan till sötma som jag älskar.

Det panntorkat flingsaltet har en struktur som ligger kvar i gommen och smälter ut på ett mycket fint sätt, för att inte tala om den struktur det ger. Himalayasaltet även det ytterligare en dimension i matlagningen. Inte lika intensiv aggressiv sälta utan en mer komplex dito.

Chilli är inte bara chilli och det är inte bara scoville som räknas.

Bara jämför de alra enklaste grön resp röd chilli. Den gröna har en paprikaaktig syrlighet och friskhet den röda å sin sida har en sötma och djupare ton. Det finns väldigt många olika chilli, vilka kan ha toner av plommon, tomat, rökighet(då rökt Iofs) kort hetta, lång hetta osv.

Så en kondensator är inte bara ett värde i uF och effekttålighet, lika lite som salt och chilli är en krydda mätt i tesked eller msk.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara Öhman som mätt kondensatorer,

Men jag vet att han gilla ACR eller vad de nu heter. Det är bra basic kondensatorer. Men jag tycker det finns gott om kondensatorer som låter subjektivt bättre.

SCR heter de och är den bästa PP-kondensatorn han har stött på och jag undrar varför den skulle vara basic? Är den för billig? Färgar den för lite för att vara "bra"? Den lider inte i alls lika stor grad av olinjära resonansproblem som de flesta andra PP-kondensatorer gör nämligen.

Jag inser att det här en diskussion som du har haft med flera andra personer tidigare (i år till och med :o ) och det ledde inte till något. Att ta reda på om hörbarhet existerar verkar du inte vara intresserad av utan snarare mystiken kring "esoteriska" komponenter (läs: "silverdopat papper i olja med chilli och ett stänk vitlök"-kondensatorer som har en mellanregister att dö för! ;))

Over and out....

Link to comment
Share on other sites

Nej det är väl Iofs inte så att diskussionen kommer leda till att någon överbevisar mig eller att jag kan påverka någon som har en helt annan åsikt att det är hörbar skillnad på olika komponenter.

Var och en blir ju salig på sin tro.

SCR just det! Jag ersatte de SCR som satt i min Cary med de PIO som satt i signalvägen vilka i sin tur fick ge plats för Jensen PIO. Det var inte fråga om en lite subjektiv förbättring tycker jag.

Men om du inte tycker lika dant är det helt ok för mig. Fö har SCR numera kommit med en teflon kopparfolie kondensator som ska vara rätt bra.

Jag tycker att SCR låter lite tunt, tamt och färglöst i jämförelse med PIO. Iaf i mina öron.

Over'n in!

Och det var givetvis samma värden!

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...