torbjorn Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Paisley Underground - En liten del av Los Angeles/Californiens musikscen 1980-89 Tråden är tänkt att handla om de band som förknippas med Paisley Underground-scenen i Los Angeles under 80-talen. En vital musikscen då det begav sig men som nu har fallit i glömska. Personligen har jag alltid fortsatt lyssna på de band tråden kommer att handla om, fast om jag inte missminner mig totalt så tänkte jag aldrig på dem som del av en gemensam musikscen än mindre under samlingsnamnet Pasley Underground. Jag kan faktiskt inte erinra mig när jag först hörde begreppet Paisley Underground. I alla fall så kom den här musiken in i mitt liv då jag var i åldern 20 -30. Sammanföll så småningom med att bli pappa samt universitetsstudier. Paisley Underground var ju inte någon jättestor scen och mestadels förknippad med Los Angeles. Rent geografiskt så inskränker sig Paisley Underground inte längre bara till band från Los Angeles, Nu för tiden räknas band från hela Californien och med liknande musikalisk inriktning till Pasley Underground. Jag kommer att uppehålla mig vid de band som jag kommit att gilla, så det kommer inte bli någon jättelång tråd. Fyll gärna på med band som jag inte tar upp. Två band jag inte kommer att ta upp är Three o’clock och Bangles, har inga plattor med dem. Så folks, om intresse finns, fyll på, rätta felaktigheter, kommentera . Tänkte ta ett band i taget och respektive discografi i kronologisk ordning. Paisley Underground banden låter sinsemellan ganska olika men en gemensam nämnare är väl att någon gång i bandens har man kunnat skönja influenser av psykedelisk pop / country rock/ velvet/ punkens energi. Läs mer här Paisley Underground - history 80s Los Angeles psychedelia eller här Paisley Underground Som sagt, alla band var inte från Los Angeles och scenen var väl inte helt och hållen knuten till LA. Så utöver skivor och stereoanläggning behövs ett Calfornia Railpass samt en flygbiljett. Kanske ett Amtrak Railpass också kan komma till användning - vi får se. Quote
calle_jr Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Jag är bänkad Får läsa på om jag kommer kunna bidra. Kanske något. Quote
torbjorn Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 Vi fortsätter väl dåra.... Eftersom tråden ska komma handla om Paisley Underground i Californien under 80-talen så börjar vi i fel årtionde och på fel kontinent. Vi börjar med en kort t.o.r LA - Cambridge U.K Utöver alla 60/70-tals influenser så har många av banden en lite mer samtida influens i form av brittiska The Soft Boys (som ju inte bara kom att influera banden i tråden). The Soft Boys - A Can Of Bees 1979 https://open.qobuz.com/album/pw5jr7wyihgac The Soft Boys -Underwater Moonlight 1980 https://open.qobuz.com/album/sxc6iiryrfdsc Quote
torbjorn Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 Tllbaka till Los Angeles och först ut på dansbanan blir Green On Red Ursprungligen från Tucson Arizona där de var en del av den lokala punkscenen. Kallade de sig från början The Serfers men bytte namn till Green On Red efter flytten till Los Angeles. Anledning till namnbytet var att de inte ville bli förknippade med Los Angeles surfpunkscen. Green On Red tvättade ganska fort bort de psykedeliska influenserna till förmån för ett sound som ligger mer åt alt-country/americana, även om dessa begrepp inte var myntade vd tidpunkten. Jag tror att man kan se dem som lite av en förtrupp till den stora våg av alt-country/americana som tog fart i slutet av 80-talen. Innan vi tar i tu med discografin så går vi på konsert, med den, imo, bästa upplagan av bandet. Här är väl de psykedeliska influenserna helt borttvättade, lite mer Neil Young & Crazy Horse meets Rolling Stones Rockpalatz: Quote
Richard Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Super. Här finns att lära. Kommer läsa intresserat, dock mycket osäkert om jag kan bidra med något ytterligare. Quote
torbjorn Posted November 8, 2015 Author Posted November 8, 2015 Då går vi över till GoR's discografi Första skivan kom ut 1982. Självbetitlad EP som gavs ut på Steve Wynns lilla Down There Records Green On Red https://open.qobuz.com/playlist/21314685 Den skiva med mest psykedeliska influenser. Psykedelisk rock, med lite, lite inslag av ökenrock (tycker mina öron). Quote
torbjorn Posted November 8, 2015 Author Posted November 8, 2015 Nästa album, första LP:n, kom ut 1983 på Slash Records. Slash Records som hade väldigt många bra band i sitt stall under 80-talen. Green On Red - Gravity Talks Lite granna psykedlia finns kvar, kanske framföra allt p.g.a att orgeln har en framträdande plats, men soundet har så smått börjat dra mot americana. Quote
P-pan Posted November 8, 2015 Posted November 8, 2015 Mycket "nytt" här för en annan... Smakproverna hittills har varit lovande så jag ser med tillförsikt fram emot fortsättningen Quote
torbjorn Posted November 9, 2015 Author Posted November 9, 2015 Här kommer lite till... Vi är framme vid 1985 Green On Red - Gas Food Lodging https://open.qobuz.com/playlist/21314768 I och med Gas Food Lodging har bandet tvättat bort alla psykedeliska inslag och istället format sitt countryrock/countrypunk-sound som skulle komma att följa dem framdeles. Chuck Prophet har kommit med på gitarr. Min personliga favorit, inte en dålig låt på hela skivan. Hair Of The Dog https://open.qobuz.com/track/2811124 Quote
torbjorn Posted November 11, 2015 Author Posted November 11, 2015 @calle_jr: Ja, Gas Food Lodging är en kanonplatta. Ett klart underskattat band enligt mina öron. Vi fortsätter… Bandet får kontrakt storbolag, brittiska Polydor. Först kom denna EP Green On Red - No Free Lunch Mycket bra skiva, hade mer än gärna fått vara en LP. Lite mer polerad än Gas Food Lodging. Första och sista LP:n på storbolag. Green On Red - The Killer Inside Me Här lyckas man inte till 100%. Ojämn platta. Vissa låtar är bra men andra inte. Har ett ganska mörkt sound. Quote
Bebop Posted November 11, 2015 Posted November 11, 2015 (edited) Jag har aldrig hört talas om detta band innan. Mina stora aha-upplevelser fick jag under 70-talet och 80-talet tycker jag var en period av "nothing of interest". Men uppenbarligen fanns det några guldkorn även då. Det blir några inköp för mig också. Kul med musiktrådar med lite innehåll och information. Edited November 11, 2015 by Bebop Quote
torbjorn Posted December 23, 2015 Author Posted December 23, 2015 Tråden stannade av p.g.a återkomst till jobbet efter konvalescensen. Vi sparkar väl igång igen. Bandet är tillbaka på ett litet skivbolag. Green On Red - Here Come The Snakes Bra skiva! Lite granna som om Stones skulle ha kommit fram under punken. Producerad av Jim Dickinson (han producerade även plattan innan). Bandet är från och med denna platta mer ett tvåmansprojekt - Dan Stuart & Chuck Prophet och inhyrda pistoler. Green On Red - This Time Around https://open.qobuz.com/album/0190295854676 Lite ojämn platta. Har en del kanonspår som gör plattan köpvärd. “You couldn't get arrested” är en av bandets allra bästa låtar tycker jag. Om man plockar bort några spår och gjorde en EP av den så skulle den få många stjärnor. Quote
torbjorn Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Vi närmar oss finalen för detta band... Green On Red - Scapegoats https://open.qobuz.com/album/0190295826598 Detta album är väldigt bra. Är nog det album jag spelar oftast nu för tiden. Gillar man Rolling Stones när de går mot countryrock så kommer man nog gilla detta med. Kommer nog på andra plats i bandets discografi. Och så var vi framme vid sista albumet. Inte jättebra med Green On Red-mått, men Green On Red är ju bra även när de är lite halvdana. Green On Red- too much fun Vi avslutar de grön-röda med samma TV-program som där vi började - återföreningsturné 2006: Quote
torbjorn Posted December 27, 2015 Author Posted December 27, 2015 The Rain Parade Till skillnad från GoR som tämligen omgående tvättade bort de psykedeliska influenserna så är The Rain Parade ett band med ett psykedeliskt sound från början till slut. De är nog det Paisley Underground-band som har det mest uttalade psykedeliska soundet. The Rain Parade - Emergency Third Rail Power Trip https://open.qobuz.com/album/0018777001960 The Rain Parade - Explosions In The Glass Palace Quote
torbjorn Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 egoBen said: Rain Parade, underbart band! Håller med till fullo! The Rain Parade - Beyond The Sunset (Live in Japan 1985) The Rain Parade - Crashing Dream (1985) Av bandets fyra första album så tycker jag de två första är allra bäst. Beträffande Beyond The Sunset så är, konstigt nog, de två bästa spåren covers: Television's Ain't That Nothing och Green on Red's Cheap Wine Min rankning av albumen blir då 1. Explosions In The Glass Palace 2. Emergency Third Rail Power Trip 3. Crashing Dream 4. Beyond The Sunset Ser på discogs att det finns tre senare plattor, dessa är inte i min ägo och jag har heller inte hört dem; har således ingen uppfattning om dem. Quote
torbjorn Posted January 1, 2016 Author Posted January 1, 2016 I väntan på “på spåret….” Vi lämnar Änglarnas stad och reser norrut mot staden med trumpetarens efternamn och bandet som lånade sitt namn ur skrivmaskinsförfattarens lättklädda måltid. Quote
torbjorn Posted January 2, 2016 Author Posted January 2, 2016 Vi är då framme i Davis, Ca och bandet är Thin White Rope Av alla de band som tråden handlar om så är Thin White Rope de som som har det mest särpräglade soundet. Soundet? Mörk spöklik ökenrock uppblandad med vrickad psykedelia samt, om man lyssnar noga, lite countryrock. Dessutom är sången aningen speciell - sångaren Guy Kyser sjunger med lite vibrato och ofta låter det som han har andats in helium. Rockhistorien är ju full av underskattade band och enligt mig så är det här ett av de mest underskattade. Thin White Rope - Exploring The Axis https://open.qobuz.com/album/ee9c2y88b4wtb Quote
P-pan Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 The Rain Parade var ju minst sagt en trevlig överraskning Tack för tipset Quote
torbjorn Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 P-pan said: The Rain Parade var ju minst sagt en trevlig överraskning Tack för tipset Kul! Vi fortsätter... Även om mina öron tycker att debuten Exploring The Axis är ett starkt album så skulle snabbt bli bättre, mycket bättre. Vi är framme vid Moonhead, bandets andra album. Det här är en alldeles överjävligt bra skiva - Lite Neil Young & Crazy Horse plays Joy Division! Deras och ett av trådens allra bästa album enligt mig - så där bra att man helst vill ha den för sig själv ! Thin White Rope - Moonhead https://open.qobuz.com/album/atwe3nws8etka Quote
Recommended Posts