Transient Design Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Då vi under munchen-mässan i Maj strosade omkring lite planlöst den sista dagen och tittade på vad ögonen landade på förväntade jag mig inte alls att verkligen finna nåt mer av värde. Men oj, så fel man kan ta. Mitt ibland en massa rörförstärkare (från ännu en för mig okänd tillverkare...) stod det längst ner en liten burk som väckte mitt intresse så jag gick närmare. Som vanligt så blev jag överfallen av en idog säljare som snabbt ville berätta för mig att de hade lösningar på alla världens problem osv (som alla hävdar... ) och jag lyssnade bara med ett halvt öra då han pratade om alla fantastiska produkter. Och så avslutade han med: Och så har vi även ett nytt nätfilter, men det kanske inte intresserar dig? Men det var ju det som jag ville veta mer om så det sa jag. Och då sken han upp lite extra och började prata igen. Men denna gången lyssnade jag intresserat på vad han sa! LAB12 Hemsida Gordian (den olösliga knuten som Alexander den Store högg mitt itu) är nåt helt annat än alla andra liknande lösningar som jag sett innan. Jo, faktum är att det fanns en produkt en gång som liknar denna och det var HifiConsult som tillsammans med Micke Bladelius byggde en skiljetrafo modell enorm som hade ett inbyggt mätsystem som inte är så olik denna. Men Olles monster gick inte att lyfta från golvet och kostade typ 50 000kr? Det riktigt intressanta med gordian är vad den kan göra med informationen från det inbyggda mätinstrumentet! Den kan automatiskt anpassa filtreringen för att åtgärda just den typ av problem som din nätstörning har! Och det mina herrar, är i mina ögon helt unikt. Quote
Transient Design Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 Gordian kostar ca 12 000kr och har tre olika (valbara) filtertyper att jobba med. Ingen inkopplad, några inkopplade eller allihop på en och samma gång. Allt efter vad som passar användarens behov och önskan. Men det som för mig gör det extra intressant är det nämnda mätinstrumentet där man snabbt och exakt får fram spänning, använd ström, totalt effekt, samt distortion. Man kan till och med få fram en liten "EQ" som likt en vågformsmätare visar på vilka frekvenser som det ligger distortion. Jag ska försöka ta lite bättre bilder på detta och lägga ut inom kort, samt en film på funktionen. Gordian finns idag på Ljudmakarn i Stockholm och Akkelis Audio i Göteborg. Samt ett ex på Hifi & Musik för test framöver. Quote
Transient Design Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 (edited) Och sen visade det sig att jag nog borde lyssnat bättre då han pratade från början. Som vanligt! För deras andra produkter är rätt intressanta de med: Här en tex deras slutsteg "Suono" med entaktskopplade KT-150 (jäkligt snygga rör!) på 2x 25W som trots en rejäl konstruktion och stora trafo bara kostar 22 000kr. Alla LAB12 ´s produkter tillverkas av dem själva i Grekland och de upplevs som mycket seriösa med support och service osv. Edited November 7, 2015 by Transient Design Quote
Transient Design Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 (edited) Efter en massa e-mail fram och tillbaka så verkar LAB12 bestå av ett kompisgäng av rätt unga grabbar som är mycket duktiga. De är dessutom rätt kaxiga! Eller vad säjs om detta uttalande: "Take a chance to listen the best octal Single Ended class A power amplifier ever built…" ;.) För mer info om denna kolla deras hemsida: http://lab12.gr/suono Alla deras produkter (utom Gordian och integre4) går dessutom att få i valfri färg (mot ett mindre tillägg i pris) och det är lite unikt! Edited November 7, 2015 by Transient Design Quote
Transient Design Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 Kanske en rör-dac i grönt? Eller i chockrosa någon? En sak är säker: vi kommer att få höra mer från LAB12 framöver! Mvh Lasse Quote
Transient Design Posted November 12, 2015 Author Posted November 12, 2015 Nytt pris på Gordian! Fick idag reda på att de höjt priset på gordian till 13 990kr (tidigare 12 000kr) pga ökade kostnader i Grekland. Lite trist men inte mycket att göra åt tyvärr. Fortfarande så är det en mycket intressant och prisvärd produkt och jag tycker det är jättekul att vi redan sålt så många i Sverige på så kort tid! Fick en order på ytterligare 3 st från butik i Stockholm igår. Mvh Lasse Quote
Vox Posted November 12, 2015 Posted November 12, 2015 Nytt pris på Gordian! Fick idag reda på att de höjt priset på gordian till 13 990kr (tidigare 12 000kr) pga ökade kostnader i Grekland. Lite trist men inte mycket att göra åt tyvärr. Fortfarande så är det en mycket intressant och prisvärd produkt och jag tycker det är jättekul att vi redan sålt så många i Sverige på så kort tid! Fick en order på ytterligare 3 st från butik i Stockholm igår. Mvh Lasse Inte är det väl tillverkaren som höjt priset till 13.990 kr eller har grekerna bytt valuta? Quote
Recommended Posts