Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bare å si grattis med utnevnelsen fra HIFI+ , #37 s.77, på nevnte høytaler......

Posted

God fortsättning på det nya året önskar vi alla hifivänner! Tack för gratulationer och lyckönskningar, de betyder mycket för oss som arbetar på Mårten Design.

Mårten Design har alltså vunnit utmärkelsen Product of the Year 04 i kategorin DISCOVERY i den mycket fina engelska hifi+ och motiveringen till detta har chefredaktör Roy Gregory skrivit som följer:

hi-fi+

Product of the year 04 – DISCOVERY

Marten Design Coltrane Loudspeaker

by Roy Gregory

In the course of the year we see many new products and many new companies, more loudspeakers than anything else. The desire to stick readily available drivers into easily manufactured boxes seems too tempting to resist. Unfortunately the result seldom match the designer’s ambitions, leaving reviewers and magazine editors with a healthy dose of cynicism and highly developed defence mechanisms. However, seldom have I come across a debut product as thoroughly engineered and thought through as Marten Design’s Coltrane.

It’s not just a question of the price; there are plenty of far more expensive competitors out there. Nor the fancy drive units or cabinet materials. Loudspeaker sound is brutally Darwinian world which proves categorically that it’s not what you use but how you use it that counts. But what impresses about the Coltrane is how completely the design integrates the various elements together. There’s a rationale behind this speaker, not simply a selection of fashionable technologies and marketing bullet points. Each and every aspect has been considered and reconsidered before finalisation of the design, from the complex cabinet shape to the bespoke crossover components. Form follows function and in this case the quality is much more than simply skin deep. From the sumptuous high-gloss finish that covers the thick, critically damped cabinetwork, to the massive baffle, this speaker does a good job of appearing more compact and discrete than the list of ingredients suggests. Not that it’s hiding its light under much of a bushel. You only have to take one look at the outrigger feet and exposed drivers to see that this is no shrinking violet, a character that extends to its sound.

The Coltranes is as quick, agile and bold as its exterior is clean and uncluttered. The speed, coherence and its clarity available are genuine state-of–the-art, delivering phenomenal levels of detail, all integrated into an intelligible whole. It is a compelling and authoritative performance that is equally demanding of both the listener and the partnering electronics. If you want a speaker that is forgiving or relaxing, that will cover the all too obvious deficiencies in recordings and too many highly regarded amplifiers and front-ends, the look elsewhere. The Coltranes are all about the process that transports the music. Along the way they are also about the character and individuality of performers and performances, the precision and technique of the playing, the relationship and chemistry that binds them together. Unfettered resolution and dynamics bring the intimacy and power of music vividly to life in a manner that connects directly to the listener. Meet their demands for power, agility and finesse from the partnering equipment and they’ll deliver in kind. It’s a remarkably assured and capable performance from one so young. I look forward to hearing Marten’s more recent (and more affordable) designs. They’ve got a hard act to follow.

Price: £32000

UK Distributor Audiocraft, Tel (44)(0)1895 253340

Manufacturer Marten Design, www.martendesign.com

Posted

Ja dessa skapelser gör ingen oberörd. Jag minns när jag lyssnade på Coltrance för första gången på Arkenmässan. Ni minns väl hur skönt det var att bada bastu där uppe på loftet :cool:

Det var för mig mässans bästa ljud den gången.

Så detta är verkligen kul! Mer Sverige i världen :)

Posted
Ja dessa skapelser gör ingen oberörd. Jag minns när jag lyssnade på Coltrance för första gången på Arkenmässan. Ni minns väl hur skönt det var att bada bastu där uppe på loftet :cool:

Det var för mig mässans bästa ljud den gången.

Så detta är verkligen kul! Mer Sverige i världen :)

Det var på Arken 2002. Coltrane hade dagen innan för första gången kommit in i

kolfiberlådan. Jag blev uppringd av Leif Olofsson dagen innan mässan, på torsdagen.

Han hade fått hem dom första kolfiberlådorna pån onsdagen och arbetat hela natten med att flytta alla delar från MDFprototyperna till dessa kolfiberlådor.

På torsdag vid middagstid blev jag alltså uppringd och han sa att han var för trött för att kunna lyssna.

"Jag har mätt upp dom och det mäter bra, men kan du komma över och ta en lyssning innan vi kör dom till Arken"

Jag hade hört och sett MDFprototyperna i ett halvår inna detta och även sett ritningarna till kolfiberlådorna, men det var ändå en överaskning att se dom i färdigt skick.

Jag hade under detta halvår inte bestämt mig för om jag skulle köpa ett par, men när musiken kom igång var den andra överaskningen skillnaden i ljud mot prototyperna. Det var exakt samma grejer inuti. Samma internkablage (som ett halvår senare blev utbytt mot ett annat fabrikat :blush ), filter och högtalarelement som var väl inspelade redan i prototyplådorna.

Men ljudet öppnade upp på ett helt annat sätt och under den timma jag satt och lyssnade på Coltrane bestämde jag mig för att dom här högtalarna ska jag ha hemma.

Til Leif sa jag att det jag hör här nu är av den klass att du inte behöver bekymra dig mer. Nu kör vi ut dom till Arken och riggar upp rummet.

Ett litet problem återsod. Frugan var motstridig, då hon älsakde dom Sonus Faber Electa Amator2 som vi hade hemma då.

"Över min döda kropp att du byter ut dom mot något annat" var det jag fick höra hemma, men den torsdagen när jag kom hem efter att vi hade riggat rummet på Arken såg hon förmodligen i min blick att det skulle bli över hennes döda kropp vad det gällde Coltrane. Hon blev nyfiken och dök överraskande upp på Arken den första dagen för att se och höra det som jag hade fastnat för. Och det blev ett OK efter det besöket. Resten är historia och hon är mycket nöjd idag.

Det heter idag att "över min döda kropp att du byter ut Coltrane mot något annat"

Bastun på Arken den gången var en pärs och jag var inte uppe på rummet hela tiden, men Leif Olofsson som var där hela tiden alla 3 dagarna behövde en vecka efter det för att återhämta sig.