Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej jag har köpt Ortofon m2 blue. Nu skall jag byta. Har skruvat av skruvarna på pickens ovansida. Men nu hänger den och dinglar, frågan är nu hur lossar jag picken från kablarna, så att jag kan sätta i den nya? Vill inte ta i för Åke o fosterland, vol inte att det skall gå sönder.

Uppe såg nu att jag inte har M2red utan OM 5E, då går det nog inte att byta.

Jag förstår att ni inte vill svara. Nu är han igång den där konstige Krima aka matså. Kan inte se skillnad på saker och ting. Ber om ursäkt för mitt inlägg

Edited by Krima
Posted
Hej jag har köpt Ortofon m2 blue. Nu skall jag byta. Har skruvat av skruvarna på pickens ovansida. Men nu hänger den och dinglar, frågan är nu hur lossar jag picken från kablarna, så att jag kan sätta i den nya? Vill inte ta i för Åke o fosterland, vol inte att det skall gå sönder.

Jag använder pincett eller flacktång runt stiften (inte runt kabeln) och drar lite försiktigt samtidigt som jag ruckar lite fram och tillbaka vid behov.

Posted

Jag brukar också lossa stiften först, eller hylsorna om man ska vara petig. Jag har alltid lyckats med ett hårt grepp mellan tumme o pekfinger. Känns som man lätt kan ha sönder något med verktyg om man inte är väldigt försiktig.

Posted
Känns som man lätt kan ha sönder något med verktyg om man inte är väldigt försiktig.

Man ser vart man anbringar verktyg. Jag greppar ytterst där också lödningen sitter. Då säkerställer jag att det inte blir något "drag" i kabeln och lödningen. Det kan vara lite värre med knubbiga fingrar. På många många av Ortofons pickuper ligger dessutom stiften försänkta.

Dessutom flyttar jag skivspelarn till ett bord där jag har bra arbetsställning och bra ljus. Det är på förekommen anledning... :diss:

Posted

O jesus och Amanda. Trots att jag var försiktig (tydligen inte tillräckligt), så ramlade två av stiften av den röda och gröna kabeln. Kan jag rädda det nu eller måste jag köpa en ny tonarm. Arg är så arg på mig själv.

Posted
O jesus och Amanda. Trots att jag var försiktig (tydligen inte tillräckligt), så ramlade två av stiften av den röda och gröna kabeln. Kan jag rädda det nu eller måste jag köpa en ny tonarm. Arg är så arg på mig själv.

Borde väl gå att löda?

Posted
Borde väl gå att löda?

HM kanske har min jobbarkompis en sådan (kostar nog minst 1500kr), men jag är mer orolig hur jag skall ta fram själva kopparn från plasten.

Posted

Följde du inte råden?

Om du aldrig har lödat så tror jag du skall be någon som har vana så att inte hylsorna fylls av lödtenn och så att du inte smälter av för mycket plast på ledaren.

Posted

Fisks ju krympslang att köpa iofs tex hos Svalander i lika färger o längder. Har man som saft aldrig lött tidigare ska man kanske öva ett tiotal ggr innan, annars är det ju en lätt lödning eftersom det är så lite gods som ska värmas. Dvs väldigt snabb lödning. Om du ger dig på, förtenna delarna var och en för sig först. Tunnt med lod (med fluss) sedan värmer du de bägge delarna samtidigt när du ser att tennet smälter för du på nytt, du ska se att det flyter ut (väter) annar blir det kallödning. Det får aldrig bli som en droppe på en vaxad bil, det ska flyta ut och lödningen ska vara inspekterbar. Dvs man ska se delarna under lodet annars är det för mycket lod.

Posted
Fisks ju krympslang att köpa iofs tex hos Svalander i lika färger o längder. Har man som saft aldrig lött tidigare ska man kanske öva ett tiotal ggr innan, annars är det ju en lätt lödning eftersom det är så lite gods som ska värmas. Dvs väldigt snabb lödning. Om du ger dig på, förtenna delarna var och en för sig först. Tunnt med lod (med fluss) sedan värmer du de bägge delarna samtidigt när du ser att tennet smälter för du på nytt, du ska se att det flyter ut (väter) annar blir det kallödning. Det får aldrig bli som en droppe på en vaxad bil, det ska flyta ut och lödningen ska vara inspekterbar. Dvs man ska se delarna under lodet annars är det för mycket lod.
Krympslang ursäkta min dumhet, men det hjälper väl inte mig eller? Jag har kontaktat Ljudshopen.se och frågat om de har kablage till min Pro_ject elements. Förresten hur kopplar man sådan tonarmskabel på andra sidan, eller är det den som mynnar ut till Stereon?? Jag är helt rusis när det gäller detta, så var patient med mig.
Posted (edited)

Köp nya hylsor på tex svalanders samt krympslang i rätt tjocklek. Eller har jag helt missat något?

Det är hylsorna som pajat eller hur? Dvs sladdarna finns kvar, då är det väl bara att köpa nya o löda om samt sätta krymp på.

Det är val hylsorna du menar, inte stiften?

Det är ingen svår löduppgift men känner du dig osäker be någon i din närhet med koll eller lämna in.

Kanske vore det bästa att du posta lite bilder på eländet.

Edited by Adagio
Posted (edited)
Köp nya hylsor på tex svalanders samt krympslang i rätt tjocklek. Eller har jag helt missat något?

Det är hylsorna som pajat eller hur? Dvs sladdarna finns kvar, då är det väl bara att köpa nya o löda om samt sätta krymp på.

Det är val hylsorna du menar, inte stiften?

Det är ingen svår löduppgift men känner du dig osäker be någon i din närhet med koll eller lämna in.

Kanske vore det bästa att du posta lite bilder på eländet.

Har glömt hur man gör med bilder. Nu skall jag sätta in en bild från eländet och bilden ligger på flickr. Jag trycker image o klistrar in https://flic.kr/p/AAmnH3men inte kommer där upp någon bild.

Edited by Krima
Posted

Mja, hur ska man lära sig om man överlåter allt till andra? Men om man vet att man är en sån där som lyckas ha sönder allt ska man nog följa ditt råd.

Posted
Jag skulle se det som ett tecken på att du gör bäst i att handla pickuper i en butik där man erbjuder montering och injustering.

MvH Carl

Ja du har rätt, eller så skaffar jag mig en mindre pincett o vara mindre våldsam

Posted
Mja, hur ska man lära sig om man överlåter allt till andra? Men om man vet att man är en sån där som lyckas ha sönder allt ska man nog följa ditt råd.

Jag håller med om att det bästa ofta är om man lär sig själv. Men det kräver trots allt ganska mycket tid och tålamod samt åtminstone digitalnålvåg + bra protractor. I vissa fall har man redan där spenderat halva sin pickupbudget.

MvH Carl

Posted
Ja du har rätt, eller så skaffar jag mig en mindre pincett o vara mindre våldsam

Vad har du tänkt använda för mall för att ställa in överhäng/offset?

MvH Carl

Posted

Det alra bästa är en trevlig kompis eller handlare med god erfarenhet som visar hur man gör. Det är ju ingen hemlighet och det är något en vinylspelande hifiintrsserad person bör kunna.

Nålvåg, rätt verktyg, fin mejselsats, fin plattång/pincetttång, protraktor är nödvändigt. Utöver detta en lämplig testskiva så är man i alla fall i bollparken.

Sen kan man mäta med lämpligt mätverktyg, jag har en lcr som kan mäta bla frekvens och signalstyrka mm. Men annars kan ju tex en fonzgometer vara bra. Det finns många bra hjälpmedel. En bra handlare har givetvis allt detta och då blir ju installationen närmast perfekt. Det finns några handlare som har snorkoll på vinyl, misstänker dock att många handlare inte har bättre koll o verktyg än en normalintresserad nörd. Sen är det ju allmänt så att man är väldigt noga med sina egna saker, man kan ju justera PU, VTA,VTF, azimut en hel dag utan att vara 100% nöjd.

Posted
Vad har du tänkt använda för mall för att ställa in överhäng/offset?

MvH Carl

Hm eftersom jag är en rusis på detta så ber jag om en översättning.

Posted
Det alra bästa är en trevlig kompis eller handlare med god erfarenhet som visar hur man gör. Det är ju ingen hemlighet och det är något en vinylspelande hifiintrsserad person bör kunna.

Nålvåg, rätt verktyg, fin mejselsats, fin plattång/pincetttång, protraktor är nödvändigt. Utöver detta en lämplig testskiva så är man i alla fall i bollparken.

Sen kan man mäta med lämpligt mätverktyg, jag har en lcr som kan mäta bla frekvens och signalstyrka mm. Men annars kan ju tex en fonzgometer vara bra. Det finns många bra hjälpmedel. En bra handlare har givetvis allt detta och då blir ju installationen närmast perfekt. Det finns några handlare som har snorkoll på vinyl, misstänker dock att många handlare inte har bättre koll o verktyg än en normalintresserad nörd. Sen är det ju allmänt så att man är väldigt noga med sina egna saker, man kan ju justera PU, VTA,VTF, azimut en hel dag utan att vara 100% nöjd.

Hm nu är jag ingen riking, men tänker ändå skaffa dem viktigaste instrumenten/verktygen för att ställa in prinsessans. Var på nätet hittar jag dem bäst, Svalander, eller skall jag gå till någon hifi affär i Malmö som tex HifiSkåne. Kanske Hifiskåne är bäst för då kanske jag kan ta med själva vinylspelaren (oj nu blev det fel, tänkte på lagningen av trådarna). Jag är en Svenssons som vill att det skall låta perfekt.

Posted
Hm nu är jag ingen riking, men tänker ändå skaffa dem viktigaste instrumenten/verktygen för att ställa in prinsessans. Var på nätet hittar jag dem bäst, Svalander, eller skall jag gå till någon hifi affär i Malmö som tex HifiSkåne. Kanske Hifiskåne är bäst för då kanske jag kan ta med själva vinylspelaren (oj nu blev det fel, tänkte på lagningen av trådarna). Jag är en Svenssons som vill att det skall låta perfekt.

Hm varför inte fråga mannen som är bäst på vinyl, nämligen Vinylcalle hans butik ligger inte långt ifrån Löddeköpinge. Han kanske kan hjälpa dig

Posted (edited)

Visst är det så man kan ha hur mycket hjälpmedel som helst, själv har jag nålvåg, olika protractorer (gillar DR Feickerts första version men funkar inte med alla armar t.ex. SME), fozgometer, Adjust+, lite olika libeller, mall för snabbjustering av VTA/SRA och lite testskivor. Ibland kommer man ändå inte riktigt hela vägen. Och i slutänden får öronen avgöra.

Min upplevelse är att det varierar friskt mellan olika handlare vad det gäller kunnande kring skivspelare. Har sett alla möjliga tråkiga exempel på det. Oftast har felen varit av sådan karraktär att jag nästan misstänker att slarv legat bakom.

MvH Carl

Edited by Vinylcalle
Posted
Hm varför inte fråga mannen som är bäst på vinyl, nämligen Vinylcalle hans butik ligger inte långt ifrån Löddeköpinge. Han kanske kan hjälpa dig

Du får gärna lämna in den till oss om du önskar det. Sen finns det säkert andra kunniga också som kan hjälpa till.

MvH Carl

Posted
Du får gärna lämna in den till oss om du önskar det. Sen finns det säkert andra kunniga också som kan hjälpa till.

MvH Carl

Ok, hur mycket tror du det kostar om du fixar detta, sätter in en ny pickup och ställer in vinylen?

Säljer du också tillbehör runt omkring som man behöver??

Posted
Ok, hur mycket tror du det kostar om du fixar detta, sätter in en ny pickup och ställer in vinylen?

Säljer du också tillbehör runt omkring som man behöver??

Ber er förhandla via pm eller via Re-hifis ordinarie mejladress.

//

Posted
Ja ok, ber om ursäkt

Behövs ingen ursäkt, Krima. Det är bara en gammal princip vi har som jag påminner eller upplyser dig om i den händelse du inte har vetat. :)