Guest musicus Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 (edited) Det som benämns som ryggdunkningar och inbördes beundran kanske bara är så enkelt att det är spontan medglädje med sin kompis som man följt under många år. Vel, du kanskje upplever och tolkar det så, inget fel i det iofs, men jag menar nog det jag sa mer bokstavligen och står för det, jag er even med på andra forum der dynamiken och ifrågasättande er av en helt annan karaktär och dynamik enn her, i jämförelse er Euphonia rena Lyckliga gatan, personligen finner jag det nog mer stimulerande av at diskutera med folk som inte alltids tycker som jag, då lär jag mig mest, men vi er forskjellige. Når det er sagt så er det selvsagt också meget positivt her, annars hade man ju inte varit med, personligen skulle jag gärna sett fler skriva om musiken de spelar enn at bara flasha prylarna, men det er mig igen... men man kanske blir lite cynisk av å holdt på med dette i noen tiår nu Derimot kan jag sakna Timbre, som trots sin kärlek till sina märken balanserar föredömmligt gentemot andra märken och musiken.. mvh Edited November 5, 2015 by musicus Quote
YYZ Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Vel, du kanskje upplever och tolkar det så Inte bara kanske, jag upplever det så Om ifrågasättandet är sakligt för skapande bra dynamik så är det helt ok. Quote
Guest musicus Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Inte bara kanske, jag upplever det så Om ifrågasättandet är sakligt för skapande bra dynamik så är det helt ok. Da er vi ju iaf eniga om det mvh Quote
Guest musicus Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 <iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/diN8Tumi0Hs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Det er mulig jeg ikke fatter Svensk humor helt, foruten at RG er en utmerkt komiker, sliter jeg litt med å se din quote av meg i sammenheng med klippet... Hvordan legger man forresten in youtube snuttar her? mvh Quote
Hasse Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Det som benämns som ryggdunkningar och inbördes beundran kanske bara är så enkelt att det är spontan medglädje med sin kompis som man följt under många år. Vel, du kanskje upplever och tolkar det så, inget fel i det iofs, men jag menar nog det jag sa mer bokstavligen och står för det, jag er even med på andra forum der dynamiken och ifrågasättande er av en helt annan karaktär och dynamik enn her, i jämförelse er Euphonia rena Lyckliga gatan, personligen finner jag det nog mer stimulerande av at diskutera med folk som inte alltids tycker som jag, då lär jag mig mest, men vi er forskjellige. Når det er sagt så er det selvsagt också meget positivt her, annars hade man ju inte varit med mvh Visst blir det mycket ryggdunkande, inbördes beundran och medhårsstrykande. När de flesta tycker ungefär likadant blir det inte mycket till diskussion och de få trådar där åsikterna har gått isär har åtminstone vid några tillfällen tyvärr blivit låsta. På det stora hela tycker jag dock Euphonia är trevligt Quote
calle_jr Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 sliter jeg litt med å se din quote av meg i sammenheng med klippet... Det var ett exempel på hur olika man kan vara. RG spelar en extremkaraktär med varje ord och rörelse utstuderad. Genialiskt. Hur skulle en sådan karaktär bli mottagen på ett forum, och hur skulle han kunna trivas? Alla som har skrivit i denna tråd (tack för det) vet att en del anser att alla tycker likadant här. Andra anser att det har blivit alldeles för hårt och undviker skriva för att inte riskera bli påhoppade. Hopplöst alltså Jag har funderat på byZans råd och enbart med tanke på svaren i denna tråd tycker jag man kan se vilket gäng kloka människor det finns här. Väldigt olika och väldigt olika åsikter, men med en känsla för respekt som jag tror är den viktigaste egenskaper i en ny forumera. Det ser åtminstone inte jag på andra forum. Quote
sprudel Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Det var ett exempel på hur olika man kan vara. RG spelar en extremkaraktär med varje ord och rörelse utstuderad. Genialiskt. Hur skulle en sådan karaktär bli mottagen på ett forum, och hur skulle han kunna trivas? Alla som har skrivit i denna tråd (tack för det) vet att en del anser att alla tycker likadant här. Andra anser att det har blivit alldeles för hårt och undviker skriva för att inte riskera bli påhoppade. Hopplöst alltså Jag har funderat på byZans råd och enbart med tanke på svaren i denna tråd tycker jag man kan se vilket gäng kloka människor det finns här. Väldigt olika och väldigt olika åsikter, men med en känsla för respekt som jag tror är den viktigaste egenskaper i en ny forumera. Det ser åtminstone inte jag på andra forum. Det är nog just detta som några av skribenterna i tråden trycker på, att respekten hålls så högt av mod att ifrågasättande och lite udd i kommentarer får stå tillbaka. Det riskerar att bli ganska utslätat och det är en svår balansakt att driva båda önskemålen. Men detta är en helt annan fråga än den som tråden har sitt ursprung i. Jag hade från början en avsevärt vassare kommentar till inlägget från HiFi-forum och det krävs ju ingen rocket-science för att se igenom trådskaparens virriga anklagelser och ana den egentliga bevekelsegrunden. Men jag avstod. I enlighet med den norm för hur man uttrycker sig på detta forum beter man sig snarare som en engelsk dam på tesittning snarare än en något hetlevrad deltagare i The House of Commons. Quote
Apexorca Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Du ser hur svårt det är med kommunikation. Det var ett försök att ge kredit åt din entusiasm och uppmana oss andra att sprida även vår genom en "kampmetafor". Härligt! Quote
Adagio Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 För att fortsätta "ryggdunkandet" ytterligare: Allt behöver inte ifrågasättas på ett kritiskt negativt och skeptiskt sätt. Att lyssna på andra, reflektera, tänka och eventuellt besvara och påvisa ett annat synsätt är mer värdigt tycker jag. Det är så mycket konflikt i samhället, alla politiska debatter är mer en tävling i retorik och personangrepp och enstaka sakfrågor i stället för en mer konstruktiv dialog. Diskussion suger, dialog är rätt. Tittar vi på tex några andra forum råder det kanske på ytan en sk mer dynamisk debatt, men där finns ändå en handfull ideologer vars sanningar gäller i alla fall för majoriteten på dessa forum. Debatten och diskussionen är högljud och spretig, mer en fråga om att vinna en kamp med retorik. Kanske är jag alltför färgad av humaniora, sk vetenskapare tenderar till att vara mer aggressiva i sin diskussion, lite som religösa människor. Euphonia är till viss del en tillflyktsort där vi kan tala och föra en civiliserad dialog. Det skulle vara så på fler ställen i samhället. Vi behöver inte mer konflikt och motsättningar. Snarare mer ryggdunkningar. Allt är alltför extremt idag tycker jag, skillnaden mellan rik o fattig, hälsa o ohälsa, Hårddisk eller Vinyl, rör eller transistorer. Totalt equilibrium kanske inte är så bra, mångfald är roligare men ytterligheterna och den konflikt som skapas är inte bra. Så en stor ryggdunk till allihopa, bra jobbat! Quote
sprudel Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Härligt! Ett menat med som ersattes av mot gav meningen en helt annan innebörd än den avsedda. Tänk så lätt att korrigera när man pratar irl. Quote
Guest musicus Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Vi behöver inte mer konflikt och motsättningar. Snarare mer ryggdunkningar. Det er många nyanser av grått her/der ute! dom två motsättningarna der er svart och vitt! man behöver ikke, och skal inte gå till ytterligheter, at va sams med någon er inte i sig selv nödvändigtvis ryggdunkande, därför borde det ges rum för at ställa lite ( i positivt syfte) "kritiska" eller i ifrågasättande frågor. Kejsaren har mer enn en gang innan hifi visat sig va naken... Som någon sagt, dette er en hobby (el, for dom flesta av oss iaf) och inte liv eller död vi snakkar om her, det får ju va nån måtta på korrekthet, innom politiken (som du jämför med) snakkes det ju om åsiktskorridorer och PK´het, måste inte det bismitta diskusjonen kring hifi också At va lite ifråställande behöver inte nödvändigtvis va negativt, man behöver bara va beredd at inte få dom svaren man selv vill alltid, inget konstigt i det! och friden bibehållen, det er oftast va man gör det till...at sticka huvudet i sanden och hoppas solen fortsatt skiner der uppe, tror inte jag så mycket på mvh Quote
Guest musicus Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Det var ett exempel på hur olika man kan vara. RG spelar en extremkaraktär med varje ord och rörelse utstuderad. Genialiskt. Hur skulle en sådan karaktär bli mottagen på ett forum, och hur skulle han kunna trivas? Alla som har skrivit i denna tråd (tack för det) vet att en del anser att alla tycker likadant här. Andra anser att det har blivit alldeles för hårt och undviker skriva för att inte riskera bli påhoppade. Hopplöst alltså Jag har funderat på byZans råd och enbart med tanke på svaren i denna tråd tycker jag man kan se vilket gäng kloka människor det finns här. Väldigt olika och väldigt olika åsikter, men med en känsla för respekt som jag tror är den viktigaste egenskaper i en ny forumera. Det ser åtminstone inte jag på andra forum. Jo, jag va inne på den tanken, så då kanske det finns en sjans at jag fattar lite av den Svenska humoren Respekt er vel och som du siger nyckelordet her, "Enighet i sig sälv er inte ett mål för mig, Respekt! derimot er ett mål" men det måste va ömsesidigt, då kan man också ha lite mer intressanta diskusjoner utan at bedriva ryggdunkande, som för mig, ofta kan upplevas som nått negativt Men, hur va det der med youtube, hur legger man inn videosnuttar... mvh Quote
shaft Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Hej! Ja den här tråden dör ju lite om trådskaparen lämnat den Äsch jag tycker forumet är i stort bra (för mig). Det är klart att det speglas av de aktiva personligheterna här både när det gäller utrustning och musiksmak. Inget fel i det. Jag kanske inte har den mest spännande riggen och byter sällan enheter men försöker bidra där jag kan - t.ex. musikdelen inom jazz vinyl. Jag tycker det är superintressant att läsa om fina riggar och får inspiration även om jag inte har möjlighet att köpa motsvarande enheter själv ;-) Quote
calm Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 För mig har Euphonia stått för kunskap, sans och vett. Att aktiviteten varit koncentrerad till ett fåtal är nog inte så konstigt eftersom alla forum säkert har medlemmar som har mer tid att avsätta till aktivt deltagande. Så är det nog i alla sociala sammanhang, inte bara detta forum. Aldrig upplevt att Euphonia varit exkluderande eller på något sätt i en 1 mkrs-klubb och förstår heller inte trådskaparens mening med denna tråd. I synnerhet som han själv sitter med sannolikt en av de mer exklusiva systemen. Skulle det innebära att andra som befinner sig tidigt på sin hifi-resa skulle avskräckas att ta första steget in på banan? Tror inte det utan snarare en inspiration till att skapa drömmar och mål samtidigt som man kan få kuskap och råd av äldre och mer erfarna medlemmar. Så har jag själv lärt mig en massa på vägen och undvikigt de mest flagranta misstagen. Alla har olika förutsättningar det är bara att inse detta och det skapar skillnader i möjligheter. Men musikupplevelsen kan upplevas på alla nivåer, inte bara på 1mkr+-nivån. Tvärt om skulle jag säga. Om man matar sitt system med dålig musik så blir det ändå inte bättre av detta och de bästa upplevelserna får man ändå live och konsertbiljetter är i och för sig dyra, men ofta värda sin vikt i guld. När det kommer till tekniken så utgår jag i från att var och en har en uppfattning om hur man vill att det skall låta och inser att stegen blir mindre och mindre destå längre man kommer upp på stegen. De sista stegen är nog mera imaginära och mer statusladdade än tidigare. Men även små tweaks kan göra stor skillnad och där är kostnad i förhållande till effekt lägre. Att hantera sin rumsakustik är nog det bästa steg jag har tagit och skulle sannolikt spart åtskilliga pengar om det kommit in tidigare i mitt hifi-liv. För mig har hifi aldrig varit på blodigt allvar utan mer en lek och lite utlopp för hålla den kreativa ådran levande och musiken som är en del av livet. Calm Quote
Hasse Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Det är nog just detta som några av skribenterna i tråden trycker på, att respekten hålls så högt av mod att ifrågasättande och lite udd i kommentarer får stå tillbaka. Det riskerar att bli ganska utslätat och det är en svår balansakt att driva båda önskemålen. den egentliga bevekelsegrunden. At va lite ifråställande behöver inte nödvändigtvis va negativt, man behöver bara va beredd at inte få dom svaren man selv vill alltid, inget konstigt i det! och friden bibehållen Tittar vi på tex några andra forum råder det kanske på ytan en sk mer dynamisk debatt, men där finns ändå en handfull ideologer vars sanningar gäller i alla fall för majoriteten på dessa forum. Debatten och diskussionen är högljud och spretig, mer en fråga om att vinna en kamp med retorik. Euphonia är till viss del en tillflyktsort där vi kan tala och föra en civiliserad dialog. Jag tycker det ligger mycket i det som skrivs ovan. Det är som sagt en svår balansakt. Quote
Engelholm Audio Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Kan ett forum (eller snarare dess medlemmar) gå igenom samma faser som man pratar om för team, IMGD? FAS 1 - Tillhörighet och trygghet FAS 2 - Opposition och konflikt FAS 3 - Tillit och struktur FAS 4 - Arbete och produktivitet Den första fasen med det artiga, smekmånaden, kanske vissa önskar passera medan andra gärna är kvar där? Quote
Rydberg Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 (edited) EA> Det tror jag inte, om en person byts ut i en grupp måste gruppen gå igenom alla faser igen (måhända snabbare än första gången). Ett forum har ett ständigt in och utflöde av skribenter så dessa teorier du anför torde inte vara applicerbara. Edited November 6, 2015 by Rydberg Quote
Engelholm Audio Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 EA> Det tror jag inte, om en person byts ut i en grupp måste gruppen gå igenom alla faser igen (måhända snabbare än första gången). Ett forum har ett ständigt in och utflöde av skribenter så dessa teorier du anför torde inte vara applicerbara. Vissa av tecknen tyder ändå på det, anser jag. Vissa vill gå vidare och stanna i den överdrivet trevliga, PK stämningen, utan faktiskt gå vidare med ifrågasättande och högre till tak. Visst - jag förstår att IMGD inte är helt applicerbart, men frågan är om ändå inte en rätt tät grupp (i detta fallet) på Euphonia kan genomgå något väldigt snarlikt? Quote
Rydberg Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Det tror jag inte, snarare en likriktning beträffande synsätt Quote
MatsT Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Det där med likriktning är lite intressant. Alla forum beskylls regelbundet för att vara likriktade och då av personer som anser sig stå vid sidan om mittfåran som de anser finns. Detta är mänskligt men det är nog inte alldeles enkelt att bevisa att likriktning föreligger. Att "genomsnittsuppfattningen" skiljer sig mellan olika forum är helt klart men att därifrån gå till slutsatsen att de är likriktade var och en för sig är att dra för långtgående slutsatser enligt mig. Så länge men beter sig anständigt går det framföra avvikande åsikter på alla forum men det är mer eller mindre roligt beroende på hur många man får emot sig eller med sig. Valet av forum är så vitt jag vet fritt. Detta leder då till inriktning snarare än likriktning. Quote
Rydberg Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 For the record: jag menade inte med mitt inlägg att euphonia skulle vara likriktande utan det var ett svar till EAs "teorier" Quote
Engelholm Audio Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Det tror jag inte, snarare en likriktning beträffande synsätt Förstår inte din poäng? Om du har tid och lust får du gärna utveckla. Jag är OK med att släppa det hela också. Quote
calle_jr Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Kan ett forum (eller snarare dess medlemmar) gå igenom samma faser som man pratar om för team, IMGD? Jag tycker att den typen av modeller passar bäst för "stabila" system. Forumvärlden som den sett ut och ser ut är jämförelsevis ny för mänskligheten. De första faserna är avklarade där jag själv minns när vi trevade med BBS i slutet på 80-talet. Som vi varit inne på tidigare verkar forumvärlden vara på väg in i en ny fas som innebär att vi uttrycker oss annorlunda, i andra lägen och framför allt mer sällan. De mest frekventa inläggen är medlemmar som inte håller med eller ifrågasätter. Det blir mindre av entusiasmerande hejarop. Det innebär inte att det är färre som gillar det som skrivs - bara att fler undviker att bara skriva "spännande!". Jag ser det som ett faktum*, och något man kanske ska tänka på som trådskapare. Dvs: Bäste medlem, dina trådar är intressanta och läses, bara så du vet! *) Jag vet att det stämmer för Euphonia, eftersom vi gjorde ett massutskick till lågpostande medlemmar för ett tag sedan. Quote
ulfsan Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Gällande EA:s teori så håller jag med Rydberg utifrån de välkända teorier som finns och den erfarenhet jag har i arbetslivet. Hur en arbetsgrupp utvecklas är väl utforskat och dokumenterat med olika modeller ungefär som EA redovisar. Att detta skulle gå att applicera på ett internetforum verkar för mig osannorlikt. Här är man ett nick, spelar en roll och slipper stå för konsekvenser öga mot öga mot någon man (ibland hårt och orättvist) bemöter. Och nya kommer in och gamla lämnar utan riktig kontroll. Då kan en grupprocess knappast komma igång eller fungera som i verkliga livet. Förekomsten av "troll" gör ju också att en ibland ganska mysig process framåt fullständigt havererar och även de klokaste blir riktiga idioter.... Quote
bigblue Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Jag har HiFi vänner över hela världen, dvs betydligt fler än de flesta härinne har. Det är kul för er i klubben men föga kul för oss som valt bort dessa produkter till förmån för bättre. Pärr, är nyfiken på varför du tycker det är viktigt att skriva att du har fler kompisar än vi andra. Varför inte bara att du har många kompisar? Antar att det var ett skrivfel då du omöjligt kan känna till hur många vänner vi andra på forumet har. Funderar också på varför du väljer att skriva att du valt bättre produkter än X och Y. Jag hoppas och tror att du menade att du har valt andra märken som du tycker passar dig bättre. Men så som inlägget står nu kan man lätt tolka det som om du tror att det finns vissa produkter som är "bäst". Tokigt eller hur . Om det nu är så att det pratas ofta och mycket om vissa märken, skulle inte du kunna vara med och "balansera upp det hela" med fler egna inlägg, tankar och funderingar. För min del kan du skriva hur mycket du vill om dina favoritprylar utan att jag upplever att mina egna val förminskas. Är det likadant för dig? Quote
pärr Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 Pärr, är nyfiken på varför du tycker det är viktigt att skriva att du har fler kompisar än vi andra. Varför inte bara att du har många kompisar? Antar att det var ett skrivfel då du omöjligt kan känna till hur många vänner vi andra på forumet har. Funderar också på varför du väljer att skriva att du valt bättre produkter än X och Y. Jag hoppas och tror att du menade att du har valt andra märken som du tycker passar dig bättre. Men så som inlägget står nu kan man lätt tolka det som om du tror att det finns vissa produkter som är "bäst". Tokigt eller hur . Om det nu är så att det pratas ofta och mycket om vissa märken, skulle inte du kunna vara med och "balansera upp det hela" med fler egna inlägg, tankar och funderingar. För min del kan du skriva hur mycket du vill om dina favoritprylar utan att jag upplever att mina egna val förminskas. Är det likadant för dig? @ sprudel: Tråkigt att du tycker mina anklagelser var virriga. Jag vet inte vad du menar med virriga. Jag kommenterade bara Euphonia. Jag är på flera utländska forum och jämförde dessa. Takhöjden är högre. Så är det bara. Jag har 4 nicks och diskussionerna är mera spänstiga, vilket jag respekterar och det kan bli mera lärande t.o.m, trots tråkigt tonläge stundtals. Men det accepteras. @bigblue Kul att du kommenterar mitt inlägg. Tror det är första gången någonsin du gör det. Vad jag kommenterar är vänner runt om i världen som jag känner och besöker och lyssnar på deras kalibrerade set-ups i hemmiljö. Vad jag tror du utgår ifrån är vad du har hört i mässrum på tex Münchenmässan och andra miljöer, med undantag för att du var med på lyssningen hemma hos Mr TAD. . Inget ont om det men jag bedömer på annat sätt än du och jag tror mig, men kan ABSOLUT ha fel, varit runt i världen och lyssnat på intressanta system något mer än genomsnittet. Jag talar fortfarande hemmiljö och ej mässmiljö. Att jag valt x och y framför z beror till viss del på det och inte på någon tidningsartikel. Hoppas det var svar på frågan Övertygad om att du är nöjd med Apex tidigare SF och det ska du absolut vara men jag har annan preferens. Det måste man acceptera.. Eller hur...? /Pärr Quote
Bebop Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 (edited) Pärr, är nyfiken på varför du tycker det är viktigt att skriva att du har fler kompisar än vi andra. Funderar också på varför du väljer att skriva att du valt bättre produkter... Just de citaten visar på något som de flesta människor tycker illa om. I dessa ligger en attityd att du (Pärr alltså) är lite förmer än oss andra, att du inte är en av oss. Du spelar i en egen liga. Dina vänner har bättre eller du kanske menar dyrare anläggningar än vad våra vänner har. Fler internationella vänner är bättre än att ha få i Göteborg osv. I min värld kallar vi sådana personer för "skrytpellar" och "fisförnäma" (= i avsaknad av något verkligt att vara förnäm över). Sådana brukar också dela in världen i "jag" och de andra vilket stämmer även in här. Det är tillåtet att vara skrytsam och hävda sig själv på Euphonia men man får vara beredd på att motthugg och kommentarer. Edited November 7, 2015 by Bebop Quote
YYZ Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 pärr ser ut att ha väldigt stor erfarenhet med att lyssnat på väldigt många system, och chansen kan ju finnas att han menar att han valt produkter som passar han bättre. Fler kompisar med samma intresse kan ju vara bra att ha i sin utvärdering och bollplank. Samtidigt får jag lite facebook-känsla om målsättning endast är att visa på fler kompisar Quote
sprudel Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Just de citaten visar på något som de flesta människor tycker illa om. I dessa ligger en attityd att du (Pärr alltså) är lite förmer än oss andra, att du inte är en av oss. Du spelar i en egen liga. Dina vänner har bättre eller du kanske menar dyrare anläggningar än vad våra vänner har. Fler internationella vänner är bättre än att ha få i Göteborg osv. I min värld kallar vi sådana personer för "skrytpellar" och "fisförnäma" (= i avsaknad av något verkligt att vara förnäm över). Sådana brukar också dela in världen i "jag" och de andra vilket stämmer även in här. Det är tillåtet att vara skrytsam och hävda sig själv på Euphonia men man får vara beredd på att motthugg och kommentarer. När man var 4-5 år var det inte ovanligt att tjafset handlade om vems pappa som hade den finaste bilen, eller min pappa är starkare än din. Quote
Recommended Posts