Jump to content

Mitt inlägg på HiFi forum


pärr

Recommended Posts

Jag väljer att fria. Jag hoppas att det bara är slarvigt formulerade uttalanden. Jag brukar vara noga med att framhålla tex "jag anser bättre" eller bättre lämpad i denna aplikation" sen kan det vara så att en produkt ÄR bättre, alltid än det den jämfördes med.

Det här med kompisar är nog mer ett påpekande att det finns så många fler hifinördar än vi som frekventerar detta forum.

Jag hoppas iaf att det är så.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Just de citaten visar på något som de flesta människor tycker illa om. I dessa ligger en attityd att du (Pärr alltså) är lite förmer än oss andra, att du inte är en av oss. Du spelar i en egen liga. Dina vänner har bättre eller du kanske menar dyrare anläggningar än vad våra vänner har. Fler internationella vänner är bättre än att ha få i Göteborg osv.

I min värld kallar vi sådana personer för "skrytpellar" och "fisförnäma" (= i avsaknad av något verkligt att vara förnäm över). Sådana brukar också dela in världen i "jag" och de andra vilket stämmer även in här. Det är tillåtet att vara skrytsam och hävda sig själv på Euphonia men man får vara beredd på att motthugg och kommentarer.

Tack för input Bebop och tack för inlägg.

Intressant överlag. Medveten om att jag skriver provocerande, och det är kanske först då man får höra verkliga sanningar, som den du anger i ditt inlägg. Dvs vad du verkligen tycker, och du brukar ju tycka och det respekterar jag också. Men tänk att det ska till så mycket för att få fram en sanning :) Sen kanske man bör läsa mellan raderna också.

Fisförnäm är jag nog inte känd för. Jag har inte för vana att alltid prata om vad jag själv har för pryttlar och jag har heller ingen fotnot eftersom jag inte har ett behov av att basunera ut det. Vad jag tidigare år har försökt säga, och jag säger det igen, är att det vore kul att läsa inlägg från flera medlemmar på detta fora. Jag skriver medvetet att forat domineras av ett 25 tal personer vilka alla förvisso ska ha heder för att posta. Det tar både tid att bevaka och tid att skriva. Men med tiden blir det en viss konformitet över detta. Man lär sig snabbt vilka som inte gillar vassa diskanter, vilka som alltid hör förbättrad svärta vid byte av utrustning, vem som är vinylfantast osv.. men ingen kan å andra sidan ta ifrån någon sin uppfattning.

Men 25 personer är trots allt mindre än 1% av Euphonias totala medlemmar, och jag undrar varför fler inte är aktiva. Hade jag varit företagsledare och bara 1% av personalen varit produktiva så hade jag haft väldigt stort problem. Jag tycker man kan fundera på det. Det har ju förekommit inslag av befintliga medlemmar att man inte alltid har varit helt bekväma med att posta det man egentligen tycker, och det tycker jag är synd.

Jag läser en hel del HiFi tidningar, hoppas jag inte betraktas som fisförnäm för det också, och jag uppskattar ett blandat innehåll av både produkttester, annonser, musikrecensioner, redaktionella reportage, mässrapportering etc etc. HiFi tidningar följer också med tiden. Idag läser man inte om samma saker man läste om på 80-talet, man läser om det som är nytt.

Euphonia värnar om traditionen och sin historia, vilket självklart respekteras. Att nya filformat, streaming etc diskuteras verkar inte gillas av alla. Det får stå för var och en och respekteras också. Men jag tror på en modernisering och det tycker jag man kan fundera på även här. Jag tycker det är tråkigt med pekpinnar och en mästrande attityd, och det är lätt att det slår tillbaka. Vem vinner på det??

Eftersom du Bebop postar kan jag ju ta det konkreta exemplet där du själv publikt (och inte via PM) ber Perfect Sense personligen sluta med sina "schamponerande inslag" på nyhetsforum. Jag tror, kan ha fel, att hans inlägg var en kopia direkt från en artikel skriven av annan. Jag har svårt att se att han ska behöva redigera i det. Då blir det dålig stämning och är exempel på sånt som gör att färre vill delta. Personligen blir jag upprörd när jag läser sådant. Ett fora är ju dess medlemmar och inte enbart vissa medlemmars, och då tycker jag man måste ha överseende och visa respekt för alla.

Det finns ohyggligt mycket kunskap ute i stugorna, kunskap som kanske inte alltid når ut hit men som möjligen skulle komma om fler tittade in. Att jag har hifi-vänner runt om i världen (främst europa och Norden) är det självklart fler som har. Förstår inte att det skulle vara så störande för vissa. Det är ohyggligt kul att lyssna hemma hos andra som kanske valt system man aldrig får en chans att lyssna på annars. Många produkter når inte ens hit.

Visst, många anser nog att jag själv inte har en billig anläggning, men vad jag försöker säga är att respekten sitter inte i hur mycket sakerna kostar. Ibland får man den känslan. Det är därför jag relaterar i vissa inslag till att man inte behöver ha en anläggning för 1.000.000 för att besitta kunskaper. De verkliga kunskaperna sitter oftast hos de med betydligt billigare anläggningar. Om nu pris har en betydelse. För mig är det ointressant och jag lämnar det därmed.

Att jag är på utländska forum beror på att det är lättare att hitta trådar om ämnen som man själv funderar kring. Det är lättare med så många fler aktiva såklart. Diskussionerna där tillåts (oftast) vara på en mycket spänstig nivå, även om man ej tillåter pajkastning där heller såklart.

Sen måste man såklart rannsaka sig själv. Det är självfallet så att man inte kan klaga om man själv inte bidrar. Men ett forum har ju den karaktären att man kan både posta och läsa. Om man gör både och så är det naturligtvis bäst, men vissa hinner kanske bara läsa. Det får man också respektera. Jag tror i vart fall att flera skulle posta om det kändes bekvämt och inte kände oro för att bli recenserade.

Nu blir det inga fler provocerande eller fisförnäma inlägg från mig på ett tag. Lugn och ro i stugan mao.

Trevlig fortsatt helg

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

@bigblue

Kul att du kommenterar mitt inlägg. Tror det är första gången någonsin du gör det. Vad jag kommenterar är vänner runt om i världen som jag känner och besöker och lyssnar på deras kalibrerade set-ups i hemmiljö. Vad jag tror du utgår ifrån är vad du har hört i mässrum på tex Münchenmässan och andra miljöer, med undantag för att du var med på lyssningen hemma hos Mr TAD. . Inget ont om det men jag bedömer på annat sätt än du och jag tror mig, men kan ABSOLUT ha fel, varit runt i världen och lyssnat på intressanta system något mer än genomsnittet. Jag talar fortfarande hemmiljö och ej mässmiljö. Att jag valt x och y framför z beror till viss del på det och inte på någon tidningsartikel. Hoppas det var svar på frågan

Övertygad om att du är nöjd med Apex tidigare SF och det ska du absolut vara men jag har annan preferens. Det måste man acceptera.. Eller hur...?

/Pärr

Tack Pärr för att du vänder tillbaka.

Självklart accepterar jag att du har en annan preferens. Men det är ju inte jag som gjort inlägg där jag ondgjort mig över att det skrivs för mycket om märke x eller y eller hur?

Jag utgår inte från det jag hör på mässor. Personligen så tycker jag det är bra att lyssna på mässor, bättre hos vänner/bekanta och bäst hemma .

Det innebär att jag gärna åker till mässor för att titta på nyheter, höra märken man annars inte stöter på och prata direkt med dem som står bakom konstruktionerna. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att utbyta erfarenheter med likasinnade hifi-vänner. Men på en mässa är det svårt att få en tydligt uppfattning om enskilda produkter då det är allt för mycket variabler i ekvationen samt att rum och besökare inte alltid bidrar till välljud. Men när man år efter år noterar att det alltid är rummen med ett visst märke jag blir mest betagen av, så väcker det en nyfikenhet som jag tar med mig.

Nästa steg är att åka runt och lyssna på system "hemma hos". En del fotar och skriver jag om, andra sker i den mer privata sfären av olika anledningar. Här får man en tydligare bild av vad olika delar kan bidra med. Särskilt då man får chans till återbesök i samband med byte eller tester.

Men det är inget som slår den kända hemmamiljön när det är skarpt läge och ett köpbeslut ska tas. Jag lånar alltid hem det som ska utvärderas. Helst flera åt gången så att jag kan köra side-by-side under längre tid. Då minimeras felkällorna och man kan "bo in sig" med ljudet på ett annat sätt än att bara lyssna på eventuella skillnader. När jag köpte förra förstärkaren hade jag 4 eller 5 enheter hemma.

Så när det gäller vad jag utgår från så har du ABSOLUT fel :).

Det viktiga i denna diskussion tycker jag är att hitta sätt att komma vidare som Forum för att alla ska känna sig välkomna. Och där uppfattade jag det som om du gärna skulle se att vi som har MSB och Sonus Faber skulle "ligga lite lågt" med inlägg och reportage efter som innehavare om andra märken inte var lika aktiva. Är det rätt uppfattat?

Edit: stavfel

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Tack Pärr för att du vänder tillbaka.

Självklart accepterar jag att du har en annan preferens. Men det är ju inte jag som gjort inlägg där jag ondgjort mig över att det skrivs för mycket om märke x eller y eller hur?

Jag utgår inte från det jag hör på mässor. Personligen så tycker jag det är bra att lyssna på mässor, bättre hos vänner/bekanta och bäst hemma .

Det innebär att jag gärna åker till mässor för att titta på nyheter, höra märken man annars inte stöter på och prata direkt med dem som står bakom konstruktionerna. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att utbyta erfarenheter med likasinnade hifi-vänner. Men på en mässa är det svårt att få en tydligt uppfattning om enskilda produkter då det är allt för mycket variabler i ekvationen samt att rum och besökare inte alltid bidrar till välljud. Men när man år efter år noterar att det alltid är rummen med ett visst märke jag blir mest betagen av, så väcker det en nyfikenhet som jag tar med mig.

Nästa steg är att åka runt och lyssna på system "hemma hos". En del skriver och fotar jag, andra sker i den mer privata sfären av olika anledningar. Här får man en tydligare bild av vad olika delar kan bidra med. Särskilt då man får chans till återbesök i samband med byte eller tester.

Men det är inget som slår den kända hemmamiljön när det är skarpt läge och ett köpbeslut ska tas. Jag lånar alltid hem det som ska utvärderas. Helst flera åt gången så att jag kan köra side-by-side under längre tid. Då minimeras felkällorna och man kan "bo in sig" med ljudet på ett annat sätt än att bara lyssna på eventuella skillnader. När jag köpte förra förstärkaren hade jag 4 eller 5 enheter hemma.

Så när det gäller vad jag utgår från så har du ABSOLUT fel :).

Det viktiga i denna diskussion tycker jag är att hitta sätt att komma vidare som Forum för att alla ska känna sig välkomna. Och där uppfattade jag det so om vi som har MSB och Sonus Faber skulle "ligga lite lågt" med inlägg och reportage efter som innehavare om andra märken inte var lika aktiva. Är det rätt uppfattat?

Hej BigBlue,

Tack själv för svar.

Eftersom du ställer en fråga så vill jag svara såklart.

Som jag försöker säga så måste man respektera alla, vilket självklart inbegriper de som har märke x, y eller z. Så posta på du. Jag tycker man även får respektera de som skriver på nyhetsforum. Det är ju självklart att det blir en kommersiell touch i det. Men vi är nog vuxna nog att sovra och ta till oss det vi vill och anser vara det viktiga och det som har "nyhetsvärde" i själva "nyheten", och personligen tror jag mig kunna skilja på marketing bullshit och fakta. Vi överöses dagligen med det ändå så det är inget som stör. Åtminstone inte mig. I annat fall så får man väl förbjuda handlare helt att skriva här?!? Vore synd tycker jag, och som jag skrev tidigare så tror jag flera vill läsa om produktnyheter då handlarna trots allt får informationen tidigt jämfört med oss dödliga.

Jag är bara lite orolig att med ett forum med extremt få aktiva så blir det en hög grad av konformitet till slut. Ämnen, varumärken likväl som uppfattningar blir nästan förutsägbara, vilket i längden kan leda till mindre intresse och som slutligen, och i värsta fall, kan leda till att något självdör. Det vore trist.

Jag skrev skämtsamt, vilket missuppfattades, att man då nästan lika gärna kan bilda en intern mail-grupp och kommunicera via den. Det var en metafor.

Varför jag tror på bredd är att flera kan aktivera sig igen, det skapas flera trådar om flera och kanske för Euphonia nya ämnen :) Det i sin tur leder till flera svar och nya inlägg osv, osv.. Vi delar alla samma intresse i grunden, men delar man inte en liten grupps uppfattning eller varumärkespreferens så kanske man inte är lika intresserad att skriva, eller ens läsa.. Full respekt för andras uppfattning och varumärkespreferenser dock. Alltid kul med de som "brinner".

En missuppfattning jag tror vilar lite över Euphonia är att många tror att man måste ha produkter av viss "kaliber" för att vara välkommen här. Så känner inte jag och det vore trist om min tes stämmer. Sen menar jag såklart inte att de med dyra anläggningar inte besitter kunskap. Finns massa bra exempel på att detta många gånger kan gå hand i hand, men jag tror på HiFi mångfald, även om man bör göra avgränsningar. DIY-folket har ju redan andra forum tex.

PS: Har för övrigt inget emot SF. Höll själv i ett par en gång i tiden med slumpen avgjorde då..

Så posta på mao, och när jag skrev om bättre märken så är det givetvis inget generaliserande utan en personlig uppfattning. Inget annat, om det nu också missuppfattades ;)

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Men 25 personer är trots allt mindre än 1% av Euphonias totala medlemmar, och jag undrar varför fler inte är aktiva. Hade jag varit företagsledare och bara 1% av personalen varit produktiva så hade jag haft väldigt stort problem. Jag tycker man kan fundera på det. Det har ju förekommit inslag av befintliga medlemmar att man inte alltid har varit helt bekväma med att posta det man egentligen tycker, och det tycker jag är synd.

Vi, eller rättare sagt calle_jr har gjort ett stor utskick till samtliga medlemmar som inte skrivit några inlägg på ett tag eller sällan skriver några för att få försöka få fakta istället för läktarspekulationer. Det finns inget i denna undersökning som pekar på att medlemmar skulle vara "rädda". Det är snarare tvärtom. Många upplever Euphonia som ett sansat forum med många bra och initierade inlägg och bidrag som gör forumet läsvärt. Men att ta steget att skriva är stort för många, de känner sig helt enkelt inte bekväma med det. Däremot gillar de att läsa det vi skriver och flera vill vara medlemmar som någon form av stöd.

Jag kollade några trådar som går över 5-10 flikar. Siffran här ligger kring 15-30 olika bidragsgivare och 1500-4000 läsningar. I trådar med liknande ämnen är det ofta samma som återkommer, i andra ämnet är det andra gäng. Jag tycker inte det är dåligt.

Vi har haft perioder där trådarna blir mycket längre men också fler bidragsgivare. Men vad det beror på är inte självklart. Utskicket calle_jr gjorde ger i vart fall ingen indikation på att forumet skulle vara ovänligt eller skrämmande. Det finns andra parametrar som också bidrar:

  • De som varit med från början är nu 10-12 år äldre. Under en sådan period kan en hel del preferenser och skeden i livet ändras som ger andra prioriteringar.
  • Facebook, Instagram med flera var okända begrepp för inte så många år sedan
  • Hifi-intresset har tagit andra vägar mot förr vilket också reflekterar utbudet i handeln. Hur många städer utanför storstadsregionerna kan idag visa upp "ordentliga" hifi-butiker mot t ex 80-talet?
  • Konsumtionsmönstret av musik har ändrats också
  • Som calle_jr var inne på började många av oss på BBS-chattar som sedan blev forum. Men hur många ungdomar söker sig dit idag och hur många av dem drömmer om stereo och musik som många av oss gör? Jag ser samma sak på HiFi Forum och några forum har helt dött.

Min egen analys av det är att många ser Euphonia (och andra forum) sån någon form av hifi-tidning där en mindre grupp skriver och en större grupp läser. Din jämförelse med ett företag tycker jag inte håller i detta sammanhang. Hur många av t ex Stere0philes, HiFi News och Hifi & Musiks läsare skriver insändare eller pm till redaktionen? Förmodligen färre än 1 %.

Euphonia värnar om traditionen och sin historia, vilket självklart respekteras. Att nya filformat, streaming etc diskuteras verkar inte gillas av alla. Det får stå för var och en och respekteras också. Men jag tror på en modernisering och det tycker jag man kan fundera på även här.

Vem är "man" i detta sammanhang, Pärr? Är det moderatorerna eller är det de som skriver. Jag anser att det är vi som grupp som sätter agendan och skriver om det som engagerar oss. Du är väl en av dem också? Vad är det som hindrar att du lägger in trådar och på det sätt modernisera oss?

Euphonia är inget förlag med fast redaktion som har till att uppgift att bestämma om vi skall behandla streaming eller inte. Sedan kan vi ha olika engagemang för det hela. BigBlue skrev nyss att han inte känner sig engagerad för vinyl. Jag ser inte det som ett problem och inte ens att han torgför den åsikten. Men när man skriver om något så får man ju räkna med att det finns olika meningar om det, oavsett vad det handlar om. Det är ju dessutom lite av det du efterlyser och som ger mer spänst som du uttryckte det.

Om nu någon tror att Euphonia förbjuder inlägg om streaming och det "nya sättet" att lyssna på musik så kan jag dementera detta. Det finns vare sig någon öppen eller dold agenda för detta. Det är fritt fram. Du skulle kunna börja.

Personligen blir jag upprörd när jag läser sådant. Ett fora är ju dess medlemmar och inte enbart vissa medlemmars, och då tycker jag man måste ha överseende och visa respekt för alla.

Jo, det händer att jag kommer ihop mig med det jag kallar handlare. Ibland kan det säkert röra sig om överreaktioner. Men i huvudsak handlar det om saker som berörts via pm och pm är huvudkanalen för den typ av kommunikation.

Sen måste man såklart rannsaka sig själv. Det är självfallet så att man inte kan klaga om man själv inte bidrar. Men ett forum har ju den karaktären att man kan både posta och läsa. Om man gör både och så är det naturligtvis bäst, men vissa hinner kanske bara läsa. Det får man också respektera. Jag tror i vart fall att flera skulle posta om det kändes bekvämt och inte kände oro för att bli recenserade.

Det tycker jag är en klok inställning. Din sista mening har jag dock inga belägg för att du har rätt i. Vi har som sagt försökt att få lite input (se ovan) och där ges inga belägga för denna oro heller. Den risken är formodligen tusenfalt större på Facebook men inte ens det tycks avskräcka massorna att fortsätta pajkastningen där.

Link to comment
Share on other sites

Vi, eller rättare sagt calle_jr har gjort ett stor utskick till samtliga medlemmar som inte skrivit några inlägg på ett tag eller sällan skriver några för att få försöka få fakta istället för läktarspekulationer. Det finns inget i denna undersökning som pekar på att medlemmar skulle vara "rädda". Det är snarare tvärtom. Många upplever Euphonia som ett sansat forum med många bra och initierade inlägg och bidrag som gör forumet läsvärt. Men att ta steget att skriva är stort för många, de känner sig helt enkelt inte bekväma med det. Däremot gillar de att läsa det vi skriver och flera vill vara medlemmar som någon form av stöd.

Jag kollade några trådar som går över 5-10 flikar. Siffran här ligger kring 15-30 olika bidragsgivare och 1500-4000 läsningar. I trådar med liknande ämnen är det ofta samma som återkommer, i andra ämnet är det andra gäng. Jag tycker inte det är dåligt.

Vi har haft perioder där trådarna blir mycket längre men också fler bidragsgivare. Men vad det beror på är inte självklart. Utskicket calle_jr gjorde ger i vart fall ingen indikation på att forumet skulle vara ovänligt eller skrämmande. Det finns andra parametrar som också bidrar:

  • De som varit med från början är nu 10-12 år äldre. Under en sådan period kan en hel del preferenser och skeden i livet ändras som ger andra prioriteringar.
  • Facebook, Instagram med flera var okända begrepp för inte så många år sedan
  • Hifi-intresset har tagit andra vägar mot förr vilket också reflekterar utbudet i handeln. Hur många städer utanför storstadsregionerna kan idag visa upp "ordentliga" hifi-butiker mot t ex 80-talet?
  • Konsumtionsmönstret av musik har ändrats också
  • Som calle_jr var inne på började många av oss på BBS-chattar som sedan blev forum. Men hur många ungdomar söker sig dit idag och hur många av dem drömmer om stereo och musik som många av oss gör? Jag ser samma sak på HiFi Forum och några forum har helt dött.

Min egen analys av det är att många ser Euphonia (och andra forum) sån någon form av hifi-tidning där en mindre grupp skriver och en större grupp läser. Din jämförelse med ett företag tycker jag inte håller i detta sammanhang. Hur många av t ex Stere0philes, HiFi News och Hifi & Musiks läsare skriver insändare eller pm till redaktionen? Förmodligen färre än 1 %.

Vem är "man" i detta sammanhang, Pärr? Är det moderatorerna eller är det de som skriver. Jag anser att det är vi som grupp som sätter agendan och skriver om det som engagerar oss. Du är väl en av dem också? Vad är det som hindrar att du lägger in trådar och på det sätt modernisera oss?

Euphonia är inget förlag med fast redaktion som har till att uppgift att bestämma om vi skall behandla streaming eller inte. Sedan kan vi ha olika engagemang för det hela. BigBlue skrev nyss att han inte känner sig engagerad för vinyl. Jag ser inte det som ett problem och inte ens att han torgför den åsikten. Men när man skriver om något så får man ju räkna med att det finns olika meningar om det, oavsett vad det handlar om. Det är ju dessutom lite av det du efterlyser och som ger mer spänst som du uttryckte det.

Om nu någon tror att Euphonia förbjuder inlägg om streaming och det "nya sättet" att lyssna på musik så kan jag dementera detta. Det finns vare sig någon öppen eller dold agenda för detta. Det är fritt fram. Du skulle kunna börja.

Jo, det händer att jag kommer ihop mig med det jag kallar handlare. Ibland kan det säkert röra sig om överreaktioner. Men i huvudsak handlar det om saker som berörts via pm och pm är huvudkanalen för den typ av kommunikation.

Det tycker jag är en klok inställning. Din sista mening har jag dock inga belägg för att du har rätt i. Vi har som sagt försökt att få lite input (se ovan) och där ges inga belägga för denna oro heller. Den risken är formodligen tusenfalt större på Facebook men inte ens det tycks avskräcka massorna att fortsätta pajkastningen där.

Bebop,

Att reaktivera medlemmar tycker jag var mycket intressant info och ett utmärkt bra initiativ. Detta kände jag ej till. Kommunicera ut sånt. Skadar aldrig. Tyder på en aktiv formuledning även om ni har tuffa synpunkter emellanåt ;) Bra tänkt av er! Helt i rätt riktning med vad jag tycker.

När jag skriver 'man' så menar jag självklart alla nästan 2400 medlemmar. Det är allas ansvar och in de 25 aktivas ansvar..,

Dvs alla bör fundera på varför man (medlem) inte skriver och hjälpa till att göra något åt det. Läste din post snabbt. Hoppas jag ej missade något..

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte för vana att alltid prata om vad jag själv har för pryttlar och jag har heller ingen fotnot eftersom jag inte har ett behov av att basunera ut det.

Villken hård kritik det låter som att du ger mig och flera på detta forum. En jättediss. Nästan så att man blir ledsen. Jag förstår inte. Vad är det för fel att på ett forum som handlar om medlemmars hifi, berätta vad man har för produkter? Att du inte har berättat är helt ok med mig även om jag är nyfiken på ditt system, men detta sätt att skriva är nedlåtande i mina öron.

Det finns olika saker som olika medlemmar känner för att diskutera på ett forum. För mig är allt ok så länge man respekterar andras vägval. Dock känner jag mig lite dissad av dig pärr och jag tycker vissa andra också blir dissade av dig. Jag tycker det är jätteintressant med ljudåtergivning eftersom det skänker mig sådana fantastiska musikupplevelser när det låter bra i mina öron. Med de få hifi-vänner jag har är det ändå trevligt att tillsammans göra dessa HiFi resor. Min väg framåt är att lyssna mycket och på så många olika system jag kan i olika miljöer. Man jag har inte lika många vänner som du med supersystem runt om i världen som jag har erfarenhet av. Då känner jag att jag kanske är fel ute. Jag kanske skall sälja mina prylar. Hoppas bli medbjuden av dig till alla dina kompisar och få bättre referenser, så att jag kan välj de prylar som är bäst?

Jag har inga baktankar när jag skriver här annat än att jag vill ha roligt och dela med mig av mina erfarenheter och lära mig av andras. För mig finns inte det bästa systemet . Jag har hört jättemånga superbra system i olika prisklasser. Men jag har inte råd att ha dem alla så jag får inrikta mig på ett system som jag trimmar efter bästa förmåga.

Tänk så olika man kan se på saker. Jag ser fotnoten mer som information om vad vi medlemmar har för system för de som vill visa det där. Inte på ett negativt vis. Som att de skulle vilja "basunera" ut det. (Basunera har för mig en lite negativ klang, men det kan vara personligt). Det är ju system som det hela utgår ifrån och det som är kärnan i HiFi intresset. Jag tycker det är kul att se vad medlemmar har valt för system.

Som jag tolkar det vill du "basunera ut" är att du valt ditt system, som är något annat än "vi" har på bättre grunder. Detta iom att du har jättemånga vänner (bättre än vi på euphonia) runt om i världen med svindyra system som säkert är bättre än de system alla vi på euphonia har. Därför har du dragit slutsatser och valt "det bästa" systemet. Det kanske är så utan att du själv berättar vad du har.

Men jag tror du gillar oss på euphonia lite ändå, eftersom du är ganska aktiv här. Skulle du inte gillat oss hade du säkert inte hängt här. Det är ingen ide att ägna sig åt saker som man inte tycker om tycker jag.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

@pärr

Nu har du gjort ett antal inlägg där du beklagar dig över att för få skriver, och de som skriver gör det för lite om dina prylar, om man läser mellan raderna. Att mods håller fanan högt och också markerar dissidenta inlägg i tid bör du vara glad över. Anonymiteten på internetforum skapar tyvärr möjligheter för totalt sabotage av syftet med den plattform för intresseutbyte som tex Euphonia utgör. All respekt för deras insats, utan den hade inte Euphonia funnits kvar, eller funnits över huvud taget.

Sluta att gnälla och ta nu en rejäl revansch och skriv om ditt eget system med bilder och hängivenhet över dess musikalitet, då har du själv bidragit med det du uppmanar andra till.

Att man anger sin setup i signaturen underlättar betydligt för den som läser inläggen och man undviker upprepade frågor om vilken setup man spelar på. Man kan också vara stolt och glad över sin setup. Jag är glad för min anläggning, den förmedlar musik fantastiskt, och jag trivs ypperligt med att få pyssla med och förbättra den. Tror att de flesta här också känner så, det är därför vi är här.

Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör de som inte är aktiva med att skriva och kommentera här inne, men detta är det enda forum jag vistas på.

Det beror på att jag tröttnat på negativa kommentarer och nedsättande språkbruk om andras val och kunskaper. Jag måste erkänna att jag sedan länge slutat att besöka andra forum pga detta, det har kanske ändrats radikalt?

Detta är en hobby och är i mina ögon just det och ingenting annat. Därför blir inte det här på liv eller död. Om medlemmar är stolta över sitt eget system och gillar vissa märken så är det helt ok för mig,

det är deras engagemang som föder detta forum med innehåll.

Att jag valt att hålla en låg profil med skrivandet beror på att jag sällan har något att tillföra, kan helt enkelt för lite, däremot är jag inne här och läser nästan varje dag, för det finns mycket nytt att lära. :-)

Jag skulle vilja tacka alla medlemmar som lägger ner så mycket tid på att fota och skriva härinne, det är ert engagemang som gör det här forumet värt att besöka.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också en av dem som inte aktivt skriver, men som nästan varje dag och med glädje och intresse läser allt som skrivs. Lär mig mycket av ni andra som berättar om apparatbyten, mässor ni har besökt och era tester. Vissa saker plockar jag upp och testar, andra saker ler jag åt sittandes i min gubbskrubb lyssnandes på musik. Utan er hade min anläggning troligen fortfarande bestått av apparater från Hifiklubben och testvinnare i Hifi & Musik.

Nu är det ett antal år sedan, men jag kommer ihåg att en helt ny värld öppnade sig första gången jag var inne på ett hifirelaterar forum. Det diskuterades om tillverkare/produkter vars namn jag aldrig tidigare hört och ännu mindre sett. För att inte tala om all ny musik jag funnit via forumsvärlden.

Orsaken till att jag skriver så lite är att jag tycker mig inte ha något direkt att tillföra. Jag är nöjd med att få läsa det ni andra skriver och inspireras av det. Ibland kommer jag med en fråga eller kommentar och i dagsläget räcker det för mig.

Visst skulle det vara kul att visa bilder från min gubbskrubb, men jag tycker det är bökigt att ta bilder och lägga upp så det får vara tillsvidare.

Link to comment
Share on other sites

Alla är vi olika och tur är väl det :)

Mycket bra har skrivits i den här tråden och en del kanske mindre genomtänkt som även om det troligen inte var avsett att provocera ändå gör det. Mycket misstolkas och man kan då försöka tänka som Adagio att "hellre fria än fälla". Jag slutar aldrig att förundras över all den kunskap och vilja att dela med sig av den här inne, och vi som inte har så mycket kunskap kan som jag istället försöka dela med oss av våra system med bilder och upplevelser och därigenom förhoppningsvis få glada tillrop, förslag på alternativa lösningar eller kanske till och med ett ifrågasättande - som jag upplever det i all välmening för att hjälpa varandra att utvecklas och utveckla våra system. Jag njuter i fulla drag av att läsa om och få se på bilder av Apexorcas, byZans, Calms, Bigblues och alla andras resor. Respekterar produktval och upplevelser även om jag inte alla gånger håller med om allt som skrivs. Jag är oerhört tacksam över alla musiktips som kommer även om jag inte hinner med att lyssna på allt jag skulle vilja och självklart inte ser storheten i allt andra älskar. Jag uppskattar det sätt forumet modereras och det hästjobb administrationen lägger ner även om jag ibland också kan tycka att det blir onödigt "hårt" då och då - jag skulle hur som helst definitivt inte göra det bättre själv! Och trot om ni vill, jag uppskattar även Pärrs ibland utmanande och provocerande inlägg eftersom jag vet att det stora flertalet av de inlägg han skriver är insiktsfulla och fulla av kompetens och erfarenhet som jag själv söker.

Nu blev detta kanske ett inlägg i "ryggdunkandets anda" som Pärr ifrågasätter och utmanar, men jag står för det! Jag trivs på Euphonia med alla dess ups and downs och kommer att fortsätta att hänga här, plåga er med mina bilder, produktval, musik, tankar och funderingar om mina och andras vägval!

Nej, nu lägger jag på en skiva och låter mina barn fira mig på fars dag - man kan ha det sämre! :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl en av dom som inte har varit så aktiv det senaste året som delvis beror på mitt arbete som är överhopat med jobb

så hifi-livet har legat lite lågt den senaste tiden.

Men så är det så att jag har känt att jag inte har haft så mycket att tillföra den sista tiden det var en hel del att skriva om på den tiden

jag byggde om mitt lyssnings-rum och hfi-bänkar och dylikt och under den tid som jag skapade min rigg som den ser ut i dag då fans det en del att skriva om.

Nu för tiden hinner jag inte som tex. Apex att fara runt och uträtta besök hos vänner och butiker som jag med glädje läser

han och ni andra som bidrar med detta kan jag bara ge en eloge till och jag hoppas jag får lite bättre tid till det längre fram i tiden.

Men för att det här forumet ska leva vidare och inte bli alldagligt och tråkigt så krävs det nog att alla ska försöka bidra med något

som respektive brinner för. Det kan helt enkelt bara va text om nu vederbörande inte är så duktig på det här med bildhantering.

Men jag ska erkänna att om hade jag varit duktigare på att använda kameran och bildhanteringen så skulle jag nog varit mer aktiv

jag får ingen direkt snits på bilderna och dessutom går det alldeles för lång tid i mellan varje tagning man är lite för gammal för att lära sig

svårt att komma ihåg vad man gjorde den gången det blev bra.

Men som sagt det här är det forum som i alla fall jag kommer att stanna vid och som passar mig här trivs jag :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag slutar aldrig att förundras över all den kunskap och vilja att dela med sig av den här inne, och vi som inte har så mycket kunskap kan som jag istället försöka dela med oss av våra system med bilder och upplevelser och därigenom förhoppningsvis få glada tillrop, förslag på alternativa lösningar eller kanske till och med ett ifrågasättande - som jag upplever det i all välmening för att hjälpa varandra att utvecklas och utveckla våra system. Jag njuter i fulla drag av att läsa om och få se på bilder

låter mina barn fira mig på fars dag - man kan ha det sämre! :app:

Instämmer till fullo!

Jag blev firad med tårta, och paket av dottern innehållandes DVD Kalle Stropp och Grodan Boll :)

Link to comment
Share on other sites

Villken hård kritik det låter som att du ger mig och flera på detta forum. En jättediss. Nästan så att man blir ledsen. Jag förstår inte. Vad är det för fel att på ett forum som handlar om medlemmars hifi, berätta vad man har för produkter? Att du inte har berättat är helt ok med mig även om jag är nyfiken på ditt system, men detta sätt att skriva är nedlåtande i mina öron.

Det finns olika saker som olika medlemmar känner för att diskutera på ett forum. För mig är allt ok så länge man respekterar andras vägval. Dock känner jag mig lite dissad av dig pärr och jag tycker vissa andra också blir dissade av dig. Jag tycker det är jätteintressant med ljudåtergivning eftersom det skänker mig sådana fantastiska musikupplevelser när det låter bra i mina öron. Med de få hifi-vänner jag har är det ändå trevligt att tillsammans göra dessa HiFi resor. Min väg framåt är att lyssna mycket och på så många olika system jag kan i olika miljöer. Man jag har inte lika många vänner som du med supersystem runt om i världen som jag har erfarenhet av. Då känner jag att jag kanske är fel ute. Jag kanske skall sälja mina prylar. Hoppas bli medbjuden av dig till alla dina kompisar och få bättre referenser, så att jag kan välj de prylar som är bäst?

Jag har inga baktankar när jag skriver här annat än att jag vill ha roligt och dela med mig av mina erfarenheter och lära mig av andras. För mig finns inte det bästa systemet . Jag har hört jättemånga superbra system i olika prisklasser. Men jag har inte råd att ha dem alla så jag får inrikta mig på ett system som jag trimmar efter bästa förmåga.

Tänk så olika man kan se på saker. Jag ser fotnoten mer som information om vad vi medlemmar har för system för de som vill visa det där. Inte på ett negativt vis. Som att de skulle vilja "basunera" ut det. (Basunera har för mig en lite negativ klang, men det kan vara personligt). Det är ju system som det hela utgår ifrån och det som är kärnan i HiFi intresset. Jag tycker det är kul att se vad medlemmar har valt för system.

Som jag tolkar det vill du "basunera ut" är att du valt ditt system, som är något annat än "vi" har på bättre grunder. Detta iom att du har jättemånga vänner (bättre än vi på euphonia) runt om i världen med svindyra system som säkert är bättre än de system alla vi på euphonia har. Därför har du dragit slutsatser och valt "det bästa" systemet. Det kanske är så utan att du själv berättar vad du har.

Men jag tror du gillar oss på euphonia lite ändå, eftersom du är ganska aktiv här. Skulle du inte gillat oss hade du säkert inte hängt här. Det är ingen ide att ägna sig åt saker som man inte tycker om tycker jag.

Hej,

Jag är inne på samma spår som Apex. Själv tycker jag det är både lärorikt och kul att läsa om allas olika erfarenheter och hifiresor. Försöker ju själv att bidra med min egen uppgraderingstråd. Det ligger i sakens natur att vissa fabrikat nämns oftare än andra. Helt enkelt de fabrikat som intresserar och berör de som är aktiva att skriva. Precis som några andra har nämnt så är även jag nyfiken på din hifiresa. Skriv och berätta om dina val och erfarenheter. Tyckte det var intressant att läsa det du skrev rätt nyligen om ditt fina försteg i Rydbergs tråd. Var för mig helt ny men intressant info.

För mig som har "återupptäckt" hifilivet efter att barnen är utflugna och jag har fått tillgång till ett eget musikrum så har Euphonia varit väldigt lärorikt. Inget annat forum i Sverige har varit lika intressant för mig.

Uppskattar även alla musiktips och jag bidrar även där en del själv. Mitt eget skrivande går upp och ner beroende på om jag har tid eller inte. Jobbar stundtals mycket så hinner inte alltid skriva men försöker att läsa regelbundet.

Ang signaturen så har jag inte listat mina grejer där för att basunera ut vad jag har utan för att underlätta för de som läser min tråd och mina inlägg om vilka grejer jag har.

Sedan kan du ha en poäng i att ibland kan det komma en något "näsvis" kommentar från admin som du nämner men det tycker jag man får ta ibland då dessa sköter detta helt ideellt.

I det stora hela ett trevligt forum att "hänga" på. Tycker jag. Men visst kan det bli ännu trevligare om fler skrev men jag har full respekt för att många inte gör det men det framgår ju tydligt att många har behållning av forumet även om de inte är med och skriver aktivt själva.

/Lasse

P.S.

Även jag har blivit firad på Fars dag. Restaurangbesök blev det för min del. ;)

D.S.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...