pärr Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 (edited) Dubbelpost Edited November 4, 2015 by pärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Dubbelpost Jag hann ta bort dubbelposten inna du tömde denna. Jag får be dig skriva om. Det går dessvärre inte återkalla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pärr Posted November 4, 2015 Author Share Posted November 4, 2015 (edited) Jag hann ta bort dubbelposten inna du tömde denna. Jag får be dig skriva om. Det går dessvärre inte återkalla. Tack Bebop,, Jag har varit på resande fot som sagt och ej hunnit följa upp inlägg. Jag skrev ett särskilt inlägg på HiFi forum för någon vecka sedan som uppenbarligen tog skruv under tiden Euphonia låg nere och jag har fått svar på det. Tack så mycket. Tyder på engagemang. Tack återigen. Vad jag skrev var att jag tyckte Euphonia numera består av ca 15 (max 20 medlemmar) som uppnått viss status och postar frekvent. Ord är sanning. Bebop kan intyga detta. Jag har tidigare varit en förespråkare här på forat för att alla musik och Hifi intresserade ska kunna skriva, inte bara de men en anläggning för 1.000.000 plus. Jag har svårt att få gehör för detta. Jag har HiFi vänner över hela världen, dvs betydligt fler än de flesta härinne har, och jag råkar veta att man ogärna postar på Euphonia för att det är ganska stigmatiserat. Synd. Vissa moderatorer tar uppenbarligen sin uppgift på mycket stort allvar och går in och modererar forum man inte ens är moderator i. Rätt eller fel vet jag inte. Precis som många kanske inte är komfortabla med mina inlägg så är jag heller inte komfortabla med vissa "tillrättavisningar" man ser i en mängd trådar... Herregud, detta är en hobby och ingen kamp på liv eller död... Så länge det finns pekpinnar så avstår jag också Att forat dessutom har fått en Sonus Faber och MSB inriktning har jag inga synpunkter på, men forat har blivit synonymt med ägarna av dessa produkter. Den helige Timbre himself.. Det är kul för er i klubben men föga kul för oss som valt bort dessa produkter till förmån för bättre. Då är det bättre att man skapar en intern mejlgrupp så kan man utbyta erfarenheter via den. Jag känner att forat kanske behöver styras upp med en inriktning som kanske inte är 100% klar idag... Även det rätt eller fel Jag kikar in då och då. Trevlig kväll /Pärr Edited November 5, 2015 by Bebop På forumet heter jag Bebop - korrigerats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Hej pärr Det är inget fel i att du tar upp det du tycker vårat forum lider av. Tvärtom, kör på om du tycker något är galet. Men det betyder inte att jag håller med dig. Att vissa medlemmar fått en status här kan bero på att de varit aktiva och rapporterat om vad de brinner för. Det är bra. Jag gillar det. Om det då blir en slagsida åt något specifikt märke borde då vara en signal för de som brinner för något annan att bli sporrade av det och skriva om sina upplevelser. Tycker jag. Samtidigt ska vi vara rädda om de som lägger ner tid här och fyller forumet med intressanta rapporter. Gällande att mestadels medlemmar med dyrare system bidrar kan ju vara en hämmande faktor för de som har billigare system. Men för min del, och jag kan även tala för Timbre och de övriga så vill vi gärna se att fler postar och är aktiva. Oavsett vad deras system kostar! Musikintresse och intresse för ljudåtergivning är den gemensamma faktorn här. Och borde ena oss alla istället för att det blir "vi" och "dom". När det gäller forumets inriktning så kan inte vi påverka den i någon riktning. Det har vi inte heller någon ambition att göra. Det medlemmarna tillför i trådarna är vad forumet består och kommer att fortsätta bestå av. Så det är upp till alla (och kanske de som mest läser det passivt, men har något att tillföra) att skriva och bidraga. Ingen skulle bli gladare än jag. För att summera så tycker jag att euphonia fortfarande är "the place to be". En osponsrad och reklamfri mötesplats. Där handlarna får vara med, men på våra villkor. Men som sagt, gärna mer medlemmar som skriver och gör forumet ännu mer intressant. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pärr Posted November 4, 2015 Author Share Posted November 4, 2015 (edited) Hej pärr Det är inget fel i att du tar upp det du tycker vårat forum lider av. Tvärtom, kör på om du tycker något är galet. Men det betyder inte att jag håller med dig. Att vissa medlemmar fått en status här kan bero på att de varit aktiva och rapporterat om vad de brinner för. Det är bra. Jag gillar det. Om det då blir en slagsida åt något specifikt märke borde då vara en signal för de som brinner för något annan att bli sporrade av det och skriva om sina upplevelser. Tycker jag. Samtidigt ska vi vara rädda om de som lägger ner tid här och fyller forumet med intressanta rapporter. Gällande att mestadels medlemmar med dyrare system bidrar kan ju vara en hämmande faktor för de som har billigare system. Men för min del, och jag kan även tala för Timbre och de övriga så vill vi gärna se att fler postar och är aktiva. Oavsett vad deras system kostar! Musikintresse och intresse för ljudåtergivning är den gemensamma faktorn här. Och borde ena oss alla istället för att det blir "vi" och "dom". När det gäller forumets inriktning så kan inte vi påverka den i någon riktning. Det har vi inte heller någon ambition att göra. Det medlemmarna tillför i trådarna är vad forumet består och kommer att fortsätta bestå av. Så det är upp till alla (och kanske de som mest läser det passivt, men har något att tillföra) att skriva och bidraga. Ingen skulle bli gladare än jag. För att summera så tycker jag att euphonia fortfarande är "the place to be". En osponsrad och reklamfri mötesplats. Där handlarna får vara med, men på våra villkor. Men som sagt, gärna mer medlemmar som skriver och gör forumet ännu mer intressant. /n.o New Order, Tack för inspel. Jag håller med i sak. Men om jag minns rätt så klev du själv, som moderator, av forat för ca 1 år sedan. Du var "hemma" och kände att du inte kunde bidra mer eller tillföra mer. Vad det berodde på vet jag inte, men det var ditt beslut då. Kanske tappade du intresset sedan du sålde dina Sonus Faber till förmån för Wilson.. Grattis f.ö.. Eller så tyckte du forat blev för trångsynt eller inskränkt. Sen har jag observerat att du har hittat tillbaka. Kul! utan egentlig förklaring på det... Du dök bara upp...Igen. Visst är Euphonia the place to be om man inte är en utpräglad DIY nörd möjligen. Då finns det andra forum. Jag är tacksam för din syn som moderator och jag välkomnar din inställning. Den är sund! Sen kanske jag, tvärt emot vad du säger, tycker att diverse "handlare", som du kallar dem, kan få vara med på de villkor man själv anser lämpliga. Jag tror alla Euphonianer vill läsa om produktnyheter. Det är ju inte värre än på det sätt vi läser om dem i tidningar vi kanske betalar för. Här är citaten gratis Vi är vuxna kloka herrar (oftast) som sannolikt kan skilja på intressant fakta och skitfakta /Pärr Edit: Tillägg Edited November 5, 2015 by Bebop Adressaten heter New Order på forumet - korrigerat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigblue Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 (edited) Att forat dessutom har fått en Sonus Faber och MSB inriktning har jag inga synpunkter på, men forat har blivit synonymt med ägarna av dessa produkter. Den helige Timbre himself.. Det är kul för er i klubben men föga kul för oss som valt bort dessa produkter till förmån för bättre. Då är det bättre att man skapar en intern mejlgrupp så kan man utbyta erfarenheter via den. Synd att du känner så Pärr. Jag tycker nog som de flesta här inne att mångfald berikar. Jag skulle gärna se att fler med sig av sina erfarenheter och intryck. Oavsett märke och modell. Det pratas mycket om skivspelare här inne. Jag har ingen vinylsvarv och kommer nog aldrig skaffa mig någon. Men jag ser inte varför det skulle hindra mig att besöka forumet, skriva inlägg om annat som ligger mig varmare om hjärtat och fråga om saker jag inte känner till. Hänger inte riktigt med på resonemanget att lösningen på den problematik som du upplever, ligger i att man startar interna mailgrupper. Låter som en dålig idé om du frågar mig . Edited November 4, 2015 by bigblue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Hmm! Det var en lite bitter saga du förtäljer med en mängd svepande argument utan att exemplifiera. Det är svårt att bemöta sådana. Däremot noterar du att ca 15-20 medlemmar är mest aktiva och saknar alla de andra, men de läser kanske med behag istället? Jag tror att det fenomenet är lika vanligt på de flesta forum, enskilda medlemmar har sitt fokus i vissa genrer och är mest aktiva just där. Vore kul om du kunde redovisa dina observationer med statistik på medlemmar och aktivitet i olika delar av forumet, eller specifika ämnen. Då hade vi haft en mer gedigen grund för diskussionen. Bästa lösningen för att jämna ut vad du tycker kantringen mot MSB och Sonus Faber är ju att du själv tex skriver mer om det du själv gillar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Herregud, detta är en hobby och ingen kamp på liv eller död... Detta kan jag hålla med om helt och fullt. Men det gör att jag inte förstår något alls av det andra. Än mindre inlägget med recension av admin/mods och uppmaning om nedläggning på en annan site. Den enda, om någon, som tog skruv var väl du? Märkligt att moderatorer och ansvariga inte har bättre koll. Men å andra sidan kan man undra, eftersom Euphonia styrs av ett fåtal personer som har uppnått viss status och styr debatterna/ inläggen ganska rejält... Sådant beteende gör att forum normalt sett urvattnas snabbt.. Så frågan är; behövs Euphonia överhuvudtaget? Vi får väl se när dom är up'n running igen /PärR Ps. Jag uppskattar dina inlägg och medverkan, och du som andra uppmuntras att skriva vad du vill och känner. Jag svarar i så fall bara vad jag tycker. Det skall inte på något sätt tolkas som en tillrättavisning eller varning även om det råkar stå admin vid mitt nick. Det lovar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Jag tycker inte det är så farligt enkelspårigt här. Alla forum har ett antal deltagare som är mer aktiva än andra och så kommer det säkert att förbli. Det enda man kan göra för att påverka den situationen och få fler som bidrar är att bidra mer själv, det hjälper inte mycket att klaga på dem som redan bidrar. Jag är inte i någon mittfåra varken på det här forumet eller någon annanstans utan tämligen nischad och förväntar mig inte att jag ska kunna få alla andra att bli som jag. Mina bidrag bottnar bara i vad jag kommit fram till och tycker, andra får ta ställning själv men jag hoppas att mitt och andras bidrag kan hjälpa en liten aning i processen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 (edited) Det är väl vi alla som läser på euphonia som bär ansvaret att lyfta frågor och saker som vi anser är intressanta. En mailgrupp är inte så kul då det bara kan läsas av de som är inbjudna. Det förekommer säkert redan men det vet ju inte jag. De flesta trådar läses ju av flera hundra i bland tusen personer, var är deras kommentarer? Knappast euphonias fel! Det finns en funktion på alla smarttelefoner och plattor, ett litet elektroniskt tangentbord som kommer fram om man råkar trycka på den lilla ikonen där det står något i stil med "svara" sen kan man ägna några minuter åt att DELTA i diskussionerna och på så sätt BERIKA forumet. Jag tror inte det är 13-20 personer som läser samma tråd 100ggr. Så därför uppmanar jag alla att dra sitt strå till stacken. Får tillägga att det är djäkligt jobbigt med T9 på telefonen. Kanske är det därför folk inte skriver så mycket, det kan bli rätt knasigt tyvärr. Edited November 5, 2015 by Adagio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Att forat dessutom har fått en Sonus Faber och MSB inriktning har jag inga synpunkter på, men forat har blivit synonymt med ägarna av dessa produkter. Den helige Timbre himself.. Angående modaratorer så har du en förmåga att göra liknande inlägg om tonen,innehåll mm. Att forumet har blivit synonymt med vissa märken... Det är en subjektiv uppfattning som inte jag känner igen mig i. Även om det diskuterats mycket om detta . Men vad gäller MSB kontra din extremt fina välljudande dCS Vivaldi så var det en ganska omfattande bra och intressant diskussion om den senast. Det finns inga "bäst" produkter. Väldigt många är bra och det handlar om att matcha dessa. otroligt många vägar är framkomliga. Det är dessa vägar som är mest intressanta och häng inte upp dig på produkterna så mycket tycker jag. Jag hade tyckt en tråd om din resa hade varit mycket rolig att följa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Mycket underligt inlägg av dig, Pärr, som startade på Hififorum då Euphinia låg nere och ingen kunde svara på detta forum. Jag kan hålla med om att det är dyrt med bra hifi och har därför inte köpt nya grejer på 5-10 år. Skönt att kunna sitta nöjd med grejer som var av hög kvalitet från början (även om jag köpte dem begagnade - inget av de märken du nämner förresten!). Det är inte lika intressant längre med de trådar som handlar om "vilken förstärkare är bäst", "vilka högtalare ska jag köpa", mm och det är heller inte lika intressant att gå på (än mindre åka till) olika mässor där prylar presenteras, nu när man får sämre ekonomi och snart går i pension. Dock är det intressant att läsa trådar i lite mer udda ämnen som en del medlemmar startat. T ex har jag redan från början uppskattat Calle_jr:s tråd om hur MalmöLive planerades, byggdes och nu har börjat användas. Det blir naturligtvis bara i de trådar man har intresse som det finns skäl att komma med inlägg... Vad har du för intresse, Pärr? /Ulf PS Det finns väl en regel som säger att de medlemmaer som inte undertecknar inlägg med sina vanliga namn inte ska behöva få dessa namn uthängda av någon annan i repliker, eller...? Undrar om du gör detta för att provocera, Pärr..? DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 (edited) Sen kanske jag, tvärt emot vad du säger, tycker att diverse "handlare", som du kallar dem, kan få vara med på de villkor man själv anser lämpliga. Jag vill kommentera denna mening. Vart forum sätter upp sina regler och Timbre har varit mycket tydlig med sin ambition om Euphonia skall vara någorlunda fritt från "marknadskrafterna". Här finns m a o spelrum för viss flexibilitet. Att skriva helt vattentäta regler kring detta är svårt. Vi hanterar det enligt följande: Vi som sitter i moderatorgruppen: calle_jr, P-pan, New Order, eliot, K-man, Richard och jag själv har en låst forumdel där vi diskuterar hur och var vi vill "handlare" kan delta. Undertecknad är väl den som oftast av oss "ingriper", i huvudsak via pm men någon gång direkt i trådar. Bakom "brevbäraren" finns dock ett enigt gäng. Vi är helt eniga med dig Pärr att nyhetsinlägg från handlare har ett värde och och ger intressant information om nya produkter. Men precis som i hifipressen så vill vi att det skall vara tydligt vem som är handlare och inte. Därför vill vi att då handlare agerar som sådana och om sina produkter så får de skriva om detta i Nyhetsforum där de kan ge en länk till sin hemsida. Om en handlare ser en affärsmöjlighet i en medlemstråd och vill ge ett anbud så görs detta lämpligen via pm. Detta hindrar inte att handlare deltar som "vanliga" medlemmar i de övriga trådarna. Vi ser inga problem om en "handlare" går in och svarar på en fråga om sin produkt eller går in och rättar en direkt felaktighet. Men vi tycker inte det är OK om en handlare går in och försöker "rätta" en upplevelse oavsett om det handlar om ljud eller utseende eller var vedebörande har köpt sina produkter. Om jag tar Adagio som ett exempel så har han haft tråd om konstruktion av skivhylla och nu om byte av volymkontroll i bildtråden men när han agerar som säljare av sina kablar så syns han på Nyhetsforumet. Så vill vi ha det. Jag vill också erinra om att i de största bråken genom åren så har det handlat just om de olika rollerna som handlare och konsumenter/nyttjare har. Sedan vi gjorde den uppdelning vi har idag så har det varit betydligt lugnare på den här fronten även om det ibland kan uppstå lite friktion men inte på långt när som förr. Det är en fråga om balans, ibland ligger handlare på gränsen och då agerar vi.. Det kan bli fel ibland från båda parter och den risken ökar när man ligger nära gränsen. Vi förbehåller oss dock rätten att ha tolkningsföreträde i dessa fall. Att lämna fältet fritt för handlare "på villkor man själv finner lämpliga" finns inte på radarskärmen. Vi är naturligtvis medvetna om att när t ex Apexorca skriver positivt om sin anläggning eller jag skriver gott om min så är det välkommen information för handlare. Skillnaden är att vi gör det utifrån våra upplevelser och inte för vårt leverbröd. Det bästa vi kan göra för mångfalden är att ta upp kampen mot Apexorcas entusiasm - inte tysta den Edited November 5, 2015 by Bebop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 PS Det finns väl en regel som säger att de medlemmaer som inte undertecknar inlägg med sina vanliga namn inte ska behöva få dessa namn uthängda av någon annan i repliker, eller...? Undrar om du gör detta för att provocera, Pärr..? DS Det är rätt, Ulfsan. Vi kan tycka ad vi vill om nicks men det är de vi använder när vi tilltalar varandra på forumet. Jag har gått in och i Pärrs inlägg och korrigerat detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 (edited) Jag tycker att klimatet har blivit bättre men visst förekommer det mästrande och ifrågasättande kommentarer då och då. Jag uppskattar att man inte ifrågasätter personliga upplevelser men ibland kan annat som t ex vilja att uppgradera av någon anledning ifrågasättas. Vi är alla i olika faser i livet med olika möjligheter att odla vår hobby och det ser jag är en av Euphonias styrkor. Det jag kan tycka är tråkigt är att inte fler är aktiva och skriver, men Euphonia ger mig något helt annat än t ex HiFi-forum där jag inte alls är aktiv. Märkesdiskussionerna ser jag snarare som uppfriskande och är mer en spark i baken till oss andra att promota våra val! Edited November 5, 2015 by Taxmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 (edited) Det bästa vi kan göra för mångfalden är att ta upp kampen mot Apexorcas entusiasm - inte tysta den Lite oklart för mig vad du menar med "mot Apexorcas entusiasm". Jag väljer att tolka det som att det är bra om fler skriver om olika anläggningar i positiva entusiastiska ordalag. Den stora styrkan med Euphonia tycker jag är att att det är djuplodande kloka analyser av produkter och upplevelser som jag tycker är välgrundade. Hög nivå helt enkelt. Sedan en fundering. Det är inte konstigt att men beskriver det man har erfarenhet av. Det man väljer att köpa väljer man för att man gillar just det. Sällan köper nog folk produkter som de inte gillar fram för de som de gillar. Därför kommer den som är nöjd med sina val att ha dem som goda exempel på just bra produkter. För mig finns, som jag ofta skrivit, inte bara enstaka bra HiFi produker utan ett helg gäng. Det intressanta är mestadels hur folk får ihop det med matchning etc just därför att det kan gör mer för upplevelsen än enskillda produkter för ljudet. Alla vill inte eller tycker inte det är roligt att skriva av sig om hifi och musik. Men ju fler som vågar ta det steget att skriva här om egna erfarenheter desto roligare är det och desto mer lär vi oss alla av det. Det finns inget rätt och fel i vad man upplever. Det berikar bara diskussionen. Tråkigt att pärr upplever det negativt i detta forum. Edited November 5, 2015 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Jag tolkar det som om att vi andra får steppa upp lite. Och att du fortsätter "do your thang"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Angående anledningen att jag tog en paus var en mättnadskänsla. Jag kände att jag inget hade att tillföra just då. Alla behöver pausar ibland. Nu är jag inte lika aktiv kanske, men jag trivs här och jag sitter nöjd med anläggningen. Så allt är hunky dory. Jag läser gärna musikforumet för att hämta inspiration. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest musicus Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 (edited) Ett lite Norskt innspill i debatten, jeg har vært aktiv på Euphonia siden 2004 mer el mindre, sista omgången från nu i våras. En av grunnene til at jeg ble trøtt på Euphonia var mye pga av det Pärr sier, det er/var IMHO!!, til tider litt for mye fokus av somliga på visse merken, pris og tildels for mycket ryggdunkande och innbördes beundran som en följd av dessa faktorer, Booooring!! but i have also been there, and done that! so.. ... Nu er man i en annan fas/situasjon i livet enn då man hadde större och fler grejer, man har också blivit hifi-nykter och sätt Hifi-Kejsaren naken fler gånger, nu handlar det mer om musiken enn prylarna och jag undras oftare och oftare hur lite priset i sig har med glädjen och njutningen av musiken at göra!! ... Det var saknaden av musiken och vissa medlemmars skrivande om den (tack p-pan och calm) som fick mig vilja delta på Euphonia igen, sen får man strunta i at man numera ligger i low-mid enden av prisskalaen, jag vet at många drar sig för at skriva för dom tycker Euphonia er ett forum för endast dom med dyra prylar, skit i det! gott ljud byggs!, det kan inte bara köpas rakt av mvh edit: Stavfel... Edited November 5, 2015 by musicus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Lite oklart för mig vad du menar med "mot Apexorcas entusiasm". Jag väljer att tolka det som att det är bra om fler skriver om olika anläggningar i positiva entusiastiska ordalag. Du ser hur svårt det är med kommunikation. Det var ett försök att ge kredit åt din entusiasm och uppmana oss andra att sprida även vår genom en "kampmetafor". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 citat "Jag har HiFi vänner över hela världen, dvs betydligt fler än de flesta härinne har, och jag råkar veta..." Gillar du inte sidan så låt bli o logga in. PS. jag gillar sidan, därför besöker jag den.DS //Nik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Själv är jag väldigt nöjd med dem trådar och de människor som engagerar sig i att skriva här på forumet. Man får hissa eller dissa precis vad som helst enligt min mening. Pris på anläggning är för mig ointressant, det är engagemanget jag fastnar för hos trådskrivarna. Och eftersom jag lever utanför jantelagens ramar känner jag endast glädje med dem som lyckas förverkliga sina drömmar. Personligen försöker jag passa mig lite med ordval i de inlägg jag gör eftersom jag till någon procentenhet är insyltat i branchen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Gillar du inte sidan så låt bli o logga in. Driv inte upp tonen, Nik. Vi tål en saklig diskussion i en god ton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 :-), växlar ner till friläge igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Det togs ju upp tidigare, hur viktigt det är att man som aktör ser till att hålla sig på rätt sida rågången. Som tillverkare/konstruktör är det riktigt svårt att inte blanda in sina egna produkter i trådar som handlar om liknande produkter. Jag har många ggr skrivit ett långt inlägg som jag innan jag postat det helt o tvärt raderat,för att det kan upplevas som någon form av marknadsföring även om så inte varit syftet/fallet. Jag anser att det är bra att såväl handlare som tillverkare deltar i debatten så länge man kan låta bli att delta i märkesdebatt utan i mer allmänna frågor mm. Man är ju aldrig helt privat, även om jag som privatperson har intresse, åsikter och insikter så måste jag ändå tänka till extra varje gång jag skriver något. Det finns ju exempel på trådar där iaf jag tycker att privatpersoner utan offentlig anknytning annan än ev märkeslojalitet eller handlarlojalitet som inte redovisas, är misstänkt lik reklamtrådar. Men det tycker jag vi får leva med, oftast är det ju fantastiska trådar här på euphonia. Det skulle ju inte bli några fina fototrådar om allt som hade med märken att göra skulle klassas som reklam. Det vore kul med ännu större mångfald dock, såväl märken som DIY, allt har sin plats även här. Jag gillar tonen på Euphonia, man blir inte stenad för en åsikt som inte passar in, just därför borde fler skriva om sina upplevelser och visa upp sina riggar, redovisa träffar mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 "Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper” F-n vad bra jag tycker den är och så bra den passar in här i forumet Inte? :Nail Biting: Jag försöker ju bara att .... Aha ni tolkar det inte som jag gör Då förstår jag Men om jag berättar hur jag tänker så kanske du skulle vilja försöka förstå hur jag menar Bra Nu när du fått förklaringen så förstår du, eller hur Inte Då är vi inte i fas med varandra, inte på samma våglängd, vi har helt skilda åsikter, musiksmak, ljudideal.....men bra att vi rett ut detta så slipper vi kasta skit på varandra inför ögonen på paparazzi och sådana som gottar sig åt sådant, vi kör via mail, telefon eller pm om vi nu vill, no problems Var det jag som skrev att jag tyckte att ”Att lyssna..........” var f-n så bra? Rätt eller fel Bara vad jag tycker och tycker den är Fortsätt och försök red ut vem som har rätt eller fel, tycker si eller så, vad man ska eller inte ska, vilket märke som är bäst, kablar eller inte o s v ni får göra precis som ni vill, bara ni följer forumets regler (gäller alla), för själv tar jag semester på obestämd tid och återkommer om andan faller på igen eller när vinet är slut i vinkällaren. Fast läsa kommer jag att göra för det finns faktiskt trådar som jag tycker är riktigt bra och inspirerande för min egen utveckling av mitt intresse. Sedan finns det kunskap och erfarenhet som jag vill fortsätta ta del av. Ni som blivit mina vänner, er når jag via telefon eller mail eller pm för jag släcker inte ner mitt medlemskap här, utan jag ska bara ta semester från ett forum som jag både gillar och ogillar och fundera lite på om tävlingsinstinkt har fått sig en knäck ;) ;) ;) ;) ;) Ha det gott tills vi hörs igen! /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Tack Bebop,, Jag har varit på resande fot som sagt och ej hunnit följa upp inlägg. Jag skrev ett särskilt inlägg på HiFi forum för någon vecka sedan som uppenbarligen tog skruv under tiden Euphonia låg nere och jag har fått svar på det. Tack så mycket. Tyder på engagemang. Tack återigen. Vad jag skrev var att jag tyckte Euphonia numera består av ca 15 (max 20 medlemmar) som uppnått viss status och postar frekvent. Ord är sanning. Bebop kan intyga detta. Jag har tidigare varit en förespråkare här på forat för att alla musik och Hifi intresserade ska kunna skriva, inte bara de men en anläggning för 1.000.000 plus. Jag har svårt att få gehör för detta. Jag har HiFi vänner över hela världen, dvs betydligt fler än de flesta härinne har, och jag råkar veta att man ogärna postar på Euphonia för att det är ganska stigmatiserat. Synd. Vissa moderatorer tar uppenbarligen sin uppgift på mycket stort allvar och går in och modererar forum man inte ens är moderator i. Rätt eller fel vet jag inte. Precis som många kanske inte är komfortabla med mina inlägg så är jag heller inte komfortabla med vissa "tillrättavisningar" man ser i en mängd trådar... Herregud, detta är en hobby och ingen kamp på liv eller död... Så länge det finns pekpinnar så avstår jag också Att forat dessutom har fått en Sonus Faber och MSB inriktning har jag inga synpunkter på, men forat har blivit synonymt med ägarna av dessa produkter. Den helige Timbre himself.. Det är kul för er i klubben men föga kul för oss som valt bort dessa produkter till förmån för bättre. Då är det bättre att man skapar en intern mejlgrupp så kan man utbyta erfarenheter via den. Jag känner att forat kanske behöver styras upp med en inriktning som kanske inte är 100% klar idag... Även det rätt eller fel Jag kikar in då och då. Trevlig kväll /Pärr Hur det skulle styras upp har jag svårt att förstå. Jag håller med om att ett litet fåtal står för kanske 90% av det som postas här men vi andra får väl precis som Bebop skriver ta upp kampen med de mer entusiastiska postarna. Att jag själv inte tillhör de mer aktiva på Euphonia har absolut ingenting att göra med att jag inte har ett system för en miljon, priset har dessutom långt ifrån alltid så värst mycket med hur det låter. Det finns inget "bäst" vad gäller HiFi. Att starta mejlgrupper låter väldigt trist, vill jag utbyta erfarenheter om ett specifikt märke så finns det andra (bl.a amerikanska) forum att hänga på. Avslutar med ett tips om Mickelson´s besök i Twin cities där vi inte bara kan se SF utan också riktiga grejor i form av "big old barn doors" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Stor erfarenhet och kunskap bidrar till att nivå i status skapas. Dedikerad sin hobby musik och anläggning med lite tweaks bidras det med tidigare och nuvarande upplevelser. Delges vad som upplevt som mindre bra i en felsatsning och rekommendationer i vad som bör funderas över när nästa steg är i analkandes. Jag kan bara se det som väldigt positivt att få ta del av denna s.k knowledge base, och är tacksam över att det finns en "Zlatannivå" även inom ett hififorum. Varför inte fler skriver kan nog bara de svara på. Om de själva bygger upp ett inre motstånd att inte delta, så är steget inte så himla långt till att börja skriva och känna sig bekväm på ett fora, och då inse att de allra flesta är hjälpsamma och förstående Jag tycker det är jättetrevligt när deltagare dyker upp som jag aldrig tagit del av tidigare. Det som benämns som ryggdunkningar och inbördes beundran kanske bara är så enkelt att det är spontan medglädje med sin kompis som man följt under många år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 (edited) Japp, håller med! Jorå det gör jag på riktigt! Jag är rätt glad att inte kryllar av frågor av typen " vilken högtalare för max fem tuss ska jag köpa?" Det blir lite tradigt i längden och dessutom rätt godtyckligt då alla sitter inne med sanningen. Eg spelar det ingen roll att en handlare eller motsv lånat ut något som sen hamnar i någon form av testreportage, jag ser inget fel i det. Man behöver inte äga något för att ge ett utlåtande. Jag tror alla här ser att det i alla fall förekommer, ibland mer öppet och ibland under förespegling att det är en inhandlad pryl. Mer ofta är det defacto en inhandlad pryl som någon glad ägare visar och berättar om. Produktplacering är väl ingenting nytt, ingen här är väl så naiv att dom tror att det inte förekommer här? Det kanske sker mer finkänsligt och ibland omedvetet. Det handlar dock inte om att lura folk och jag tror inte det handlar om personlig vinning heller. Jag är helt övertygad om att alla här i första hand har ett gediget intresse och vill dela med sig av det samt dela upplevelser med andra. Vi med branchanknytning kör med öppna kort och det ska vi göra. Jag ser heller inget problem med att en handlare eller tillverkare sponsrar en vanlig forummedlem med utlånade produkter för att testas, det bör dock redovisas öppet i tråden om det är så och jag tycker en del trådar gör det på ett föredömligt sätt. Fast det var väl iofs inte vad denna tråd skulle handla om. Ang dominans från vissa märken är det ju upp till oss som skriver att berika med fler märken för bättre mångfald, enfald är inget bra! byZan> Jag ser och läser gärna fler fina reportage från dig och givetvis andra med. Till alla vill jag säga: -Vi ska inte misstänkliggöra varandra och ana fult spel i kulisserna hela tiden, det känns fel. Ökad transparens är alltid bra. Edited November 5, 2015 by Adagio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 I min roll som moderator blir jag lite varm om hjärtat över alla fantastiska kommentarer här. Otroligt positivt och glädjande att läsa allt som skrivs. Så till alla medlemmar vill jag bara ge en stor . Det är ni som gör detta forum unikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts