calle_jr Posted November 3, 2015 Posted November 3, 2015 Jag har precis som vanligt tonarmskablar + och - för vänster och höger kanal på min pickup. Dessa är anslutna till rca-kontakter på stepup input. Därefter rca-kablar från stepup output till mm-ingång på riaa. Chassijord består av en kabel som är fastlödad i tonarmen. Denna går till jordskruven på stepup, och vidare därifrån till jordskruven på riaa/försteg. Jordskruven är ansluten till nätjorden på nätbrunnen, liksom nättrafon som tillika är jordad i förstegets chassi. Signaljorden för phono har jag tyvärr aldrig lyckats reda ut hur det är gjort i mitt riaa/försteg (Audionote M5 Phono), men jag antar att det är gjort på samma sätt. Jag kanske måste ta reda på det innan min fråga kan besvaras. Min fråga: kan jag i stället för tonarmens chassijordkabel ansluta en jordkabel till ena minuspolen på tonarmskablarna, vidare till jordskruv på stepup och vidare till jordskruv på riaa? Anledningen är för att se om jag kan sänka brumnivån via phono ytterligare. Quote
alecs Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 När jag köpte till en SUT från Lundahls så frågade jag om bästa kopplingen för jord för att undvika störningar. Per svarade att man får prova sig fram. Vilket jag gjorde tills jag fann den kopplingen av jord som gav lägst störningar för mig var när jag lät tonarmen vara ojordat till SUT och endast höger eller vänster transformator ut från SUT vara jordad med RIIA. Till din fråga: Pickupen är ju balanserad. Om du förstör balanseringen sänker du immuniteten för utomstående störningar (teoretiskt). Vilket inte borde vara önskvärt. /Alex Quote
calm Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Intressant frågeställning som jag också jobbar med. Är inte riktigt nöjd med brumnivån på högre volym. Kör jordkabel från centrumpinne på Clearaudio Anniversaryn till jord på Dynavector SUT och sedan vidare till ASR Riaa. Men sedan är jag osäker på hur jag skall gå vidare då Riaat är rent batteridrivet och står inte i förbindelse med nätjorden då hela chassit är i acryl. Nätanlutningen av riaat ser jag mer som ett laddningsaggregat och borde inte påverka. Jag har testat att ansluta mot nätjord men blir inte bättre. Så jag följer med intresse fortsättningen av tråden. Calm Quote
Bebop Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 (edited) Denna går till jordskruven på stepup, och vidare därifrån till jordskruven på riaa/försteg. Ibland hittar man inte logiken. Min nuvarande pickup har lägre utspänning än min förra vilket avslöjade ett litet brum jag inte noterar som störande innan. Det slutade med jordning av tonarmen, som är frikopplad från skivspelarens ledande chassi, ner till RIAAn. Jag provade också att jorda chassit men det ökade brummet. Från RiAAn har jag också en jordkabel till Entreq. Jag hör inte ens en tillstymmelse till brum. Gick sedan med en jordkabel från RIAAn till step-upen men då var brummet tillbaka. Övningen blev därmed avslutad för min del. Så i mitt fall var det enklare än jag trott. Jag har hela tiden ansett det som självklart att även ha en jordkabel mellan RIAAn och step-upen men uppenbarligen funkar inte det hos mig. Edited November 4, 2015 by Bebop Quote
conan Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Det är sällan en balanserad koppling blir helt immun mot störningar men det går att få det mycket bra om man är kunnig på området. Jord kan ju låta som om det är stabilt men så är inte fallet många gånger. Det handlar mer om att hamna ganska rätt i potentialskillnader mellan olika apparater. Men det kan hända att en jord ligger snett i förhållande till balanserade signaler. Då ökar brummet. Man får prova sig fram. Bryt eller anslut en jordkoppling i taget och lyssna efter brum. Flytta apparater närmare varandra eller längre från varandra. Oftast är det längre ifrån som brukar hjälpa, särskilt om det handlar om trafos. Quote
vemsom Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Man skall försöka ha en så gemensam jordpunkt det går, det viktiga är att man, om möjligt, inte skapar någon cirkel där jordningen går runt. Vanligtvis är signaljord lyft från skyddsjord. Skärm är såklart viktigt ut ett störskyddsperspektiv och det är avgörande att också skärmen är jordas. Quote
calle_jr Posted November 4, 2015 Author Posted November 4, 2015 Bra tips! Tack! Har testat ganska många möjliga varianter varav den nuvarande är bäst så långt. Men det finns ju potential till ännu bättre. Ska dock ha alecs' varning i åtanke, och flera av er är inne på att inte störa signaljord. Återkommer! En sidofråga; hur ansluter man bäst två gafflar till samma jordskruv? Kopparbricka mellan dem? Quote
Adagio Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Som många redan varit inne på är det viktigt att inte skapa en loop. Chassiejord och signaljord är två olika jordar som förr eller senare brukar möta tex inne i apparaterna. Rita gärna ett flödesschem med penna o papper, då ser man var en loop har uppståt, bryt den. Skärmen ansluter man i ena eller andra ändan, om man inte använder den som signaljord. Om både skärmen och signaljord ansluts i båda ändar, vips en jordloop. Det är lite förrädiskt men ändå logiskt. Skärmen har inget med jordbrum att göra, men den skyddar signalen från annan instrålning och inducerimg. Har ju själv brottats med denna fråga. Har inga problem dock. Quote
vemsom Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Som många redan varit inne på är det viktigt att inte skapa en loop. Chassiejord och signaljord är två olika jordar som förr eller senare brukar möta tex inne i apparaterna. Rita gärna ett flödesschem med penna o papper, då ser man var en loop har uppståt, bryt den. Skärmen ansluter man i ena eller andra ändan, om man inte använder den som signaljord. Om både skärmen och signaljord ansluts i båda ändar, vips en jordloop. Det är lite förrädiskt men ändå logiskt. Skärmen har inget med jordbrum att göra, men den skyddar signalen från annan instrålning och inducerimg. Har ju själv brottats med denna fråga. Har inga problem dock. Förutsatt att inte skärmen är ledaren Quote
Adagio Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Såklart. Det finns fler en ett sätt att flå en katt. Om vi talar om skivspelarkablar dvs från skivspelare till SUT eller RIAA kan man antingen använda separata ledare för signal och jord(pickup) sedan skärma och ansluta skärmen i valfri ända till chassie. Man kan också använda en icke balanserad kabel med endast signalbärande ledare och låta skärmen utgöra såväl jordreferens som skärm. Vad jag förstår är den lösa jordledaren oftast kopplad till tonarmen, men det är olika. Det finns exempel på tillverkare som redan vid/i pickuppen kortsluten höger o vänster jord. Quote
alecs Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Kan du vill dela med dig om vilka dessa tillverkare är? /Alex Quote
calle_jr Posted November 6, 2015 Author Posted November 6, 2015 Ja, eller en bild/illustration. Nomenklaturen mixas lite för mycket för min låga nivå på området, men jag antar att Adagio menar att man kortsluter minuspolerna på höger o vänster kanal på tonarmskablarna eller direkt på pickupen. Quote
Adagio Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 (edited) Precis så! Minus är ju signaljord. Alltså referensen som signalen förhåller sig till. Jag kommer inte ihåg vilka märken på rak hand. Har läst och exprimenterat mycket med tonarmskablage senaste året. Edited November 6, 2015 by Adagio Quote
Recommended Posts