Hakan Posted November 2, 2015 Posted November 2, 2015 Har precis köpt en ny lagerkula till min skivspelare och undrar om ni har något bra tips hur man får ut den gamla kulan. Den sitter fast och jag har slut på idéer. /H Quote
calle_jr Posted November 2, 2015 Posted November 2, 2015 Hmm, Kan du lägga upp en närbild på hur det ser ut? Varför tror du den sitter fast och vad har du testat för att få loss den? Quote
Hakan Posted November 2, 2015 Author Posted November 2, 2015 (edited) http://www.hifisound.co.uk/audio-equipment...ion-l1-ltd-p180 Ungefär så ser lagret ut men istället har det en kula på toppen. Lagret är den variant som fanns innan de började med magnetiskt. Jag vet inte varför den sitter fast. Spelaren har några år på nacken så kulan har nog fastnat. Jag har försökt skaka ur den och använt milt våld för att få ut den men den vill bo kvar därinne . Edited November 2, 2015 by Hakan Quote
calle_jr Posted November 2, 2015 Posted November 2, 2015 Är det så att originallagret är av stål och att det kan har rostat fast? Alltså att man kunde testa med rostlösare. Annars kanske det funkar att värma på bronsbussningen så att den utvidgar sig? Quote
Tobbecarnal Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Hjälp i form av verktyg är på väg från Tyskland Hakan. Quote
Hakan Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Avfettningsmedel och sugrör löste problemet. Det satt visst redan en keramisk kula i lagret så det funkade inte med att försöka få ut den med magnet. Quote
Recommended Posts