Jump to content

Delikatesshifi och nya smakupplevelser.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som om det inte vore nog hittar vi dessutom detta kolfiberinjekterade papperselementet från ScanSpeak på underdelens baksida. Dock ingen basradiator denna gång.

Fidelio har en verkningsgrad på 89dB/W/m och impedansen dyker aldrig under 8 ohm vilket öppnar upp för förstärkeri av de mest skilda slag. Ett par Lamm ML-2 Single End rörmonoblock på 18W fungerar utmärkt enligt Stereophile.

Verity152.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dessa Fidelio Encore är utförda i Italian High Gloss Black Piano men kan även specialbeställas i Italian High-Gloss Makore Wood. Verity Audio har ett halvt dussin modeller i sitt sortiment varav Parsifal Encore är den modell som står närmast Fidelio i släktskapet. Elementbestyckningen skall vara likartad. Verity Audio grundades 1994 av Bruno Bouchard och Julien Pelchat. De kom närmast från Oracle Audio och Parsifal är kanske den produkt som mest har spridit bolagets namn över världen. Fidelio är tveklöst en mycket trevlig bekantskap och man glömmer snabbt av att analysera ljudegenskaper. Här är det musik som gäller! Mellanregistret med sin röståtergivning har en närvarokänsla som gör detta till en av årets häftigaste hifiupplevelser för min del. Resten av anläggningen måste ju också vara i toppskick och vår mambafamilj har nog hamnat alldeles rätt... :mm:

Verity131.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lite om musiken. Peter, Paul & Mary satt naturligtvis som ett smäck. Den läckra frasigheten och värmen i mansrösterna framstår i full exponering och Mary står tydligt bakgrundsplacerad aningen till höger på Lemon Tree, Early Mornin' Rain och Don't Think Twice, It's Allright. Mycket luft och utrymme runt stämmorna. Blåset i 4 On 6 med Lee Ritenour kommer med full kräm och det blir ett rejält tryck i återgivningen. Bastung musik kan få mycket rondör med närheten till bakvägg men det är snabbt korrigerat genom att täppa till den bakåtriktade basreflexporten. En smakfråga och Fidelio Encore har en frekvensgång på 35 till 22 000 Hz ± 3.0 dB.

http://www.verityaudio.com/content.html

Verity136.JPG

Link to comment
Share on other sites

På ett audio smorgasbord är det lätt att de enskilda godbitarna försvinner i helheten. Audio Aero Capitole CD Player har fått fart på smaklökarna och ju mer man studerar denna konstruktion ju tydligare framstår den som en riktig fullträff. En no nonsense CD-spelare som ger full valuta för pengarna. Det här med manuell skivlucka är heller inte dumt... ;)

Rydberg har kommit till insikt om denna maskin och här finns en rapport:

The Inside Story... :cool:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=170

Link to comment
Share on other sites

Guest earwin

Hej Timbre.

Jag får tacka för det väl genomförda reportage du gjort om mitt system. Att det sedan föll dig i smaken rent ljudmässigt gör inte saken sämre.

Nu fattas bara att lyssna till ditt fladdermusförsteg.

Tackar Earwin

Link to comment
Share on other sites

med sin röståtergivning har en närvarokänsla som gör detta till en av årets häftigaste hifiupplevelser för min del.

Att 2 dagar in på året utropa det som bästa hifiupplevelsen detta året är ju fin utmärkelse men inte mycket till betyg! ;)

Jag tror mig dock förstå att earwin lyckats bra. Jag tyckte jag kännde igen ansiktet och mycket riktigt så har ansikte (och resten av tillhörande kropp) besökt Karlskrona. Välkommen åter, förresten, earwin! :shy:

Link to comment
Share on other sites

d2010r2.jpg

Måste vara denna. Scan-Speak har ju nästan bara den som inte är coatad.

Men det kan omöjligt vara en revelator... magnetsystemet från den modellen passar inte på denna och domen är betydligt större, 20 jäntemot 28mm.

D2905/9900 ser ut så här;

revelatr.jpg

Har den inte den frontplattan är det inte en revelator-diskant. Fattar inte vart folk har fått det ifrån. 9700-modellen är ju exakt samma men med "normal" frontplatta och den e ingen revelator precis som inte nya ringradiatorerna är. När det står REVELATOR då är det en revelator. Precis som det hade stått MILLENIUM på Seas billigaste diskant.

Så nu har vi klargjort det. Så Timbre, du har en "äkta" Revelator i dina SF.

God fortsättning :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört samtliga komponenter i denna uppställning, men aldrig samtidigt. Kan dock tänka mig att det låter bra. AA Capitol är den hetaste kandidaten för min del vad gäller framtida CD uppgradering. Den låter mycket fint och försteget gör ju inte saken sämre.

Grattis Earwin och tack Timbre för ännu ett trevligt reportage!

Jag känner igen dig från demon i Mölndal förresten Earwin. Hoppas som Göteborgare på en inbjudan för lyssning någon gång.

mvh,

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

earwin> Bra val av cd-spelare, jag tycker den låter förträffligt i de flesta avseenden. Jag tycker dock inte som Timbre att den drar åt det mörka hållet, snarare åt det ljusa. De klagomål man kan ha är att basen saknar den sista stadgan och att 3d-perspektivet skulle kunde vara något mer stabilt. På den senste punkten är t.ex. ML39 bättre.

Link to comment
Share on other sites

earwin> Bra val av cd-spelare, jag tycker den låter förträffligt i de flesta avseenden. Jag tycker dock inte som Timbre att den drar åt det mörka hållet, snarare åt det ljusa. De klagomål man kan ha är att basen saknar den sista stadgan och att 3d-perspektivet skulle kunde vara något mer stabilt. På den senste punkten är t.ex. ML39 bättre.

vil også sige hvis man skal sætte finder på noget så er det bunden .

Men MKII er kommer med to forskellige Digital to Analog converter High quality IC analog attenuator og på den nye har det hjulpet meget .

AE er nok den bedst analog cd maskine jeg har hørt , AP og AM Linn for søger at få det til at lyde analog , men det bliver bare alt for tilbagelænet .

Nogle siger så tag SACD , men det er samme problem .

Jeg var en tur i tyskland for mellem jul og nytår og høre et setup med AP AE og ML og den nye Audia CD one .

Og må sige til de penge Audia flight koster var den klart vinder .

Den har lidt af samme spillestil som AP og AM tilbagelænet langt fra så meget 3D i musikken som AE , men den har bedre atcak i musikken end de andre .

Men heldigvis er hifi og musik en smags sag

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag bumpar upp denna tråd :)

Hade nöjet att lyssna på dessa högtalare hos en handlare i tyskland för 2 veckor sedan.

En klart angenäm upplevelse. Det som jag blev mest imponerad av, var hur homogent dessa verkligen spelade. Närvaron var på topp vad man än spelade; jazz, rock,.. eller techno som den trevliga demonstatören överaskade oss med :D

Basreflex bakåt var nog något nytt för mig och jag hade onda aningar om att det skulle bli bumligt med tanke på hur nära väggen de faktiskt stod. Men icke.. utan bara ren musikglädje. En av få högtalare där man glömmer bort hifi-parametrar och istället lyssnar på musik :app:

Svårt att komma med någon kritik/hyllning till någon viss del i återgivningen då dessa bjuder på en helhet som jag sällan hört tidigare. För mig var det en befrielse att höra dessa efter att lyssnat på två Avalon-modeller, som inte föll mig alls i smaken måste jag erkänna.

Återstår bara att gratulera Earwin för att han har dessa hemma hos sig :app:

Link to comment
Share on other sites

Nej det är inte El-giganten som har Verity...

Har nog aldrig haft heller...

Dock hadde dom Mission en sväng har jag för mig..

Men det är en dansk firma som heter PS Audio som står som skandinavisk distributör...

Mvh, Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...