Jump to content

Delikatesshifi och nya smakupplevelser.

Timbre™

Recommended Posts

Exklusivt på Euphonia presenterar vi ett system som blandar godbitar från tre kontinenter... :mm:

Fransk finesshifi och amerikansk tradition kryddat med nyanlänt kablage samt esoteriska tweaks från Japan. Dessutom blir det debutlyssning på högtalarskönheter från Verity Audio i hemmiljö och vi testar samtidigt Nikon Advanced Wireless Lighting... :cool:

Missa inte detta nyårsreportage... ;)

Verity011.JPG

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag som inte kunde bestäma mig vad jag skulle göra till nyår, det kunde ju inte ha löst sig bättre ;)

Får önska alla ett Riktigt GOTT NYTT ÅR och så får vi hoppas att det börjar bättre än det tragiska slut vi fick på detta.

Ligger vi lågt så här i början och fortsätter att krypa omkring på golvet är ett par rejäla ekblock det första som kan sätta stopp för framfarten.... :) Solitt och stabilt har vi här högtalarnas urfundament mot parketten.

Verity036.JPG

Upphovsmannen är nära anhörig och har fallenhet för slöjd vilket snart kan observeras.

Verity037.JPG

Nu skall jag inte bombardera forumet med mer spikeplattor men detta är flaggskeppet i spikebaseserien och det handlar om metall sammanfogad med körsbärsträ som har fått en touch av jakaranda. Japansk precision och design.

Verity024.JPG

Harmonix kan bjuda på ett brett sortiment för den tweakarglade och perfektionism plus läcker design ser ut att vara ett genomgående tema bland deras produkter. Ett "audio smorgasbord" som hi-fi+ uttrycker det.

Harmonix tillverkar även traditionella komponenter såsom CD-spelare, dacar, försteg, slutsteg plus en högtalare som heter Bravo... :) Det finns även två serier room tuning devises för den som vill gå ännu längre i sitt euphoniska sökande samt alternativ till Shakti On-Lines i kampen mot RF-instrålning.

Ofta kan man läsa mycket positiva recensioner av produkterna i hifitidskrifter och på Internet.

http://www.combak.net/

Verity021.JPG

Utan golv inget rum men det finns även andra ljudpåverkande delar att ta hänsyn till. En personlig variant på nalle har tillfälligt tagit ett hörn i besittning så här i juletider. Gardinen är audiofil och specialsydd med dubbla tyglager och är betydligt tyngre än den ser ut. Levnadsvänlig akustikbehandling skulle jag vilja kalla det.

Vem vill bo i en studio... :?:

Verity007.JPG

Tack, det kommer att krypas omkring en hel del innan detta är över... ;):)

Väljer man den diskreta vägen är ju Michael Green Room Tunes alltid ett alternativ.

Har även tidigare upplevt tydliga förkortningar av efterklangstiden med dessa tunes.

Det räcker oftast att öppna munnen... :o

En triangulär kudde i varje takhörn.

Verity030.JPG

En hifikatt smet ur fokus medans vi lyssnade... :)

Verity004.JPG

Kabeltillverkaren Audio Metallurgy är ingen debutant i branschen även om deras produkter inte är speciellt kända i vårt land. Det var först nyligen (när ArtSound och Rene gästade Mölndal i november) som jag spanade in dessa gula signalkablar för första gången. Nu blir det konsekvent metallurgi kan man säga... :)

Audio Metallurgy från nätuttag till högtalarkontakter.

Verity045.JPG

Signalkabeln Gold Alloy 0 är deras referens och liksom övriga signalkablar i sortimentet har den genomgått 168 timmar kryogenisk behandling. Något att tänka på i vårt milda nyårsklimat... :) Kryogeniska temperaturer brukar väl krypa ner under 150 minusgrader om det skall vara värt namnet... :?::(

Verity054.JPG

Nästa bild leder oss även in på nätkabeln men först skall konstateras att namnet Gold Alloy Interconnect avslöjar guld i legeringarna plus att ledarna är pläterade i 24 karat guld. Lägg därtill på en magnetslinga som lägger ett skyddande magnetfält runt signalöverföringen så har vi en kabel som konstruktionsmässigt sticker ut från mängden. Ingenting behöver strömförsörjas utan det handlar om just inbyggda magneter.

Verity069.JPG