Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Wilson/Nagra verkar vara en bra kombo! I München spelades det på Nagra och Alexia och jag tyckte verkligen om det jag hörde. Sabrina verkar vara en särdeles lyckad - Jag måste försöka låna ett öra till dem vid tillfälle :mm:

Tack för övrigt för ett trevligt reportage! Alltid lika roligt när man får lite subjektiva kommentarer till bilderna.

Edited by Taxmannen
Posted
Wilson/Nagra verkar vara en bra kombo! I München spelades det på Nagra och Alexia och jag tyckte verkligen om det jag hörde. Sabrina verkar vara en särdeles lyckad - Jag måste försöka låna ett öra till dem vid tillfälle :mm:

Tack för övrigt för ett trevligt reportage! Alltid lika roligt när man får lite subjektiva kommentarer till bilderna.

Den låter bra och större än denna nätta figuren den har rent fysiskt.

Posted

Kul reportage Bebop!

Har varit på resande fot några dagar så missat denna intressanta rapport!

Intressant rörande Sabrina som jag också lyssnat kort på i olika sammanhang. Väntar på att AudioConcept skall spela in sitt par, men redan nu tycker jag att det smakar mera.

Calm

Posted
Från schweiziska Nagra spelade deras nya stereoslutsteg upp. Det heter kort och gott Classic Amp och levererar 100 w i 8 ohm varav de första watten går i klass A. Signalen kom från deras CD-spelare och försteg.

hZIeJy.jpg

Högtalarna var också lite av premiär. Här spelade Wilsons nya golvare som heter Sabrina.

aup8Wt.jpg

Vad de röda signalkablarna kommer ifrån vet jag inte men högtalarkablarna vill jag minnas kom från Tellurium.

fwCdeT.jpg

Det spelades ganska högt och krävande musik under den halvtimmen jag lyssnade. Det var nätt och jämnt slutsteget orkade; den gula varningslampan blinkade ganska ofta. Så då kan man ju tro att det lät pressat. Men icke... Det är bara att lyfta på hatten för Wilson Sabrina tillsammans med Nagra. Jag tycker det lät mycket bra. Dynamiskt, luftigt med bra balans över registren och mycket fin ljudbild. Om man kan få till det så bra i ett kalt mässrum så kan det bli ännu bättre i ett hem där man får tid att fixa och trixa.

De röda kablarna var Nordost Heimdall 2 powerkablar - Signal- og högtalarkablarna var fra Tellurium Q - Signal = Ultra Silver / högtalar = Silver Diamond

Posted

Tillbaka på hemmaplan efter en kämpig vecka... Här kommer de avslutande bilderna och kommentarerna från mässan i Danmark.

I ett stort rum huserade Dynaudio, vilket var svårt att missa med den deras Consequence Ultimate Edition som lockbete i korridoren.

Y2yqnF.jpg

Filosofin bakom den här typen av konstruktion är gammal, en så där 100 år. Dynaudio kom med sina första Consequence 1984 som till det yttre såg lika ut som den senaste Ultimate Edition som kom för ca 5 år sedan. Förutom elementen som syns här sitter ytterligare en 12-tummare inne i kabinettet. De lär kunna spela ner till 17 Hz. De kräver rejält med pulver med en känslighet på 84 dB, vilket är lågt för en så här pass stor högtalare. Det finns tankar bakom den här elementprincipen men jag minns inte alla detaljer. Det går att googla på för den med specialintresse. Men det handlar om fasriktigthet där man utnyttjar elementens avstånd till örat, använder golvet som en spridare av högfrekventa signaler och undviker samtidigt golvreflexer i basområdet osv.

Väl innanför dörrarna torrdemades stora delar av sortimentet. Här representerat av Confidence med, från vänster C4, C2 och C1. De två sistnämnda är den senaste inkarnationen av modellen som har tillägget Platinum där både element och delningsfilter fått sig en make-over. En nyhet är också att Dynaudio liksom Wilson installerar högtalarna i ditt hem för att säkerställa bästa placering samtidigt som man kan ge tips om ytterligare förbättringar. Den servicen börjar från Confidence och uppåt.

b4EV3w.jpg

Till dagens spelning hade man mobiliserat ordentligt med kraft via McIntosh monoblock MC 1.2 kW som levererar lika mycket effekt per kanal.

EeBa8b.jpg

Men vilka högtalare hade man då valt för spelningen? Jo, en liten ny stativare som ingår i den nya instegsserien Emit ordentlig stapel av en kombination med 10 stycken Sub 600 tillsammans med golvarna Evidence Platinum, som är Dynaudios toppmodell för närvarande. Att det fanns höjd i systemet illustreras med hjälp av Sebastian Glansk som ansvarar för Dynaudio i Sverige. Han är själv god för en så där 1,85 gissar jag.

iAsuol.jpg

Det kan verka udda med en sån här uppställning men det fanns tankar bakom...

Posted

I år hade man tidsatta spelningar vilket delar in mässbesökare i två läger. En kategori klarar inte att ställa in klockan och hålla en tid, andra klarar än mindre att sitta tysta en halvtimme och lyssna på en presentation. Själv kan jag tillhöra båda kategorier beroende på vad som presenteras. Men jag var nyfiken på vad det är de har gjort, varför och hur de ville illustrera detta. Då är det absolut en fördel med att ha tidsbestämda presentationer så man kan ta del av hur tillverkaren har tänkt och vilka lösningar man valt utan att störas av ständigt "rännande"

Spelningen inleddes med presentation av deras nya instegsserie Emit där de spelade på den minsta Emit 10. Rummet var naturligtvis alldeles för stort för att göra denna högtalare rättvisa. Men jag blir ändå imponerad hur mycket välljud det går att få ut i en sån liten låda i detta sammanhang. Det spelades en mix från blues till Oh Helga Natt med kör och orgel. Skall bli intressant att höra den i ett vanligt rum där den säkert kan spela ut på ett helt annat sätt. Dynaudio har ett efterhängset rykte om att vara svårdrivna. Ingen rök utan eld, för så var det en gång i tiden. Emit är det definitivt inte. Det är en 6-ohms konstruktion med en känslighet på 86 dB vilket är högt för en liten högalare som detta.

VSCkda.jpg

Rummet som spelades i mäter ungefär 200 m2. Det är nästan 6 meters takhöjd. Vänstra sidoväggen är en vikvägg som kan öppnas upp för konferensändamål till nästan det dubbla. Dynaudio hade varit på plats och mätt rummet och noterade då att hela den stora sidoväggen agerade som ett gigantiskt membran och en helmholz-fälla som släckte i stort sett all bas kring 60-70 hz. Det innebär att visa upp ett par högtalare här kräver anpassning för att ändå få ut de kvaliteter man anser sig har. Antingen får man bygg om rummet eller så använder man sig av subbar för att tuna rummet. Dynaudio valde den sistnämnda lösningen. Därav de 10 subbarna. Rummet har dessutom stor volym.

Man lyckades bra med detta. T o m för bra inledningsvis. Efter att ha skruvat ner basen några dB blev det mycket bra balans i rummet. Ljudkvalitet helt i min smak med fin upplösning, stor ljudbild och enorm dynamik. Däremot tycker jag det är dags för Morten och kompani att hitta lite ny musik som bättre visar kvaliteterna på detta system. Japanska kodo-trummor i all ära men usch stå tråkigt.

SLjBH5.jpg

Ett problem med så här stora rum är att det är svårt att få en bild över hur bra det kan låta i mer ombonade förhållanden i hemmiljö. Att de klarar att få liv i en aula råder det inga tvivel om men hur omsätter jag denna upplevelse till ett hem :?: De senaste åren har de visat upp sina modeller i stora utrymmen. Jag tycker det är dags att Dynaudio i mässammanhang visar upp sig i mer normala rum, säg 30-50 m2. Det är ändå i sådan miljöer de flesta av oss får våra musik och hifi-upplevelser på hemmaplan.

Jag hade också en intressant diskussion med dem om antalet subbar. Varför 10, hade det inte räckt med 6? Man sa att subbar generellt kan inte spela så högt som ett par vanliga högtalare. Om vi håller oss till hembio så är det mindre känsligt att dra på men när vi talar musik så ökar distorsionen i ett par subbar ganska snabbt när man drar på allt för mycket. Om man då har ett par kvalitetshögtalare som kan spela mycket högt och rent med låg distorsion så är det en fördel att ha fler subbar för att inte öka distorsionen. Detta plus rummets övriga egenskaper får avgöra behoven. Själv har jag två och föga förvånande rekommenderades jag att testa med ytterligare två :D

ymDOr7.jpg

Posted

Jag återvänder till Stylus rum för sista redovisningen av denna mässa där det var premiär eller möjligen nypremiär för ett högtalarmärke i Sverige.

Vi kan ju börja där jag slutade från förra besöket. Flera har synpunkter på mina barska kommentarer kring prisbilden för Nordost Odin2. Det kan jag leva med. Vi behöver inte tycka lika. Men om vi håller oss till det ljudliga, så tror jag säkert att det är mycket fina kablar men kanske ändå inte riktigt min smak om jag skall döma till vad jag hört i detta rum (om det nu beror på kablarna - man lyssnar ju på en helhet).

PM61dw.jpg

AoPJtb.jpg

Stylus hade bollat upp kända kort i racket som bestod av Brinkmanns Bardo med deras arm och pickup. De digitala signalerna kom från Aesthetix Romulus Signature som är steg 2 i deras serie. Det är en DAC som tar upp till 24/192 samt DSD. Dessutom har den en CD-släde. Just nu lanserar Aesthetix modell 3 av Romulus som får namnet Romulus Eclipse som har förfinats ytterligare i chassi, nätdel och komponenter. Övriga varianter av Romulus kan uppgraderas.

Även RIAAN kommer från Aesthetix och heter Rhea och är ett rörbaserat phonosteg. Förförstärkaren är VTL's TL 6.5 men inte den senaste. Det har nämligen släppts en Mk II. Utseendemässigt skiljer inget mellan den nya och den tidigare. TL 6.5 är en hybridkonstruktion med endast 2 trioder.

ylFySu.jpg

Kraften kommer också från VTL. Det är deras stereosteg S-200 som pytsar ut 200 watt i 5 ohm (VTL anger alltid effeken i 5 ohm då de tycker det är mer relevant än 8 ohm) över sina 8 effektrör som kan väljas mellan 6550 och KT88. VTL förordar själva 6550 som de tycker ger en mer neutral och musikalisk återgivning i sina konstruktioner. KT120 har de aldrig imponerats av. Vad jag har hört så beror det på följande orsaker: Ljudet blir inte bättre och effekt finns redan tillräckligt av. De är också dyrare plus att det finns för få tillverkare. Jag kan dock inte bekräfta sanningshalten i detta. S-200 utnyttjar både halvledarteknologi. rör samt microchips inom de område de är bäst på. Det innehåller många sofistikerade lösningar, t ex variabel inställning för att få till bästa matchning till högtalare.

GgIf45.jpg

Och så här ser det ut tillsammans.

gggsvJ.jpg

Posted

Högtalarna är de amerikanska YG och modellen som visades upp var minstingen Carmel 2.

wXkutg.jpg

Högtalarna är ganska små och byggda helt i aluminium (lådan alltså). Däremot är inte ljudet litet. Daniel och Karl spelade på ordentligt med varierande musik för att visa vilken kraft dessa små rackare besitter. Dvoraks amerikasymfoni var en mäktig upplevelse likaså Sonny Rollins 50-talsklassiker. De allra lägsta oktaverna fanns naturligtvis inte med men de gick lägre än förväntat men inte så djupt som Audio Physics på motstående sida av rummet.

På lite mer lägre nivåer spelades en pianosonat och det var faktiskt kusligt bra - som om stodo de i rummet för att referera till en gammal reklamtext för trattgramofon.

... men, men... jag lyssnade säkert en timme här och efter att tiden gick kunde jag ändå sakna något. De spelar lika rent och klart som en porlande fjällbäck. Inte vasst men rent och upplöst. En liten uns mer värme är kanske mer i min smak. Den kanske hade kommit i ett möblerat rum eller är det så att Odin2 presenterar ljudet alltför kliniskt. Hade de måtte bättre av ett par Transparent, Siltech eller någon annan kabel med annorlunda signatur? Jag vet inte. Men att YG Carmel 2 är högtalare med stor potential när man fått till det råder det ingen tvekan om för min del. Jag tror dock att de kan vara rätt så utmanande för t ex vilken elektronik man väljer. Här var det rör hela vägen och jag är inte så säker att de hade klingat lika bra med t ex Jeff Rowland som jag upplevde hade en liten torra klang med mindre värmeinnehåll än vad jag vet VTL besitter.

YG har betydligt större högtalare än dessa där basområdet får mer plats. Det skulle vara kul att höra dem någon gång.

wwrIXk.jpg

Det fanns betydligt fler rum på mässan men jag har slutat att kuska omkring i alla rum. Jag valde ut de rum som jag tycker kändes intressantast att besöka. Det var väl värt besöket, många fina presentationer och bra musik. Dessutom fick jag med mig en bunte CD-skivor. Allt igenom en lyckad dag i Danmark.

Posted
Jag hade också en intressant diskussion med dem om antalet subbar. Varför 10, hade det inte räckt med 6? Man sa att subbar generellt kan inte spela så högt som ett par vanliga högtalare. Om vi håller oss till hembio så är det mindre känsligt att dra på men när vi talar musik så ökar distorsionen i ett par subbar ganska snabbt när man drar på allt för mycket. Om man då har ett par kvalitetshögtalare som kan spela mycket högt och rent med låg distorsion så är det en fördel att ha fler subbar för att inte öka distorsionen. Detta plus rummets övriga egenskaper får avgöra behoven. Själv har jag två och föga förvånande rekommenderades jag att testa med ytterligare två :D

http://imageshack.com/a/img908/1372/ymDOr7.jpg

Men det är en ganska skum placering av subbarna.

Sa de nåt om varför de placerat dem såhär på höjden?

Det borde ju finnas en ojämn tryckfördelning även i det stora rummet.

Posted
Men det är en ganska skum placering av subbarna.

Sa de nåt om varför de placerat dem såhär på höjden?

Det borde ju finnas en ojämn tryckfördelning även i det stora rummet.

Nej, inte mer än att antalet subbar var beräknade för att inte köra ut mer ljudtryck i varje sub för att hålla ner distorsionen så att de tålde att spela lika högt som på huvudhögtalarna och för att mätta helmholzeffekten s a s. Jag tycker det lät fantastiskt och upplevde inga fotfel.

Posted (edited)

Carmel 2 från YG testades ingående i oktobernumret (128) av hi-fi+.

Det var en systemtest som bestod av Auralic, PS Audio och GammuT. Högtalaren fick ett mycket positivt mottagande av recensenten.

En fråga till Bebop; En bild du lagt upp visar en set-up från Luxman (habegär) där bl a deras RIAA steg E-200 (tror jag) finns med.

Kunde du bilda dig en uppfattning av RIAA:t?

Tack för ett trevligt reportage. När man inte har möjlighet att åka till mässorna är det mycket trevligt att så här få ta del av alla foton och kommentarerna.

Mvh

Edited by boer
Posted
En nyhet är också att Dynaudio liksom Wilson installerar högtalarna i ditt hem för att säkerställa bästa placering samtidigt som man kan ge tips om ytterligare förbättringar. Den servicen börjar från Confidence och uppåt.

Jag tycker att denna approach är väldigt sympatisk och något som borde anammas av flera leverantörer. Det är givetvis inte gratis och i slutändan är det naturligtvis kunden som får betala och därmed bara fungerar för det dyrare segmentet, men att säkerställa att utrustningen lirar optimalt, ge köparen tips/inspel om annat runt HiFi och musik är ju oerhört värdefullt för den som inte redan har ett stort nätverk av HiFi-kompisar eller råkar bo långt ifrån kunniga återförsäljare!

Posted
En fråga till Bebop; En bild du lagt upp visar en set-up från Luxman (habegär) där bl a deras RIAA steg E-200 (tror jag) finns med.

Dessvärre inte. Det spelades inte på Martin Logan när jag var där. Över de kanadensiska Paradigm var källan som användes digital. Jag har inte hört E-200 i andra sammanhang heller. Du hittar en del kommentarer via Google.

Posted (edited)
Dessvärre inte. Det spelades inte på Martin Logan när jag var där. Över de kanadensiska Paradigm var källan som användes digital. Jag har inte hört E-200 i andra sammanhang heller. Du hittar en del kommentarer via Google.

Har inte hittat några tester när jag söker på internet. Däremot har flera utländska butiker lagt upp tekniska data och tekniska beskrivningar. Utifrån denna information verkar RIAA:t riktigt intressant. Bl a används trafos i MC delen.

http://onahighernote.com/shop/preamps-phon...00-phono-stage/

Mvh

Edited by boer
Posted

Mycket trevligt reportage. Särskilt för oss som inte hann lämna vårt eget rum. :-)

Tack för att du besökte oss. Jag tänker inte försvara dyra kablar här, eftersom jag inte tycker att det är god sed med tanke på min roll. Istället är jag glad för att du tog dig tid att lyssna på vad systemen hade för olika egenskaper. Och att du beskriver det så väl med dina egna ord och preferenser.

Posted

Kul att ni diskuterade kring detta, tycker fler tillverkare borde göra det. Jag håller dessutom med dem: Öka till fyra. Började också med två stycken, för att senare kliva upp till fyra. Det är en rejäl skillnad i hur rumsresonanser jämnas ut, samt hur de får en finfin koppling till rummets luftvolym. Nu sitter jag (nja, faktiskt inte exakt i detta nu, men i mitt storsystem) med sex stycken, men klivet dit är inte alls lika häpnadsväckande som det var från två till fyra.

Det är trevligt med återgivning där distorsionen hålls i schack.

Precis som calle_jr spekulerar jag däremot i om inte en annan placering av deras staplar (jämnare utspritt i rummet) hade gett ett än bättre resultat. Men lät det bra så lät det bra.

Posted

Det verkar som om Dynaudio ville ha fler subbar för att få mer nivå med bevarad renhet snarare än för att lindra resonansproblem. Rummet verkar stort och då hamnar resonanserna så lågt i frekvens att de inte är så stort problem och då fungerar nog den valda uppställningen fint.

Man brukar skilja på smårumsakustik och akustik i större lokaler eftersom mindre rum ger just resonansproblem som kan vara besvärliga och studsar i begränsningsytor som ger kamfiltereffekter. Större rum har kanske mer problem med ojämn dämpning som ger klangförändringar.

Posted
Man brukar skilja på smårumsakustik och akustik i större lokaler eftersom mindre rum ger just resonansproblem som kan vara besvärliga och studsar i begränsningsytor som ger kamfiltereffekter.

Helt klart, men så stort var nog inte rummet.

Hur som helst blir ju problemen med tryckvariation i basen mindre ju större rummet är.

Posted
Helt klart, men så stort var nog inte rummet.

Hur som helst blir ju problemen med tryckvariation i basen mindre ju större rummet är.

Var går gränsen för stort och litet? 200m2 och 6 meters takhöjd låter stort för ett rum. Sedan blir det väl en sal. :Thinking:

Posted

Smårumsakustik brukar man tala om när våglängden är i samma storleksordning som rummets dimensioner. Vid 20Hz är våglängden 17m och för att få en stående-våg vid 20Hz ska väggarna stå med ett avstånd på 8.5m. Det måste alltså vara rejält stort!

Posted
Var går gränsen för stort och litet? 200m2 och 6 meters takhöjd låter stort för ett rum. Sedan blir det väl en sal. :Thinking:

Oj, det var som tusan!

Stort/litet definieras som MatsT säger av när rummet är så stort att rumsresonanser inte dominerar.

I detta fall begränsas antagligen resonanser till under 30Hz.

Ett stort rum är ju en sal :)