Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hösten är en signal för alla musik- och hifi-vänner att högsäsongen är åter igång från sweet-spoten.

Det är också högsäsong för hifi-mässor. Redan har Malmö-mässan varit men tätt efter följde HiFi Surround i Köpenhamn.

mgQBIM.jpg

Högtalare byggd med Lego tog emot i entrèn.

Posted

Förr höll mässan till inne i centrum med på senare år har de flyttat ut till Hotel Hilton mitt emot terminalerna på Kastrup vilket gjort det till en enkel match att ta sig dit då Kastrup också har täta tågförbindelse till Sverige via Malmö.

Det är ingen fullständig täckning av mässan. Med åren har jag blivit något blassé på att kolla allt. Dessutom tycker jag att det är inte så spännande längre. Det händer helt enkelt inte tillräckligt mycket för att jag skall gå igång så där riktigt. Det är mycket utanpåverk, dvs nya skal och chassin med mer eller mindre krystade säljargument. Men ett och annat rum stack ut och en del nyheter hade också letat sig hit.

Ett rum som föll mig i smaken var hos Mark Levinson som hade bollat upp med delar av sitt nya sortiment.

oKlnlJ.jpg

Högtalarna var koncernens egna Revel och jag tyckte det lät riktigt bra.

PvZknw.jpg

Däremot misslyckades de med att förmedla skillnaden i ljud mellan 16/44,1 och DSD. Men det är inte så förvånande. Om man tar och gör en mixning från en analog inspelning som är överförd till 24/96 och sedan gör om den till DSD så blir det ingen skillnad att tala om. Om man skaffar musikfiler där man gjort DSD-filer direkt från mastrarna och jämför t ex detta med 24/96-filer som sedan converteras ner till 16/44.1 så blir skillnaden lättare att höra. Jag har köpt en del Mahler från Channel Classic i DSD-format. Det är något helt annat. Men skillnaden mot t ex 24/96 skall inte överdrivas. Skillnader i mixnings- och inspelningskvalitet är större än mellan de olika formaten tycker jag. Men jag tycker ändå att de högre formaten låter bättre överlag än det rena CD-formatet.

Posted

Det verkar som det har lugnat ner sig på kabelfronten lite. Det var befriande lite av den varan men inte helt. Jag missade namnet på dessa men jag tror det är tyska In-Akustik.

8Q385r.jpg

Det är för övrigt lite märkligt att de tyska kabeltillverkarna inte syns så mycket i Sverige. Det finns många tyska kabeltillverkare och i den mån det är skillnader mellan kvalitetskablar så har jag svårt att tänka mig att de tyska skulle vara sämra än de i mitt tycke hypade amerikanerna.

Här visas det upp en liten nyhet som håller ledarna separerade från varandra genom hela kabeln.

aAjklH.jpg

Lite längre in i rummet huserade det utmärkta schweiziska högtalartillverkaren Piega till. Jag har hört många fina spelningar med deras skapelser i övre segmenten. Här spelade man på en av deras Classic-modeller utan att få till det på något sätt. Varför vet jag inte. Möjligen pga att man bara spelade strömmad musik. Piega kan betydligt bättre än vad de visade upp här.

Hheyus.jpg

Och på väg ut stötte jag på de små juvelerna från danska Mörch. De var rätt så omtalade på 80-talet men har väl aldrig slagit så där väl ut. Skulle vara kul att höra dem seriöst idag. Det var ett tag sedan senast.

jEagK3.jpg

Posted

Ahhh, mässreportage.

Sådana kan jag en del om, eller ska jag uttrycka det som att jag misstänker att trådskaparen har ett överflöd av ledig tid :unsure::icon_smile_cool:

Jag lutar mig bekvämt tillbaka och inväntar vad som kommer att bjudas på :)

Posted (edited)
.//. jag misstänker att trådskaparen har ett överflöd av ledig tid :unsure::icon_smile_cool:

Akta sig för vad han säger... Det var tänkt så efter min pension men nu kör jag eget och har fullt upp igen. :(:)

Stylus rum visade också upp en del nyheter... På en stram långbänk och i ett höstmotljus skapades en stämning som för mina tankar till en ljussättning av Roy Andersson, åtminstone på bilderna. I denna miljö fanns mycket av Jeff Rowlands sortiment uppradat.

ZJz2Wb.jpg

Jag har en viss kärlek till elektronik som hittar ett formspråk som håller över tid. Jeff Rowland är en av dessa. Den egensinniga fronten har varit med länge nu men innehållet har utvecklats. Fronten är helt slät men ger intryck av att vara vågformad.

29XRPB.jpg

V31bNO.jpg

Bn19iD.jpg

Den första nyheten är att Stylus tar upp Jeff Rowland i sitt utbud. Den andra var deras nya Daemon som är den mest kompletta och muskulösa integrerade förstärkare jag har sett. Ett kraftpaket med effekt som är vanligare att hitta på svetsaggregat. 1,500/2,2500 watt i 8/4 ohm lär den pytsa ut.

LQG0Ga.jpg

Man kan också välja till allsköns funktioner som t ex DAC och RIAA. Själv är jag lite tveksam till att ha allt i ett men om inte annat så är det praktiskt, man slipper en massa kablar, sparar utrymme och liknande.

Det spelades också på Daemon där en CD-spelare från Moon agerade som drivverk över Daemons dac. På toppen fanns en annan nyhet. Skivspelaren Turntable One från engelska Analogue Works. Tonarmen är också en nyhet. Den kommer från Nya Zeeland och heter The Wand och finns i lite olika versioner.

ILBHzx.jpg

Ett par närbilder av skivspelare och arm som för dagen spelade på den utmärkta och välljudande Lyra Delos

u6DQJO.jpg

LZW5bi.jpg

Högtalarna i uppsättningen kom från Audio Physics och modellen för dagen var Virgo 25 Plus. Kablarna kom från Nordost med deras tramsigt dyra Odin 2. Jag vet att det är upp till var och en men jag tycker att när kablar är uppe i kvartsmiljonklassen så bär det ett löjes skimmer över vår hobby. En sorts sjuka helt enkelt.

qHfdx8.jpg

Trots det kala rummet hade de fått till ljudet rätt så bra vilket ger en bra grundförutsättning att få till än mer på hemmaplan. Audio Physics ger en fantastiskt fin ljudbild som få högtalare kommer i närheten av. Det framgick även här.

PAnNsE.jpg

Jag kommer tillbaka till Stylus rum längre fram.

Edited by Bebop
Lite mer Jeff Rowland
Posted (edited)
Högtalarna i uppsättningen kom från Audio Physics och modellen för dagen var Virgo 25 Plus. Kablarna kom från Nordost med deras tramsigt dyra Odin 2. Jag vet att det är upp till var och en men jag tycker att när kablar är uppe i kvartsmiljonklassen så bär det ett löjes skimmer över vår hobby. En sorts sjuka helt enkelt.

qHfdx8.jpg

Trots det kala rummet hade de fått till ljudet rätt så bra vilket ger en bra grundförutsättning att få till än mer på hemmaplan. Audio Physics ger en fantastiskt fin ljudbild som få högtalare kommer i närheten av. Det framgick även här.

Fina bilder och kul att du delar med dig. Tack!

Ja det är galet dyrt. Men de som inte vill köpa slipper. Jag tycker inte det är fel att det finns state of the art produkter som visar var den bortre gränsen ligger för närvarande.

Men det var med en liknande uppsättning jag hörde testet mellan Odin2 och Odin i München i våras. Jag kan säga att dina positiva upplevelser har inte bara med Elektronik och högtalare att göra. Kablarna gör mycket mer an du kanske anar. Så var det i alla fall i mina öron vid detta test, det var det märkligaste, oväntade och mest minnesvärda test/demo jag hörde i München. Hur bra kan en kabel bli????

Jag hade aldrig hört Audio Physics så bra innan detta test. Jag tror också matchningen i detta system är bra. Jeff Rowland har jag aldrig hört prestera annat än bra.

Edited by Apexorca
Posted (edited)
Ja det är galet dyrt. Men de som inte vill köpa slipper.

Det är säkert bra kablar. Det är inte det jag hänger upp mig på. Men att det skall behöva kosta en halv miljon oskattade kronor bara för ett par högtalarkablar tycker jag är sjukt och är mindre smickrande för branschen. Om vi sedan adderar både signal och elkablar så hjälper det knappast upp situationen. Om detta tycker vi olika men det är min åsikt. Än fjantigare tycker jag det blir när man tar en titt på vad musiker och studios använder, kablar som används vid utveckling av och i produkter o.l. Branschen själv tycks inte vara lika lättflirtad som hänförda konsumenter.

You can't win 'em all ;)

Edited by Bebop
Posted
Lite allergisk mot armar som inte har ett "handtag". Tycker det är så smidigt att de finns där när man ska föra tillbaka armen. :icon_smile_cool:

Håller med dig om det. Möjligen finns det som tillbehör :?: Annars är kanske tanken att man skall använda den överskjutande delen i framkant. :unsure:

Posted (edited)

Bricasti har det skrivits om tidigare på forumet men då har det handlat om digtal signalförmedling. På mässan visade de upp ett nytt område i sin portfölj, nämligen deras realtivt nya monoblock M28 som spelade över Franco Serblins vackra Accordo. Säkert potenta grejer som kan låta alldeles utmärkt men här lät det lite yvigt och spretigt.

ZjPyrn.jpg

Ett rum stod Roksan och PMC för. Första gången jag hört dessa engelsmän. När jag var där spelades det på ett par stativare. Detta var ett annat rum där man inte riktigt "fått till det", tycker jag.

bQTpod.jpg

Roksans skivspelare som var försedd med en helt ny statement pickup från Grado Labs.

GJJA4i.jpg

EAR delade rum med bl a Spendors Classic modell som jag tycker mycket om. De spelar med samma ljudkaraktär som Harbeth men även här släppte det inte loss riktigt. Det säger inget om anläggningen utan snarare hur svårt det kan vara att få ut en anläggnings potential. Skivspelarna kom från Dr Feickert och den till höger kom från tyska Acoustic Signature.

wsOzwN.jpg

oIeqrQ.jpg

N1S3js.jpg

Edited by Bebop
Posted

Audio Note och deras minimalistiska anläggning har många uttalat sig gott om. Jag har aldrig riktig förstått detta men nu har jag ändrat mig. Det här är instegstrappan till Audio Note som visade upp sin rörbaserade Zero-serie tillsammans med instegshögtalaren AZ-1 och skivspelaren AN-TT-1

ljgXRS.jpg

Jag blev sittande här en god stund och lyssnade på allt från stråkkvartett till Black Sabbaths senaste i både låg och ordentligt påskruvad volym. Systemet har inte all hifiparametrar som betydligt dyrare system ofta kan visa upp. Men här finns en musikalitet och ett driv som inte ens sk high-end-prylar inte alltid mäktar med. Det är svårt att tro att detta kan åstadkommas med 8 watt från förstärkaren. Jag tycker detta system var en av höjdpunkterna på mässan.

ptynpd.jpg

Posted

Jag tyckte att Roksan spelaren var riktigt snygg. Är lite svag för skivspelare som ser ut som de gamla hederliga gjorde. Inte lika begeistrad i ufo looken. Dr Feikert är oxå lite av en favorit.

Posted
EAR delade rum med bl a Spendors Classic modell som jag tycker mycket om. De spelar med samma ljudkaraktär som Harbeth men även här släppte det inte loss riktigt. Det säger inget om anläggningen utan snarare hur svårt det kan vara att få ut en anläggnings potential. Skivspelarna kom från Dr Feickert och jag tror den till höger kom från tyska Accoustic Solid, i vart fall var den tysk.

Det är en Acoustic Signature, lätt att de blir fel då det nästan är samma namn på dem.

Posted
Hemsidan avslöjar att det är en PUG

HI-FI World testade denna arm i novembernumret 2015. Fick en mycket bra test med omdömet "Outstanding - amongst the best"

For:

Focus

Bass impact

Transprency

Airy mids

Pris 1.375 pund

Posted

Kul att se att Ikea är välrepresenterat på mässan genom bordet Lack. Även om några av dem är moddade med förkortade ben. :)

Posted

Den fanns en hel del Luxman på plats som huserade i ett stort rum. I min ungdom var Luxman bland de förnämsta man kunde äga. Jag nådde endast till deras instegsförstärkare L-30 (möjligen var det L-31 som ser lika ut). Dessa äldre förstärkare kommer nu tillbaka men med upphottat inre. Den senaste tycks vara http://www.luxman.com/product.php?pid=22. Den fanns på torrdemo men missade uppenbarligen att plåta den. Men här fanns mycket annat och det verkar som Luxman kommer tillbaka allt mer. I HiFi-News berättade ägaren att de kommer att ta små steg tillbaka hela tiden. "Marknaden är inte stor men tillräcklig för att det skall vara intressant för oss".

YZuGGI.jpg

I ena änden av lokalen hade man kopplat upp Martin Logans enorma Neolith. Jag var aldrig där när de spelade så jag kan inte ge någon hörupplevelse.

FXOHgA.jpg

Istället fick jag lyssna på ett par nya högtalare från kanadensiska Paradigm, som är ett välkänt och rätt stor tillverkare i Toronto, Kanada, eller som de själva säger, a mass market producer. Av demon att döma vill de nu ta ett steg högre upp på ljudstegen med ett par helt nya högtalare. De är så nya att de finns inte ens på deras hemsida. Däremot finns de på importören Interceptors hemsida som avslöjar att de heter Concept 4F. De lär ha en hel del nytänk. De ser lite plastiga ut men de lät riktigt bra. Det är en koncepthögtalare där de försökt tänka helt nytt från början till slut, så hur den kommer att se ut i slutlig version återstår att se. En liten överraskning faktiskt.

79PgLI.jpg

Posted
EAR delade rum med bl a Spendors Classic modell som jag tycker mycket om. De spelar med samma ljudkaraktär som Harbeth men även här släppte det inte loss riktigt. Det säger inget om anläggningen utan snarare hur svårt det kan vara att få ut en anläggnings potential. Skivspelarna kom från Dr Feickert och den till höger kom från tyska Acoustic Signature.

http://imageshack.com/a/img907/2523/wsOzwN.jpg

Den där Acoustic Signature såg riktigt gedigen ut, åtminstone från de vinklar du fångat.

Uppställningen från Audio Note var ovanligt proper jämfört med hur de brukar demas. Man är van vid miljonsystem som ställts upp på sniskan på kartonger etc och med en svart duk utslängd lite slentrianmässigt.

Här hade de ju åtminstone ett köksbord, trots att det var deras modesta zero-serie.

Luxman :mm:

Posted

Tack för "rapporteringen" Bebop! Mycket grejer som jag inte sett innan.

Accordo har jag tyvärr inte fått lyssnat på än...det har jag önskat länge nu....även om de inte funkar i mitt nuvarande lyssningsrum, men tror de kan låta ljuvligt.

\\K-man

Posted
HI-FI World testade denna arm i novembernumret 2015. Fick en mycket bra test med omdömet "Outstanding - amongst the best"

For:

Focus

Bass impact

Transprency

Airy mids

Pris 1.375 pund

Det tränade ögat kan se att PUG har släktskap med The Wand som sitter monterad på analogueworks. Det beror på att båda armarna har samma far, dvs Simon på Design, Build Listen. Han bygger dem åt Roksan, och den är anpassad till deras verk.

Posted

Från schweiziska Nagra spelade deras nya stereoslutsteg upp. Det heter kort och gott Classic Amp och levererar 100 w i 8 ohm varav de första watten går i klass A. Signalen kom från deras CD-spelare och försteg.

hZIeJy.jpg

Högtalarna var också lite av premiär. Här spelade Wilsons nya golvare som heter Sabrina.

aup8Wt.jpg

Vad de röda signalkablarna kommer ifrån vet jag inte men högtalarkablarna vill jag minnas kom från Tellurium.

fwCdeT.jpg

Det spelades ganska högt och krävande musik under den halvtimmen jag lyssnade. Det var nätt och jämnt slutsteget orkade; den gula varningslampan blinkade ganska ofta. Så då kan man ju tro att det lät pressat. Men icke... Det är bara att lyfta på hatten för Wilson Sabrina tillsammans med Nagra. Jag tycker det lät mycket bra. Dynamiskt, luftigt med bra balans över registren och mycket fin ljudbild. Om man kan få till det så bra i ett kalt mässrum så kan det bli ännu bättre i ett hem där man får tid att fixa och trixa.