Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske inte så alvarligt som topic antyder.

Efter att ha lånat o provat en kompis DIY försteg han byggt och finslipat under ett årensåg jag att det fanns mer att hämta.

Det var inte fråga om utklassning men på vissa parametrar var hans SRPP bättre än min JJ 423. JJ höll stången i musikalitet och värme. Det lät vackert men hade inte den pondus och renhet som min väns bygge. Efter att ha räknat lite på delar skulle notan hamna på ca 10 000kr i komponenter+ chassie. Då skulle jag iofs ta i lite med komponentvalet.

En analys var dock att hjärtat i hans försteg var ett av trumfkorten, ett relästyrt kort med fasta motstånd. Jag har ju läst tidigare om olika volymkontrollen och deras inverkan, en gammal idé började ta form i mitt huvud.

-tänk om man skulle pröva att byta hjärtat i JJn, en blå Alps. En liten sak som kostar ca 180kr som man återfinner i allt från 5000krs förstärkare till hiend i 100 000krs klassen.

Efter att kollat och läst in mig på vad marknaden hade att erbjuda, insåg jag att det fanns allt möjligt från ca 500 till 15 000kr att välja på. Några saker att ta hänsyn till dock.

Den måste få plats.

Jag visste inte vilken impact en dylik operation skulle ha och därmed inte hur mycket pengar som var rimligt att lägga ut.

En produkt som det skrivits mycket om vid sidan av Elna och Seiden var the new kid on the block, Khozmo.

I början hade han mycket problem med såväl kvalitet som leveranser, detta verkar numera vara ett minne blott. Hans senaste shuntresistor-volymkontroll, mk II verkar hålla vad den lovar.

Make before brake.

Extra tjock plätering.

50 000 cyklers garanti.

Mm sen är den ju så djäkla snygg.

Jag valde den enklaste modellen med Rex SMD motstånd i stegen och Amtrams fina resistorer som shuntresistor.

image_1.jpeg

Här ser vi två hjärtan ett gammalt förkrympt blått av syrebrist och ett ungt, rött o starkt hjärta.

Hur ska detta sluta.

Posted

Jag måste erkänna att jag innan denna mod redan bytt delar av internkablaget, svårt att motstå när man har eget "brand".

Men första steget är ju av montera bort den gamla och dokumentera alla anslutningar.

image_7.jpeg

Posted

Sådärja, borta. Nu kom första setback, monteringshålet var för litet då ALPSen hade smalare gänga. Lite metallslöjd piggar alltid upp. Fräsa upp, från 8mm(?) till till 10mm.

Omöjligt att få loss den lilla plåten utan att lossa hela kortet, detta ville jag ej. Pga allt lödarbete.

Blev till att klä in och täta runtom för att inte några metallgrader senare skulle kortsluta någonstans. Lite risky.

En väldigt nogran okulärbesiktning efteråt visade att inget metallspill hade kommit ner på kortet.

image_2.jpeg

Här ser man att kablage från utgångssteget och från RIAAt är bytt från orginal till 5N Cryo silver med bomullsisolering.

Från utgångssteget är det dock en combo av 26 AWG cryo 7N koppar och 26 AWG 5N silver. Varför då?

Jo det var den första modden jag gjorde och det visade sig att endast silver saknade lite midrange-värme, närhet och slam.

Medans silver gav mer luft detaljer och framför allt en mycket tydligare och fastare basåtergivning. Efter att ha bytt fram och till baka några ggr testade jag både hängsle o bälte, det satt som en smäck. Jag vet att jag är ute på farlig mark när jag försöker beskriva hur olika ledarmaterial påverkar ljudet iaf i mina öron.

Posted

Varför inte gå all in, nu när man ändå börjat?

image.jpeg

Bort med ingångskablaget också, lite pilligt o smått, men när man ändå har ångan uppe.

image_3.jpeg

Här är en del av kablaget, det var faktiskt både skärmat och plastisolerat, blä.

Posted (edited)

Så där nu är det bytt mot lite trevligare material.

image_8.jpeg

Nästa steg blir att provmontera det nya hjärtat när alla viktiga blodkärl är utbytta.

image_6.jpeg

Fint! Skulle helst montera det så här men det blir lite svårarare att löda, men snyggt. Dock kommer det ju inte synas.

Lite motorblockspackning av kork/gummi mot plåten för att få mekanisk avkoppling.

Lite trist att JJs egna lödningar innehåller så extremt mycket gammalt fluss, som runnit ut på kortet. Jag har redan tvättat av med Craigs olika medel men på vissa ställen kommer jag behöva en ny glasfiberborste, den gamla tog slut.

Edited by Adagio
Posted

Ett hjärta behöver kranskärl. Och så ska alla kontakter terminerar till de olika utgångarna.

Totalt 56lödningar senare.

image_5.jpeg

Färdigt!

Spännade, hur kommer det att låta.

Stay tuned.

Posted

Den skarpsynta ser, de där shuntresistorerna är ju inte Amtrams?!?

Nej, pga något totalt hjärnsläpp beställde jag 250k när det var 50k som var orginal :o

Nåja tillsv blev det vanliga metallfilmsmotstånd, i väntan på.......?

Det måste ju funnits en anledning till varför jag beställt fel, alltså UPPGRADERING! men kanske kommer dessa till på fredag eller måndag. Oavsett går det inte an att vara musiklös i flera dagar i värsta fall över helgen.

Så den första utvärderingen fick bli så här :blush

Posted (edited)

Håller med new order.

Ok lite första intryck.

JÖSSES!

Var börjar man?

Nr 1- Renheten, så ofärgat. ALPSen var disig, färglös och odynamisk i jämförelse.

Nr2 - Svärtan, kolsvart bakgrund, inget brus i bakgrunden, vilket leder oss in på...

Nr3 - ljudbilden, som i skruvstäd, ingen drift eller kanalobalans allt står perfekt på plats.

Nr 4 - Dynamiken, snacka om attack, det finns ingen antydan till uppstart.

Allt detta med en silkeslen presentation, det finns ingenting som jag förknippar med hårdhet eller distorsion.

Bara rent, underbart ljud.

En av de första skivorna på CD råkade bara bli Sailing to Philadelphia med mark knopler, i den har jag tidigare hört en del

"Papprighet" eller någon form av onaturlig dissonans i röster på vissa låtar. Inte nu, hela skivan spelades och jag tyckte det lät riktigt naturligt. Sen följde ett antal eldprov på såväl CD som LP, samma konsekventa upplevelse.

Detta är ingen vanlig tweakupplevelse, detta är en påtaglig förbättring i klass med apparatbyte.

Jag vågar knappt tänka på vad som händer när ........... Kommer.

Två st motstånd för 400 bagis inkl frakt! :mm:

Edited by Adagio
Posted

Jag kan inte riktigt förstå varför tillverkare envisas med att snåla in på volympoten?

Visst i produkter för 10k kan jag förstå att man inte sätter in en koponent som kostar 2 tusen, men når vi talar om dyra apparater där ljudet borde vara det som ka komma i första rummet, ja då är denna del av konstruktionen om inte avgörande så åtmindstånde kritisk.

Tack för påhejningar, hopas bara jag kan insperera fler att byta ut sin för det mesta skruttiga volympot till något bättre.

Visst är det alltid lite skrämmande att öppna och börja modda, dels rycker alla former av garanti all världens väg, sen finns ju risken att man förstör något på riktigt. Man bör ju ha ett hum om vad man gör och att vi talar om dödliga likströmmar!

Mycket viktigt mao att man låter apparaten stå strömlös rätt länge, gärna en natt eller så och att man korsluter kondensatorer även om det sitter bleedermotstånd. För säkerhetsskull även mäta över komponenterna innan man börjar.

Sen är det bara att köra friskt kopplat hälften brunnet!

Posted

Härligt Adagio :app:

Många mindre o medelstora märken fixar byte av volympot o liknande upgrades, om man frågar.

Om man inte är riktigt lödkunnig så skulle jag rekommendera att kolla så först. En halvbra lödning kan sabba hela grejen.

Dessutom bibehålls garantin.

Ps. Jag lämnade ett riaa till Sontec en gång, och det arbetet var ett skolexempel på att man kan löda utan att vara lödkunnig. Det kanske var en praktikant som gjorde det, jag vet inte. Men uppgraderingen blev utan tvekan en ordentlig nedgradering.

Posted

Härligt lyckat initiativ Adagio! Jag hade ingen aning om att uppgradering av volympot kan ge sådana ljudliga fördelar.

Posted (edited)

Jag har läst att det finns klara förbättringar att göra, men jag var inte förbered på exakt hur denna förbättring skulle te sig.

Jag hade ju lite skrap i ALPSen för en tid sedan, jag smörjde den med Craig lubeIT som är framtagen just för pottar. Redan där blev det en ljudlig förbättring, förutom skrapet vid justering. Dock har jag dragits med en mycket mild kanalförskjutning mot höger. Denna är värre i ytterändarna än mitten. Jag misstänkte att volympotten var boven i dramat och nu är det bekräftat.

Jag har numera perfekt kanalbalans. Imorgon kommer Charcroft Vishay z-foil :mm:

Vågar man hoppas på ytterligare en förbättring? Återstår att se/höra.

Edited by Adagio
Posted

1992 köpte jag för och slutsteg H&K Citation X-I och X-II och en av de första modifieringar jag gjorde var att byta ut den svarta Alps-potentiometern

mot en Elma-omkopplare med fasta motstånd som jag själv dimensionerade. Skillnaden var dramatisk. Om jag inte missminner mig så använde jag

standard 1%-motstånd, alltså inget dyrt, men skillnaden var stor. :app:

- Jag visar en bild på Citation X-II som var ett mycket påkostat försteg på sin tid

HK-XII-2.jpg

Läs mer om försteget på the Vintage Knob

Posted

Ja det finns ju att välja på, snacka om att känna sig som ett barn i godisaffären. Man kan bara välja en kombination dock.

Då får saker som utrymme, och pris spela in. Speciellt när man inte riktigt vet vad det kommer att ge.

Kika här http://www.hificollective.co.uk/components...ttenuators.html

Där köpte jag min. Nick på Hificollective är dessutom väldigt hjälpsam och trevlig.

Posted

Eliot> Alps Black Beuty är ändå en av de mer väljudande potentiometrarna, tror att den inte tillverkas längre. Liksom Noble.

Men en volymkontroll med fasta lägen är ju allmänt ansett som en mycket bättre lösning. Förutom kostnad, fysisk storlek och att den har fasta lägen förstås. Men efter en helg med en del musiklyssning måste jag säga att 48 lägen räcker. Jag känner inte behov att ytterligare steg. Det är en mycket gedigen känsla i själva vridandet. Lagom motstånd, sköna mekaniska klick.

Det går att ställa in, men den kändes rätt för mig från början.

Posted

image_10.jpeg

Sådär... Synd att de nu måste spela in sig några dagar innan de hinner ikapp ;) nejvars skillnaden var påtaglig.

Tyvärr är jag lite förkyld så det är inte riktigt läge för kritisk lyssning.

Men den mest påtagliga skillnaden initialt är att dessa låter ännu mer naturligt, extremt frikopplat, mycket nyanser.

Tror att de förra metalfilmsmotstånden var lite mer "på" dessa låter mer behagligt. Inte för att metalfilmsmotstånden lät hårt eller obehagligt bara annorlunda. Ingen revolution i ljudet tyvärr......än! Ska ge det några dagar och hoppas på en mindre täppt andningsanordning. Det är lite störande, med ett ack så litet lock för ena örat.

Posted (edited)
Imorgon kommer Charcroft Vishay z-foil :mm:

Du har inte funderat på StealthCap capacitors?

De tycks vara heta och välljudande enligt artikeln. Såvitt jag förstått har Audio Research och VTL satt dit sådana i sina nya uppgraderade steg. Hörde på Köpenhamnsmässan att även Aesthetix kommer ut med nya versioner av flera av deras produkter som nu får StealthCaps och beteckningen Eclipse. De erbjuder även uppgraderingar.

Hade varit intressant med en första reaktion kring dessa kondensatorer från er som är lite mer insatta i tekniken.

Edited by Bebop
Posted

Att höra skillnad på två motstånd som sitter inne i en konstruktion med lätt lock för öronen måste ju ändå ses som en prestation. Folk med sån hypersensitiv hörsel borde ju kunna använda den professionellt på något sätt? (ja som ger mer än att knåpa kablar)

Posted

Nu hade jag väl inte lock för öronen, mer som lite snuva. Ja ni vet när man inte riktigt är på topp.

Igår lyssnades det dock en hel del, ljudet hade inte blommat ut riktigt men det var på g. En av mina hifikompisar kom förbi o lyssnade. Med tanke på hans uttalande som jag pga av falsk blygsamhet besparar er, är förbättringen uppenbar.

Vi var hemma hos honom sen och hans kommentar var, fan det låter som en liten bergsprängare här nu, allt eftersom rören värmde upp kan jag meddela att så inte var fallet, men visst. Ljudet hemma var helt plötsligt i en mycket bättre nivå än tidigare. Tidigare har jag gått hem lite deppad från min vän, han har riktigt gött ljud. Lite mulligare än jag men gött. Han har bla JBL vertical array och ARC ref75(?) samt Ref3 mm så det måste betyda att min rigg tagit ett sk quantumhopp i ljudkvalitet.

Inatt puttrade Purist Audios inbränninsskiva och i morse hade det verkligen hänt saker! Jag jobbade hemma idag och hade möjlighet att lyssna hela dagen och då o då ta lite pauser för "finlyssning".

Jag kan inte minnas att jag hört någonting bättre, skryt? Lite ;) men jag är grymt nöjd. Två monoblock ala V-12r skulle kunna göra att Maggisarna kan ta ännubättre spjärn. Så visst finns mer att hämta.