Robbanwrx Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Hej. Skriver här till er som är de mest insatta på alla hifi forum. Jag är på jakt efter en begagnad skivspelare som skall låta bra. (så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt) För ca 2 år sedan hade jag en Rega P3-24 med en Nagaoka MP-200 pickup som jag köpte helt ny. Dessvärre blev jag aldrig särskilt imponerad över ljudet från dessa. Spelaren var injusterad korrekt och RIIA't var bra. (Copland) Tyckte inte att jag fick den härliga upplevelsen som jag hört hos andra. Iofs. har deras spelare varit mycket dyrare. Är det meningen att skivspelaren skall behöva kosta flera tiotusentals kronor för att det ska bli väldigt bra ljud? Eller finns det spelare som går att hitta för vettiga pengar? Ös på med tips tack. MVH/Robban Quote
octavia rs Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Hej. Skriver här till er som är de mest insatta på alla hifi forum. Jag är på jakt efter en begagnad skivspelare som skall låta bra. (så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt) För ca 2 år sedan hade jag en Rega P3-24 med en Nagaoka MP-200 pickup som jag köpte helt ny. Dessvärre blev jag aldrig särskilt imponerad över ljudet från dessa. Spelaren var injusterad korrekt och RIIA't var bra. (Copland) Tyckte inte att jag fick den härliga upplevelsen som jag hört hos andra. Iofs. har deras spelare varit mycket dyrare. Är det meningen att skivspelaren skall behöva kosta flera tiotusentals kronor för att det ska bli väldigt bra ljud? Eller finns det spelare som går att hitta för vettiga pengar? Ös på med tips tack. MVH/Robban Jag tycker absolut inte att de behöver kosta en förmögenhet. Har själv en Clearaudio Concept MC, betydligt mycket billigare än resten av min utrustning men då jag inte visste om vinyl var min grej så köpte jag en begagnad för att testa och tycker den låter helt ok för de pengarna. Man kan hitta dessa runt 10k finns faktiskt en på hifimagasinet just nu. Quote
Robbanwrx Posted October 23, 2015 Author Posted October 23, 2015 Tack för tipset, den hade jag missat. Verkar helt klart intressant. Den jämförs ju med Rega P6 och vad jag förstått är det en bra spelare. Fler tips? Quote
Lasse Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Är själv i liknande sits som dig... Själv tänker jag mig ett Thorensverk/motsvarande för typ 2k, någon spelglad pickup (AT 95 eller nåt) och ett Phonofix (eftersom jag kör balanserat) Quote
Classic Design Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Jag vet inte om jag får svara men Gold Note Valore är en riktigt prisvärd spelare. Valore i lackerat utförande 9000:- inkl arm och lock. Valore 425 som har mer avancerad drift och 9"-arm ligger på 14000 i lackerat utförande. Inkluderar arm och lock. Mvh Quote
Bebop Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Jag vet inte om jag får svara men Gold Note Valore är en riktigt prisvärd spelare. Valore i lackerat utförande 9000:- inkl arm och lock. Valore 425 som har mer avancerad drift och 9"-arm ligger på 14000 i lackerat utförande. Inkluderar arm och lock. Riktade säljerbjudande får du ta via PM, inte i våra hifitrådar. Jag ber dig respektera detta. Quote
P-pan Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Frågan är ju hur pass "tweak" och uppgraderingsbar spelare du är ute efter ? En solid plint av god kvalité och tyngd kan ju vara en bra plattform att starta med Att längs vägen sedan testa olika tonarmar och pickuper kan ju ge en skjuts åt både ljudkvalitén och hobbyutövandet. Nottingham har ju fina verk i olika prissegment så mitt råd får väl bli att du kollar lite i den änden. Sen är ju frågan i vilket mer exakt prisläge du tänkt investera i ? Quote
Adagio Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Dessvärre är det just i skivspelarbranchen så att man får betala en rätt rejäl slant för att komma upp i den nivå där det börjar låta riktigt bra, så därför skulle jag i ditt ställe kika på begagnat. För så där 10-20kkr kan man fynda riktigt fina avspelare med arm o ev medföljande PU. Ibland dyker det Upp en Kuzma stabiS (som jag har, kan inte rekommendera den nog) älskar den forfarande efter många års tjänstgöring, min käraste ägodel tror jag. Quote
Robbanwrx Posted October 23, 2015 Author Posted October 23, 2015 Dessvärre är det just i skivspelarbranchen så att man får betala en rätt rejäl slant för att komma upp i den nivå där det börjar låta riktigt bra, så därför skulle jag i ditt ställe kika på begagnat. För så där 10-20kkr kan man fynda riktigt fina avspelare med arm o ev medföljande PU. Ibland dyker det Upp en Kuzma stabiS (som jag har, kan inte rekommendera den nog) älskar den forfarande efter många års tjänstgöring, min käraste ägodel tror jag. Mmm. En Kuzma hade varit riktigt nice men är tyvärr utanför min budget. Även begagnad. Ska nog iväg och lyssna på en Pro-ject rpm 9.1 i helgen. Vad tror ni om den? Det sitter en Ortofon red rondo på. Quote
Adagio Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 En sak jag lärt mig under åren är: det är bättre att spara o gneta ett bra tag till för att få något riktigt bra, så man blir nöjd på riktigt. Annars kommer man snart börja önska sig nästa steg, det blir dyrare i längden. Sen är det ju så att rätt vad det är dyker det där gyllene tillfället upp, om man bara önskar och är målmedveten i sin önskan. Huxflux sitter man där med den där drömprylen och undrar över hur det gick till. Sikta lite över vad du tror är möjligt och låt det ta den tid det förtjänar. Du behöver inte ha det nu, det blir bara bättre roligare om det tar lite tid. Resan till målet är lika viktig som målet. Quote
Adagio Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 (edited) Kom just på något som ska vara ett grymmefynd!!! Den nästan nya Pioneer PLX-1000 http://www.stereophile.com/content/gramoph...zWsIpDxiSoZu.97 http://www.cnet.com/news/pioneer-plx-1000-...phile-can-love/ Jämförs med beltdrive där bara spelaren kostar 20 000kr o uppåt. Flera av mina äldre hifivänner talar om denna konstruktion, kanske är det en fattigmans brinkman. Direktdrivet litet monster. Jag är själv rätt nyfiken. Edited October 23, 2015 by Adagio Quote
Robbanwrx Posted October 23, 2015 Author Posted October 23, 2015 En sak jag lärt mig under åren är: det är bättre att spara o gneta ett bra tag till för att få något riktigt bra, så man blir nöjd på riktigt. Annars kommer man snart börja önska sig nästa steg, det blir dyrare i längden. Sen är det ju så att rätt vad det är dyker det där gyllene tillfället upp, om man bara önskar och är målmedveten i sin önskan. Huxflux sitter man där med den där drömprylen och undrar över hur det gick till. Sikta lite över vad du tror är möjligt och låt det ta den tid det förtjänar. Du behöver inte ha det nu, det blir bara bättre roligare om det tar lite tid. Resan till målet är lika viktig som målet. Helt korrekt! Väldigt bra skrivet. Jag tror nog att jag gör så, lugnar mig lite och sparar lite till. Som sagt, en Kuzma stabiS hade varit riktigt gött. Har velat ha en sådan sedan första gången jag lyssnade på en. Pioneer som du tipsar om verkar lovande men är inte så glad för den designen. Quote
Vinylcalle Posted October 23, 2015 Posted October 23, 2015 Kom just på något som ska vara ett grymmefynd!!! Den nästan nya Pioneer PLX-1000 http://www.stereophile.com/content/gramoph...zWsIpDxiSoZu.97 http://www.cnet.com/news/pioneer-plx-1000-...phile-can-love/ Jämförs med beltdrive där bara spelaren kostar 20 000kr o uppåt. Flera av mina äldre hifivänner talar om denna konstruktion, kanske är det en fattigmans brinkman. Direktdriven litet monster. Jag är själv rätt nyfiken. Utanför hifirecensenternas värld pratas det också om t.ex. glappa lager (inte ordentligt justerade) ifrån fabrik samt att även detta är en Hanpin (som alla andra SL-1200 kloner). Då hade jag hellre köpt ett fint original. MvH Carl Quote
Adagio Posted October 24, 2015 Posted October 24, 2015 Jo men med tanke på prislappen verkar det ju inte gå fel? Det är väl armlagret som är lite dåligt justerat? Men i jämförelse med rega, project mfl i den priskategorin tror jag denna maskin(13kg) åker de berömda åttorna runt de övriga. Svårt att bygga bra till lågt pris om vi inte snackar volymer, och det är nog något pioneer satsat på här. Ett totalgrepp på proffssidan och total dominans kräver rätt/lågt pris. Visst skulle jag alla dagar i veckan hellre ha en "hifimaskin" för ca 20k men om budgeten är snäv måste man ändå säga att denna är det mest intressanta valet, ur ljudsynpunkt. En fin puppa som Zu 103 på så är man nog i hamn för en spottstyver. Sedermera kan man alltid byta upp sig till en finspelare och dra nytta av finpuppan. Det finns nog alltid någon intresserad spekulant på en sån där pioneer. Känns som ett rätt säkert köp i "väntan på nästa OS" Quote
Bill50x Posted October 30, 2015 Posted October 30, 2015 ... En fin puppa som Zu 103 på så är man nog i hamn för en spottstyver. Sedermera kan man alltid byta upp sig till en finspelare och dra nytta av finpuppan. Enligt min erfarenhet är ett stabilt och bra verk/arm med en enklare/billigare pu ett mer välljudande alternativ än en enklare spelare med världens bästa pu. Så varför nöta på en dyr fin pu som ändå inte låter optimalt? Det är bara slöseri med pengar. Det är bättre att i första hand satsa på en riktigt bra drivverk och en bra drivning av motorn, därefter satsa på en bra stadig arm och sist lägga krutet på pickupen. / B Quote
Recommended Posts