Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på ny musik & jag är säker på att flera här har koll. Jag har alltid, alltid lyssnat på hårdrock/metal, men har nu på senare tid (egentligen sedan jag skaffade mig en skivspelare) börjat upptäcka ny musik. Jag älskar fortfarande min hårdrock, men det finns bara så mycket djup i den musiken. Jag känner att det finns mycket kvar som min anläggning kan ge mig, men som inte riktigt presenteras i den genren.

Några band & artister som jag upptäckt & verkligen uppskattar är Mike Oldfield, Emancipator, Andreas Vollenweider, Nils Lofgren (Acoustic Live), Dire Straits, Pink Floyd, Roger Waters.

Så min fråga är om ni skulle kunna tipsa mig om artister/band som liknar dessa eller om det är någon skiva jag missat & bör spana in.

Jag har bara en analog anläggning, så det behöver finnas på vinyl.

Tack på förhand!

/gnunin

Skivor jag har med dessa banden redan är:

Mike Oldfield

- Tubular Bells, QE2, Five Miles Out, Crises, Amarok, Tubulas Bells II, Songs of Distant Earth, Voyager, Tubular Bells 2003

Emancipator

- Soon It Will Be Cold Enough, Safe in the Steep Cliffs, Dusk to Dawn

Andreas Vollenweider

- Caverna Magica, White Winds, Down to the Moon

Dire Straits

- Dire Straits, Communiqué, Making Movies, Love Over Gold, Brothers in Arms

Pink Floyd

- Atom Heart Mother, The Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, Animals, The Wall, The Final Cut, The Division Bell

Roger Waters

- The Pros and Cons of Hitch Hiking, Radio K.A.O.S, Amused to Death

Posted
Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på ny musik & jag är säker på att flera här har koll. Jag har alltid, alltid lyssnat på hårdrock/metal, men har nu på senare tid (egentligen sedan jag skaffade mig en skivspelare) börjat upptäcka ny musik. Jag älskar fortfarande min hårdrock, men det finns bara så mycket djup i den musiken. Jag känner att det finns mycket kvar som min anläggning kan ge mig, men som inte riktigt presenteras i den genren.

Några band & artister som jag upptäckt & verkligen uppskattar är Mike Oldfield, Emancipator, Andreas Vollenweider, Nils Lofgren (Acoustic Live), Dire Straits, Pink Floyd, Roger Waters.

Så min fråga är om ni skulle kunna tipsa mig om artister/band som liknar dessa eller om det är någon skiva jag missat & bör spana in.

Jag har bara en analog anläggning, så det behöver finnas på vinyl.

Tack på förhand!

/gnunin

Mike Oldfield

- Tubular Bells, QE2, Five Miles Out, Crises, Amarok, Tubulas Bells II, Songs of Distant Earth, Voyager, Tubular Bells 2003

Emancipator

- Soon It Will Be Cold Enough, Safe in the Steep Cliffs, Dusk to Dawn

Andreas Vollenweider

- Caverna Magica, White Winds, Down to the Moon

Dire Straits

- Dire Straits, Communiqué, Making Movies, Love Over Gold, Brothers in Arms

Pink Floyd

- Atom Heart Mother, The Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, Animals, The Wall, The Final Cut, The Division Bell

Roger Waters

- The Pros and Cons of Hitch Hiking, Radio K.A.O.S, Amused to Death

Köp Kind of blue med Miles Davis och en värld öppnar sig, lycka till.

Posted

Tack på förhand!

Oj - din fråga kräver många svar. Om du bläddrar baklänges på Musikforum så hittar du en hel del intressant. Det som poppar upp i skallen är trådar från bl a calle_jr som gett mig mängder av bra input med fantastisk musik som jag missat. Jag är i huvudsak insnöad på jazz och klassiskt men har ställt ungefär samma fråga som du. Här ett par trådar med fantastisk musik som jag tycker du skall utforska. Jag är ganska säker på att här finns pärlor som du kommer att gilla.

Cowboy Junkies

Psykedeliska rockens utveckling

Progressiva rockens utveckling

Tunga bluesrockens utveckling

Frank Zappa

Lite mer om Zappa från Shamrock:

Zappa med fokus på gitarristen

Timbres tråd innehåller också musik som jag tycker du skall botanisera i.

Van Morrison

Det mesta här är musik som finns på vinyl. Inte alltid så lätt att hitta men den finns. En bra källa att hitta gammal vinyl om man inte hittar de fanliga kanalerna är på www.Discogs.com Jag har hittat många pärlor där.

Posted

Mike Oldfield

Hergest Ridge och Ommadawn är bra också.

Annars kanske instrumentalt Peter Baumann kan passa. Bl a har Phil Collins trummat, men vänta dig inte mainstream utan snarare experimentellt spelande.

Posted

Man får alltid associationer när man ser exempel så som du skrivit :app: Baserat på det kommer här tre snabba;

Pierre Moerlen's Gong - downwind. Spart 1080

McDonald & Giles - S/T. Island ILPS 9126

Peter Gabriel - IV (Security). Charisma PG4

Posted

Om du inte hört gruppen Porcupine Tree, gör gärna så. Tror det skulle kunna passa dig. Följ deras skivkatalog så får du lite av varje.

Smakprov från plattan The Sky Moves Sideways från 1995

Posted

Gillar du Vollenweider och således svepande suggestiva klanger så tycker jag att du kan lyssna lite till:

Jean Michel Jarre

-Oxygene och Equinoxe

samt

Vangelis

-Blade Runner, Chariots of Fire

Posted

Gillar man Jarre ( Conserts in China o Vaiting for Cousteau!) o Vangelis (Direct!) är väl Tangerine Dream väldigt intressant, även Edgar Froese soloplattor. Filmmusiken till den gamla flykten från new york av John Carpenter går inte av för hackor. All filmmusik till Luc Bessons filmer av Eric Serra är underbart.

Enyas tidiga album och Clannad!

Släkt med Floyds ljudlandskap är väl Alan Parson Project.

Själv kan jag digga tex Grace Jones plattor från den tiden, finns ju hur mycket kul som helst.

Kraftwerk är ju mästare, Nitzer Ebb, front 242. Skinny Puppy. Hård, hårdare, hårdast.

Mina husgudar sen 10-årsåldern DEPECHE MODE!!!

Yazoo måste man ju också ha. Ultravox klart underskattat.

Vad vore livet utan Yello?

Ja så här kan jag nog hålla på hela kvällen.

Posted

Det är många stora kanoner som du räknat upp. Dire Straits och Pink Floyd är fantastiska.

Ibland så kan man via http://www.allmusic.com/ få bra tips att leta vidare. Det kan ju vara en bra ide att kunna lyssna på de som fångar ditt intresse digitalt (spotify etc) innan du skickar iväg en beställning.

Mike Oldfield gillar jag också. Vangelis kan vara ett alternativ. Jag gillar hans musik. Det har blivit mycket filmmusik som han har gjort. Samarbetet med Jon Anderson med skivan Friends of mr cairo rekommenderas. Gillar även

soundtracket China. Jean Michel Jarre? Oxygen kan vara något att testa. Som redan nämnts så kan Tangerine Dream också vara värt att kollas upp. Och är vi i electronicans förlovade land vore det tjänstefel att inte nämna

Brian Eno! Kolla in Apollo: Atmospheres & Soundtracks

Du gillade Dire Straits. Mark Knopflers soloskivor kan vara magiska och väl så bra. Du kan börja med Golden Heart och Sailing To Philadephia och se om det passar.

Jag gillar Radiohead. Som hårdrockare kanske du vet att Mötley Crues medlemmar verkar vara stora fans av denna grupp. De har gjort fantastiska skivor och kanske 90 talets två bästa rockalbum (i min mening) The Bends och OK Computer. Dessa MÅSTE du höra på om du inte gjort det redan. Inget i deras katalog är onödiga album. Men vissa är mer svårtillgängliga än andra. Kid A, Amnesiac, Hail to the Thief är inte någon bra introduktion till bandet, utan något man kan utveckla och lyssna på om man fastnar för de två första jag nämnt. De två senaste skivorna gillar jag. Speciellt In Rainbows som jag håller i klass med The Bends och Ok Computer medans The King of Limbs i mitt tycke åter är lite svårare. Sen om du verkligen gillar Radiohead så kan du skaffa frontmannen Thom Yorkes soloskivor. Bägge är bra, men den första, The Eraser är min favvis.

Lycka till.

Posted
Gillar även soundtracket China.

Ja. För att inte tala om Private Collection. Stillsam omvartannat bombastisk musik med sorgsamma melodier och ambient sång, hur nu det ens är möjligt med Jon Andersons ljusa klara stämma.

Posted
Ja. För att inte tala om Private Collection. Stillsam omvartannat bombastisk musik med sorgsamma melodier och ambient sång, hur nu det ens är möjligt med Jon Andersons ljusa klara stämma.

Tack för det tipset. Har inte den skivan!

Posted
Tack för det tipset. Har inte den skivan!

Eftersom det antagligen dröjer ett år innan du monterat din vinylrigg så tror jag du ska snegla på den japanska UICY-9377. Denna kom ut '83, och med tanke på musiken och arrangemanget är det lite avgörande att hitta en bra press.

Posted
Eftersom det antagligen dröjer ett år innan du monterat din vinylrigg så tror jag du ska snegla på den japanska UICY-9377. Denna kom ut '83, och med tanke på musiken och arrangemanget är det lite avgörande att hitta en bra press.

Det kan dröja ännu längre. Mc hägrar åt våren.... ;) Så det får bli på silverskivorna då!

Posted
Psykedeliska rockens utveckling

Progressiva rockens utveckling

Det mesta här är musik som finns på vinyl. Inte alltid så lätt att hitta men den finns. En bra källa att hitta gammal vinyl om man inte hittar de fanliga kanalerna är på www.Discogs.com Jag har hittat många pärlor där.

Nu snackar vi :)

Man får alltid associationer när man ser exempel så som du skrivit :app: Baserat på det kommer här tre snabba;

Pierre Moerlen's Gong - downwind. Spart 1080

McDonald & Giles - S/T. Island ILPS 9126

Peter Gabriel - IV (Security). Charisma PG4

Pierre Morelen var helt i min smak! Den går på repeat här hemma.

Yes - The Yes album

Fleet Foxes - Fleet Foxes.

Mycket nöje!

/Alex

Yes har någonting. Jag hittade Tales from Topographic Oceans som jag verkligen tycker har potential.

Genesis fanns ju inte med på listan! Det borde finnas något som passar och varför inte börja med "Genesis Live" från 1973.

"The Lamb Lies Down" on Broadway är ett säkert kort också.

Genesis var super! Fick tag på Selling England som har gått varm :)

Om du inte hört gruppen Porcupine Tree, gör gärna så. Tror det skulle kunna passa dig. Följ deras skivkatalog så får du lite av varje.

Smakprov från plattan The Sky Moves Sideways från 1995

Porcupine var också en höjdare! Jag har sedan tidigare Voyage 34, men hade helt glömt bort den. Toppen tips!

Jättekul med alla tips!! Tack!