Jump to content

Daniil Trifonov


calle_jr

Recommended Posts

Fantastisk pianokonsert med den unge ryske pianisten och tonsättaren Daniil Trifonov.

En solokonsert från Maurice Ravel-salen i Lyon;

http://www.svtplay.se/video/4205445/daniil...erten-avsnitt-1

Daniil%20Trifonov%201.jpg

Bild: cnk.dk

Jag både såg OCH hörde den fantastiska konserten. Timmen före var det dessutom en intressant dokumentär om Daniil.

Helt fascinerande hur han kan hålla en 100-procentig koncentration i en konsert på närmare två timmar. Vilken närvaro!

Jag tror nog flygeln överlevde fukten.

//Tubalo

Link to comment
Share on other sites

:app:

Detta är ett sådant tillfälle då t.o.m Calle_jr köper cd-skivor.

Timmen före var det dessutom en intressant dokumentär om Daniil.

Det var en diskussion om hur Trifonov tar både eget material och klassisistiska/romantiska tonsättares verk vidare. Han påför en stil som är ny, fräsch och modern, utan att det blir musique concrète. Fascinerande!

Link to comment
Share on other sites

Hade du inget ljud eller?

Pass upp!! Ett gott skratt kan förkorta livet :D

Härlig konsert! Väldigt behaglig klang och suveränt uttryck. Undrar vad han målar upp i sitt inre för de olika partierna. Tänkt att jag bara skulle ta del max 1 timma, och ta resten en annan dag. men det gick inte att slita sig. Gillar verkligen de lite mer romantiska partierna.

Link to comment
Share on other sites

:app:

Detta är ett sådant tillfälle då t.o.m Calle_jr köper cd-skivor.

Det var en diskussion om hur Trifonov tar både eget material och klassisistiska/romantiska tonsättares verk vidare. Han påför en stil som är ny, fräsch och modern, utan att det blir musique concrète. Fascinerande!

Jag har ännu inte hunnit leta skivor.

Nån särskild du vill rekommendera? Kanske allt!

//Tubalo

Link to comment
Share on other sites

Det är spännande att man tycker så olika! Jag såg dokumentären men orkade bara med början på konserten. Tyckte det var tråkig och förutsägbar repertoar och jag gillade inte riktigt hans frasering/timing.

Men man blir glad av att se en så hängiven människa, och att det finns så många som gillar honom. :)

Link to comment
Share on other sites

Såg en repris på ett program med Daniil utprovande tre flyglar som hans leverantör ville att han skulle välja emellan. Intressant hur han jämförde de olika flyglarnas "personligheter" utifrån olika klanger och andra aspekter. När han väl hade fattat sitt val så blev det "hans" instrument men fick dela det med andra förstås.

Intressant hur han själv resonerade vid valet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

och jag gillade inte riktigt hans frasering/timing.

instämmer!

Trifinov´s sätt att briljera med sin utsökta teknik gjorde att jag ej, som i liknande sammanhang, fullt ut kunde "sjunka in" och bara njuta av den komponerade musiken.

Lyssnade cirka 10 minuter sen var jag så irriterad att jag gav upp.

Får man skriva så här? :Shame On You:

Link to comment
Share on other sites

Får man skriva så här? :Shame On You:

Klart man får.

Det brukar alltid vara såhär.

Plundin är nästan värst när det gäller sågningar, historiskt sett.

Jag tror jag fattar vad du och Almen menar. Jag har själv en hel arsenal av artister som jag inte klarar varken höra och ännu mindre se.

En del tycker ju så om Lang Lang. Vissa anser Argerich är som "farmor spelar piano". Jag har själv lite svårt för Rubinstein.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick också ett intryck av mer teknik än känsla i Daniil Trifonovs framträdande men inlevelse saknas ju ändå inte.

Här är ett exempel på pianospelande med mycket känsla som jag är väldigt förtjust i.

Ett litet tips också för den som är intresserad av olika pianister.

Link to comment
Share on other sites

Clara Haskil :mm:

Andra favoriter är Byron Janis, Sviatoslav Richter, och Glenn Gould får man väl nämna.

Det hänger ju ganska mycket ihop med vad som spelas. En del konserter är ju baserade på teknik, t.o.m att det är avsiktligt svårtspelat rent motoriskt, andra hänger helt på ton, känsla och sound. Fan, om man lyssnar på Tchaikovsky ska man väl höra Van Cliburns smattrande så flisorna flyger!

Men är det Chopin eller Mozart kanske man hellre lyssnar på Clara Haskil eller Annie Fischer.

Här är ett exempel som antagligen de flesta pianister i tråden skulle fnysa åt. Men bra är det;

Link to comment
Share on other sites

Nu far vi iväg lite med associationerna med lite mer pianospel som är väldigt tilltalande men kanske inte så avancerat rent tekniskt.

Jag är väldigt förtjust i pianospelet på Kate Bush's tidiga album. Här är ett exempel:

Edit. Jag lägger in en till:

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Kate Bush hade jag inte tänkt på, men det stämmer att hon har ett fint spel. Hennes röst brukar dra till sig all uppmärksamhet.

På tal om hastighet ska jag erkänna att jag spelade en hel sida av Ikuyo Kamiya på fel varvtal när jag fick den. Det lät mörkt och mystiskt, men slog mig inte omedelbart att det var 45rpm LP. "- Jaha Bösendorfer alltså"

:blush

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...