Jump to content

Sonus Faber Lilium äntligen på plats.

Apexorca

Recommended Posts

När jag först såg Sonus faber Lilium i München 2014 blev jag designmässigt berörd på ett sätt ingen högtalare tidigare lyckats med. När jag sedan fick höra dem blev jag klar över att det inte bara var yta. Hon var snygg OCH smart. (som min fru). Men nu blev det konkurrens från mer än ett håll. Jag tänkte nog att det skulle få bli ett par framöver. Nu blev det inte så för mig, utan Liliums storebror fick ta plats hemma, men det är en annan historia.

Efter München trodde jag man skulle få se Lilium här och var och på tester mm men det var lite tyst tycker jag. Först i år har det blivit lite mer skrivet om dem och som jag förstår har det gjorts runt 100 par nu. Hur många som är hos slutkund vet jag ej men att det står många hos handlare runt om i världen är troligt. Jag tror Sonus Faber har runt 45 handlare som kan sälja Lilium.

Nu är första paret i Sverige mig veterligen och det hamnade lyckligtvis på HiFi-Stället i Göteborg. Lyckligt för mig på det viset att jag kan lätt åka dit och lyssna och njuta även med ögonen.

Slående är att designen är storslagen. Högtalaren byter skepnad för varje tänkbar betraktningsvinkel och ljus. Både på avstånd och mikroskopiskt nära. Inte en vinkel är lämnad åt slumpen inte en kurva. Som vanligt med Sonus Faber får man en kvalitetskänsla på bygget som är i världskalss. Detta är en möbel på ett sätt andra högtalare inte klarar av tycket jag.

Jag tänkte bjuda på lite skönhet för ögonen innan det blir åka av för öronen.

_49U7531%201.jpg

_49U7508.jpg

_49U7505.jpg

_49U7510.jpg

_49U7511.jpg

_49U7538%202.jpg

_49U7539%201.jpg

_49U7494%201.jpg

_49U7520.jpg

_49U7515.jpg

_49U7517.jpg

_49U7518.jpg

_49U7544.jpg

_49U7542.jpg

_49U7545.jpg

_49U7524.jpg

_49U7550.jpg

_49U7534.jpg

_49U7512.jpg

_49U7504.jpg

_49U7501.jpg

_49U7500.jpg

_49U7499.jpg

_49U7497.jpg

_49U7495.jpg

Edit: Sonus Faber ändras till Sonus faber vilket naturligtvis är så det skall stå. Tack Calm!

Edited by Apexorca

Väldigt stiliga! Men en fråga jag ställer mig är om designen enkom är för att frambringa bästa ljud eller bara fördyrar.

Tack för att du delar med dig :)

Jag tror inte de designar för att enkom göra det dyrare. Jag tror de gör det för att högtalaren skall bli mer attraktiv att titta på.

Men innan vi går händelserna för mycket i förväg skulle de ur stora trälådor. Det fick bli snickarbyxor...

Uppmaningen var självklar. Svårt att koppla in dem annars.

_49U7465.jpg

_49U7468.jpg

_49U7467.jpg

_49U7471.jpg

_49U7475.jpg

_49U7482.jpg

103 kg högtalare skall nu ner från pallen utan att repa de fina ytorna. Bra att ha plasten kvar tills de är nere.

Edited by Apexorca

Nu lite bilder på helheten.

Det är verkligen svårt att göra de rättvisa på bilder. De är fruktansvärt vackra i verkligheten. Kombinationen av material i högtalaren är fräck. Gummi, glas, lackad valnöt, aluminium i härlig kombination högtalaren intressant att titta på överallt. Vissa kanske inte vill ha detta för det är tycke och smak, men att det är välbyggd med hög kvalitet ät solklart. Lika klart är ljudet...

_49U7483.jpg

_49U7484.jpg

_49U7488%201.jpg

_49U7492.jpg

_49U7491.jpg

_49U7493.jpg

På baksidan kan man trimma nivån på basen som kommer från en egen låda som är tubliknande på baksidan. Det som döljer sig bakom det svarta, Aktiv bas nedåt och slav på toppen bakom glaset.

_49U7494.jpg

Glaset på toppen kan fås av med den blå sugkoppen.

_49U7478.jpg

Väl på rätt plats blev de uppkopplade till det som var i närheten. Lite i sammanhanget enkla iskalla slutsteg och lakritssnören till kablar, blev Liliums första andetag.

_49U7526%202.jpg

När vi samlat upp alla hakor från golvet och fått dem på rätt plats tog sig Eitan fram mellan högtalarna. Det gick inte att ta miste på vad han tyckte.

_49U7563.jpg

Edited by Apexorca

Nu har jag inte full koll på deras sortiment eller priser för den delen, men blir det inte lite trångt i toppen med Aida, Lillium och den nya Il Cremonese?

läckra bilder hur som helst :mm:

Tack för det!

Inte särskilt tror jag. Om vi nu skall bli tråkiga och titta på ca priser för att se skillnaderna så om jag kommer ihåg rätt är det så här:

-Olympica III strax över 100 tusen

-Guarneri Evolution ca 150 tusen

-Amati Futura 250 tusen

-Il Cremonese 375 tusen

-Lillium 620 tusen

-Aida lite över 900 tusen

Jag tror det kan hitta sin målgrupp rätt bra ekonomiskt och prestanda mässigt.

Rätt bra hopp prismässigt och vad mina öron kan komma ihop är det även lite hopp ljudmässigt med samma karaktär dock, även om de senare modellerna ökat på transparensen och friskheten något med bibehållen karaktär med mjuk värme som är allt annat än blöt. Il Cremonese har jag inte hört.

Det stora steget in på High End delen kommer för mig med Guarneri Evolution även om Olympia III nosar lite på det.

Det som växer med priset är också ljudbilden och greppet i musiken. Det växer mot skala 1:1.

Men det har skett en liten utveckling mot naknare karaktär ffa från mellanregister och uppåt från Amati Futura när de nya modellerna kommit.

Edited by Apexorca

Jag har hört många högtalare direkt från start. Få har haft släpp i ljudet direkt. (inkl haksläpp ;) ) Det hade Lilium. Jag kommer ihåg karaktären och det är helt min smak.

Vi var några stycken som lyssnade ca 2.5 h. Det var verkligen riktigt bra. Bland det bästa jag hört i detta rum... redan. Vad kan hända efter 100h med elektronik och kablar som passar till.

Lillium kan kanske vara Sonus Fabers bästa högtalare i någon slags pris prestanda relation. Om det någonsin kan bli det med tanke på antal tusenlappar som skall fram.

Djupet kraften men samtidigt fjäderlätt med röster som svävar fritt. När man hör och känner att det är luft genom strupar som ger rösterna delar av deras karaktär är det riktigt bra och det är sällan man hör. Men det hör man här. Rösterna svävar fritt i rummet. Kontrollen är imponerande. Sweet spot var stor. Man kunde röra sig runt i rummet och hela tiden få med sig god presentation. I detta rum blir det ofta stora skillnader var man sitter men vi gick alla runt från plats till plats och kunde inte hitta stora svagheter. Högtalarna passar visst i detta rum som kan vara lite svårt ibland. Vi spelade också med basen på max ett tag och det var inga problem. Grepp och kontroll.

Jag kommer att återkomma hit med en egen hög med skivor efter lite inspelningstid.

Edited by Apexorca

Håller med dig Apex, otroligt vackra. Visst är ljudkvaliteten viktigast men för min del får hifiprylarna även vara vackra.

Skulle vara kul att lyssna på dessa. Tyvärr lite för dyra men hoppas att nya Il Cremonese presterar i närheten. Dem är jag intresserad av.

Lasse

Blev ingen indier idag :diss: Men det blev en lyssning iaf. Lite kända hifirävar på plats i vanlig ordning dessutom!!

Som många andra påpekat, en riktigt snygg högtalare är det. Skall bli spännande att höra på den igen när de spelat in sig några timmar.....

Hörde något om Gryphon stärkare till Lilium också :Thinking: Kan nog bli riktigt bra

Här ser man att den bakre basdelen är som en tub. En aktiv bas i nedre delen, som man ser här. Notera 6 st små runda gummibitarna som dämpar denna baslåda mot underdelen av högtalaren som sedan står mot golvet med hård koppling. Alltså både hård och mjuk koppling i denna högtalare. Ett passivt membran sitter i övre delen av tuben under glaset.

Frontlådan lever ett eget liv och slipper i stor utsträckning interferens från basen. Klokt.

Varje kanal är som jag ser det en passiv subbas under 80Hz och en högtalare som går ner till 80Hz. Bra ide tror jag eftersom det blir tidlig skillnad på den snabba mellanbasen och den tyngre lågbasen. 3 små snabba membran för övre basregionen med reptilsnabba trumvirvlar och ett större som mer sömnlöst flyttar stora mängder luft i bråddjupet.

10506561_10152607349346064_2959634017835438647_o.jpg

mer attraktiv att titta på.

Vilket jag tycker är ett trevligt och för mig ett viktigt inslag hos en högtalare. Gärna då också i något ljust träslag. Ska bli trevlgt att få ta del av dina ytterligare intryck, lördag eftermiddag/ kväll ;)

Här ser man att den bakre basdelen är som en tub. En aktiv bas i nedre delen, som man ser här. Notera 6 st små runda gummibitarna som dämpar denna baslåda mot underdelen av högtalaren som sedan står mot golvet med hård koppling. Alltså både hård och mjuk koppling i denna högtalare. Ett passivt membran sitter i övre delen av tuben under glaset.

Frontlådan lever ett eget liv och slipper i stor utsträckning interferens från basen. Klokt.

Varje kanal är som jag ser det en passiv subbas under 80Hz och en högtalare som går ner till 80Hz. Bra ide tror jag eftersom det blir tidlig skillnad på den snabba mellanbasen och den tyngre lågbasen. 3 små snabba membran för övre basregionen med reptilsnabba trumvirvlar och ett större som mer sömnlöst flyttar stora mängder luft i bråddjupet.

10506561_10152607349346064_2959634017835438647_o.jpg

Intressant konstruktion onekligen med "basröret" i bakkant. Resten tycker jag har en viss likhet med de insvängda "kinderna" på Ktêman.

Skall bli spännande och höra vad inspelningen ger.

Calm

Spännande! Inväntar på lyssningsintryck med stort intresse. Som jag har skrivit tidigare så är ju ljudkvaliteten viktigast men är de även snygga så påverkar det mina (och sambons. Icke oviktigt) val och dessa tycker jag är vackra även om jag bara har bilder att gå på. Undrar när de dyker upp hos en handlare i Stockholm?

Lasse

Måste ändå säga salige Serbins skapelser framkallade mer puls på mig än vad strandraggarens design klarar av. För mig är det ingen tävlan ens.

Men ljudet är viktigast och där tvivlar jag inte att de presterar.a

Jag borde inte ta upp en diskussion som har med tycker och smak att göra. Det är dödfött. Man kan inte tycka samma allltid. Jag vill inte dissa någons smak eftersom det är så personligt.

Dessutom uppskattar jag nya sätt, eller andra sätt att se på saken,

"Strandraggarens design", kul uttryck. :D Känns lita Baywatch. Lite kategorisk och enkelt ointressant möjligen... Raka motsatsen till hur jag ser på SF-design.

Design och smak är onekligen personlig och givetvis får alla tycka som de vill och med största respekt för det. För mig var designen när Serblin regerade bra. Men nu tycker jag att den tagit en mer förfinad och konstnärligt begåvad riktning med Serblins grunder som bas. Det är min personliga smak/uppfattning och inte menad för att dissa andras smak eller uppfattning.

Det som imponerar mest på mig är kombinationen av funktionell design och vacker design. Den typen av design faller jag mest för. När man får optimal funktion med en vacker förpackning blir jag som gladast.

Det som imponerar på mig designmässigt är hur genomtänkt designen är från makro till micro. Att lyckas få ihop en design som är intressant från långt håll och sedan lika intressant med förstoringsglas och från alla tänkbara vinklar är ett tecken på en hög kvalitet i designen. Att dessutom få ihop en funktionell högtalardesign som helt uppenbart fungerar i världsklass är ett trick som ytterst få klarar av.

Jag går igång på snygg och smart...

Edited by Apexorca

Ditt engagemang och näst intill eufori för Sonus faber är äkta. Om det råder ingen tvekan och det är lätt att inse när jag läser din tråd. Men för balansens skull tycker jag det kan nämnas att Sf inte övertygat alla hifi-entusiaster så till den grad, vilket tråden kan ge intryck av. När vi närmar oss dessa prisklasser så finns det en mängd högtalare som många entusiaster skule hävda låter vida bättre än Sonus faber. Jag nämner några här som jag tycker bör nämnas när vi talar om toppskikten:

• Avalon Isis
  • YG Hailey
  • Verity Lohengrin
  • Wilson Alexia
  • Dynaudio
  • Egglestone Andra
  • Dynaudio Evidence Platinum
  • Magico S
  • MBL 111F
  • Tidal Agoria
  • Focal Stella Utopia
  • Rockport Avior
  • Ktema
  • ... och säkert några till

Och hifipressen att döma så har inte Sonus faber på något avgörande sätt stuckit ut mer än dessa. Inte hos mig heller. Det innebär ju inte att det är dåliga högtalare. Men det finns betydligt fler som jag personligen och många andra tycker är betydligt intressantare både ur ljud- och designparametrar. Verity Lohengrin och Avalon Isis är personliga favoriter och efter mässan i Bryssel för ca ett år sedan, där flera rum reglerats för bästa ljudåtergivning, har även Tidal sällat sig till den gruppen.

Edited by Bebop

Jag kan i viss mån hålla med om att designen tagit ut svängarna ordentligt efter Serblins utträde ur företaget. Hans sista produkt, Elipsan, för Sf har ett mer måttfullt formspråk utifrån den italienska snickartraditionen. Serblin var ju faktiskt möbelsnickare i grunden. Den nya designen är mera djärv och utmanande i den mening att allt handlar inte om funktionell industridesign utan mer att appelera till en annan kanske mer asiatisk målgrupp. Lite mer Ferrari-stuk kan jag tycka och därmed mer utmanande. Men därför inte på något sätt ful, men man förstår att det handlar om att locka nya kunder naturligtvis. Ljudmässigt kan jag nog inte med bestämdhet uttala mig om dessa modeller eftersom jag hittills bara hört tre modeller efter ägarbytet. Futuran, Guaneri e och en större modell för några år sedan hos Esoterisk Hifi i Uppsala. Kommer faktiskt inte ihåg vad den hette, kanske inte så konstigt mht allt snabbare modellbytesprogram. Alla mer upplösta än vad som var fallet före Serblins utträde.

Calm

Ditt engagemang och näst intill eufori för Sonus faber är äkta. Om det råder ingen tvekan och det är lätt att inse när jag läser din tråd. Men för balansens skull tycker jag det kan nämnas att Sf inte övertygat alla hifi-entusiaster så till den grad, vilket tråden kan ge intryck av. När vi närmar oss dessa prisklasser så finns det en mängd högtalare som många entusiaster skule hävda låter vida bättre än Sonus faber. Jag nämner några här som jag tycker bör nämnas när vi talar om toppskikten:

• Avalon Isis
  • YG Hailey
  • Verity Lohengrin
  • Wilson Alexia
  • Dynaudio
  • Egglestone Andra
  • Dynaudio Evidence Platinum
  • Magico S
  • MBL 111F
  • Tidal Agoria
  • Focal Stella Utopia
  • Rockport Avior
  • Ktema
  • ... och säkert några till

Och hifipressen att döma så har inte Sonus faber på något avgörande sätt stuckit ut mer än dessa. Inte hos mig heller. Det innebär ju inte att det är dåliga högtalare. Men det finns betydligt fler som jag personligen och många andra tycker är betydligt intressantare både ur ljud- och designparametrar. Verity Lohengrin och Avalon Isis är personliga favoriter och efter mässan i Bryssel för ca ett år sedan, där flera rum reglerats för bästa ljudåtergivning, har även Tidal sällat sig till den gruppen.

Bra lista och bra att du balanserar det hela. Jag hakar på.

För att undvika missförstånd tonar jag ned "näst intill euphori", men nu handlar just denna tråd om Lilium. Jag känner det mer som entusiasm för Lillium och andra produkter än euphori.

Euphori blir det möjligen av musikupplevelser får jag medge.

I HIfI press beskrivs högtalare i stora ord men veckan efter kommer en till som är bra. Så bara för att man gillar en produkt är ju inte alla andra sämre. Rent ljudmässigt har jag fått minst lika bra upplevelser av tex TAD, Kaiser, Varity Audio, Focal, Rockport, Mårten mfl. Dock gillar jag nog SF bäst av dessa i design. Men det är klart att man får ett gott öga till märken som ger en dessa musikupplevelser.

Jag vet att Dynaudio är är mitt i prick för dig och du visar också stor entusiasm för dem. Bra!

De flesta av de du räknar upp är fantastiska högtalare som jag säkert hade kunnat ha hemma lika gärna. I Tråden från Münchenmässan 2015 blev jag euphorisk om vi skall kalla det så i en handfull rum av musiken. Möjligen Verity Audio, Mårten och Kaiser i spetsen men faktiskt inte i Sonus Fabers rum som inte lät så bra den gången.

Edit: Vil inte glömma Kharma som jag tycker är sagolikt bra musikförmedlare. Kunde varit kul att se dem lite mer i Sverige.

Det blev kanske lite för mycket bilder. Lite stalker varning kanske! ;) Men det var kul att fota dessa högtalare så jag gick loss lite...

Edited by Apexorca

Jag borde inte ta upp en diskussion som har med tycker och smak att göra. Det är dödfött. Man kan inte tycka samma allltid. Jag vill inte dissa någons smak eftersom det är så personligt.

Dessutom uppskattar jag nya sätt, eller andra sätt att se på saken,

Nä. Håller med dig. Kanske onödigt av mig att dra upp.

"Strandraggarens design", kul uttryck. :D Känns lita Baywatch. Lite kategorisk och enkelt ointressant möjligen... Raka motsatsen till hur jag ser på SF-design.

Inte designen på högtalarna. Jag minns bara inte vad deras nuvarande designer hette! :blush

Design och smak är onekligen personlig och givetvis får alla tycka som de vill och med största respekt för det. För mig var designen när Serblin regerade bra. Men nu tycker jag att den tagit en mer förfinad och konstnärligt begåvad riktning med Serblins grunder som bas. Det är min personliga smak/uppfattning och inte menad för att dissa andras smak eller uppfattning.

Det som imponerar mest på mig är kombinationen av funktionell design och vacker design. Den typen av design faller jag mest för. När man får optimal funktion med en vacker förpackning blir jag som gladast.

Det som imponerar på mig designmässigt är hur genomtänkt designen är från makro till micro. Att lyckas få ihop en design som är intressant från långt håll och sedan lika intressant med förstoringsglas och från alla tänkbara vinklar är ett täcken på en hög kvalitet i designen. Att dessutom få ihop en funktionell högtalardesign som helt uppenbart fungerar i världsklass är ett trick som ytterst få klarar av.

:thumbsup:

Men för balansens skull tycker jag det kan nämnas att Sf inte övertygat alla hifi-entusiaster så till den grad, vilket tråden kan ge intryck av.

Lite nyfiken bara, varför måste man "balansera" en tråd som handlar om Sverige-premiären av en viss högtalare från ett visst märke?

Tråden heter ju inte "vilka högtalare kring en halv mille är bäst?"

Lite nyfiken bara, varför måste man "balansera" en tråd som handlar om Sverige-premiären av en viss högtalare från ett visst märke?

"Det går lika bra med selleri!"

Visst kan det bli väl mycket SF ibland men personligen handlar det kanske mer om att vi som gjort andra val kanske kan vara mera aktiva och skriva om vad vi har, varför vi valt dem, recensera nyheter o s v. Jag skulle t ex gärna läsa mer om andra intressanta märken. Focals Utopia-modeller har låtit fantastiskt dom gånger jag hört dem, men jag läser väldigt lite om dem här. Kan bero på att få medlemmar på Euphonia har dem alternativt inte är så pigga på att delge sina erfarenheter.

Jag håller med. Oavsett vad man själv har för märke är det kul när entusiasmen lyser igenom!

Det tycker jag är roligt att läsa om här ?

Det är väl ändå det allt handlar om - ett brinnande intresse för musik och utrustning?

/Azur