Jump to content

DAC och/eller CD igen


Hermes

Recommended Posts

Hej igen Alla,

Nu har jag börjat få beslutsångest så jag slänger ut en tråd ang. DAC/CD spelare.

Har lyssnat på EAR Yoshinos DAC4 drive+DAC kombo, det var nog det bästa jag hört hittills, men dyrt förstås.

Sedan undrar jag om någon vet huruvida EAR har slutat göra DAC acute, den finns ju inte på hemsidan längre?

Annars har jag Ayre förstärkare, som jag gillar skarpt, samt Engelholm högtalare (Staff) som jag gillar skarpt de med!

Har (som jag nog skrivit tidigare) en Musical Fidelity M6 CD med USB ingång.

Är det värt att lägga pengarna på en DAC (dyr) och behålla MF som drive? Ett gammalt alternativ jag hade var Ayre CD spelare, som också låter mycket bra (och ser snygg ut i stereobänken med de andra Ayre produkterna...), men den har inge f%&/&%/& digital Usb ingång, vilket gör att man lik förbaskat måste köpa DAC. Dessutom läser inte Ayren super audio (vilket inte spelar någon större roll eftersom jag tror jag har högst 3 SACD).

Jag tycker inte riktigt att MF CD:sn når upp till övriga komponenterns nivå; och jag saknar lite värme (som EAR har och Ayre).

Dum fråga (återförsäljarna får hålla tyst nu ;-) ): men kanske ska man satsa på kombon DAC4 iallafall. Över 80 papp... inklusive drive med SACD och allt.

Aestethix har jag inte lyssnat på; någon föreslog det. Var kan man lyssna på den?

Vore intressant att höra era kommentarer.

/Hermes

Link to comment
Share on other sites

Köp en DAC! Benchmark DAC-2 verkar ha mycket bra prestanda eller Auralic Vega. Har själv en Benchmark DAC-1 och en Bryston BDA-2, DAC-1 är fortfarande mycket bra och dess nackdel i toppen ska vara fixad till DAC-2.

Var provlyssnar man en sådan? Pris?

/Hermes

Link to comment
Share on other sites

Förresten,

vilken digital utgång/ingång är bäst: Jag antar att det beror på omständigheter. Men det vore intressant att höra lite om det går att säga något substantiellt.

Coaxial, USB, Toslink, AES etc?

/Hermes

Link to comment
Share on other sites

Förresten,

vilken digital utgång/ingång är bäst: Jag antar att det beror på omständigheter. Men det vore intressant att höra lite om det går att säga något substantiellt.

Coaxial, USB, Toslink, AES etc?

/Hermes

Hej!

Jag har en EAR DACute som jag matar med Simaudio Moon MIND med en JPS Superconductor 3 Coax digital!

Så nöjd så, styr det med UPNPlay androidapp eftersom Simaudio bara stöder Apple =(

Enligt JPS så föredrar dom COAX over AES/EBU, jag sager så här skit samma music later bäst via Vinyl ändå!! =)

PS USB I DACuten var klart klart sämre än COAX lösningen!!

Lycka till!!!

/Duck

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...