MatsT Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 Men visst kan det nog vara lite omtumlande för många om de fick veta att det finns högtalare som låter bra i alla vanliga rum, utan avancerad akustikbehandling. Känns som ett paradigmskifte. Det fick jag lära mig redan på 60-talet! Om det sedan var sant kan man förstås diskutera. Rymdforskaren Carlsson Quote
Rajapruk Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 (edited) Det fick jag lära mig redan på 60-talet! Om det sedan var sant kan man förstås diskutera. Rymdforskaren Carlsson Aldrig hört en Carlsson, men jag kan tänka mig att de låter relativt bra. Edited October 12, 2015 by Rajapruk Quote
Adhoc Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 Vadå, "alldeles vanliga rum" ? Gammelmormors finrum med allehanda prylar och rysch o pysch var alldeles vanligt tills hon dog. Sen röjdes det ut och blev alldeles vanligt och stilrent och fint enligt dagens inredningstidningars ideal. Det finns stor möjlighet att ett par superingenjörade och exklusiva högtalare låter kasst i det stilrena rummet och att ett par prisbilliga burkar från närmsta ljudlada skulle överglänst dessa, placerade i gammelmormorrummet. Quote
Rajapruk Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 (edited) Vadå, "alldeles vanliga rum" ? Gammelmormors finrum med allehanda prylar och rysch o pysch var alldeles vanligt tills hon dog. Sen röjdes det ut och blev alldeles vanligt och stilrent och fint enligt dagens inredningstidningars ideal. Det finns stor möjlighet att ett par superingenjörade och exklusiva högtalare låter kasst i det stilrena rummet och att ett par prisbilliga burkar från närmsta ljudlada skulle överglänst dessa, placerade i gammelmormorrummet. Nu är du ute och cyklar! Tror jag. Är högtalaren bra i spinorama, så kommer den låta bra i bägge dessa rum. Tror jag. Det är det som är paradigmskiftet, rummen spelar inte lika stor roll längre. Hjärnan löser ut det. Tror jag. Edited October 12, 2015 by Rajapruk Quote
MatsT Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 Det kommer aldrig att bli bra i allt för kalt rum (typ trapphus) oavsett högtalare eller princip. Möblering enligt 60- eller 70-tal är inte helt fel medan möblering enligt modernt snitt tyvärr ofta är det. Quote
calle_jr Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 Uppskattar denna tråd som är givande på många plan rummen spelar inte lika stor roll längre. Som sagt menar jag att Toole inte direkt uttalar sig om musiklyssning utan strikt om utvärdering av en högtalares kvaliteter. Man bör skilja på det eftersom det är helt avgörande för lösryckta uttalanden om rumsakustikens inverkan. Quote
Bebop Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 (edited) Jag tyckte han var tydlig med att rummet har mycket stor inverkan, framför allt under 200 hz. Han sa också att detta går att fixa och att han kunde berätta detta om han fick tid, men det fick han inte. Min tolkning av det är att han inte var emot att reglera ett taskigt rum. I början sa han också att det går inte dra några slutsatser av vad folk anser om hur en högtalare låter, bl a på grund av det gäller enbart för det rum som använts plus att upplevelsen är alltför färgad av att man vet vilken högtalare som spelats på och inlärda förväntningar på hur den skall låta. Jag har svårt att tro att jag skulle vara så avtrubbad. Man kanske skall köpa sin högtalare blint. Edited October 12, 2015 by Bebop Quote
Richard Posted October 12, 2015 Posted October 12, 2015 Naturligtvis talar Floyd Toole åtminstone till en viss del i egen sak. Hur kunnig han än är och för den delen även hur sympatisk han än verkar så är det ju ingen tillfällighet att den bästa högtalaren han hade som exempel råkade komma från hans egen koncern. Konstigt vore det väl annars. I vilket fall, en intressant föreläsning. Ska se den igen vid tillfälle lite mer koncentrerat. Enligt Toole är det så man gör för att få dåliga högtalare att låta bättre. Live-end/dead-end akustiktrenden uppkom på sin tid på grund av dåliga högtalare, enligt honom. Hehe Förstår att det var lite med glimten i ögat eftersom det var så kategoriskt. Offaxiskurvans frekvensrakhet är väl knappast helt "av" eller "på". Finns väl liksom grader av helvetet och om reflektion skulle påverka på ett positivt sätt är jag själv absolut villig att vid behov prova. Tror knappast, av egen erfarenhet, att man kan ställa in ett par högtalare hur bra de än är och få det att låta bra. I min egen källare hade det inte gått att få till ett bra ljud som det var från början oavsett högtalare. Det kan jag ta gift på. Sedan är jag den förste att erkänna att hade jag gjort allt från scratch idag så hade det alldeles säkert blivit annorlunda. Quote
Adhoc Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 Jag har läst hans bok som många brukar referera till, ett par tre gånger tom. Boken är en bra sammanfattning av vad mestadels andra kommit fram till men även hans egna undersökningar. Den innehåller mycket av teori, beskriven på lättfattlig engelska. Man kan hitta goda tips på hur man kan få sitt rum att låta bättre / trevligt, typ placering och möblering men det är alltså magert med konstruktion och planering av rummet som sådant eller akustikfix i det. Föredraget var i princip utvalda delar av boken och sådant som publicerats i Harmans white papers som finns på nätet. Quote
sprudel Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Är högtalaren bra i spinorama, så kommer den låta bra i bägge dessa rum. Tror jag. Det är det som är paradigmskiftet, rummen spelar inte lika stor roll längre. Hjärnan löser ut det. Tror jag. Det tror inte jag. Vi lever i de omständigheter fysiken ger. Vi kan inte flyga heller, även om det varit kul. Quote
Apexorca Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Det är det som är paradigmskiftet, rummen spelar inte lika stor roll längre. Hjärnan löser ut det. Tror jag. Jag tror rummet spelar lika stor roll det är bara det att han mäter på ett annat sätt och får annan information om hur akustiken är och hur vi skall lösa problemen. Det påverkar ju inte hjärnan. Den är fortfarande samma. Quote
Grottmannen Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Han säger ju klart och tydligt att rummets egenheter dominerar under en viss frekvens. Och att man får ta hänsyn till detta. I de övre registren, där högtalaren dominerar tycker jag absolut att hans resonemang håller och det är ju också där "spinorama" (konstigt namn på en relativt gammalt begrepp) är aktuellt. Att ha en jämn spridning låter faktiskt bra, det finns ingen motsägelse i detta. Quote
Rajapruk Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 (edited) Det tror inte jag. Vi lever i de omständigheter fysiken ger. Vi kan inte flyga heller, även om det varit kul. Han beskriver i videon några exempel på förvrängningar av ljud som den mänskliga hjärnan avkodar/löser ut automatiskt. En "bra" högtalare i detta sammanhang gör att ljudet sprider sig så naturligt i rummet att det blir avkodningsbart, eller vad man ska säga. Tror jag! Edited October 15, 2015 by Rajapruk Quote
Rajapruk Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 (edited) Han säger ju klart och tydligt att rummets egenheter dominerar under en viss frekvens. Och att man får ta hänsyn till detta. I de övre registren, där högtalaren dominerar tycker jag absolut att hans resonemang håller och det är ju också där "spinorama" (konstigt namn på en relativt gammalt begrepp) är aktuellt. Att ha en jämn spridning låter faktiskt bra, det finns ingen motsägelse i detta. spinorama är den automatiserade mätningen av över 70 diskreta punkter i ekofri kammare, och algoritmer för uträkning av alla tillhörande kurvor och värden. Lösningen på rummets egenheter under Schroeder-frekvensen är 2-4 basmoduler rätt placerade samt lite EQ, om jag tolkar honom rätt från andra sammanhang. Jag har inte läst boken ännu. Edited October 15, 2015 by Rajapruk Quote
orso Posted November 19, 2015 Posted November 19, 2015 Den enkla förklaringen är att undvika alla sorters diffusorer som kan labtestas på scattering koefficienten Ett annat kännetecken är att de kan optimeras med hjälp av olika beräknings program Detta skapar ett avstånd på minst 3ggr den lägsta diffusions våglängden ,kommer man närmare så hör man spökhögtalare som smetar ut ljudbilden S,V och Flower vingen kan varken labtestas för scattering koefficient eller beräknas med moderna optimerings program Istället är det "back to basic" endast optimerade att sprida ut energin i tiden Detta liknar tiden då människan sökte skydd i skogen där den så viktiga "andra chansen " utvecklades för att lättare höra fienden på långt håll Utan att gå in på företags detaljer så skapar Wing familjen ett homogent diffusfält i mycket smårum (tex sångbås på 6m2 är möjliga ) Psykoakustik går inte att labtesta i vanlig mening så man får förlita sig på som i mitt fall en test grupp som inte är "ja sägare" I mitt fall så har Gurkan varit ovärderlig då hans hörselsinnen (efter den viktiga tryckutjämning ) har en märklig förmåga att utvärdera olika wing produkter Du skriver scattering koeffisienten. Mener du også diffusjons koeffisienten? Varför skulle det inte gi et godt bilde av hvordan en diffusor fungerer? Diffusjons koeffiesienten viser oss hvor jevn og homogen lyden distribueres i ulike vinkler og frekvenser. Man gjennomfører mätningar fra mange vinkler og kalkulerer deretter en pollarrespons som den på bilde under. Det er vanskelig å se at slike mätningar skulle stride med psykoakustikken. Det er uppenbart att en jämn fördelning av ljud i olika frekvenser är fördelaktigt och det är just vad dessa undersökningar visar. Ledsen min norsk-svenska Quote
SDplus Posted November 29, 2015 Posted November 29, 2015 Jag tycker det ligger mycket i vad Toole kommit fram till. Mest för att av de mest välljudande högtalare jag lyssnat till genom livet vill jag inte ha någon i mitt lyssningsrum. De har alltid haft en otroligt tydlig sweetspot, och huvudet i skruvstäd är något många av oss har upplevt. Jag tar hellre ett mindre perfekt ljud men som tillåter att jag rör på mig åtminstone inom fåtöljen/soffans parametrar. Gott nog är en otroligt flytande gräns jag brukar använda. Jag brukade experimentera med att bygga magnetostater och lyssna mycket på elektrostater. Av de så var Magnetostaterna mycket mer förlåtande på placering, men ingen av dom var speciellt lätta att leva med. Intensiv skruvstädslyssning i all ära, det kan vara intressant, och till och med kul. Nu för tiden är jag dock mycket mer intresserad av musikalisk struktur och frasbyggnad och sådant. Den tekniska aspirationen har för mig mestadels flyttat från det akustiskt tekniska till det musikaliskt tekniska när jag koncentrerar mig på musiken. För det räcker i stort sett vilken utrustning som helst egentligen. Audiofil-roten i mig sätter dock ett visst "gott nog"-värde för återgivning i hemmet i alla fall. Men jag sitter helst inte i skruvstäds-situationen om jag kan undvika den. Men som sagt. Ljudet i sig är inte längre det huvudsakliga för mig. I ungdomen hade jag Audiofil-ambitioner. Sen byggde jag upp min hemstudio och sysslade med inspelning, arrangemang och faktiskt spelande av musik. Det ändrade min syn på lyssnandet nog att jag inte längre ansåg att det var möjligt att uppnå mina ungdoms-ideal för ljud. Det är en omöjlig uppgift att få alla inspelningar att låta brilliant, men också i viss mån meningslöst för den typ av musik jag uppskattade mest (Progressiv musik, idag med tyngdpunkt på metal-varianten). Väldigt bra ljud för en rimlig summa är alltid mitt eget ideal. Men jag måste kunna fysyiskt kunna ryckas med i musiken utan att förlora ett halvt register om jag vågar röra mig... Jag har dock full förståelse för de som bygger mega-anläggningar anpassade för audiofil-inspelningar av alla slag. Det är en givande och god hobby, om än en smula dyr. Var jag vill vara noga själv är att alltid ha god kvalitet på källmaterialet. Så jag har en betydligt högre nivå på DAC, ADC, Vinyl-spelare och annat än övriga delar för att utan bra signal in i kedjan har man aldrig en chans oavsett nivå på anläggningen. Men även där, inom något sånär rimliga gränser. Litet mer skrivet än jag tänkt, men hur som helst. För mig ligger det mycket i vad Toole säger, och om många tillverkare började använda Spinorama så skulle det definitivt vara en god vägvisare för mig. Dock tvivlar jag på att det kommer bli en brett använd standard, just för att de mest välljudande högtalarna på marknaden ofta har just det där extra magiska just i en sweet-spot. Den nivån har jag svårt att se att en "toole"-idealisk högtalare skulle komma upp till. Quote
Rajapruk Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Jag tycker det ligger mycket i vad Toole kommit fram till. Mest för att av de mest välljudande högtalare jag lyssnat till genom livet vill jag inte ha någon i mitt lyssningsrum. De har alltid haft en otroligt tydlig sweetspot, och huvudet i skruvstäd är något många av oss har upplevt. Jag tar hellre ett mindre perfekt ljud men som tillåter att jag rör på mig åtminstone inom fåtöljen/soffans parametrar. Gott nog är en otroligt flytande gräns jag brukar använda. Jag brukade experimentera med att bygga magnetostater och lyssna mycket på elektrostater. Av de så var Magnetostaterna mycket mer förlåtande på placering, men ingen av dom var speciellt lätta att leva med. Intensiv skruvstädslyssning i all ära, det kan vara intressant, och till och med kul. Nu för tiden är jag dock mycket mer intresserad av musikalisk struktur och frasbyggnad och sådant. Den tekniska aspirationen har för mig mestadels flyttat från det akustiskt tekniska till det musikaliskt tekniska när jag koncentrerar mig på musiken. För det räcker i stort sett vilken utrustning som helst egentligen. Audiofil-roten i mig sätter dock ett visst "gott nog"-värde för återgivning i hemmet i alla fall. Men jag sitter helst inte i skruvstäds-situationen om jag kan undvika den. Men som sagt. Ljudet i sig är inte längre det huvudsakliga för mig. I ungdomen hade jag Audiofil-ambitioner. Sen byggde jag upp min hemstudio och sysslade med inspelning, arrangemang och faktiskt spelande av musik. Det ändrade min syn på lyssnandet nog att jag inte längre ansåg att det var möjligt att uppnå mina ungdoms-ideal för ljud. Det är en omöjlig uppgift att få alla inspelningar att låta brilliant, men också i viss mån meningslöst för den typ av musik jag uppskattade mest (Progressiv musik, idag med tyngdpunkt på metal-varianten). Väldigt bra ljud för en rimlig summa är alltid mitt eget ideal. Men jag måste kunna fysyiskt kunna ryckas med i musiken utan att förlora ett halvt register om jag vågar röra mig... Jag har dock full förståelse för de som bygger mega-anläggningar anpassade för audiofil-inspelningar av alla slag. Det är en givande och god hobby, om än en smula dyr. Var jag vill vara noga själv är att alltid ha god kvalitet på källmaterialet. Så jag har en betydligt högre nivå på DAC, ADC, Vinyl-spelare och annat än övriga delar för att utan bra signal in i kedjan har man aldrig en chans oavsett nivå på anläggningen. Men även där, inom något sånär rimliga gränser. Litet mer skrivet än jag tänkt, men hur som helst. För mig ligger det mycket i vad Toole säger, och om många tillverkare började använda Spinorama så skulle det definitivt vara en god vägvisare för mig. Dock tvivlar jag på att det kommer bli en brett använd standard, just för att de mest välljudande högtalarna på marknaden ofta har just det där extra magiska just i en sweet-spot. Den nivån har jag svårt att se att en "toole"-idealisk högtalare skulle komma upp till. "skruvstädslyssning" var ett bra ord Bra skrivet överlag, håller med. Blir mer och mer sugen på att få höra en värsting MBL-setup. Quote
YYZ Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 (edited) Känns som den bästa diffusorn är en stor växt i så fall? Jag kommer absolut inte plocka bort julgranen. Ska ju upp nästa år igen ju... Den står 115cm bakom min "skruvstädslyssning" Edited November 30, 2015 by YYZ Quote
Rajapruk Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Jag kommer absolut inte plocka bort julgranen. Ska ju upp nästa år igen ju... Den står 115cm bakom min "skruvstädslyssning" Diffuserande julgran. Dämpande snö. Renare ström när industrin stänger ner. Glögg innanför västen. Bra förutsättningar Synd bara att alla jullåtar är så attans sönderspelade! Och att fingrarna kryobehandlas när man ska skrapa bilen... Quote
Recommended Posts