Rydberg Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Jag är på jakt efter ett nytt högklassiskt försteg. Målet är att försteget ska höras så lite som möjligt (extremt transparent utan egenkaraktär), det ska gärna ha balanserade in- och utgångar samt en "HT-processor"-ingång. Min nuvarande anläggning består av: Bryston BDP-2 Bryston BDA-2 Bryston BP-25 + MPS-1 Bryston 28B-SST Ino Audio pi60 signatur Jag är övertygad om att försteget är den svagaste länken i kedjan. Naturligt hade kanske varit att uppgradera till Brystons egna BP26 men den har ingen "HT-processor"-ingång vilket jag skulle vilja ha. Försteg jag funderat på: Bryston BP26 (är med på listan trots allt) Mark Levinson no326s Simaudio Moon Evolution 740P Simaudio Moon Evolution P-8 O&G SP 2 (Men den verkar aldrig bli klar??) Audionet Pre G2 Det är begagnat som gäller då jag inte kan/vill köpa nytt. Några erfarenheter av apparaterna på listan? Andra alternativ? Quote
Lasse Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 (edited) Jag är väldigt nöjd med mitt Boulder 810, en av anledningarna till det köpet var transparensen då jag ville att mitt slutstegs "färgning" (eller vad man nu ska kalla det) som jag bara älskar skulle framträda precis som jag ville. Gissar på att du letar beggat med en nyprislapp på runt 100k och då känns det som en bra rekommendation från lilla mig. Och nej, Hificonsult har inget med Boulder att göra så det är inte reklam Bara högst personliga åsikter. Edit: Hittar dock inget beggat ute i Europa eller här hemma i Svedala... Edited October 7, 2015 by Ampalang Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Jag har kollat på Boulder också och deras 2110 har ju extrema prestanda men är för dyr naturligtvis (hade priset varit i kronor och inte i USD hade det kanske gått). Nu vet jag att mätningar bara säger en del men Boulder 810 mäter faktiskt inte riktigt lika bra som min nuvarande förförstärkare (den kanske låter bättre dock). Vill ha något som är ett kliv i rätt riktning även mätmässigt. Quote
Guest musicus Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Audionet Pre G2, selvklart färgad som jag er...men allvarligt! etter mina erfarenheter med dom mindre Audionet stegen, både för och power, så er det också mitt första val om jag en dag uppgraderar igen...tror PRE G2 har dom kvaliteterna du söker, kan jo också handlas til ett bra pris i Tyskland va jag sett.. mvh Quote
Bebop Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Jag kan ju knappast rekommendera rör-steg i sammanhanget. Några jag tror kan vara intressanta. Vet inte det här med HT-processor så du får kolla själv. En annan femma är också hur väl de passar i ditt system. Även om jag inbillar mig att du inte gillar rörhybrider så finns där trots allt en del väldig väljudande saker och, som jag har förstått, också mäter bra även om de säkert inte kan mäta sig mot en transistorförstärkare i alla mätavseenden. Ayre KX Burmester Pass Spectral Audio VTL Lamm Annars har du ju redan en fin palett att botanisera kring. Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Burmester har jag förstått har en karaktär om man läser runt. Spectral har jag kollat på men deras extrema bandbredd som kräver MIT-kablar för att inte brinna(?) upp känns tveksamt. Pass har ju fått fin kritik för sitt XP30 men de produkter jag ägt från Pass har annars inte imponerat så mycket (sett i dagens perspektiv), måhända att förstegen är bättre. VTL har jag läst en del om och, ja de verkar vara fina konstruktioner men de känns som ett osäkert kort. Lamm verkar också som fina grejor men lite samma känsla som VTL, vet inte om det passar in. Synd att någon inte satt med ett par försteg och kunde komma över, hade varit kul Just nu låter anläggningen neutralt, mer värme behövs definitivt inte men har föreställningar om att det kan bli ändå "luftigare". Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 T + A P 3000 HV kanske också skulle vara på listan. Det är vanskligt, man vill ju inte låna hem saker från en firma för att sedan köpa begagnat när man är säkert, känns inte juste. Att å andra sidan köpa grisen i säcken när det handlar om så mycket pengar känns ju inte helt smart. Quote
Hasse Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Är det någon av dagens apparater som brukar beskrivas som neutrala/transparenta så är det väl Spectral. Det går även att använda deras egna kablage så de "hideously expensive" MIT är inte något nödvändigt. Vet att det också finns Spectralägare som använder andra kablar än de två nämnda med gott resultat. Quote
Hasse Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 I Tyskland är det Audio Components som har agenturen för Spectral men även Pass....men det hade du säkert redan koll på. Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Hittade en handlare 25 minuter bort som verkade ha en del http://www.hififorum.de/hifi/ Quote
Lasse Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Större handlare brukar inte vara omöjliga om du bara är öppen med dina intentioner, det måste finnas en fungerande begagnatmarknad för att någon skall köpa nytt. Gå o prata med dem och se vad de säger. Quote
plind Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Kanske ett Music First "Baby Reference" kunde va nåt. Sällan man ser dem begagnade dock. http://www.dagogo.com/music-first-audio-ba...mplifier-review Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Kanske ett Music First "Baby Reference" kunde va nåt. Sällan man ser dem begagnade dock. http://www.dagogo.com/music-first-audio-ba...mplifier-review Problemet med passiva lösningar är att immuniteten för instrålad HF är klen och att den icke-konstanta utgångsimpedansen i kombination med slutstegets ingångsfilter skapar ett lågpassfilter med - genom att justera volympådraget - ställbar brytfrekvens. Enligt mitt ringa förmenande har passiva försteg absolut ingenting i en toppklassanläggning att göra. Vidare kan passiva försteg skapa distorsionproblem pga av kombinationen hög utgångsimpedans och i förekommande fall en något olinjär ingångsimpedans hos slutsteget. Så det är aktivt som gäller. Quote
sprudel Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Just nu låter anläggningen neutralt, mer värme behövs definitivt inte men har föreställningar om att det kan bli ändå "luftigare". Tjena Rydberg! Vi har ju pratat om detta förut, men du vet mina intryck av Brystons slutsteg, saknar något lite luft och känsla av liv. Nu pratar vi om små, men ack så viktiga skillnader. Vet inte om du kan kompensera det med ett försteg, det är möjligt då försteget styr mycket hur ljudet uppfattas. Du får göra som vanligt. Låna hem och prova, lyssna, värdera och ha en trevlig HiFi-resa. Jag kommer att hänga med i dina intryck då jag själv letar försteg, men vet redan riktning. (Läs Conrad Johnson) Quote
sprudel Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Så det är aktivt som gäller. Frågan är hur hörbart det är? Hur mycket anomalier som krävs för att du skall uppfatta det. Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Jag vet ju inte men jag tror att 28B-SST "is a different animal" jämfört med de andra Bryston-förstärkarna. Har ju ett Gryphon Encore också och även om Gryphon:en är bra så är (i mina öron) 28B klart bättre. Gryphonen har bara stått och inte använts så jag beslutade mig för att sälja den och den ska levereras till sin nya ägare nästa vecka. Av det jag läst så är 26B mer transparent än 25B och det finns säkert försteg som är ändå bättre. Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Frågan är hur hörbart det är? Hur mycket anomalier som krävs för att du skall uppfatta det. Jag jämförde min Bryston BDA-2 med min Benchmark DAC-1 idag och det är klara skillnader så jag tror nog jag skulle höra det. Har en uppgradering till min Bryston BDP-2 på väg, kanske blir ett klick upp i luftighet där också. Quote
plind Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Så det är aktivt som gäller. Jag vill inte förringa Morellos synpunkter men jag har bara sett toppbetyg när det försteget recenserats, bl.a. i Stereophile Quote
tek Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 (edited) Mola Mola Makua av Bruno Putzeys kanske vore nåt?! Det kanske inte har ingångar du söker. Edited October 7, 2015 by tek Quote
sprudel Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Jag jämförde min Bryston BDA-2 med min Benchmark DAC-1 idag och det är klara skillnader så jag tror nog jag skulle höra det. Har en uppgradering till min Bryston BDP-2 på väg, kanske blir ett klick upp i luftighet där också. Jag var nog lite otydlig, jag tänkte på det Morello skrev om utgångsimpedans på förstegen. Det är ju en glidande skala där det finns en gräns när det inte uppfattas längre, eller har så liten betydelse i förhållande till andra aspekter som ger mervärde att man prioriterar de senare. Det perfekta försteget finns ju inte. Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Jag var nog lite otydlig, jag tänkte på det Morello skrev om utgångsimpedans på förstegen. Det är ju en glidande skala där det finns en gräns när det inte uppfattas längre, eller har så liten betydelse i förhållande till andra aspekter som ger mervärde att man prioriterar de senare. Det perfekta försteget finns ju inte. Jodå, jag förstod det, ville bara sätta skillnaderna i ett perspektiv. Är de på samma nivå som skillnaden mellan två "bra" DAC:ar så hör man dem (dessa skillnader brukar ju vara ganska små). Synd att du inte bor närmare, hade varit kul med en second opinion från någon med liknande högtalare Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Mola Mola Makua av Bruno Putzeys kanske vore nåt?! Det kanske inte har ingångar du söker. Har jag faktiskt aldrig hört talas om! Ska läsa på vad det kan vara för spännande. Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Jag vill inte förringa Morellos synpunkter men jag har bara sett toppbetyg när det försteget recenserats, bl.a. i Stereophile Undantaget som bekräftar regeln kanske Quote
sprudel Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Hur långt ner i Tyskland bor du? Kanske packar ner Conrad 350 och kommer. Quote
Rydberg Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Hur långt ner i Tyskland bor du? Kanske packar ner Conrad 350 och kommer. Öl-staden Bamberg i norra Bayern. Det hade varit jädrigt kul! Quote
Matrixen Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Mark Levinson 326s är nog ett säkert val, men kanske inte en garanti för att du får det lyftet du söker. Är det inte så att det är högtalarkablar som är kinkigt när man kör spectral slutsteg? Alltså inte nödvändigtvis signalkablar till ett "ickesjälvsängarriskerande" slutsteg? Quote
calle_jr Posted October 8, 2015 Posted October 8, 2015 Audiodata Audiovolver II. Peter Schippers är ju inte så långt från dina trakter. http://www.audiodata.eu/products/audiovolver-data.html Quote
Rydberg Posted October 8, 2015 Author Posted October 8, 2015 Calle_jr> Ser ut att vara någon form av rumskorrigering, jag är mer intresserad av ett högklassigt analogt försteg. Quote
figge Posted October 8, 2015 Posted October 8, 2015 Så det är aktivt som gäller. Då har han inte lyssnat på Music First Baby Reference. :Shame On You: Quote
Recommended Posts