Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den plattan är lite kul om man varit med från början i Rit's karriär, vilket jag har och tolkar att thosod har detsamma. Plattan innehåller nytolkningar av toidigare inspelningar. Lee Ritenour dök upp som en ung "spoling" i mitten av 70-talet som en liten kuriosa bland album med Chick Corea, Weather Report och Herbie Hancock som då dominerade fusion-marknaden.

Lee är en gudabenådad gitarrist men som varit rätt så ojämn med sina album, tycker jag. Jag har inte bestämt mig ännu om det nya är bra men det ger i vart fall massor av nostalgikänslor att spela de gamla plattorna.

Posted
Förlåt mig i förväg. Men är inte Lee Ritenour en sån där hifi-masturbations-nörd grej? Hukar mig.... :black:

Nej, det här är inte Stockfish... ;)

Posted
Den plattan är lite kul om man varit med från början i Rit's karriär, vilket jag har och tolkar att thosod har detsamma. Plattan innehåller nytolkningar av toidigare inspelningar. Lee Ritenour dök upp som en ung "spoling" i mitten av 70-talet som en liten kuriosa bland album med Chick Corea, Weather Report och Herbie Hancock som då dominerade fusion-marknaden.

Lee är en gudabenådad gitarrist men som varit rätt så ojämn med sina album, tycker jag. Jag har inte bestämt mig ännu om det nya är bra men det ger i vart fall massor av nostalgikänslor att spela de gamla plattorna.

tycker inte Lee har varit har varit ojämn som gitarrist, tycker han alltid hållit en jämn kvalitet och utvecklats till den riktigt bra och mogen gitarrist han bevisar att han är nu
Posted (edited)
tycker inte Lee har varit har varit ojämn som gitarrist, tycker han alltid hållit en jämn kvalitet och utvecklats till den riktigt bra och mogen gitarrist han bevisar att han är nu

Jag tycker också han är en fantastisk gitarrist, som jag skrev.. Men det är skillnad på gitarristen Lee och en del av de album han gett ut. Somliga tycker jag är lite anonyma, men de som är bra är förbannat bra. På scen är Lee Ritenour något helt annat. Det är ännu värre med George Benson som är en makalöst bra gitarrist men det är inte det han visar upp på de flesta Warner Bros.-albumen.

Edited by Bebop
Posted
Jag tycker också han är en fantastisk gitarrist, som jag skrev.. Men det är skillnad på gitarristen Lee och en del av de album han gett ut. Somliga tycker jag är lite anonyma, men de som är bra är förbannat bra. På scen är Lee Ritenour något helt annat. Det är ännu värre med George Benson som är en makalöst bra gitarrist men det är inte det han visar upp på de flesta Warner Bros.-albumen.

Du har så rätt BeBoop

Posted

Hej!

Jag har det mesta med Lee Ritenour och har än så länge bara lyssnat på den nya plattan på Spotify, men det blir beställning helt klart! Han har gjort många plattor och följt med sin tid. Under en period på 80-talet så blev det lite för mycket syntar för min smak, men kanonplattor att kolla upp är hans "Wes Bound" samt "Stolen Moments". De håller fantastiskt bra!

Hifi-masturbations-nörderi? Nej inte Ritenour, men hans inspelningar ligger bla.a. på GRP-etiketten som oftast låter mycket bra. Det gör ju ingenting i min bok ;-)

Men Fusion/Smooth Jazz är inte för alla såklart - får ofta epitet "hissmusik" etc. Men då har man inte fattat grejen ;-) Smooth jazz kan i min åsikt vara bedövande tråkig, men Ritenour samt vissa andra artister tillhör verkligen inte den kategorin!

Smooth Jazz är en subgenre som agerar doldis i Sverige. Spelas i princip aldrig i media och syns knappast taget ingenstans. Nya generationer av lyssnare måste upptäcka själva och söka aktivt, vilket kanske inte händer så ofta tyvärr.