Jump to content

Naim nätverksspelare eller andra alternativ.


octavia rs

Recommended Posts

Någon här som har erfarenheter av Naims ND5 XS? Hur är de allmänt att använda, hur bra är deras App gärna då till Android. Kanske nån som testat med uppgraderade nätdelar ifrån Naim eller kanske ifrån Teddy Pardo?

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Är du inte nöjd med din Auralic? Eller har Naimen någon extra funktion som Auralic inte har? Det jag har hört om Naim är väl att en apparat kommer sällan ensam, utan gör sig bäst i en hel kedja med andra Naim-produkter. Externa strömförsörjningar är också högt lovordade i Naimvärlden och om man ska tro recensionerna så har dessa en väldigt stor inverkan på ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Är du inte nöjd med din Auralic? Eller har Naimen någon extra funktion som Auralic inte har? Det jag har hört om Naim är väl att en apparat kommer sällan ensam, utan gör sig bäst i en hel kedja med andra Naim-produkter. Externa strömförsörjningar är också högt lovordade i Naimvärlden och om man ska tro recensionerna så har dessa en väldigt stor inverkan på ljudet.

Där är inget fel på själva Ariesen men deras Android app är inte vidare bra och nu ska de inte fortsätta utveckla den eller ens göra den färdig så jag blev lite trött på Auralic. Jag köpte just Ariesen för att den skulle få en fullt fungerande Android app och visst de kom en app men den kräver lite arbete och ser ju inte jättekul ut.

Jag bara såg Naimen som en möjlighet, kanske en begagnad annars finns de andra vägar att gå för vad de kostar nya. Är lite i valet o kvalet om jag bara ska sitta lugnt i båten och se vad som händer. Man kan ju köra Ariesen i UPnP läge och styra med någon annan app så de blir kanske den vägen jag går istället om jag hittar nått som funkar med både NAS och Tidal.

Link to comment
Share on other sites

Där är inget fel på själva Ariesen men deras Android app är inte vidare bra och nu ska de inte fortsätta utveckla den eller ens göra den färdig så jag blev lite trött på Auralic. Jag köpte just Ariesen för att den skulle få en fullt fungerande Android app och visst de kom en app men den kräver lite arbete och ser ju inte jättekul ut.

Jag bara såg Naimen som en möjlighet, kanske en begagnad annars finns de andra vägar att gå för vad de kostar nya. Är lite i valet o kvalet om jag bara ska sitta lugnt i båten och se vad som händer. Man kan ju köra Ariesen i UPnP läge och styra med någon annan app så de blir kanske den vägen jag går istället om jag hittar nått som funkar med både NAS och Tidal.

Oj, ja jag såg det nu också. Inga glada toner på deras facebooksida. Jag som hade tänkt köpa Aries Mini, det verkade vara en fullträff med de funktioner jag behöver, men då fortsätter jag nog leta efter något annat...

Link to comment
Share on other sites

Oj, ja jag såg det nu också. Inga glada toner på deras facebooksida. Jag som hade tänkt köpa Aries Mini, det verkade vara en fullträff med de funktioner jag behöver, men då fortsätter jag nog leta efter något annat...

Jag fattar inte riktigt hur de tänker då Android har en så stor del av marknaden och de är ju inte så att man ska uppfinna hjulet de bör ju inte vara så svårt att springa ifatt några som är duktiga på att göra en Android app.

De verkar som om de ska få ROON speaker på Auralic produkter men då måste man ha en dator som kör ROON core och ja då är man ju tillbaks till att behöva ha datorn igång och det vill jag inte behöva.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt hur de tänker då Android har en så stor del av marknaden och de är ju inte så att man ska uppfinna hjulet de bör ju inte vara så svårt att springa ifatt några som är duktiga på att göra en Android app.

De verkar som om de ska få ROON speaker på Auralic produkter men då måste man ha en dator som kör ROON core och ja då är man ju tillbaks till att behöva ha datorn igång och det vill jag inte behöva.

Det låter som att vi är ute efter samma sak, du och jag. Jag tyckte jag hörde rykten om att Hegel har en DAC på gång med Airplay/DLNA/UPnP, men det skulle bli en fullsize och ganska dyr... Och förmodligen inte aktuell för dig som har Devialet. Vi får fortsätta hålla ögonen öppna och om du provar en Naim så säg gärna till om den var något att ha!

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att vi är ute efter samma sak, du och jag. Jag tyckte jag hörde rykten om att Hegel har en DAC på gång med Airplay/DLNA/UPnP, men det skulle bli en fullsize och ganska dyr... Och förmodligen inte aktuell för dig som har Devialet. Vi får fortsätta hålla ögonen öppna och om du provar en Naim så säg gärna till om den var något att ha!

De ska jag göra.

Jag skulle gärna se att ROON gör som Sooloos och släpper en mjukvara som man kan köra på NAS:en så den agerar Core och sen är Ariesen endpoint i ROON speaker och ROON Appen på plattan, ingen aning om de är möjligt för ROON att köras rent praktiskt på en NAS men om Sooloos kan på Qnap NAS så borde de ju vara möjligt på nån modell tycker man, efterfrågan borde ju finnas för många har ju en NAS. Det hade varit en klockren funktion då hade jag kunnat behålla min Aries men få en riktigt bra styrning.

Link to comment
Share on other sites

Testade Bubble UPnP appen igår till min Aries och det verka funka ok men inte helt ibland så hängde Ariesen när den körs i UPnP läget ä, vet inte varför men lite störigt. Bubble stöder Tidal så det funkade bra och ser roligare ut än vad Auralic appen gör. Fick ett tips av en annan Devialet ägare ifrån England som har en Melco hårddiskspelare och N1A versionen hade de testat mot Ariesen och Melcon var den bättre. Ska forska lite hur de är och vad man kan styra dem med för den är onekligen i en intressant prisklass runt 20k.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Använder en IPad mini för 2tkr funkar klockrent med ariesen. Har en Nas och en USB-disk anslutna till den. Kör även Tidal. Nöjd.

Jo de är ju jättebra men jag vill inte köpa någon iPad bara för att styra Ariesen när jag har telefon, platta och min sambo har samma upplägg och alla är Android de blir ganska B tycker jag.

Ska prova mer med Bubble UPnP om det är ett alternativ till Auralics app den var trevligare på vissa sätt speciellt hur Tidal såg ut.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara att det kanske är ett billigare alternativ än att byta ut Ariesen. :39:

Haha ja jo de är definitivt de billigaste alternativet men jag är kanske ändå påväg mot nåt annat vad tiden lider därför är jag mer inne på att få de till att funka med vad jag har idag.

Link to comment
Share on other sites

http://www.androidpolice.com/2015/10/01/ch...th-dongles-now/

Denna ska jag nog testa, det borde funka att med Bubble upnp streama musik både från NAS och om appen nu också stöder Tidal så bör man väl ha alla funktioner som behövs? Att den sedan bara har optisk digital ut och att jag måste fixa en annan DAC att testa med är en annan femma...

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att vi är ute efter samma sak, du och jag. Jag tyckte jag hörde rykten om att Hegel har en DAC på gång med Airplay/DLNA/UPnP, men det skulle bli en fullsize och ganska dyr... Och förmodligen inte aktuell för dig som har Devialet. Vi får fortsätta hålla ögonen öppna och om du provar en Naim så säg gärna till om den var något att ha!

Fick DAC-ryktet bekräftat på Facebook idag, den kommer heta HD30 men mycket mer är inte avslöjat ännu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hittade en annan streamer ifrån Melco med inbyggd HD, en bekant i England som också kör Devialet har testat den mot flera andra streamers. Melco N1A (finns även N1Z) han tyckte de var en av de bästa maskinerna i respektive prisklass. Kan även köras som NAS iom ethernet utgång till spelare annars mot USB DAC.

De har ingen app själva (ska komma) men man styr dem med Bubble, Lumin, Linn Kazoo eller liknande. Lumin släpper sin app till Android nu så den ska jag testa på min Aries, kör just nu Bubble då den är bättre än Auralics egna tycker jag och mycket stabilare.

http://melco-audio.com/

N1A

img_cb_n1a.png

img_local_usbdac_pic.png

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Lite samma stuk som Auralicen eller? Endast digital ut?

Jag tänker köpa en sån här under tiden jag funderar och bestämmer mig, 990 kr kan jag leva med att spendera utan några större förväntningar och den klarar ju i alla fall av att streama full kvalitet från Wimp Hifi och CD-kvalitet från NAS.

https://www.referenceaudio.se/produkter/vis...sus-clique-r100

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Helt gått över till Bubble upnp appen så problemet med att Auralic slutat utveckla appen till Ariesen är inget problem längre då jag faktiskt gillar Bubble appen och deras Tidal integrering är helt ok och de går att göra blandade spellistor med Tidal och lokalt sparade media. Testar att köra aes/ ebu istället för usb just nu och de har nog ett litet övertag så Ariesen får nog vara kvar ett tag till. Verkar komma lite mer hårdvara framöver med Roon inbyggt som kan vara intressant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...