Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vet att jag tjatar och att intresset inte brukar vara så starkt här, men för de intresserade finns nu fortsättningen av Loudness War - vad är det som låter? på sr.se.

I 30 års tid har medelnivån på inspelad musik ständigt blivit starkare och starkare, detta för att vinna konkurrensfördelar - framför allt i radio.

Men musikens naturlagar gör att vi samtidigt drabbas av massor med distorsion, förändring av det musikaliska uttrycket, saboterad tajming,

läspande reklamröster, låsning vid våra fjärrkontroller och märkligast av allt: Musik som blir ytterst olämplig att verkligen spela starkt - om vi vill.

Programmet försöker reda ut orsakerna, följderna och vad vi faktiskt kan göra åt det. Och självaste Barack Obama har nyligen agerat i frågan.

Länkar för den intresserade finns längre ner på sidan, samt ett utförligare svar från ansvariga på Sveriges Radio.

Posted
Jag vet att jag tjatar och att intresset inte brukar vara så starkt här

Om man ska få många med sig så måste man ta till starkt förenklade förklaringar. Det är SR och SVT mycket duktiga på.

Intresset är ovanligt starkt på Euphonia, men vi är ju inte så många. Du brukar få en 10-15' läsningar tror jag, och det är inte så lite för en blänkare.

Posted

Jag ställde frågan om detta till en person som har en musikstudio och han svarade så här:

Gällande loudness war så har det blivit mycket bättre på senare tid. En stor del av 90-talet och 2000-talet var galet komprimerat, det blev nästan ett sound. Som jag personligen inte gillar. Jag producerar alltid mina egna skivor, och de jag jobbar med åt andra, dynamiskt. Sen om det ska släppas på cd, så kan det finnas en poäng i att dra upp volymen, för att stå sig mot 90-talet.

Fortsätter...

En stor anledning till att det inte låter så bra är just loudness war, att volymen pressats upp så mycket att dynamiken försvinner, bara för att "låta mest" - Men tack vare spotify, itunes mfl har börjat med en ny standard kallad 16LUFS, så behöver man inte dra upp volymen längre, då allt ändå normaliseras. Dvs allt som är för starkt dras ner och allt som e för svagt dras upp. Detta är ingen perfekt lösning, men ett steg i rätt riktning.

Och jag passade på att fråga mer generellt om varför mycket musik från idag inte låter så bra som den kunde göra förr...

En annan anledning till att mycket av 'dåtidens' musik lät bättre är också av den enkla anledningen att musikerna, producenterna och ljudteknikerna faktiskt jobbade med just musik, idag kan 'vem som helst' spela in en skiva - Och proffesion är inte lika viktigt idag för att höras. Men det finns naturligtvis massa av ny musik som också låter bra!

Det är kanske alltså på bättringsvägen?! Personligen hör jag inte någon större förbättring när jag lyssnar på nya skivor genom Spotify, det låter oftast bra mycket sämre än låt oss säga en vinylskiva från 80-talet. Men det kan bero på mycket.

Posted (edited)

Jag har också känslan att det faktiskt går åt rätt håll igen men det är långt ifrån bra än om man ser till populärmusik.

Här är ett par exempel från Spotify på utvecklingen:

Ett spelbart album:

Bryan Ferry - As Time Goes By (1999)

Ett nästan icke spelbart album (det finns en DVD däremot som fungerar fint!):

Bryan Ferry - Dylanesque (2007)

Ett nyare och spelbart album:

Bryan Ferry - Avonmore (2014)

De här exemplen tycker jag är ganska representativa för de 15 år det gäller från millenieskiftet ungefär.

Edited by MatsT
Posted
En annan anledning till att mycket av 'dåtidens' musik lät bättre är också av den enkla anledningen att musikerna, producenterna och ljudteknikerna faktiskt jobbade med just musik, idag kan 'vem som helst' spela in en skiva - Och proffesion är inte lika viktigt idag för att höras. Men det finns naturligtvis massa av ny musik som också låter bra!

:app:

Jag tycker detta är lika viktigt att bry sig om som att motarbeta loudness war.

Jag är personligen inte så noga att det ska vara välproducerat och finputsat, men jag är allergisk mot plastiga produktioner med slarviga mixar och en massa dåliga pålägg.

Förutom den traditionella kåren som lever kvar finns det en del nytt som också värnar om "trovärdigt" sound. T.o.m inom lofi-musiken, men man hittar många inom stoner.

Jag tänkte på ovanstående häromdagen när jag av nån anledning lyssnade på en lång radda versioner av Leon Russels gamla "A Song For You".

Inte en enda modern version kunde mäta sig med Donny Hathaways. Trots de mest spektakulära wailingar och effekter så lät det plastigt. De som kom i närheten var Ray Charles respektive Christina Aguilera, men den senare samarbetar då med Herbie Hancock...

Posted

Jag tycker detta är lika viktigt att bry sig om som att motarbeta loudness war.

Jag är personligen inte så noga att det ska vara välproducerat och finputsat, men jag är allergisk mot plastiga produktioner med slarviga mixar och en massa dåliga pålägg.

Förutom den traditionella kåren som lever kvar finns det en del nytt som också värnar om "trovärdigt" sound. T.o.m inom lofi-musiken, men man hittar många inom stoner.

Och jag tror det är samma problem i grunden. Man rafsar ihop något snabbt, eftersom det inte är så viktigt vare sig med inspelningsproceduren ("det fixar vi i mixningen") eller med mixningen ("det fixar vi i mastringen"). När fokus ligger på att få ihop något som "hörs bra i radio", då blir det som det blir.

Posted
Man rafsar ihop något snabbt

Ja, det är faktiskt respektlöst.

Med tanke på (som flera säger) att "det har blivit bättre", så verkar protesterna ha gett effekt.

Kan du säga nå't om det?

En fantastisk låt och känsla!

Ja, och på tal om det så blir det barkbröd för familjen närmsta tiden. Tre dyra album i denna anda, både musikmässigt och med välljudsambitioner.

Mfsls Kind Of Blue blev ju utsåld som 45rpm innan den annonserades, och jag fick slutligen tag på ett ex i Indien. Ren ocker :D

Men, framför allt Bonnie Raitt Luck Of The Draw på DCC Compact Classics LPZ-2031 (egentligen Dunhill men Marshall Blonstein blev stämd av tobaksbolaget och fick korta namnet). Spår A3 kan mäta sig med Donny Hathaway.

Posted
Mfsls Kind Of Blue blev ju utsåld som 45rpm innan den annonserades, och jag fick slutligen tag på ett ex i Indien. Ren ocker :D

Mitt ex är på väg från Acoustic Sounds där jag beställde den för två år sedan. Finns fler på lager för 50$.

Posted
Mitt ex är på väg från Acoustic Sounds där jag beställde den för två år sedan. Finns fler på lager för 50$.

:diss:

Undrar om inte jag gjorde det också när jag tänker efter. Men jag har inte fått nå't mejl.

Det där är ju en utgåva som man bara inte vill missa, och den kommer snabbt bli jättesvår. Garanterat.

Posted
:diss:

Undrar om inte jag gjorde det också när jag tänker efter. Men jag har inte fått nå't mejl.

Det där är ju en utgåva som man bara inte vill missa, och den kommer snabbt bli jättesvår. Garanterat.

Ja, det är ingen högoddsare. Det ser ut att bli samma sak med Filles de Kilimanjaro. Jag har beställt den från handlare på hemmaplan men han är rädd att han inte får några så jag la en beställning på den också. Nästa i tur är My Funny Valentine. Den är också hett eftertraktad så förbeställning är lagd. Rekommenderas varmt.

Sorry för OT-intrång men det var calle_jr som började :closedeyes:

• 2 years later...
Posted (edited)

Hej!

Det är länge sedan jag skrev i forat men vill uppmärksamma alla er musik och ljudintresserade om denna podd om teknik och ljudkvalité och dess första inslag.

https://player.whooshkaa.com/shows/ino-lab-educational-podcasts

Detta för kännedom men jag kommer troligtvis inte följa upp inlägget utan hoppas på en god dialog :)

Vänligaste hälsningar

Edited by Kronkan
Korrigering