Jump to content

Discogs - snart i en telefon nära dig!

Taxmannen

Recommended Posts

Det här kanske är gamla nyheter men det verkar som om Discogs äntligen kommer till iOS och Android. Utmärkt när man rotar i loppisbackarna :mm:

Lösningen verkar vara i Beta-status för iOS nu och planeras släppas Q1-16. Är det någon som är med i betaprogrammet?

Lite mer information finns här.

Jag är med i flera av deras beta-tester.

Som vanligt är det mycket att tänka på för att få funktionalitet i olika plattformar.

Just nu är det väldigt bökigt med formulär på läsplatta, precis som på andra databaser och forum, i viss mån även Euphonia.

Om man har knappat in all data för en ny sub så blir man lätt frustrerad när fel länk aktiveras och formuläret blir blankt.

Det har hänt mig ett antal gånger.

Jag vet inte om det är just min läsplatta, iPad med iOS 9, men min i särklass vanligaste aktivitet är att skriva inloggningsuppgifter. Jag gör det var 5:e minut överallt.

Med en snart tre år gammal windowstelefon så är jag van att inte ta del av några sådan här finesser. Min telefon är däremot bra att ringa med! :thumbsup:;)

Det kanske blir förbättringar när Windows 10 släpps till mobilerna med. Appar ska då fungera till alla plattformar och det bör innebära bättre stöd även för mobilerna.

Kanske kan man behålla telefonen lite längre isf.

• 4 months later...

Intressant. Jag har startat ett projekt för några veckor sedan att lägga upp en kollektion med alla mina album på Discogs. Så här långt har jag lagt upp drygt 400 plattor. Med den farten jag har nu kommer det att ta ca 1,5 år. Det är både roligt och lärorikt med tanke på hur många utgåvor det ofta finns av varje album.

På rätt många album går jag in och kompletterar med uppgifter som inte finns med, lägger upp fler bilder och utgåvor som jag är först med. Jag är helsåld på Discogs. Om man lägger upp album på önskelistan skickas det ut information när någon vill sälja samma album. Man kan kryssa i egna album som man vill sälja och de når en marknad på nästa 5 millioner användare worldwide. Peo har byggt en excel databas som länkas till discogs så att han får över bilder och fler uppgifter till sin egen databas.

Det finns många andra trevliga finesser med Discogs och med appen blir det ännu bättre, framför allt när alla mina album är upplagda, inte minst på skivmässor.

Tack för tipset!

Edited by Bebop