Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Jag är precis hemkommen ifrån Hifi & Hembiomässan i Trollhättan, och tänkte jag skulle skicka ut en tråd med lite bilder jag tog för er som inte var där. Detta är endast mobilbilder så ha överseende med kvaliteten. Om någon annan också var där så fortsätt gärna att fylla på tråden med intryck och bilder! Jag har endast nån liten kommentar till bilderna angående ljudet, det var små rum och mycket folk så snabba rörelser mellan rummen blev det.

Vi börjar hos Dynaudio där det spelades på de aktiva XD200, minstingarna i den nya serien aktiva högtalare. Jag har hört dessa flera gånger nu, och jag blir alltid förvånad över hur stort de spelar. Dock tyckte jag de lät lite dåligt idag, kanske var det rummet men diskanten lät inget vidare i mina öron. Vid sidan står de för mig vid det här laget bekanta Confidence C2.

voQxP9V.jpg

C2:orna drevs med ett för- och slutsteg ifrån Densen och detta ljudet kände jag igen hemifrån. Här fanns dock volym i rummet som jag inte har hemma. Bra lät det i alla fall.

I rummet bredvid huserade Hifi-Agenten. Här stod ett par riktiga monster från Martin Logan, de heter Neolith. Här lät det riktigt bra, luftigt och fint och de övre registren bara flöt ut i rummet. Helt magiskt. Stora basar, och i bakgrunden stod även en nyhet från REL, minns inte namnet men det var ett torn med två st 12" (tror jag) ovanpå varandra. Detta drevs med Bladelius elektronik, det var ett Mimer försteg, ett Saga försteg, ett Balder slutsteg och två stora bjässar som jag tror heter Ymer.

19pkETc.jpg

2btU1S7.jpg

TZg4DWD.jpg

Edited by Svanteborg
Posted

Granne med Martin Logans monster fanns MAC-Audio, där Heco hade ett par nya golvhögtalare, rejält stora saker med sidoriktad bas. De drevs av ett monsterslutsteg från Plinius. Tyckte dessa lät väl tunt, det var någon låt med en svensk tjej som sjöng när jag var där och hon lät bra pressad.

2tffqPg.jpg

Längre ner i korridoren hittar vi Icon, och deras rum där det spelades på Monitor Audio och Musical Fidelity. Högtalarna var en uppdaterad Gold-serie, den minsta golvstående av dem, GX200. Förstärkare var den stora M6-500i, ett riktigt kraftpaket. Här inne lät det bra tyckte jag, kanske tack vare att de valt ett par lite mindre högtalare.

5UlZnPW.jpg

zUWwitS.jpg

Posted (edited)

I nästa rum satt de sedvanliga millimetermåttbanden klistrade i golvet, och QRT-pluggar så långt ögat kunde se. Vi talar såklart om Stylus.

De hade ett litet smörgåsbord utanför med CD-spelare och hörlursförstärkare från Moon, och lurar från Audeze, mycket trevligt när det var kö in till rummet!

Väl där inne så lät det riktigt bra. Högtalarna hade jag hört på Sweetspot Jönköping i våras, men nu var elektroniken bytt till Krell och jag tyckte absolut att det lät bättre här.

Det spelades på ett par Audio Physic, Virgo 25. Slutsteget heter Krell Duo 300 och går i klass A.

p8oWSqk.jpg

UPJXIIi.jpg

XRUiEBN.jpg

I nästa rum fanns det grejor från Technics. Detta gamla märke som på nytt börjat tillverka hifi-utrustning av hög kvalitet. De hade en liten rigg med en integrerad förstärkare, nätverksspelare och CD-spelare, tillsammans med ett par stativhögtalare men när jag var där så var de stora grejorna inkopplade. Försteg med inbyggd nätverksspelare/streamer samt ett maffigt slutsteg med stora VU-mätare. Här var det bumligt värre, kan bara tänka mig att stativarna funkade mycket bättre i detta lilla rummet. Tyckte slutsteget lyste lite väl mycket men det går säkert att dimra ner.

ftebOdZ.jpg

2EIKPGn.jpg

Sista rummet jag fotograferade var hos Hegel. Har aldrig blivit besviken på deras demos på mässor förut, och inte heller idag. Här lät det otroligt bra, deras nya integrerade H360 spelade på ett par Dynaudio Contour s1.4 via airplay och det var kraft och kontroll hela vägen. I hyllan fanns även lillebröderna H80 och H160, samt DACarna HD12 och HD25.

OGioAbs.jpg

sElVtN1.jpg

QY4k2Ud.jpg

Edited by Svanteborg
Posted

Tack för bilder och reportage. De där stora Martin Logan har jag varit nyfiken på att slå ett öra till, och blir inte mindre efter att ha läst dina ord. Technics elektroniken tycker jag ser precis lika läckra ut som jag såg dom första gången :app: .

Posted

Tack för att du visar och skriver.

Roligt att höra från någon som hört "nya" Krell. Jag var orolig för Krell, men om det låter bra så är det bra och det är roligt.

Posted
Tack för att du visar och skriver.

Roligt att höra från någon som hört "nya" Krell. Jag var orolig för Krell, men om det låter bra så är det bra och det är roligt.

Ja, jag hade hört den integrerade Vanguard sedan tidigare, visst blir man lite nervös när man ser att det sitter fläktar i bak nu för tiden men det lät bra, och den dagen jag tittar på nytt förstärkeri står Krell definitivt på listan. Hade det inte varit så knapert just nu hade ett visst evo-slutsteg kanske redan stått hemma ;)

Posted
Ja, jag hade hört den integrerade Vanguard sedan tidigare, visst blir man lite nervös när man ser att det sitter fläktar i bak nu för tiden men det lät bra, och den dagen jag tittar på nytt förstärkeri står Krell definitivt på listan. Hade det inte varit så knapert just nu hade ett visst evo-slutsteg kanske redan stått hemma ;)

Den har visst en ny ägare redan vad jag hört. ;)

Posted

Ahhh,

glimtar och kommentarer från mässor är alltid välkommet :mm:

Audio Physic fanns representerat här hemma för några år sedan och sen jag bytte lyssningsrum så har jag faktiskt till viss del

saknat min gamla Luna sub som såldes för att få råd med annat i racket.

Tack för att du tar dig tid med att dela med dig från besöket :)

Posted

Trevligt med mässreportage.Tackar!

Jag har hört Hegel och Dynaudio ett flertal gånger, och får mig att tänka på Helan och Halvan, de är liksom skapta för varandra ;)

Har Hegel display-knapp? Blått är inte alltid flott.

Posted

YYZ, jag tror dessvärre inte att de går att släcka. Det separata försteget har dock ingen display utan bara små dioder som i alla fall kan tejpas över.

Denna spelades i Larsen-rummet, och den tyckte jag var riktigt bra. Man satt verkligen mitt i musiken här inne och det var ren njutning:

Posted

Jag tänkte att jag kan komma med några kommentarer om mina intryck från mässan.

Första rummet jag gick in i var Hegelrummet. Detta rum återvände jag till ett par gånger, då det enligt mig var mässans trevligaste och ljudmässigt bästa. Kan kanske bero på att de valt att spela på lagom stora högtalare i förhållande till rummet. Här pratade utställaren även om sina produkter och förklarade funktioner och skillnader mellan de olika produkterna. Bra!

Gick sedan in i Technics rummet. Här spelades det på de små högtalarna. Jag gick ganska snart ut igen då jag inte gillade ljudet. Det var ett ganska analytiskt och påfrestande ljud enligt mitt tycke.

Nästa rum var det med Audio Physic högtalare och Krell-elektronik. Här var det säkert väldigt bra utrustning. Tyckte dock att det lät litet som att lyssna i en simhall. Dessutom spelades bara musik utan några avbrott för att berätta om prylarna. Varför inte avbryta med lite information?

I ett rum spelades på Raunas betonghögtalare med Densen elektronik. Här lät bra och naturligt.

Martin Logan lyssnade jag på sedan. Dessa högtalare var enorma. Kändes som att man måste ha ett rum på minst 100 kvadratmeter till dem. Jag lyssnade väl lite halvhjärtat på dessa då de inte är något jag någonsin skulle gå och köpa. Lät upplöst med discobas.

Hos Dynaudio körde man en kort demonstration som körde igång varje hel timma. Där spelades först på Focus XD-stativare och sedan på Confidence C2 med Densen. Här tycker jag att C2-högtalarna lät bra. Kan ibland tycka att man väljer konstig musik. Diverse obskyra coverlåtar påannars kända bitar. Hade föredragit orginalen :-) Avslutningsvis presenterades en helt ny högtalarserie från Dynaudio. Det är DM-serien som får en ersättare med namnet Emit. Här fanns ett par små stativare liknande DM2/6 för ca 5000kr, om jag minns rätt.

En trevlig mässa på det hela taget. Jag blev själv mest förtjust i Hegel och Dynaudio contour 1.4 LE. Här handlar det om prylar som jag skulle ha råd att själv köpa. Alltid mest intressant med sånt ;-)