P-pan Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 The Flying Dutchman...? Jag tog mig en fri fredag och vad passar inte bättre än att nyttja en sådan till att lyssna på ett par riktigt trevliga ljudförmedlare ? Att integreringen i ljudsammanhang är här för att stanna har vi nog alla insett men att det ska behöva låta så fantastiskt bra som i det här fallet hade åtminstone inte jag fått riktigt kläm på Nu vet jag bättre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 Grimm's produkter har vi ju sett tidigare på forumet då några av våra medlemmar har varit ute på vägarna i Europa och spanat men nu finns de också för beskådan inom rikets gränser, närmare bestämt hos Audio Concept i Stockholm. Om Grimm kommer att uppenbara sig på fler orter vet jag inte men jag får hoppas att så blir fallet för dessa LS1;or låter nästan oförskämt bra (enligt min smak) för att undanhållas en ljudfantast eller två Är man dessutom lagd åt ett mer minimalistiskt utförande av sin ljudanläggning så är Grimm LS1 ett alldeles utmärkt alternativ. Högtalarstativen gömmer det mesta i elektronikkedjan så har man bara en analog eller digital signal att tillsätta så är saken klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Har hört dem i München och kan bara instämma, de låter väldigt bra. Men de är helt aktiva och jag får uppfattningen att vi i Sverige inte gärna köper ett helt aktivt system, att den marknaden i europa i övrigt är klart större. Det finns fler exempel på helt aktiva system som nåt stor framgång internationellt, men inte säljer alls i Sverige. Kanske är det så att man i andra länder säljer kvalitetshifi, bra ljud, även till "vanligt folk" men att i Sverige är hifikunderna mer "nördiga" där resan, att ha möjligheten att byta en del i taget i kedjan och resan är lika viktigt som målet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Skoj. Har aldrig hört dessa. Desto mer spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 (edited) Kanske är det så att man i andra länder säljer kvalitetshifi, bra ljud, även till "vanligt folk" men att i Sverige är hifikunderna mer "nördiga" där resan, att ha möjligheten att byta en del i taget i kedjan och resan är lika viktigt som målet? Det kan säkert ligga något i det du skriver och "pillandet" i hela kedjan mellan musikkälla och högtalare är förmodligen hela resan för många entusiaster. Vill man däremot ha en kvalitetsljudande anläggning och endast koncentrera sig på musiken så blir det ju en annan femma förstås. Vi får väl hoppas att Grimm kan nå ända fram till den "vanliga" skaran av musiklyssnare och samtidigt ta livet av allt vad mediokra mp3-återgivare må ha för namn. Med LS-1:an's hjälp blir kabelhärvan mindre, ljudets kvalité kontra akustiken i rummet bättre och högtalarna klarar även en väldigt tight placering mot vägg vilket underlättar möbleringen och den bättre häftens toleransnivå... hoppas jag åtminstone Edited September 26, 2015 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Jag "missade" båten till landet och fick därmed möjlighet att göra ett besök. Måste säga att detta lät oförskämt bra med hänsyn till att högtalare och elektronik är integrerade i högtalarpelaren som egentligen består av en stativare med basmodellen i botten. Gudio Tent företagets vd spelade på min begäran en del pianomusik, både solo och i trioformat. Det lät homogent, upplöst och transparent, utan att gå för långt i detaljerna. Mycket imponerad av ljudkvaliteten i detta kompakta system. Återkommer med lite bilder vad det lider. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Jag måste bara fråga lite, hur blir kabelhärvan mindre? Med passiva högtalare krävs en sladd till varje högtalare, med aktiva krävs väl minst två? En strömkabel och någon form av signal.Mindre apparathärva snarare och mindre total mängd sladdar. Tänker på Morran och Tobbe, "Det är ju kablarna som är det häftiga" "man vill ju se kablarna" he he underbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 27, 2015 Author Share Posted September 27, 2015 Jag måste bara fråga lite, hur blir kabelhärvan mindre? Allt är ju relativt men räknat på försteg, monoblock, separat d/a, a/d, DSP, högtalare etc. så lär kabelotygen bli märkbart färre med en lösning som LS1. Grimm Audio's tekniska lösning är ju, som redan påtalats, inte direkt någon anläggning för tweaking freaks utan systemet är redan från början "färdigjusterat" med förhoppningsvis en ljudligare karaktär som ska falla kunden i smaken. Jag tycker det "smakade" ovanligt gott, med det har säkert redan gått fram. Som vanligt gäller det ju att bilda sig en egen uppfattning när man väl får tillfälle att lyssna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Förstod jag det hela rätt så var själva andemeningen med den tekniska lösningen att optimera signalvägarna internt DAC-Försteg-Effektförstärkare. Då kvarstår egentligen signalkälla till enheten och strömmatningen i kabelväg. Jag känner igen tänket från min "integrerade" ASR och även MSB:n som kör klockan integrerad i DAC:n istället för separat. Hur som vad gäller kablaget, så ligger också en tanke att integrera rummet i systemet genom någon form av lösning som gör det möjligt att få en linjär bas ner till ca 38 hz. Det märktes lyssningsvis genom att basen upplevdes som mycket upplöst och naturlig, utan att för den sakens skull vara för "torr". På den förhållandevis korta lyssningen på någon timme eller så upplevde jag mycket av transparens och upplösning, utan att gå över gränsen. I en del av de stora systemen på Munchen-mässan så tyckte jag att det i vissa fall gått över gränsen där instrumenten framstod som solitärer utan inbördes sammanhang och där den musikaliska harmonin och integrationen tappats, men inte här. Sträng och resonans i pianoframställningar fanns liksom tyngden och den rika och höga övertonsharmonin. Klart och men samtidigt homogent. Kändes helt otvunget och naturligt. Det verkar som systemet kommer att finnas kvar ett tag så jag rekommenderar en egen lyssning hos AC. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 30, 2015 Author Share Posted September 30, 2015 Fler bilder kanske... Basmodulen går att välj med eller utan men att välja bort den är nog inget jag personligen skulle göra, antar att den är noga medräknad sett till det totala ljudet. Och varför egentligen undvara ett element med lite djupare tongångar... alla gillar väl bas ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts