Jump to content

DIY Lenco L75


vemsom

Recommended Posts

Som så många andra (det finns ett helt forum tillägnat ombyggnad av Lenco (http://www.lencoheaven.net)) bestämde jag mig för att renovera lite och inte bara det, även försöka tweeka lite.

Idén fick jag via en av mina absoluta favoritsidor http://www.troelsgravesen.dk.

Troels har både byggt om L78 och L75 (i stort sett samma spelare) och har fina byggbeskrivningar på sin sida. http://www.troelsgravesen.dk/LencoL78.htm / http://www.troelsgravesen.dk/LencoL75.htm

Man kan även hitta en uppenbart nöjd person recensera en spelare byggd av Lenco-ombyggnads-världens stora namn.

http://www.high-endaudio.com/RC-Lenco.html#Three

Självfallet litar jag blint på allt jag läser på nätet. Källkritiken fick förpassas till lyssningsresultat när jag var klar. Lägger man där till placeboeffekten av att ha byggt det själv till recensionen av Jean Nantais skivspelare (länken ovan) så måste det ju bli åtminstone OK.

Lenco L75 (tidigare modeller och efterföljare) såldes säkerligen i tiotusentals exemplar under sjuttiotalet och var aldrig särskilt ansedda ha speciellt fina audiofila karaktärer. Det var först på nittiotalet (källa: någon nörd på nätet) som man insåg att de vinner på bättre plint och allmän uppgradering. Originaltonarmens gummitfästen dör ganska snabbt och viss förbättring kan göras med uppgraderade V-block. En del ombyggnationer har behållt tonarmen från originalet, även om jag inte valde den vägen annat än under byggets gång.

Sagt och gjort. Jag införskaffar mig.. TVÅ Lenco L75.

Modellen är lätt att få tag på på blocket och kostar mellan 500 och 1000kr.

Jag tog tyvärr inte bild på skivspelarna i original, så här kommer en liten nödlösning på hur det såg ut

LencoL75-intro.jpg

Här är min spelare i original. Jag har här skruvat bort den fjäderupphängda underdelen. Detta brukar nog vara den minsta möjliga uppgraderingen hur konstigt det än må låta (bortsett från att byta de trasiga V-blocken i tonarmen). Primärt vill vi genom hela ombyggnationen optimera och öka massan, inte frikoppla. Vi ser uppe till höger den relativt stora motorn med drivhjulet synligt i hålet.

1.jpg

Både motor och lager plockades isär och rengjordes. Här märktes genast en stor skillnad på hur spelaren spelade. Det var uppenbart att 40år, troligen utan service, tar ut sin rätt.

2.jpg

Alla som byggt högtalare bör känna igen detta material. Bitumen eller asfaltsmatta. Detta säljs för en billig peng på biltillberhörsbutiker (läs biltema) och är ganska lättjobbat. Biltema har sedan sist jag köpte bytt tillverkare eller ändrat sina skivor. Mina hade lite torra kanter (skar bort), men var i övrigt bättre med bättre vidfästförmåga än tidigare.

3.jpg

Bitumenplattorna användes sedan för att dämpa och öka massan i chassit. Plattorna ligger här inte i direktkontakt med plinten, men kommer sänka resonansfrekvensen och dämpa metallchassit och en del av de rörliga delarna så som avstängningsmakanismen. Jag passade även på att plocka bort den mekaniska bromsen som betår av en tunn plåt med gummi i änden. Denna plåt skallrade likt mycket annat lätt mot metallchassit.

Jag passade även på att koppla bort omkopplaren för 110Volt.

4.jpg

Första steget i bygget av plinten blev en smärtsam tripp till den närmsta byggvaruhandeln. Eftersom jag är lika snål som alltid valde jag att ta bussen. Väl hemma med 17kg MFD och blåmärken på höftbenen efter de blåa IKEA-kassarna jag burit MDFen i påbörjades arbetet med att skissa på hålet i plinten där motor, tonarm och övriga komponenter skulle husera. Nedan utan hål men skivorna staplade på höjd för inspiration.

5.jpg

Utsågningen gick lätt. Tack o lov för balkong och vackert väder! Jag har här inte limmat ihop plattorna, något som visade sig vara det kruxigaste under hela bygget och säkerligen något man med lite skruv eller en monteringsjigg något lättare skulle få löst.

6.jpg

En band-eller bordsåg skulle också kunnat användas för att få sidorna raka men eftersom jag inte ens hade tillgång till en slipmaskin fick det bli spackel och muskelarbete. Ni som känner mig förstår att det därför blev en hel del arbete (läs: klen datornörd som jobbar på kontor)

7.jpg

Jag har aldrig varit speciellt bra på att färdigställa saker eller få till den där lilla extra finishen på mina byggen. Jag hade först tänkt att måla hela plinten i någon blank fin färg men för att vinna över flickvännen i mitt bygge krävdes tydligen lite mer än så. Hennes bestämda ståndpunkt var ändra fram till nu i bygget att hon hellre behöll skivspelaren som den var. Hennes preferenser är, mycket likt mina tydligen när det gäller att en klassisk look är att föredra. Hon ville ha fanér…. suck..

Efter en del googlande hittade jag till slut ett snickeri i Stockholm (där jag numera bor) som även sålde till privatpersoner. Priset tyckte jag dessutom var väldigt överkomligt för det träslaget jag ville ha. Jag bestämde mig för körsbär och fick köpa en skiva fanér. Butiksinnehavaren/snickaren som hjälpte mig skrämde upp mig en hel del. Han ville inte ens ge råd om hur jag skulle utföra fanéringen i hemmet. Han menade på att det krävdes stora pressar och att det minsann inte var speciellt enkelt.

Helt bortskrämd blev jag dock inte. Andra här på forumet har ju tidigare lyckats förträffligt, och mig veterligen kanske de också byggde i köket.

En burk kontaktlim införskaffades och arbetet tog fart. Fanéret skars i någorlunda stora bitar och fick ett lager kontaktlim som fick halvtorka.

11.jpg

Samma behandling fick plinten varpå bitarna sammanfogades och under kraftigt tryck/valsande med gummivals hopfördes.

12.jpg

Resultatet blev klart över förväntan. Sidorna skars och slipades och träet slipades. Eftersom fanéren var ganska tunn (0,8mm) vågade jag inte slipa för mycket bara tillräckligt för att bli av med eventuella ojämnheter och ruggad yta.

13.jpg

Några lager hårdvax och ytterligare slipning med fint sandpapper och slipduk gjorde stor skillnad för utseende och lyster i träet och ger även en skyddande yta.

14.jpg

Och det slutgiltiga resultatet när allt är monterat. Kvarstår gör en bättre skrämda nätkabel och ev. en platta att fästa tonarmen. Tonarmen är, som ni ser, bytt till en Jelco SA750D. Även ett par (tre) apparatfötter av något slag skall införskaffas och monteras. Det lutar nåt någon form av kon eller spik för att ytterligare försöka förankra plintens massa vidare mot underlaget.

Jag har även fått användning av skivtallriken från spelare #2 som jag hade som spelare under tiden för bygget. Denna är dämpad med stora o-ringar. Detta är primärt ett estetiskt tilltag men ger förhoppningsvis positiva audiomässiga fördelar också.

16.jpg

Edited by vemsom
Link to comment
Share on other sites

:41:

Fantastiskt kul att läsa. Jag är i full beundran över vad gott handlag och praktisk talang kan få till.

En liten undring dock. Vet du eller någon annan hur bra eller dålig Lencoarmen är? Jag hade ett par olika Lenco på 70-talet. Först en B52 en kort period och senare en L75. I båda fallen med en Sure-puppa. Tror det var en Shure 75. Då ansågs Lenco som en av de bästa men hur bra den var i verkligheten vet jag inte. Jag inbillar mig att armen har rätt stor massa vilket inte är optimalt för mm-pickuper men borde passa bättre för mc-varianter. Men jag har aldrig sett några utlåtande om originalarmen mot andra.

Link to comment
Share on other sites

Jäklar vilket bygge! Imponerande! :thumbsup:

Rasandes snyggt!!

Tänker ibland också att jag en gång ska vara noggrann men det vill liksom aldrig bli så.

//Richard

Stort tack. Jag är lite mallig och förvånad över att jag lyckades så bra som jag tycker jag gjorde.

Ljudmässigt är jag också riktigt nöjd vilket ju var hela förhoppningen med bygget. Det behövs lite mer ordentlig lyssning men det är inte någon brådska med det. Hittills är jag väldigt nöjd med ljudet trots enkel pickup (Audio technica AT95E) och riaa (random enklare diy-steg)

Edited by vemsom
Link to comment
Share on other sites

:41:

Fantastiskt kul att läsa. Jag är i full beundran över vad gott handlag och praktisk talang kan få till.

En liten undring dock. Vet du eller någon annan hur bra eller dålig Lencoarmen är? Jag hade ett par olika Lenco på 70-talet. Först en B52 en kort period och senare en L75. I båda fallen med en Sure-puppa. Tror det var en Shure 75. Då ansågs Lenco som en av de bästa men hur bra den var i verkligheten vet jag inte. Jag inbillar mig att armen har rätt stor massa vilket inte är optimalt för mm-pickuper men borde passa bättre för mc-varianter. Men jag har aldrig sett några utlåtande om originalarmen mot andra.

Jag var inte direkt missnöjd med ljudet från originalarmen och det finns en hel del som behåller originalarmen och uppgraderar bara v-blocken. Jag köpte nya också. En rätt ovärd utgift eftersom jag köpte ny arm men en direkt nödvändighet om man tänker spela med den.

Den effektiva massan var rätt hög men de största misstagen i designen skall ha varit just lagren och en dämpad pinne till motvikten. Det senare löser folk på olika sätt, exempelvis genom att vira tandtråd kring bussningen eller att limma ihop den.

Link to comment
Share on other sites

:41:

Fantastiskt kul att läsa. Jag är i full beundran över vad gott handlag och praktisk talang kan få till.

En liten undring dock. Vet du eller någon annan hur bra eller dålig Lencoarmen är? Jag hade ett par olika Lenco på 70-talet. Först en B52 en kort period och senare en L75. I båda fallen med en Sure-puppa. Tror det var en Shure 75. Då ansågs Lenco som en av de bästa men hur bra den var i verkligheten vet jag inte. Jag inbillar mig att armen har rätt stor massa vilket inte är optimalt för mm-pickuper men borde passa bättre för mc-varianter. Men jag har aldrig sett några utlåtande om originalarmen mot andra.

Lenco armen på L-75 är bättre än dess ryckte. Ofta talas det om att armen har hög massa, enligt en Lenco kännare är detta dock felaktigt. Det är en lättviktsarm framförallt anpassad för fjädringmjuka MM pickuper.

I Hifi Stereophonie 5/1973 testas Lenco L-78 med en närmast identisk tonarm (tonarmsskalet har massa hål i sig vilket möjligen gör den något lättare än det helt solida skalet). I testet använder man den extremt fjädringsmjuka ADC XLM som pickup, man mäter även fram en resonansfrekvens med en pickupen på 11 Hz. Det senare har jag dock svårt att själv få ihop.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Och det slutgiltiga resultatet när allt är monterat. Kvarstår gör en bättre skrämda nätkabel och ev. en platta att fästa tonarmen. Tonarmen är, som ni ser, bytt till en Jelco SA750D. Även ett par (tre) apparatfötter av något slag skall införskaffas och monteras. Det lutar nåt någon form av kon eller spik för att ytterligare försöka förankra plintens massa vidare mot underlaget.

Jag har även fått användning av skivtallriken från spelare #2 som jag hade som spelare under tiden för bygget. Denna är dämpad med stora o-ringar. Detta är primärt ett estetiskt tilltag men ger förhoppningsvis positiva audiomässiga fördelar också.

http://vemsom.se/bilder/hifi/LencoL75/16.jpg

Resultatet blev estetiskt över förväntan, kanske tack vare din flickvän, för vad jag minns brukade du vara nöjd när du var klar med konstruktionerna.

Fråga 1: Är det något som sticker ned under understa mdf-plattan? :Thinking:

Fråga 2: Hur har du fäst chassit i plinten?

Tack för en väldigt trevlig redogörelse :)

Link to comment
Share on other sites

Resultatet blev estetiskt över förväntan, kanske tack vare din flickvän, för vad jag minns brukade du vara nöjd när du var klar med konstruktionerna.

Fråga 1: Är det något som sticker ned under understa mdf-plattan? :Thinking:

Fråga 2: Hur har du fäst chassit i plinten?

Tack för en väldigt trevlig redogörelse :)

Tack Calle.

Svar 1: Endast nätkabel och tonarmskabel och fötterna såklart. Samt fästet för chassiet som löper igenom plinten.

Svar 2: yes. Det löper långa maskinskruvar genom plinten till chassiet. Jag har också fäst på ett antal ställe under skivtallriken

Och ja. Det brukade ta stopp så snart det fungerade men jag har alltid saknat det sista. Förhoppningsvis är man en ny människa. :thumbsup:

Edited by vemsom
Link to comment
Share on other sites

Riktigt roligt att återuppväcka gamla minnen från 70-talet när jag som gymnasist jobbade extra i en radioaffär. Jag sålde säkert ett 20-tal Lenco L75 under dessa år och med Shure-pickup. Det var nog det bästa som fanns då i affären även om jag tyckte att rumblet var något högt så spelade den musikaliskt och bättre än t.ex. B&O-spelare som också såldes mest på design.

Imponerande projekt att uppgradera denna gamla spelare som uppenbarligen funnit en ny publik. DYI-projekt är alltid beundransvärda, i synnerhet när det görs med så hög kvalitet.

Skall bli spännande att höra dina ljudintryck vad det lider.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt :D

Klart imponerande arbete! Nästan så att en annan kontorsråtta tror man kan göra nåt liknande :Thinking:

Tack. Jo, det är klart du fixar det. Med lite tålamod så fixar vem som helst det. Det finns dock betydligt enklare DIY-projekt för den intresserade.

RCA-kablage är både enkelt och ganska riskfritt att försöka sig på. Lödkolven är varm, men man kan såklart köpa skruv- eller cripkontakter också.

Har man tummen mitt i handen eller är nära kompis med Herr O Lycka så kan man be någon klippa kabeln i lagom längd ^_^

Underbar tråd, gillar skarpt din frimodighet, skit i alla det går inte, kör på och lyckas! Härligt att se.

Jo, det vore lite sent att ge upp vid fanéringen när försäljaren redan kapat en bit åt mig och grunden till plinten var byggd.

Riktigt roligt att återuppväcka gamla minnen från 70-talet när jag som gymnasist jobbade extra i en radioaffär. Jag sålde säkert ett 20-tal Lenco L75 under dessa år och med Shure-pickup. Det var nog det bästa som fanns då i affären även om jag tyckte att rumblet var något högt så spelade den musikaliskt och bättre än t.ex. B&O-spelare som också såldes mest på design.

Imponerande projekt att uppgradera denna gamla spelare som uppenbarligen funnit en ny publik. DYI-projekt är alltid beundransvärda, i synnerhet när det görs med så hög kvalitet.

Skall bli spännande att höra dina ljudintryck vad det lider.

Calm

Jo. Helt klart. Det finns billigare och framförallt enklare sätt att uppgradera estetiken i hemmet än att bygga om en skivspelare så förhoppningsvis låter det också bättre. Hittills har jag varit riktigt nöjd. Som alltid finns det flaskhalsar lite var stans och skivspelaren tror jag inte är den som nu stoppar upp. Jag har förhoppnignsvis nya högtalare på ingång någon gång under hösten (bilder kommer om allt går som det skall). Därefter eller parallellt skall RIAAt uppgraderas.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis är man en ny människa. :thumbsup:

Det finns ju då utmärkta förutsättningar att bibehålla Lenco-looken med en 25mm massiv svartmålad aluminiumplatta underst, som skruvlimmas mot mdf.

2st genomgående hål i den för nät- resp tonarmskabel och 3st gängade hål i den för justerbara spikes :mm:

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju då utmärkta förutsättningar att bibehålla Lenco-looken med en 25mm massiv svartmålad aluminiumplatta underst, som skruvlimmas mot mdf.

2st genomgående hål i den för nät- resp tonarmskabel och 3st gängade hål i den för justerbara spikes :mm:

Det är sant!

Svarteloxerad kanske?

Får bli ett kommande projekt. Tyvärr har inte spelaren riktigt rektangulära mått (självklart för att inte få stående vågor i chassit ;) .. inte alls en efterfabricering). De få milimetrarna går såklart att slipa.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt bygge! Jag gjorde en likadant bygge för två år sedan men bytte ut lenco armen emot en SME 3009.

Då tonarmen precis klarar av den stora vinkeln tänkte jag montera tonarmen separat men jag gillar din lösning med två tallrikar.

Kan du förklara hur du byggde ihop de två skivspelartallrikarna och verkar spindeln klara av vikten?

/Alex

Edited by alecs
Link to comment
Share on other sites

Snyggt bygge! Jag gjorde en likadant bygge för två år sedan men bytte ut lenco armen emot en SME 3009.

Då tonarmen precis klarar av den stora vinkeln tänkte jag montera tonarmen separat men jag gillar din lösning med två tallrikar.

Kan du förklara hur du byggde ihop de två skivspelartallrikarna och verkar spindeln klara av vikten?

/Alex

Man tackar!

De staplade tallrikarna är staplade tallrik->skivmatta (original, gummimatta)->tallrik->skivmatta (tillfälligt original här med).

Det finns förlängningar för axeln som pressas över och förlänger så att man får samma funktion och centrerar tallrik nummer två.

Runt den övre tallriken och skivmattan är o-ringar så att man slipper se den övre tallrikens balansering (som borrade hål i sidan) samt för att kompensera för skillnaden i omkrets vid den nedre delen av plattan. O-ringarna fungerar även som dämpning av tallrikarna.

Spindeln skall klara av det vad jag vet. Det finns en hel del som kör med staplade tallrikar runt på Lenco-forumet och vad jag läst har jag inte sett någon direkt klaga även om det finns uppgraderade lager att köpa (vilket såklart vore lite häftigt). Jag har till och med sett tre staplade tallrikar. Där börjar kanske det bli dags att se på nytt lager ^_^

Link to comment
Share on other sites

Man tackar!

De staplade tallrikarna är staplade tallrik->skivmatta (original, gummimatta)->tallrik->skivmatta (tillfälligt original här med).

Det finns förlängningar för axeln som pressas över och förlänger så att man får samma funktion och centrerar tallrik nummer två.

Runt den övre tallriken och skivmattan är o-ringar så att man slipper se den övre tallrikens balansering (som borrade hål i sidan) samt för att kompensera för skillnaden i omkrets vid den nedre delen av plattan. O-ringarna fungerar även som dämpning av tallrikarna.

Spindeln skall klara av det vad jag vet. Det finns en hel del som kör med staplade tallrikar runt på Lenco-forumet och vad jag läst har jag inte sett någon direkt klaga även om det finns uppgraderade lager att köpa (vilket såklart vore lite häftigt). Jag har till och med sett tre staplade tallrikar. Där börjar kanske det bli dags att se på nytt lager ^_^

Det finns vad jag förstått också tjusiga uppgraderingslager som efter en tid inte alls varit så tjusiga utan fullständigt slutkörda. Bara för att saker ser bra ut betyder inte det alltid att det är bra :Shame On You:.

Så detdär med att uppgradera lagret är kanske inte alltid så bra som man kan tro. Ett råd i all välmening.

Just nu håller jag förövrigt på att sälja in iden att vår servicetekniker på Rehifi ska modda sin L-75 till dubbeltallrik och SA-750D (två kollegor kör b.la. dubbeltallriks Lenco sedan tidigare, den ena med SA-750D).

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Det finns vad jag förstått också tjusiga uppgraderingslager som efter en tid inte alls varit så tjusiga utan fullständigt slutkörda. Bara för att saker ser bra ut betyder inte det alltid att det är bra :Shame On You:.

Så detdär med att uppgradera lagret är kanske inte alltid så bra som man kan tro. Ett råd i all välmening.

Just nu håller jag förövrigt på att sälja in iden att vår servicetekniker på Rehifi ska modda sin L-75 till dubbeltallrik och SA-750D (två kollegor kör b.la. dubbeltallriks Lenco sedan tidigare, den ena med SA-750D).

MvH Carl

Det har du säkerligen rätt i Calle. Allt är inte guld som glimmar. Jag har bara gjort service på originallagret och planerar inte att byta ut den nu.

Klart de skall testa dubbeltallrikar, har men extra tallrikar så är det bara centrumtappen som skall till. De var inte direkt billiga, men inte heller dyra. Har för mig jag fick betala strax under 300kr inkl. frakt för tappen.

Kul det är så många som kör likadana byggen runt om i Sverige.

Jag skall prova ut någon bra lösning på fötter nu framöver. Testade superspikes, men de blev lite för höga. Skall se om jag kan göra något i trä alternativt eller i kombination med läder (som jag generellt annars använder som "apparatfötter".

Link to comment
Share on other sites

Heja!!

Snyggt, diy är en mycket kul del av vår hobby. En kompis renoverade en gammal mellanhjulslagrad Thorens på ett liknande sätt som du, ny plint mm. Djäklar vad bra den spelar, han har ändå en VPI Scoutmaster som står på en exakt likadan Fenite element-stapel bredvid. Det smärtar att säga men den renoverade Thorens med en Zu modifierad Denon 103 PU låter bättre än VPIn med Winfeld PU. Smaken är olika förstås men den senare kombon låter lite dimmig och lite återhållen medans den första spelar med driv och pondus samt en djäkla glädje. Visst excellerar Winfeld i detaljer men jag kan inte säga att jag direkt saknar detaljer i Zu pickisen. Kanske kan de olika SUTarna göra skillnaden, inte helt omöjligt, annars var utrustningen exakt lika. Bobs devices vs Lundahls (9206?) vet inte vilken som var kopplad till vilken. Samma RIAA dock, Canor TP306 VR+.

Oavsett de där gamla spelarna verkar vara djäkligt bra när man fixar till dem.

Link to comment
Share on other sites

Heja!!

Snyggt, diy är en mycket kul del av vår hobby. En kompis renoverade en gammal mellanhjulslagrad Thorens på ett liknande sätt som du, ny plint mm. Djäklar vad bra den spelar, han har ändå en VPI Scoutmaster som står på en exakt likadan Fenite element-stapel bredvid. Det smärtar att säga men den renoverade Thorens med en Zu modifierad Denon 103 PU låter bättre än VPIn med Winfeld PU. Smaken är olika förstås men den senare kombon låter lite dimmig och lite återhållen medans den första spelar med driv och pondus samt en djäkla glädje. Visst excellerar Winfeld i detaljer men jag kan inte säga att jag direkt saknar detaljer i Zu pickisen. Kanske kan de olika SUTarna göra skillnaden, inte helt omöjligt, annars var utrustningen exakt lika. Bobs devices vs Lundahls (9206?) vet inte vilken som var kopplad till vilken. Samma RIAA dock, Canor TP306 VR+.

Oavsett de där gamla spelarna verkar vara djäkligt bra när man fixar till dem.

Det glädjer mig självfallet att höra att gamla hemmabyggen spöar finelektronik ^_^

I den enskilde hemmabyggarens fall spelar nog ofta placeboeffekten viss roll för resultatet förutsatt att man inte är den självkritiske typen. Jag hoppas nog ligga mitt mellan självgod och självkritisk och komma undan med ett faktiskt resultat.

Planerna är faktiskt att skaffa en DL103 (eller DL103R) om jag får till något RIAA-steg som klarar MC-pickup (SU-trafos).

Tack för de fina orden förresten :blush

Lyssningsintryck såhär långt

Jag är riktigt nöjd med resultatet. När man gör så många förändringar samtidigt som man gjort (för en icke-DIYare vore det visserligen bara en ändring att byta skivspelare) så är det svårt att avgöra vad som gjorde de största resultaten. I en pedagogisk och linjär uppgraderingsprocess borde jag kanske börjat med att byta PU, sedan lyssna en tid varpå man renoverar motor, lager och dämpar chassit, gör om lyssninsprocessen, därefter gör samma procedur med tonarm, plint, dubbla tallrikar osv.

I mitt fall bytte jag PU till att börja med, visserligen till en annan begagnad. Därefter renoverades spelaren och bottenplattan togs bort (detta steget gjorde den första stora förbättringen) men, skulle jag vilja säga bara åtgärdade en "trasig" spelare, inte konstigt uppgraderingen var stor.

När jag sedan satte den nya tonarmen i originalspelaren fick jag problem med att VTA-justeringsmöjligheterna inte var stora nog. Dubbla mattor löste detta och spelaren lät klart mer sofistikerad, men skillnaderna måste jag säga kom först när även plinten kom på plats. De dubbla tallrikarna var, som jag tidigare skrev, primärt för att möjliggöra för korrekt VTA utan dubbla mattor. När spelaren var klar byttes även PU och en ersättningsnål monterades till den gamla Audio Technica AT95e jag hade liggande men som tidigare varit nål-lös och inte spelats med.

Bortser vi då från varje enskild ändring och att jag inte haft lugnet att lyssna in varje uppgradering, så bedömer jag det färdiga resultatet.

Och ja. Jag är väldigt nöjd. Signalkällan är troligen inte längre någon flaskhals och hela systemet har vuxit flera steg. Även högtalarna jag tidigare varit mindre nöjd med har rest på sig och levererar. Ljud är svårbeskrivet även om jag menar att ens sinnen är fullt kapabla att avgöra skillnader, ändringar och små förändringar. Volymratten står på en betydligt högre nivå än tidigare (inte efter PU-byte) vilket vanligtvis skvallrar om att distorsionen är lägre och "svärtan", lugnet och kontrollen ökat.

Det finns, som jag tidigare skrivit, några ytterligare saker jag skall göra. Jag skall ordna en platta till mellan chassit och tonarmsfästet och ett par apparatfötter skall väljas. Ett test soundcare superspikes gjordes, men de var för höga och såg för smala ut rent visuellt. Det finns riktigt häftiga fötter på marknaden men letandet går vidare efter en ekonomisk lösning på detta. Kanske hemmabyggen här med.

Eventuellt uppgraderas drivhjulet. Det finns tjusiga eftermarknadshjul jag tror på.

Skivmässan i helgen gav en hel del inköp. Man får verkligen inte glömma att lägga pengar på det som faktiskt skall låta. Skivsamlingen, menar jag, skall vara den dyraste delen i ens system.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju många smått sanslösa Lenco-byggen på nätet, din är en av de stiligare, snyggt! Jag har själv en Lenco L75, utan modifieringar men jag har haft den inne på restaurering hos två olika firmor och båda tyckte att den lät så bra att det inte behövde några särskilda modifieringar mer än att laga det som saknades eller var utslitet. Skulle vara spännande höra din och andra modifierade spelare. Men det är ju mycket runtomkring som påverkar, så för att kunna jämföra måste man ju ha en till spelare att jämföra mot.

Skivmässan var jag också på! :)

Link to comment
Share on other sites

Det har du säkerligen rätt i Calle. Allt är inte guld som glimmar. Jag har bara gjort service på originallagret och planerar inte att byta ut den nu.

Klart de skall testa dubbeltallrikar, har men extra tallrikar så är det bara centrumtappen som skall till. De var inte direkt billiga, men inte heller dyra. Har för mig jag fick betala strax under 300kr inkl. frakt för tappen.

Kul det är så många som kör likadana byggen runt om i Sverige.

Jag skall prova ut någon bra lösning på fötter nu framöver. Testade superspikes, men de blev lite för höga. Skall se om jag kan göra något i trä alternativt eller i kombination med läder (som jag generellt annars använder som "apparatfötter".

Den lilla tappen/adaptern för extra tallriken har mina kollegor fått tillverkade själva av en duktig svarvare. Vart köpte du din? Kan kanske vara ett smidigare alternativ. Svarvaren börjar tydligen bli rejält antik också som jag förstått det.

När det gäller apparatfötter skulle jag satsa på något som var ordentligt mycket mjukare än en superspike. SD-fötter skulle kunna vara ett alternativt, det är inte så elegant och pråligt men priset är därefter också.

Hellre lägga mer pengar på pickup än på tjusiga fötter. Det viktiga med foten är att den gör vad den ska.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Den lilla tappen/adaptern för extra tallriken har mina kollegor fått tillverkade själva av en duktig svarvare. Vart köpte du din? Kan kanske vara ett smidigare alternativ. Svarvaren börjar tydligen bli rejält antik också som jag förstått det.

När det gäller apparatfötter skulle jag satsa på något som var ordentligt mycket mjukare än en superspike. SD-fötter skulle kunna vara ett alternativt, det är inte så elegant och pråligt men priset är därefter också.

Hellre lägga mer pengar på pickup än på tjusiga fötter. Det viktiga med foten är att den gör vad den ska.

MvH Carl

Ja. Helt enig om att pengarna är mer välinvesterade på pickup än fötter.

Spindelförlämgningen köptes på eBay likt de andra specialdelarna. Sök på "Spindle extender lenco" så hittar du.

Angående fotvalet så har jag inte bestämt mig om jag tror på mjuk och frikopplad upphängningen eller något fast och direktkopplat. Om skillnaderna är små och inte till endera fördel väger den estetiska aspekten över för ena eller andra.

sd-fötter är för låga för att använda alena. Just nu kör jag med kuber av skinn och mocka jag skurit till. Ser ok ut och känns ungefär lika stabilt som sd-fötter. Har inte gjort AB-tester på ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju många smått sanslösa Lenco-byggen på nätet, din är en av de stiligare, snyggt! Jag har själv en Lenco L75, utan modifieringar men jag har haft den inne på restaurering hos två olika firmor och båda tyckte att den lät så bra att det inte behövde några särskilda modifieringar mer än att laga det som saknades eller var utslitet. Skulle vara spännande höra din och andra modifierade spelare. Men det är ju mycket runtomkring som påverkar, så för att kunna jämföra måste man ju ha en till spelare att jämföra mot.

Skivmässan var jag också på! :)

Det går säkert att ordna om du vill lyssna. Jag har inte någon särskild häftig anläggning men uppskattar lyssningar och utbyte av erfarenheter och musik. Den sociala biten är också viktigt i vår hobby.

Link to comment
Share on other sites

Angående fotvalet så har jag inte bestämt mig om jag tror på mjuk och frikopplad upphängningen eller något fast och direktkopplat. Om skillnaderna är små och inte till endera fördel väger den estetiska aspekten över för ena eller andra.

sd-fötter är för låga för att använda alena. Just nu kör jag med kuber av skinn och mocka jag skurit till. Ser ok ut och känns ungefär lika stabilt som sd-fötter.

Jag skulle bli förvånad om skillnaderna är små.

Fast koppling med tex koner bör ju testas och det är ju enkelt.

Med SD-fötter skulle jag börja med att testa deras styvaste även om de ger lägre dämpning.

Gillar lösningen med skinn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...