thli72 Posted September 30, 2015 Posted September 30, 2015 Jag har Luxaflex® Silhouette® . . .snygg o bra , både för ljus o ljud http://www.luxaflex.se/produkter/luxaflex/silhouette/ Innanför ( eller utanför hur man nu skall se det, närmast fönstret i alla fall ) har jag en helt mörkläggande Plissé Med båda nere låter o mäter rummet klart bättre. . .men bara Luxaflexen räcker långt. . extrem WAF på den , snygga kassetter också Quote
gozzi Posted October 1, 2015 Author Posted October 1, 2015 Många bra Tips och tankar kring förbättring det gillar jag, Mats Vingar vore super kul att testa hört väldigt mycket gott om dem. Föreslog det hemma och fick samma blick som onda dockan gav i sina filmer, inte bra alltså kanske inte ens värt att testa när hon är borta. Som en liten överraskning åt henne, eller mig... Avvaktar med det och fortsätter justera anläggningen och sweetspot. Leffee.e: Bänken har jag byggt tillsammans med min pappa. Sjukt tung dock, funderat på hur det skulle gå att förbättra den ljudmässigt. Kanske ett par andra fötter ? Vinylspelaren är en Clearaudio Anniversary, sjukt nöjd med den. Ska lägga in lite fler bilder.. Quote
calm Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Många bra Tips och tankar kring förbättring det gillar jag, Mats Vingar vore super kul att testa hört väldigt mycket gott om dem. Föreslog det hemma och fick samma blick som onda dockan gav i sina filmer, inte bra alltså kanske inte ens värt att testa när hon är borta. Som en liten överraskning åt henne, eller mig... Avvaktar med det och fortsätter justera anläggningen och sweetspot. Leffee.e: Bänken har jag byggt tillsammans med min pappa. Sjukt tung dock, funderat på hur det skulle gå att förbättra den ljudmässigt. Kanske ett par andra fötter ? Vinylspelaren är en Clearaudio Anniversary, sjukt nöjd med den. Ska lägga in lite fler bilder.. Om du skall testa någon winge för sidoreflexen skall du nog testa den nya S-wingen i plexi. Enligt mitt tycke ger den mycket bättre släpp, glitter och transparens än den vanliga plexiwingen. Den finns i olika längd. Kul att du också kör Anniversary. Vad har du för arm och puppa? Calm Quote
Bebop Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Om du skall testa någon winge för sidoreflexen skall du nog testa den nya S-wingen i plexi. Jag har gett upp... de tycks inte finnas här i söder och några svar får man inte från SMT. Quote
gozzi Posted October 2, 2015 Author Posted October 2, 2015 Kör med en Unify 12 "arm och en Ortofon Cadenza Bronze pickup, gillar soundet i skivspelaren. Hade en LP12 förrut och enligt mig så spelar Clearaudion i en annan division. Håller på och kämpar med Pass Riaat finns så sjukt många inställningar att välja på . Riktigt roligt med vinyl, så avslappnat och svängigt ! S-wingen skulle sitta som en smäck, ska se om det går att påverka regeringen.... Quote
SMT Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Jag har gett upp... de tycks inte finnas här i söder och några svar får man inte från SMT. Sorry Bepop vi är i slutfasen av SMT:s största uppdrag någonsin som jag hoppas få presentera några bilder ifrån då Wing dammet lagt sig Den nya 1.7m höga S-wingen har kostat "blod svett och ett hål i plånboken" att ta fram Den varmbockas för hand och kan "ses" i denna länk http://www.whatsbestforum.com/showthread.p...ll=1#post323744 Tillverkningen sker i Sverige och fabriken är mycket stolta över produkten så vi har tagit fram en diskret logga med: Hand shaped in Sweden Skickar just i denna minut två pall till Totaldac i Frankrike efter att en av SMT :s EU agenter varit och demat dem Wing hälsningar Matts Quote
Bebop Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Sorry Bepop vi är i slutfasen av SMT:s största uppdrag någonsin som jag hoppas få presentera några bilder ifrån då Wing dammet lagt sig Tack Matts... med facit i hand tog jag i lite för mycket... se det som ett engagemang och liten otålighet från en landsända som ligger lite utanför allfartsvägarna som i huvudsak går till storstäderna och mer sällan därifrån. Quote
calm Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Har förstått att själva produktionen av S-wingen var förenad med särskilda tillverkningsproblem. Att hantverksmässigt producera dessa har uppenbarligen varit förenat med extra tuffa utmaningar i synnerhet om man talar om fullhöjdsmodellen. Mina är blott 80 cm höga och i prototypstadiet. Såg och hörde för första gången fullhöjdsmodellen i Martens rum i Munchen och det var outstanding i alla avseenden. Det tror jag att alla som var där kan intyga. Som alltid när efterfrågan är större än tillgången så uppstår tidsmässiga förskjutningar. Men förr eller senare kanske man hittar en förenkling i tillverkningsprocessen så att man kan öka tempot i processen. Att vänta är aldrig roligt men när de väl är på plats så är det mödan värt. Calm Quote
Leffee.e Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Gozzi. Jag ställde min bänk på hockeypuckar. Det mådde skivspelaren mycket bättre av. Quote
Rydberg Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Jag har gett upp... de tycks inte finnas här i söder och några svar får man inte från SMT. Finns ju andra akustiker att använda sig av. Hade jag personligen byggt ett rum hade jag specialbyggt allt då jag vill att akustikregleringen ska synas så lite som möjligt. Då är färdigbyggda moduler inget alternativ. Quote
Bebop Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Finns ju andra akustiker att använda sig av. Hade jag personligen byggt ett rum hade jag specialbyggt allt då jag vill att akustikregleringen ska synas så lite som möjligt. Då är färdigbyggda moduler inget alternativ. Det är vad jag har gjort med hjälp av bl a SMT. Men det var nu 4 år sedan (länk) och det har ju tillkommit lite prylar som gör mig nyfiken. Quote
Rydberg Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 I det där rummet hade säker gälabsorbenter fungerat prima (det är ju ganska smalt). Nåväl, den diskussionen hör kanske hemma på en annan plats Trevlig helg! PS imponerande rigg du har, hade varit kul att lyssna på. Quote
Bebop Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 ...///... hade varit kul att lyssna på. Du är välkommen när du passerar söder... Quote
new order Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Du är välkommen när du passerar söder... Jag kommer gärna förbi dig vid tillfälle också Bebop, Ditt och Calle Jr s system är något som jag är nygiken på!! Quote
Bebop Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Jag kommer gärna förbi dig vid tillfälle också Bebop, Ditt och Calle Jr s system är något som jag är nygiken på!! Det hade ju varit hur kul som helst... Här finns både musik, mat och husrum (och Loka) Quote
new order Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Det hade ju varit hur kul som helst... Här finns både musik, mat och husrum (och Loka) Det låter helt fantastiskt! Quote
Rydberg Posted October 5, 2015 Posted October 5, 2015 (edited) Du är välkommen när du passerar söder... Tackar! Jag bor ju i Tyskland men har föräldrarna i Blekinge så söder "passerar" jag ju emellanåt Edited October 5, 2015 by Rydberg Quote
Taxmannen Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Svanteborg har en poäng där :D Byta ut rör mot transistorer - vafalls Du vet ju hur det går.... Rör kan köpas för vettiga pengar på nätet. Det finns säkert många här som kan tipsa om bra handlare för rör. Wilson och ARC har alltid låtit bra tillsammans imho. Kan inte annat än att hålla med Lindome till 100%. Det ser ju ut som att du hamnat helt rätt både vad det gäller förstärkeri och högtalare. Funderar du på uppgraderingar finns ju bara en väg att gå Grattis för övrigt till det nya rummet Quote
gozzi Posted October 18, 2015 Author Posted October 18, 2015 Tack Taxmannen ! Vad tror ni om CAT Legend istället för Audio Research Ref 5se och pass labs XP15 ? Fick ett erbjudande som lockar ! Lite jobbigt att leva utan fjärr, men kanske kan vara värt det ? Någon som har några erfarenheter.. Quote
Bebop Posted October 18, 2015 Posted October 18, 2015 Vad tror ni om CAT Legend istället för Audio Research Ref 5se och pass labs XP15 ? Fick ett erbjudande som lockar ! Lite jobbigt att leva utan fjärr, men kanske kan vara värt det ? Någon som har några erfarenheter.. Tips: Kontakta eliot Quote
wulfman77 Posted October 18, 2015 Posted October 18, 2015 Tack Taxmannen ! Vad tror ni om CAT Legend istället för Audio Research Ref 5se och pass labs XP15 ? Fick ett erbjudande som lockar ! Lite jobbigt att leva utan fjärr, men kanske kan vara värt det ? Någon som har några erfarenheter.. Att vara utan fjärr kan man leva med, är en vanesak har varit där jag med men vant mig utan fjärr nu. Quote
gozzi Posted October 23, 2015 Author Posted October 23, 2015 Undrar vad som kan förbättras... jäklar vad bra det lirar, väntar på nytt försteg och får hem 2 st slutsteg att prova. Blir en spännande vecka som kommer ! Quote
Adagio Posted October 24, 2015 Posted October 24, 2015 Jag ser det nästan som en förmån att få vara utan fjärr, det är aldeles för lätt att hålla på att ändra volymen hela tiden med fjärr. Det är lite som skillnaden mellan cd o vinyl. De ä bara att slå sig ner o njuta, sen får man ju smeka den tunga mässingsratten då o då. Det sägs vara nyttigt att resa på sig och ta några steg ibland. Quote
gozzi Posted October 30, 2015 Author Posted October 30, 2015 Lirar just nu med en xlr till rca från Kjell och company för 139 kr.... som det lirar ??? Quote
gozzi Posted October 30, 2015 Author Posted October 30, 2015 CAT spelar i en helt annan liga än Audio Research... Snacka om live framträdande hemma i vardagsrummet ?! Trots usla kablar så sitter jag med ett leende och gapar, provade vinylen och aldrig har väl clearaudio anniversary lirat så gudomligt ? Detta kan bli hur bra som helst ? Quote
Bebop Posted October 31, 2015 Posted October 31, 2015 CAT spelar i en helt annan liga än Audio Research... Det är också min erfarenhet men då tänker jag på de försteg som ARS hade kring 2006. Jag bodde då i Montreal där jag hade möjlighet att lyssna på många klassiska märken vid sidan om varandra. Vid samma tid lyssnade jag en hel del på Shindo Vosne-Romanee också som ligger i samma liga som CAT. Dessutom med ett fantastiskt inbyggt RIAA. Båda tillhör top of the tops. Det jag reagerade lite på med CAT i jämförelse mot Shindo var att CAT hade högre brusnivå. När jag flyttade tillbaka till Sverige slutade det med att jag valde VTL som jag också tyckte lät bättre än ARS, men favoriten är fortfarande Shindo tillsammans med CAT. Problemet Shindo har i Europa är att de vägrar följa RoHS som bl a reglerar blyinnehåll i elektronik. Om detta direktiv finns det olika meningar men jag tycker det är bra att vi får så rena produkter som möjligt steg för steg. Vet inte om Shindo intar samma hållning idag. Det som förvånar lite är att trots att ASR "hostat" fram nyheter de senaste åren så tycks det inte hänt så mycket med deras ljud. Åtminstone inte enligt din lyssning. Men det är kanske inte så förvånande . Hursom helst, grattis till din CAT Quote
gozzi Posted November 3, 2015 Author Posted November 3, 2015 Tack Bebop ! Var väldigt osäker på att sälja Ref5se, har alltid trott den haft en självklart plats i mitt system. Audio Research har alltid varit det självklara valet eller Krell eller Mark Levinson...men det finns andra Aktörer där ute I min rigg så passar Cat steget in bättre, börjar vänja mig att köra utan fjärr. En sak mindre som min lilla odåga kan pilla på Har alltid gillat VTL men aldrig haft ett par hemma, sjukt läckra förstärkare och man vet aldrig vad som händer i framtiden. Nu har jag tagit kontakt med en lokal förmåga för att tillverka en XLR - RCA av lite bättre kvalitet så får vi se vart detta slutar. För kan bli svårt att matcha Ref110 för vettiga pengar eller ? Quote
Bebop Posted November 3, 2015 Posted November 3, 2015 För kan bli svårt att matcha Ref110 för vettiga pengar eller ? Förmodligen. Att prioritera försteget känns helt rätt tycker jag. Där ändå där signalen får sin mesta ljudkaraktär som sedan "bara" förstärks i slutstegen, enligt mina erfarenheter. Rörslutsteg och olika slutstegsrör typ EL, KT eller 6550 bidrar framför allt i "klippet" och bottenoktaver. Kvaliteten på transformatorer och nätdel är också oerhört avgörande. Jag läste en artikel för ett tiotal år sedan som delade in rörförstärkare (för- och effektsteg) från vänster till höger där vänster stod för mjukhet och innerlighet och höger stod för kraft och pondus. Om jag minns rätt satte man ARC i mitten samt VTL och Jadis till höger. Till vänster hamnade Lamm och McIntosh. Det kanske stämde och stämmer även idag Om man väljer annat försteg så är anpassning A och O. Jag vet t ex att VTL's slutsteg passar utmärkt till Shindo men Shindo tillsammans med Lamm går bara inte (vi fick maxvolym redan vid minimal vridning på volympotten). Eliot kör CAT tillsammans med Jadis vilket också fungerar utmärkt. Jag tror du kan leva gott med din Ref 110. Uppenbarligen trivs den bra med din CAT. Quote
gozzi Posted November 3, 2015 Author Posted November 3, 2015 Lite bilder från nedsläppet ! Första intrycket var Massivt ! Det är verkligen ett tungt försteg, inte sparat något på vikten här inte. Allting känns väldigt robust och det andas kvalite.. kabeln mellan försteg och nätdel sitter fast vilket var lite besvärligt när jag försökte få dom 2 delarna på plats. Det var ett trollande utan dess like men tills sist så ! Öppnade försteget för att plocka bort skyddsplasten runt rören ! Annorlunda lösningen med 2 st volympottar, tar nog lite tid att vänja sig vid men spännande ! Quote
Recommended Posts