Jump to content

Är detta möjligt ? Efter 4 år utav väntan !


gozzi

Recommended Posts

11 hours ago, Harryup said:

så varför existerar ens dålig inspelningar efter mer än hundra år av träning att spela in ljud?

 

det är ett stort mysterium för oss alla, men samtidigt så har ju vi som faktiskt bryr oss om ljudkvalitet alltid varit en försvinnande liten minoritet. för den stora massan så har det aldrig handlat om ljudkvalitet utan om att kunna lyssna på musik i nån medioker anläggning, köksradio, bilen eller vad det nu kan vara. de flesta musiker är inte heller "audiofiler" på det sätt som vi är, innan man släpper sin musik så är det viktigare att göra lyssningstest så det låter bra i bilen än i en high-end anläggning. det mesta som har med masskonsumtion att göra har man tagit genvägar med på ett eller annat sätt, eller åtminstone inte lagt ner det där lilla extra som kanske skulle behövas ibland.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

det är ett stort mysterium för oss alla, men samtidigt så har ju vi som faktiskt bryr oss om ljudkvalitet alltid varit en försvinnande liten minoritet. för den stora massan så har det aldrig handlat om ljudkvalitet utan om att kunna lyssna på musik i nån medioker anläggning, köksradio, bilen eller vad det nu kan vara. de flesta musiker är inte heller "audiofiler" på det sätt som vi är, innan man släpper sin musik så är det viktigare att göra lyssningstest så det låter bra i bilen än i en high-end anläggning. det mesta som har med masskonsumtion att göra har man tagit genvägar med på ett eller annat sätt, eller åtminstone inte lagt ner det där lilla extra som kanske skulle behövas ibland.

 

 

Därför att drivkrafterna i de flesta fallen inte är ljudkvalitet. :-)

 

Här är en otroligt läsvärd bok i ämnet.

 

image.jpeg.b0e046e9ec757cddc12df4677a4355b7.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Finns en parameter som kanske inte diskuterats så mycket och det är transientförmåga. Dvs både att skildra mycket snabba förlopp men även utklingning och klang. Mitt huvudinstrument är piano och här handlar det mycket om ibland snabba och explosiva förlopp, men i lika stor utsträckning om hur de olika medierna hanterar dessa. Kan tycka att att vinyl har en viss inbyggd mjukhet som blir tydlig när man spelar både snabba som långsamma förlopp. Jag brukar jämföra den första digitala eran då mycket fokuserade kring funktion och mindre kring kvalitet. Avsaknaden av brus och knaster gjorde att fokus landade mer kring detta än den musikaliska presentationen. Jag tycker dock att skillnaden börjar allt mer att jämna ut sig och blev riktigt tydlig mellan digitala inspelningar och analoga, i R2R  när Stylus hade demo med Absolut DSD och Opus 3 för ett antal år sedan. Det var en absolut öronöppnare för mig hur bra digital återgivning kan göras. Som vanligt skall man inte underskatta utrustningens betydelse i sammanhanget. Vinylens återkomst ligger på en helt annan nivå, än då jag lämnade den på 80-talet och sålde egentligen hela min samling från 60- och 70-talet. Vilket jag ångrar djupt än idag. Så frågan är hur uppgraderingen på digitalsidan skall behövas för att matcha såväl vinylen och R2R? Är det värt kostnaden för detta nivålyft och kanske sikta på månen och ändå hamna i trädtopparna? Jag har ju ändå landat på en nöjdnivå digitalt och vet inte om ytterligare dynamik, transientförmåga och förmåga att återge klang kommer att förflyttas till en högre nivå rent musikaliskt?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

jag har alltid varit lite av en "album kille"

Samma här. Streaming för mig är lite som att strölyssna på radio i bilen, trädgården och liknande. Jag streamar också en del album, framför allt på fredagarna när Qobuz släpper veckans nyheter. De som verkar mest intressanta lägger jag ner i favoriter för lite mer aktiv lyssning. Det som är riktigt bra laddar jag ner och spelar via NAS (hela album). Det som inte håller tar jag bort från favoritlistan.

 

Även mitt sätt baseras på vanor. Riktigt bra album vill jag ha i mina ägor och ha full tillgång till nu eller i framtiden när jag vill. Visst händer det att jag strölyssnar även över streaming men som sagt, det är för mig inte annorlunda än ha radion på och det är ingen direkt hobby.

 

Jag har ungefär lika mycket vinyl som digitala album och de lever i bästa välmåga tillsammans utan att ständigt utsättas för tävling vad som låter bäst. Musiken styr vad jag spelar, inte formatet. Att ersätta mina 6-7,000 cd/sacd/filer till vinyl är inget som kommer att ske. Att vägra spela dem pga fel format är heller inget alternativ. Det skulle frånta mig fantastiska musikupplevelser. Bättre då att optimera båda kedjorna till en nivå jag upplever ger lika hög upplevelse. Jag tycker jag har lyckats bra med det.

 

Det som skiljer agnarna från vetet är utgåvorna och har inte så mycket med analogt eller digitalt att göra. Oskickliga hantverkare i studio får vi förmodligen leva med ”forever” och sådan fanns förr likväl som nu.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jag har ju ändå landat på en nöjdnivå digitalt och vet inte om ytterligare dynamik, transientförmåga och förmåga att återge klang kommer att förflyttas till en högre nivå rent musikaliskt?

 

Det har den gjort hos mig.

Det är en skillnad mot min förra digitalrigg. Nu med mindre hårdhet, mer mjukhet ihop med klar upplösning. Så för mig är det en mer behaglig återgivning där jag inte hamnar i det att det blir ointressant efter ett tag inte ens med streamingen faktiskt. Jag använder digitalsidan klart mer nu av den anledningen. Skillnaden är inte på det viset att när man byter fram och tillbaka så hör man massa egenskaper som man kan sätta fingret på. Det är mer av det vanebildande naturliga avslappnade lyssnandet där man inte tänker på att det är digitalt... förrän man byter till vinyl och släpper ner nålen i spåret. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Apexorca said:

 

Det har den gjort hos mig.

Det är en skillnad mot min förra digitalrigg. Nu med mindre hårdhet, mer mjukhet ihop med klar upplösning. Så för mig är det en mer behaglig återgivning där jag inte hamnar i det att det blir ointressant efter ett tag inte ens med streamingen faktiskt. Jag använder digitalsidan klart mer nu av den anledningen. Skillnaden är inte på det viset att när man byter fram och tillbaka så hör man massa egenskaper som man kan sätta fingret på. Det är mer av det vanebildande naturliga avslappnade lyssnandet där man inte tänker på att det är digitalt... förrän man byter till vinyl och släpper ner nålen i spåret. 

Man skall heller inte underskatta ritualen med vinylspelandet. Kanske leta rara vinyler på nätet eller i skivbackar världen över. Eller välja vax i hyllan, eventuell rengöring, lägga på skivan och invänta de första tonerna och inte minst vrida och vända på konvolutet och insupa all information.  Naturligtvis inte alls samma sak som att trycka på en digital startknapp med tillgång till all världens musik.:smile:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vilken diskussion :) !    Efter en hel dels mixande och vridande samt även byte till ett par soundlabs som jag förvarat åt en kompis är jag ganska nöjd.  Det är precis som ni säger att en hel pyssel med matchning behövs. Det är väl det som är tjusningen med denna hobby, det kan alltid bli bättre eller iaf annorlunda.  Mina Vinyl referenser hemma som jag jämför med är kanske inte riktigt på samma nivå, innan hade jag ett Pass labs XP 17 samt en Clearaudio Annerversary och en bättre Ortofon pickup. 

 

Vinylen är mer Passion och det kräver mer tid & eftertanke, det bästa jag har i mina spellistor jagar jag på vinyl.  Är fortfarande på jakt efter Skebokvarnsvägen med Thåström.

 

Efter som jag handlar en hel del begagnat funderar jag på en skivtvätt, vad tror ni om det ? 

 

CxPAm1o.jpg

 

Jag älskar mina Blumenhofer men visst är det nyttigt att prova lite olika högtalare, tänker fortfarande på mina Avalon.  Dem kunde verkligen det där med ljudbild,

elektrostater är en annan mästare på ljudbild. Sjukligt djup i bilden. Blumenhofer blir svårt att gå ifrån eftersom dynamiken princip är obegränsad.  

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, gozzi said:

en skivtvätt, vad tror ni om det ? 

Det handlar lite om personlighet kring ordning o reda, pedanteri, strukturerande och liknande. I min värld är det så att om man är seriös kring sitt vinylsamlande så krävs det en skivtvätt. Hur ofta man sedan använder den får man hitta fram till själv. Orsaken till att jag använder skivtvätt är fyra.

  1. För att vårda pickupen. Antal speltimmar som t ex Ortofon anger utgår ifrån att man spelar välvårdade skivor, vilket de uttryckligen skriver.
  2. Vårda min musikskatt som består av flera tusen album från ca 1955 och framåt.
  3. Slippa oljud från skivor som beror på smuts.
  4. En ren LP låter bättre. Det kan vara betydliga skillnader och t o m betydligt mer än dyra tweaks med tveksam nytta. 

Jag använder tvätten i huvudsak efter köp av begnad vinyl. Jag tvättar samtliga oavsett hur de ser ut. Visuellt rena skivor är ingen garanti för att de är rena nere i spåren. Jag har ju ingen kännedom om hur de skötts av förra ägaren. Jag känner entusiaster som även tvättar helt nya LP. Jag gör inte det.

 

När jag plockar fram album jag inte spelat på 20-30 år drar jag ibland igenom dem i tvätten men mer sporadisk men definitivt alltid om de sprakar mer än vad jag minns att de gjorde förr.

 

Jag har en Okki Nokki som fungerat utmärkt i drygt 20 år. Det är lite pill men en del för att vårda mitt huvudintresse. Jag rengör också alltid varje skivsida med skivborste innan avspelning och drar över nålen med Ortofons runda pickupborste var 3-4 album ungefär. Det har fungerat bra. Det är sällan jag hör knastriga skivor hos mig.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-01 at 09:36, Bebop said:

Det handlar lite om personlighet kring ordning o reda, pedanteri, strukturerande och liknande. I min värld är det så att om man är seriös kring sitt vinylsamlande så krävs det en skivtvätt. Hur ofta man sedan använder den får man hitta fram till själv. Orsaken till att jag använder skivtvätt är fyra.

  1. För att vårda pickupen. Antal speltimmar som t ex Ortofon anger utgår ifrån att man spelar välvårdade skivor, vilket de uttryckligen skriver.
  2. Vårda min musikskatt som består av flera tusen album från ca 1955 och framåt.
  3. Slippa oljud från skivor som beror på smuts.
  4. En ren LP låter bättre. Det kan vara betydliga skillnader och t o m betydligt mer än dyra tweaks med tveksam nytta. 

 

Så ser jag det också.

 

On 2022-11-01 at 09:36, Bebop said:

Jag använder tvätten i huvudsak efter köp av begnad vinyl. Jag tvättar samtliga oavsett hur de ser ut. Visuellt rena skivor är ingen garanti för att de är rena nere i spåren. Jag har ju ingen kännedom om hur de skötts av förra ägaren. Jag känner entusiaster som även tvättar helt nya LP. Jag gör inte det.

 

Tvättar också gamla plattor men sällan nya. Ny kan spraka som tusan så jag tvättar de som poppar och håller på. Varför gör ny plattor så? De är ju rena så klart, men det talas om rester frän pressningen som kan sitta kvar i spåret. Kan det vara så?

Sedan misstänker jag att de helt enkelt är dåliga pressningar och kanske moderna material som används i vinylen är dåliga och det går ju inte att tvätta bort.

Min nya Björk platta är så bedrövlig att jag nog kommer reklamera den.

 

Hur illa är det för nålen att spåra i dessa nya dåliga vinylplattot?

 

Olika nålar plockar fram olika mycket sprak.

 

On 2022-11-01 at 09:36, Bebop said:

Jag har en Okki Nokki som fungerat utmärkt i drygt 20 år. Det är lite pill men en del för att vårda mitt huvudintresse. Jag rengör också alltid varje skivsida med skivborste innan avspelning och drar över nålen med Ortofons runda pickupborste var 3-4 album ungefär. Det har fungerat bra. Det är sällan jag hör knastriga skivor hos mig.

 

Min AudioDesk-ultraljudstvätt dog nyligen. Alldeles för tidigt. Visst tvättar de riktigt bra så där finns inget att klaga på, men de borda hålla längre tycker jag.  Ultraljud tror jag är det bästa sättet att rengöra i spåren. Jag fick min lagad så nu funkar den perfekt, men det kostade en del trots allt. Ungefär som en helt nytt medicinskt klassat ultraljudsbad med helt annan kvallitet.  Vi använder sådana på jobbet. De används varje dag år ut och år in utan att de går sönder. Det borde gå att gör vinyltvättar billigare som gör jobbet bra. Men det är som vanligt i vår hobby. Prissättningen är lite märklig ibland. 

 

Kika på denna... 

image.thumb.png.3e0f871c36348de18a47824d21ca2d0a.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Apexorca said:

Hur illa är det för nålen att spåra i dessa nya dåliga vinylplattot?

Jag vet inte. Det beror nog på vad det är för "fel". Rena jack är ju inte bra, förstås. Men att gravera oljud och skön musik borde vara det samma sett från pickupens horisont. Jag spelade en skiva för lite sen där är inte något hjälpte, som du skriver. Men jag tolkar det som att spåret var ofullständigt, att pickupen gled ovanpå så att säga med oljud som följd.

 

58 minutes ago, Apexorca said:

Olika nålar plockar fram olika mycket sprak.

... och skivsus. Det har i huvudsak att göra med vilken slipning man har. Dagens moderna slipningar typ replicant, shibata, micro-line och fine line ligger an mot en betydligt större yta i skivspåret och ger tystare bakgrund. Om man haft en traditionell eliptisk eller konisk nål och köper ny pickup med t ex en micro-slipning som läser av på tidigare oavspelade avsnitt i spåret, kan det göra rätt stor skillnad. Men visst, skivpressning är en mekanisk process med vinyl, värme och människor inblandade. Dessutom en pressmatris (stampers) som används ett par tusen gånger innan man byter. Att det kan vara skillnad på första pressen och den sista innan man byter är inte svårt att föreställa sig. Hur mycket vet jag inte. Idag finns det lite nya material som lär hålla längre. Normalt använder man stål med någon form av nickelelektrolys på ytan men det finns även någon form att kopparblandning. Det är en grannlaga uppgift att hitta rätt mix för att hitta rätt derivata mellan kostnad, effektivitet och välljud. Dessutom korrekt vinylblandning (får inte vara för mjuk).

 

Det man bör tänka på är att slipningarna ovan som brukar kallas linjekontakt  är betydligt känsligare och mer utmanande att montera. De liknar mer och mer ett skärverktyg som används vid graveringen. Nedre bilden nedan, som är hämtad från vår vinyltråd https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12192-vinylspelare-huvudartikel/ visar detta. Klicka på kapitel 3 så kommer du till pickupavsnittet.

 

En konisk nål är inte alls känslig i detta avseende vad gäller slipningen. Den har ju rund och har inga hörn. Men om en linjekontakt sitter fel så är de skarpa sidorna inte i våg mot spåret. Helt perfekt är svårt eller t o m omöjligt att få men om man jämför pilarna nedan  mellan de olika slipningarna så har linjekontaktslipningen minst avvikelse mot gravyrnålen. Den "knepigaste" och mest utmanande slipningen idag lär Replicant som Ortofon använder i sina finaste pickuper typ Cadenza Bronze och Windfeld (både nya och gamla) vara. Däremot har man en något "snällare" slipning i t ex Cadenza Black som har en Shibataslipning. De flesta pickuper idag som vi brukar behandla här på forumet har de finare slipningarna. Eliptiska nålar är det inte många som använder idag i de övre sortimenten. Inte heller sfäriska nålar. Det mest kända undantaget är väl Denon DL 103. (Att storlekan på nålarna i bild två nedan varierar är p g a att de spårar också i vertikalled, alltså upp och ner i spåret).

 

Nyare pickuper med finare slipning spårar bättre och djupare, ger mindre distorsion och tystare bakgrund men kräver mer noggran montering. Mitt tips är att ta hjälp om man inte behärskar konsten.

 

pic-03-12.jpg

 

pic-03-13.jpg

 

 

Följande illustration illustrerar väl kontaktytan mot skivspåret för olika slipningar. Det svarta fältet i undre delen visar nålens anliggningsyta mot spåret från sidan. Den högra är en Shibata-slipning och till vänster om den "hypereliptisk nål" som har olika namn typ Fine Line, Stereohedron o.l. Replicant-slipningen har ännu större yta mot spåret men hur mycket mer vet jag inte annat än själva måttet och inte heller om det låter bättre. Det finns ju även andra parametrar att ta hänsyn till. Jag tycker "hygiennivån" startar med Fine Line.

 

Which stylus is better, microline or shibata? - Page 3- Vinyl Engine

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Apexorca said:

Gissar att det är bra att de är rätt hårda i materialet.

Det skall vara ”lagom” :grinsmilingeyes: - vad det nu betyder.

 

Jag har läst eller hört (?) att det de hade en sådan diskussion eller fight på Deutsche Grammophone kring 70-talet. Decca, RCA Red Seal och Mercury Living Presence var lite av referens när det gällde ljudkvalitet och en del av detta tillskrevs den ”lagom” hårda vinylen. På Deutsche Grammophone föredrog man en mjukare vinyl som gav tystare bakgrund som de ansåg gav eller upplevdes ge en högre hifi-kvalitet. Problemet var bara att de höll inte så länge. Spåren slets ner helt enkelt. Jag har några fina inspelningar från den perioden men de låter inte alls bra, inte idag. Att köpa nypressad DG idag är inga problem men jag föredrar dem på CD/SACD eller som högupplösta filer.

 

Japanska pressningar brukar också vara väldigt tysta. Om det beror på för mjuk vinyl eller något i processen som andra inte gör vet jag inte. Jag har många japanpressningar och så här långt låter de helt OK…

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det skall vara ”lagom”

Ja.

Dels behöver vinylen ha en sådan ythårdhet att den inte slits.

Dels är det så att nålresonans beror på vinylens elasticitet. Om vinylen är för mjuk kommer resonans flyttas ner en bra bit i diskanten.

Ni minns äldre tiders dubbelpuckel.

Med flera moderna pickuper som avspelas på LP som inte är för mjuk kommer nålresonansen hamna i princip utanför audiobandet.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-06 at 10:27, Bebop said:

 

 

pic-03-12.jpg

 

pic-03-13.jpg

 

 

Följande illustration illustrerar väl kontaktytan mot skivspåret för olika slipningar. Det svarta fältet i undre delen visar nålens anliggningsyta mot spåret från sidan. Den högra är en Shibata-slipning och till vänster om den "hypereliptisk nål" som har olika namn typ Fine Line, Stereohedron o.l. Replicant-slipningen har ännu större yta mot spåret men hur mycket mer vet jag inte annat än själva måttet och inte heller om det låter bättre. Det finns ju även andra parametrar att ta hänsyn till. Jag tycker "hygiennivån" startar med Fine Line.

 

Which stylus is better, microline or shibata? - Page 3- Vinyl Engine

Shibatan ser faktiskt inte alls ut så där om det är en klassisk Shibata. Den har en mycket styggare anliggningsyta som är mera kurvad eftersom en "vanlig" nål slipas smalare med hjälp av 2 plana ytor i bakkant så anliggmingsytan blir osymmetrisk. Det ser på teckningen ut som att linjen är i princip rak men den är mycket mera böjd vilket göra att nålen kommer gå mycket mer i höjdled och med en hackande rörelse. Men detta var enda sättet som man kunde få ner anläggningsytan så att man kunde spela av bakkanalerna på CD-4 skivor eftersom man vid den tiden inte kunde slipa i 3D. Tyvärr är slitaget högt men den böjda anliggningsytan. 

Link to comment
Share on other sites

 

Du menar Shibata III antar jag @Harryup, som slipades såhär (vänster framifrån, höger från sidan);

 

1CA33012-ED45-42A2-AC28-CD36973FC902.jpeg
..................................... <-- spårets rörelse

 

Huvudtricket är att få så kort anliggning som möjligt parallellt med spåret. För att inte trycket ska bli för stort behövs då en lång anliggning vertikalt i spåret.

Grundformen var konisk och när Shibata slipade den främre ytan med ett plan per sida så blir kontaktytan krökt.


Såhär ser den då ut i plantvärsnitt, där man också ser att den "vertikala" kontaktlinjen slipas med en 7µm radie;

 

05547CAF-CC9C-4461-AADD-BC6294BE2F0E.jpeg

 <-- spårets rörelse


 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, calle_jr said:

där man också ser att den "vertikala" kontaktlinjen slipas med en 7µm radie;

För Cadenza Black anger Ortofon r/R 6/50 µm. M a o så är radien där 6 µm men vad exakt är det andra måttet (R)? För replicantslipningen anger de r/R 5/100 µm.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

vad exakt är det andra måttet (R)?

På en linjekontaktnål är det radien för den vertikala linjen, alltså den linje som skapar kontaktytan i vertikalled.

Det bör vara samma för Cadenza Black och Replicant.

 

Det som egentligen är intressant är kontaktytans bredd och höjd, men de avgörs ju av dessa radier ihop med aktuell VTF.

En del tillverkare anger vilken kontaktyta man får för en rekommenderad VTF.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...