Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som jag väntat och undrat över hur det skulle spela ute i vardagsrummet . Dock har min bättre halva inte varit lika exalterad över detta. Men nu äntligen är jag på gång !

Från källaren där jag hade min ljudgrotta, till vårat sovrum på övervåningen där jag har sneglat ut i vardagsrummet och drömt om luftigt ljud.

Nu är jag där, helt otroligt :o

hemma.jpeg

Har dock svurit på att inte använda några akustiska åtgärder :app:....

Posted
Kul. Då får du lära dig några nya ord.

Basfälla = sideboard

Plexivingar = Modern konst

Golden Horn = Installation

Absorbenter = Väggprydnad

:santagrin:

Posted
Har dock svurit på att inte använda några akustiska åtgärder :app:....

Gjorde jag också ;)

Mycket spännande!!

Det ser ju verkligen ut att vara intressante grejer som ska placeras ut.

Posted

Att byta lyssningsrum kan ju bli helt omvälvande.

Vi får hoppas det blir ett lyft även rumsakustiskt, speciellt med tanke på förhandlingstekniska hinder.

Bigblues kreativa tips är inte så dumma.

Posted

bigblue: Haha fiffigt !

Nackdelen med att ha anläggningen ute i vardagsrummet är förstås att det inte finns lika stora justerings möjligheter. Tejpen som är ett självklart verktyg får dock inte sitta kvar där den optimala sweetspoten är !

Vilket gör det lite svårt när det finns en 4a åring och en bebis med i bilden, skyddet för puppan kan bli en dyr läxa om den glöms ! När jag kom hem igår så var placeringen på fåtöljerna helt rubbad, det hade nämligen

byggts en massiv koja under och runt sweetspot.

Jag fortsätter trots vissa bakslag :icon_smile_cool:

hemma2.jpeg

Fantastiskt smidigt med hjul på högtalarna, det blir så lättjobbat när välljudet söks ! :mm:

Posted

....att ha musiken och hifin med nära i vardagen innebär både plus och minus....som med det mesta andra...men för mig är det ett lätt val att ha musiken nära!

Håller tummarna för att ljudet blir lika gott som du tänkt dig! :)

Ser ut att bli fint iallafall!

\\K-mna

Posted

..."massiv koja under och runt sweetspot" ...

Du ser, akustikåtgärderna är redan igång :icon_smile_cool:

Helt klart något att lägga till i listan du fick av bigblue :)

Kul att du lyckats så väl i "förhandlingen" ska jag väl tillägga också ;)

Posted

Tjat, hot, mutor och bönande är alla droppar som urholkar stenen. ;):D

Grattis och att du inte givit upp!

Skall bli spännande att följa fortsättningen! :mm:

Calm

Posted (edited)

Problematiskt med fönsterraden på vänster sida, kan bli otäcka reflektioner där ifrån. Sen så får jag heller inte täcka fönstret på höger sida !

Inte lätt det här, skulle behöva få ut anläggningen mer åt höger så att det blir mer luft mellan vänster kanal och fönstret... :dry:

Har provspelat anläggningen i den provisoriska uppställningen och det låter mycket lovande, funderar på att byta ut rören till transistorer. Vad tror ni ? tänkte att det lär bli en hel del rörtimmar nu :mm:.

Tumstocken ligger på plats och här ska det justeras, frugan är borta så ska försöka flytta hela skiten åt höger och se om hon märker att fönstret täcks :D:o .

hifi-hemma-3.jpeg

Edited by gozzi
Posted

Vad är det för golv? Ser högblankt ut, och jag ser inga skarvar? Flytta anläggningen när frugan är borta, och plocka sedan av hjulen på högtalarna och släng i närmsta vattendrag. Förklara sedan att de inte går att flytta igen. :D

Posted

Svanteborg har en poäng där :D :D

Byta ut rör mot transistorer - vafalls :o Du vet ju hur det går....

Rör kan köpas för vettiga pengar på nätet. Det finns säkert många här som kan tipsa om bra handlare för rör.

Wilson och ARC har alltid låtit bra tillsammans imho.

Posted (edited)
Problematiskt med fönsterraden på vänster sida, kan bli otäcka reflektioner där ifrån. Sen så får jag heller inte täcka fönstret på höger sida !

Inte lätt det här, skulle behöva få ut anläggningen mer åt höger så att det blir mer luft mellan vänster kanal och fönstret... :dry:

Har provspelat anläggningen i den provisoriska uppställningen och det låter mycket lovande, funderar på att byta ut rören till transistorer. Vad tror ni ? tänkte att det lär bli en hel del rörtimmar nu :mm:.

Tumstocken ligger på plats och här ska det justeras, frugan är borta så ska försöka flytta hela skiten åt höger och se om hon märker att fönstret täcks :D:o .

hifi-hemma-3.jpeg

Varför inte en plexiglaswinge i fönstersmygen som tar förstareflexen. Kan säljas in som drivhus till krukväxterna. :D;)

Skymtar en Clearaudio på bilden vilken modell?

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Posted
Varför inte en plexiglaswinge i fönstersmygen som tar förstareflexen.

Calm

Precis vad jag skulle föreslå :mm:

Gardinen gör ju att ni inte ser ut ändå och vid den andra högtalaren så gillas symmetri även av henne, eller? De är genomskinliga även om det inte blir knivskarpt när man tittar genom dom.

Tycker du ska ta hem och testa ett par, jag kan låna ut ett par om du vill? Hämta och en stunds lyssning till helgen kanske passar herr gozzi?

/byZan

Posted

Skull plexivinge inte falla i god jord vill jag slå ett slag för min lösning. En plissegardin som hissas ner vid behov. Dels kan den lätt appliceras och dels smälter den in i miljön. Den jag har är gjord av någon slags papp och är helt ljustät. Den har en klart hörbar/positiv effekt på efterklangen i de övre registren.

Posted

Det är ett laminat golv fullt med skarvar men syns inte på fotot. Köpa vingar för pengarna kan jag nog glömma, väldigt vänligt Byzan att du erbjuder dig att låna ut dina däremot så har

jag velat höra ditt " nya system" länge nu men tid har inte funnits. Vi får kolla i kalendrarna och hitta något som passar, för det vore fantastiskt kul att höra. Hur bra det kan låta :mm: .

Har lyckats flytta en hel del åt höger utan att några klagomål framförts, vart en väldig skillnad i ljudbilden. Har även testat att fälla ner rullgardinen när jag lirar och även det gör skillnad.

hemma4.jpeg

Med ett större rum så får dynamik helt ny betydelse, därav går tankarna åt transistor för att det är skönt att kunna ha grejorna stå på så att man kan spela när man känner för det. Kommer

nog ha svårt att skilja mig från försteget, men klart att det finns andra intressanta försteg :icon_smile_cool: . Har ju även länge velat provat Blumenhofer FS1 MK2, vet däremot inte om

det går att ha en högtalare utan skydd med småbarn hemma ? Med blumenhofer skulle det gå att ha en mindre integrerad förstärkare. Många tankar !

Har iaf fått bort hjulen och det låter fantastiskt öppet, ljudbilden är grym. Dock så måste hela kabelparken bytas !

Posted
Har lyckats flytta en hel del åt höger utan att några klagomål framförts, vart en väldig skillnad i ljudbilden. Har även testat att fälla ner rullgardinen när jag lirar och även det gör skillnad.

Det finns massa små anpassningar som man kan göra få en positiv skillnad.

Jag lade en dämpmatta för bilar under en tunn vanlig matta för att få ner efterklangstiden. Det hög WAF på det. Skulle säkert funka under din matta.

Posted
Skull plexivinge inte falla i god jord vill jag slå ett slag för min lösning. En plissegardin som hissas ner vid behov. Dels kan den lätt appliceras och dels smälter den in i miljön. Den jag har är gjord av någon slags papp och är helt ljustät. Den har en klart hörbar/positiv effekt på efterklangen i de övre registren.

Ja eller lamellgardiner, såna där som liknar stor persienn fast lodrätt. Jag kör såna i mitt rum med liknande fönstervägg och har också mätt på vad de gör akustiskt, de är effektiva för att ta förstareflexen, beroende på vilken vinkel man ställer dom i. Effekten liknar vingar men det här är snyggt, ser ut som ett normalt hem.

Posted
Ja eller lamellgardiner, såna där som liknar stor persienn fast lodrätt. Jag kör såna i mitt rum med liknande fönstervägg och har också mätt på vad de gör akustiskt, de är effektiva för att ta förstareflexen, beroende på vilken vinkel man ställer dom i. Effekten liknar vingar men det här är snyggt, ser ut som ett normalt hem.

Med all respekt Bernt men jag tror inte SMT skulle ha tre trådar bland top 5 på WBF om jag sålt persienner :)

http://www.whatsbestforum.com/forumdisplay...Acoustics-Forum

Wing hälsningar

Matts

Posted

Bernt sa väl inte att du säljer gardiner, han kanske menade att du borde börja dock då det kan fungera bra och är snyggare än plexiglasschabrak i mångas ögon ;)

Posted (edited)
Med all respekt Bernt men jag tror inte SMT skulle ha tre trådar bland top 5 på WBF om jag sålt persienner :)

http://www.whatsbestforum.com/forumdisplay...Acoustics-Forum

Wing hälsningar

Matts

Hej Mats! Övertolka mig inte nu. ;)

Bernt sa väl inte att du säljer gardiner, han kanske menade att du borde börja dock då det kan fungera bra och är snyggare än plexiglasschabrak i mångas ögon ;)

Jag tycker det funkar bra i alla fall. :app:

Edited by Grottmannen
Posted

Många intressanta idéer där. Kanske dags att köra en ny runda med mitt rum... :Thinking:

Posted

Matts

Det var bara en försiktig vink att man kunde utveckla en lamellgardin som åtminstone delvis kunde ge samma funktion som wings.