Jump to content

Ljudafton i djupaste Småland


Richard

Recommended Posts

Kul med bilder ifrån min gamla hemstad. Får dock tyvärr dementera att dessa Cabasser kommer ifrån Rehifi. Däremot har vi haft en hel del andra som passerat oss. Underbart vackert träarbete är det verkligen i lådorna.

MvH Carl

Tack, då var det utrett.

Men det föregående haktappet skedde garanterat på Rehifi. :)

Eriks mobila kom väl till pass på altanen.

DSC_0085_zpsm3i3vljq.jpg

Efter huvudrätten var det så dags att lyssna hemma hos Magnus.

Här är en överblick över anläggningen:

DSC_0099_zpsewmeurb2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Högtalarna är ett par Focal Aria 926 och köptes på samma hifiresa i Skåne som när Pierre upptäckte Cabasse.

Vi åkte till Ystad i just det ärendet och hade dessförinnan avtalat tid med Ljudupplevelser.

Undertecknad har tidigare haft Focal och har alltid varit svag för märket. Jag var faktiskt ganska säker på att Magnus skulle bli helt såld, vilket också var fallet.

Någon vecka senare när de levererats lät de kanon direkt ut emballaget men det var ingenting mot efter ytterligare några veckor. Basen vad nog det som mest tydligt blev ännu bättre. Från början trodde vi att det var en mod i rummet som gav den lite överdrivna basen initialt. Tidigare hade han ett par B&W- stativare som aldrig gick så långt ner i frekvens och detta tolkade vi som att det var den förmodade moden som aldrig tidigare slagits an. Några veckor senare var detta i princip som bortblåst. :o

Detta system är nog det av de tre som är mest allround. Både Pierres, men även mitt eget, har en tendens att låta bättre på jazz, klassiskt, akustiskt etc. medan de är lite för avslöjande på lite tuffare musik (rock, hårdrock osv), i synnerhet om inte inspelningen är perfekt. Magnus system gör inte på samma sätt sådan diskriminering utan låter väldigt bra på alla slags musik.

Förstärkeriet består av en Denon AVR 3313 (sjukanals receiver).

20150918_113655_zpsamk75svo.jpeg

... och för att använda ägarens egna ord; "En gammal Dell" med J River kopplad till en HRT Musicstreamer (ej synlig):

20150918_113834_zpstvikwopv.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Är ni ute på cykeläventyr ska ni ha rejäla grejor, som ni kan ha hängandes på styret ;)

Tack för ett trevligt hemmahos... :)

http://i1330.photobucket.com/albums/w563/m...zpsuye5eilj.png

Tack YYZ :)

och tack för tipset. Jabra var ett nytt märke för mig.

Glömde nämna tidigare att Erik självklart erhöll köttbullemacka att ha bredvid huvudrätten. :app:

Ytterligare ett par bilder från Magnus rum:

DSC_0103_zpsdhvdcuoi.jpg

När Magnus hade blivit med ett par fransoser inköptes till dess ära en basker av undertecknad och Pierre.

(Han talar ibland om att byta till även en fransk förstärkare men det vet hans fru inte om än....)

Här är fyra sätt att bära ovanstående huvudbonad, som till vardags huserar på vä frontare:

basker_zpsxl4acw2b.jpg

... det börjar skymma....

DSC_0110_zps2sndai2n.jpg

och vi har efterrätten kvar....

Link to comment
Share on other sites

Förstärkeriet består av en Denon AVR 3313 (sjukanals receiver).

20150918_113655_zpsamk75svo.jpeg

Finns åtskilliga, synnerligen kunniga och respeklabla Hi-Fi människor, som menar att en DENON-receiver "is da shit" som försteg/förstärkare.

Det är också kul att få ta del av olika vägar till musiknjutning. Följer.....

Link to comment
Share on other sites

En riktigt högjadafton detta! :thumbsup:

\\K-man

:D

Ljudafton är bättre än julafton. Åtminstone nuförtiden.

Finns åtskilliga, synnerligen kunniga och respeklabla Hi-Fi människor, som menar att en DENON-receiver "is da shit" som försteg/förstärkare.

Det är också kul att få ta del av olika vägar till musiknjutning. Följer.....

Jaha, nu blir han också stolt som en tupp. :D

De blir väl odrägliga bägge två efter detta.

Då var det som sagt bara desserten kvar.

Fram med cyklarna igen. Denna gången ska vi endast några hundra meter hem till min källare.

Här är det framdukat, Pannacotta med Toblerone, ovanpå på det lite hallon. Detta serverades med kaffe och Grönstedts VSOP.

Erik fick även en köttbullemacka men den gav han bort till Pierre :Thinking:

I väntan på att hallonen skulle tina förklarar undertecknad för Erik hur det hela hänger ihop. Jag har uppenbarligen lite svårt att stå stilla under tiden....

DSC_0125_zpsecsiorpr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha då var det dags att smälta även efterrätten.

Nu är det ju varken helt enkelt eller politiskt korrekt att recensera sin egen anläggning så jag nöjer mig att delge att mina vänner tycker det låter "rätt OK". Och det tycker väl jag också. :app:

Den som vill kan följa mina förehavanden i annan tråd på euphonia.

Därför bara lite snabbt, från källan:

Egen strömkabel från proppskåp till Isotek Aquarius, stationär dator i rummet bredvid med J River eller Roon (mest J River). Från datorn till AMR dp777 (försteg/ dac) till slutstegen Nat Audio Generator och slutligen QRS Venus och parallellt till dessa 2 st Elac SUB 2060 ESP.

Värden sitter på undantaget på pinnstolen. :dry:

DSC_0130_zpsb4bzbtn8.jpg

DSC_0134_zpsfblzcdeg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett härligt musikrum du har fått till. Tannhauser-overtyren måste låta mäktig där.

Tack Bebop :)

Hehe

Förstår att du hänvisar till mina tidigare tveksamheter till min namne med Wagner i efternamn.

Fick ju hjälp att komma över detta och såg Parsifal från Metropolitan med Jonas Kaufmann alldeles nyligen. Riktigt bra kvalitet på Bluray.

Intresset för Wagner är ju dock i sin linda så Tannhauser är fortfarande relativt outforskad.

Just nu är det istället Saint Saens Symphony no 3 som spelar. Gillar särskilt den delen som kallas Poco adagio. Det låter rätt bra :)

Link to comment
Share on other sites

Just nu är det istället Saint Saens Symphony no 3 som spelar. Gillar särskilt den delen som kallas Poco adagio. Det låter rätt bra :)

Ett fantastiskt stycke musik!

Hoppas du får "Bra vibrationer" från subbarna när orgeln pumpar ner till 32 Hz.

Eftersom Symphony no 3 är avec orgue så är avec calvados inte helt fel till kaffet :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Läckert rum och trevlig tråd :)

/byZan

Håller med. Umgänge över musik, prylar och lite mat är toppen! Fint att få nörda loss ibland med äldre pojkar. :)

Håller också med.

Trevligt reportage!

Hemma hos gillas speciellt.

Kul Richard att du verkar ha fått till det så bra.

Calm

Tack alla för de uppmuntrande orden!! :)

Ett fantastiskt stycke musik!

Hoppas du får "Bra vibrationer" från subbarna när orgeln pumpar ner till 32 Hz.

Eftersom Symphony no 3 är avec orgue så är avec calvados inte helt fel till kaffet :icon_smile_cool:

Jodå det går ganska långt ner. :icon_smile_cool: Hoppas för övrigt, 30Hzbone, att vi får tillfälle igen att träffas på konsert. Var mycket trevligt på Malmö Live.

Link to comment
Share on other sites

Jodå det går ganska långt ner. :icon_smile_cool: Hoppas för övrigt, 30Hzbone, att vi får tillfälle igen att träffas på konsert. Var mycket trevligt på Malmö Live.

Det kan bli ganska lågt imorgon också. Då spelas en annan Richards Also Sprach Zarathustra. Dessutom Sjostakovitj 2:a cellokonsert. Skall bli kul att höra live.

Link to comment
Share on other sites

Det kan bli ganska lågt imorgon också. Då spelas en annan Richards Also Sprach Zarathustra. Dessutom Sjostakovitj 2:a cellokonsert. Skall bli kul att höra live.

This one, I presume... Önskar ibland jag bodde ännu närmare Malmö.

Börjar bli dags att runda av. Nedan följer ett axplock av de tre spellistorna. Har inte med all. Flera låtar fanns med på olika listor.

Mediterranean Sundance, Al Di Meola

Stairway to heavenRodrigo Y Gabriella

Some must Dream, Nils Lofgren (Ja, vi spelade även Keith.... :blush )

Tom Trauberts blues, Tom Waits

Jazz at the bookstore, Ron Sexsmith

Autumn Shuffle, Peder Af Ugglas

Talkin' New York, Bob Dylan

Kom Änglar, Lars Winnerbäck

Jultomten är faktiskt död, Cornelis Vreeswijk

Would you break my heart, Sara K

Men bara om min älskade väntar, Nationalteatern

Humming one of your songs, Ane Brun

Failed Christian, Nick Lowe

Way to blue, Nick Drake

Both sides now, Jeanette Lindström Steve Dobrogosz

Fredrik Åkares morgonpsalm, Cornelis Vreeswijk

Strange fruit, Nina Simone

Blind Willie McTell, Bob Dylan

Time after time, Eva Cassidy

Red River Valley, Cassandra Wilson

Basin Street Blues, Miles Davis

Helgdagskväll i timmerkojan, Sofia Karlsson

Till vinden, Janne Schaffer

I can't be satiesfied, Muddy Waters

What a wonderful world, Katie Melua

Adios Hermanos, Paul Simon

Blue Skies Nils Lofgren

Waltz for the lonely, EST

Be good, Gregory Porter

No good man, Nina Simone

Som ni märker finns inget klassiskt med. Tror alla tänkte att det är en eget tema en annan gång. Hade ju annars lätt kunnat platsat som "akustiskt" med en öppen inställning.

Ej heller särskilt mycket jazz förutom ett par stycken. Jazzgenren har till viss del klarats av tidigare ljudaftnar vilket förklarar bristen på jazz i "sortimentet".

Vi hoppas få in ytterligare en ljudafton innan årets slut i samma anda. Planering är redan påbörjad.

Tackar för visat intresse.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

This one, I presume... Önskar ibland jag bodde ännu närmare Malmö.

Börjar bli dags att runda av. Nedan följer ett axplock av de tre spellistorna. Har inte med all. Flera låtar fanns med på olika listor.

Mediterranean Sundance, Al Di Meola

Stairway to heavenRodrigo Y Gabriella

Some must Dream, Nils Lofgren (Ja, vi spelade även Keith.... :blush )

Tom Trauberts blues, Tom Waits

Jazz at the bookstore, Ron Sexsmith

Autumn Shuffle, Peder Af Ugglas

Talkin' New York, Bob Dylan

Kom Änglar, Lars Winnerbäck

Jultomten är faktiskt död, Cornelis Vreeswijk

Would you break my heart, Sara K

Men bara om min älskade väntar, Nationalteatern

Humming one of your songs, Ane Brun

Failed Christian, Nick Lowe

Way to blue, Nick Drake

Both sides now, Jeanette Lindström Steve Dobrogosz

Fredrik Åkares morgonpsalm, Cornelis Vreeswijk

Strange fruit, Nina Simone

Blind Willie McTell, Bob Dylan

Time after time, Eva Cassidy

Red River Valley, Cassandra Wilson

Basin Street Blues, Miles Davis

Helgdagskväll i timmerkojan, Sofia Karlsson

Till vinden, Janne Schaffer

I can't be satiesfied, Muddy Waters

What a wonderful world, Katie Melua

Adios Hermanos, Paul Simon

Blue Skies Nils Lofgren

Waltz for the lonely, EST

Be good, Gregory Porter

No good man, Nina Simone

Som ni märker finns inget klassiskt med. Tror alla tänkte att det är en eget tema en annan gång. Hade ju annars lätt kunnat platsat som "akustiskt" med en öppen inställning.

Ej heller särskilt mycket jazz förutom ett par stycken. Jazzgenren har till viss del klarats av tidigare ljudaftnar vilket förklarar bristen på jazz i "sortimentet".

Vi hoppas få in ytterligare en ljudafton innan årets slut i samma anda. Planering är redan påbörjad.

Tackar för visat intresse.

//Richard

Bra musik där.

Link to comment
Share on other sites

Bra musik där.

:) Det som är lite roligt när man väljer genre innan, även om vi inte håller oss stenhårt till detta, är att det blir inte bara det vanliga som låter bra i anläggningen.

Man tvingas att bli lite mer bred i sitt urval. (Eller kanske smal...)

Har varit bortrest några dagar men har läst denna tråd nu och kan bara instämma med flera andra. Mycket trevligt med denna typ av reportage och jag kan tänka mig att det låter fantastiskt bra hemma hos dig.

Stort tack!

/Lasse

Kul tråd, tack! Gillar köttebulletemat utöver all fin musik och alla trevliga bilder. :)

Tack :)

Kul att läsa, speciellt när man varit off line några dar.

Kom att tänka på en vildsvinsinstallation av Hannelie Coetzee när jag ser ditt diffusorbord.

http://www.hanneliecoetzee.com/wp-content/...ssen-bome-2.jpg

Bild: Hannelie Coetzee

//Hälsningar från pappersbruket i Broby.

Hehe

Ja det var faktiskt inte så långt ifrån.

Bordet är ju lite skoj, jag vågar dock inte ta gift på huruvida utformningen har en positiv effekt eller om det endast är nördvarning.. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...