Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Visst! man har hört snacket, men hallå...

Min svarv snurrar så bra, här behövs minsann inga förändringar.

Men saknaden av 45 rpm. fick mig till slut att slå till på en ny nätdel till min LP12.

Jag hoppades även på ett lyft i ljudkvalitet.

Då jag hellre köper nya vax för de slantar som Linn begär för de egna alternativen landade valet i stället på Stamford Audios Hercules ll.

Nätdelen var högt aktad som väl så bra alternativ till Linn Lingo, den kör vi på.

Installation var enkel med den medföljande beskrivningen och tjugo minuter senare snurrade Blues & Roots med Mingus.

Holy Crap... Skillnaden var betydligt större än jag väntat mig, jag satt som förstummad och insåg vad jag missat tidigare.

Min gamla Basik nätdel var visserligen enklast möjliga men ändå.

Riktigt kul att lyftet blev mer än väntat.

Behöver nästan ta ett par dagars semester bara för att lyssna på skivor :-)

2015-08-31%2019.32.40%20kopia_zpswrklnrow.jpg

Edited by wege
Posted (edited)

K-man

Det som var den största skillnaden är nog en tightare bas med bättre anslag samt att ett lugn lägger sig över musiken, väldigt tydligt på piano och stråkar.

Nätdelen driver endast motor.

Edited by wege
Posted

Nätdelar kan göra riktigt stora skillnader. Jag hade tidigare en Nottingham-spelare och övertygades att köpa deras separata nätdel när jag väl lyssnat på den. Vad den gjorde var att ta in växelspänningen och likriktade den och skapade sedan en ny "perfekt" fyrkantsvåg. Varför det låter bättre vet jag inte, men skillnad blev det.

Posted

Ja, nätdelar är viktigt. Har också en Hercules till en LP12, men i separat låda som är ännu lite mer kraftfull.

Min Brinkmann har en rör-nätdel (RöNt 2) som jag tycker är en av hifi-världens härligaste produkter. Men jag är ju part i målet.