LasseJ Posted August 30, 2015 Posted August 30, 2015 (edited) På andra sidan Atlanten får det polska, handbyggda, DAC:arna från Lampizator mycket uppmärksamhet för sitt välljud. Rätt nyligen släppte man värstingen Golden Gate som hyllas där borta. Konstruktör och ägare är Lukazs Fikus. De ser inte så välbyggda ut men de säger att komponenterna är av högsta kvalitet och man använder rör i analogdelen. Häromdagen släppte man en ny modell i vänligare prisklass €1.950. En DSD only DAC och de rekommenderar att spela från dator med t.e.x. JRiver eller Foobar och omvandla PCM till DSD och sedan till DAC:en. http://lampizator.eu/Fikus/NEW!_DSD-Euforia_DAC.html Jag har aldrig sett detta märke på vår marknad men jag blir rätt nyfiken på produkterna. Finns det någon här på Euphonia som äger en DAC från Lampizator? Eller känner till dem? /Lasse Edit: tillägg. Edited August 30, 2015 by LasseJ Quote
BTS Posted August 30, 2015 Posted August 30, 2015 Hypade och överprisade produkter kommer och går i den här hobbyn och ser dom inte ens välbyggda ut skulle jag kunna tänka mig att betala ett öre för dem. Quote
LasseJ Posted August 30, 2015 Author Posted August 30, 2015 Hypade och överprisade produkter kommer och går i den här hobbyn och ser dom inte ens välbyggda ut skulle jag kunna tänka mig att betala ett öre för dem. Inte välbyggda kanske var fel ordval. De ser inte påkostade ut med t.ex. lådor i polerad aluminium utan de ser "enkla" ut på utsidan. Kan ju vara välbyggda och välkonstruerade på insidan? Quote
Adagio Posted August 30, 2015 Posted August 30, 2015 (edited) Missade du smiley? Tror jag spårade lite ironi..... Tror att de ur ett ljudmässigt perspektiv slår väldigt mycket dyrare apparater. Men lådorna ser lite tidigt 90-tal ut. Råkar veta att de komponenter han använder är grymt bra, speciellt De nya kopparfoliekondesatorerna från JUPITER Condenser. Edited August 30, 2015 by Adagio Quote
LasseJ Posted August 30, 2015 Author Posted August 30, 2015 Missade du smiley? Tror jag spårade lite ironi..... Tror att de ur ett ljudmässigt perspektiv slår väldigt mycket dyrare apparater. Men lådorna ser lite tidigt 90-tal ut. Råkar veta att de komponenter han använder är grymt bra, speciellt De nya kopparfoliekondesatorerna från JUPITER Condenser. Nej då, jag missade inte smileyn men ville förtydliga vad jag menade då icke välbyggda inte var rätt ordval Quote
TheMann Posted September 1, 2015 Posted September 1, 2015 Hade aldrig hört talas om LampizatOr, jag kollade in deras hemsida och nog verkar det seriöst! Tycker faktiskt att passionen lyser igenom, hoppas det är genuint och hoppas de lyckas. Quote
Adagio Posted September 1, 2015 Posted September 1, 2015 (edited) Han har hållit på rätt länge, började med moddningar av CD-spelare och DACar. Många av hans tipps och moddningar till olika modeller finns nog kvar ute på www om man letar. Typ Fikus DAC mod eller Fikus cd mod mm. Jag får en känsla av att han är Europas svar på K&K. Kevin är en trevlig typ med stort kunnande, hans produkter är otroligt välbyggda om man gillar traditionell hifi. Att de sedan inte lägger hela budgeten på lådor är Iofs sunt ur ett ljudperspektiv men jag personligen tycker att man bör ha en personlig och snygg design. Men som sagt det är ljudet som är viktigast. Edited September 1, 2015 by Adagio Quote
calle_jr Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Hade aldrig hört talas om LampizatOr, jag kollade in deras hemsida och nog verkar det seriöst! Tycker faktiskt att passionen lyser igenom, hoppas det är genuint och hoppas de lyckas. Han har hållt på ett tag, och jag såg för åtminstone 5-6 år sedan att han lampizerade kända produkter och helt sonika borrade hål i locket så att rören kunde sticka upp. Edit: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=4835 Quote
Recommended Posts