Jump to content

Recommended Posts

Posted

hejsan alla hififantaster...

jag tänkte bara kolla med er vad ni tror en ny nätsladd till en ny dator skulle kunna tillföra. Jag har precis köpt en ny dator och det var då jag börjar tänka lite, om man får bättre ljud om man bytter nätsladd då borde man väll oxå kunna få en bättre dator, eller är jag helt fel ute... jag vet inte.

Det kanske blir så liten skillnad på vad vad datorn presterar så det inte är värt sina pengar, annars borde ju databranchen kommit detta för länge sedan.

Man brukar ju kolla FPSen i Quake III Arena om det har blivit någon skillnad på datorn, t ex om man uppgraderar ram minnet. Jag har tyvärr ingen bra nätsladd för att kolla men...

Vad tror ni?

Jag vet att det kanske är fel ställe att disskutera men tänkte att det skulle vara kul att kolla med er =) ... fast ni kanske inte kan så mycket om datorer

Posted

jag har hört om fläktar i projektorer som gick tystare med bättre nätkabel, det kanske är samma med datorer? och tystare dator vore ju GANSKA skönt...

Posted

Klarar knappt det mest elementära i datorvärlden men det finns ju folk som har upplevt förbättringar med projektorer och skärmar, så varför inte testa en bra nätkabel till datorn... :?:

Har provat Shakti på TV:n men inte blev det bättre för det... :diss::)

Posted

En nätsladd med filterverkan skulle säkerligen stoppa en del av all den skiten som datorns nätdel skickar ut på nätet.

Jag har bränt slutsteg på grund av Datorer :angry:

Posted

Jo jag tror nog att den största inverkan man kan få är mindre störningar til stereon från just datorn, om man nu har dom igång samtidigt....

• 3 weeks later...
Posted

MartinH:s teori verkar förnuftig. Jag har faktiskt provat med Supras Lorad kabel. Jag märker ingen skillnad men sen är ju inte Loraden någon värstingkabel heller.

Det är nog möjligt som oLjud skriver att om det är märkbart så skulle det vara vid mätning av FPS.. Frames Per Seconds... Fast vid sådan mätning har grafikkortets inverkan mest betydelse om jag förstår det hela rätt? :)

• 2 weeks later...
Posted

Bara prova.

Nätdelen i sig till datatn är väldigt viktig, speciellt om man vill överklocka.

Stabila spänningar ska det va.

Mvh

Posted

nätsladden gör i princip ingen skillnad för datorns prestanda och ljudnivå, myten om att ljudnivån sjunker med bättre nätsladd kommer sig troligen av att nätagg har temperaturstyrda fläktar, stänger du av datorn för att byta nätsladd kommer ljudnivån att sjunka p.g.a sänkt temperatur.

(udda untantag kan vara om den tidigare nätsladden har spänningsfall, vilket får nätdelen att gå varmare)

datorerna är designade för att klara en väsentligt högre grad av smutsig el och störningar än vad som är vanligt i ett svenskt hem, så inte heller där finns några förbättringar värda att göra.

däremot skickar datorer ut en (i hifi-sammanhang) hiskelig mängd skräp på elnätet, men det gör även dammsugare, hårtorkar och mikrovågsugnar...jag har iofs ferriter på hårtorken :blush

att däremot stoppa en halvdant skärmat HTPC i Hifi-racket skulle jag knappast rekomendera, datorer skickar ut väldigt mycket RFI som troligen skulle kunna påverka välljudet i negativ bemärkelse.

(har förvisso inte testat just det själv, dock vet jag att min hörlurssladd är en mycket effektiv antenn, och att ta av locket på datorn är klart hörbart i hörlurarna.