Jump to content

Stabi What? Mmmmmmmmmmmmmmmm!


calle_jr
 Share

Recommended Posts

Min Cadenza Bronze får en blandning av medföljande kolfiberborste mellan varje skivsida, doppande i magic eraser kudde kanske var 20:e skiva, en mjuk Denon borste någon gång ibland samt vid ett tillfälle efter kanske 300 spelartimmar Clearaudios Elixir (som är en vätska).

Sen spelar jag nästan bara tvättade skivor på den spelaren (även nya).

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Onzow Zerodust. Det är en slags klibbig/sticky "silikonkudde" som man doppar nålen i och ev smuts på nålen fastnar i kudden. Man ser tydligt att den blir smutsig, så jag tycker att den verkar fungera men i vilken utsträckning har jag ingen aning om. Det känns hur som helst tryggare än att pensla på rengöringsmedel som jag gjorde tidigare :Nail Biting:

Link to comment
Share on other sites

Jag har kanske ett påklistrat ordningssinne, så att spelaren först måste monteras.

Så det är inte av sadistiska skäl :)

Tonarmen är monterad, och jag behöver hitta en permanent placering av kopplingsdosan. Jag tror faktiskt att slitsen i den yttre ramen är till för det, men jag vet inte än;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...26/DSC_1036.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...26/DSC_1042.JPG

En fundering som dök upp sent omsider är hur kablaget från tonarmstrådarna vidare ner i kopplingsdosan och sedan till SUP:en ser ut? På bilden ser det ut som samma kabel fortsätter rakt igenom kopplingsdosan men sannolikt "avväxlad" därieftersom det finns ett par RCA-kontakter med Cardas-cupar på. Är tanken att man skall kunna ha alternativa utgångar o/e kablar i dessa. Jag antar att det är Kuzmas orginalkablar som använts. Någon form av silver eller? Ser också att SUP:n fått en ny placering på fönsterbänken en bit bort från övrig elektronik. Ljudmässig förbättring? Jag har jobbat lite själv med min SUP-placering och kommit fram till att den blev bäst bort från motor och trafostörning och på Clearaudiofötter.

Allt som Kuzma producerar verkar ha ett syfte, så lite nyfiken bara. :)

Calm

Calm

Link to comment
Share on other sites

En fundering som dök upp sent omsider är hur kablaget från tonarmstrådarna vidare ner i kopplingsdosan och sedan till SUP:en ser ut? På bilden ser det ut som samma kabel fortsätter rakt igenom kopplingsdosan men sannolikt "avväxlad" därieftersom det finns ett par RCA-kontakter med Cardas-cupar på.

Är tanken att man skall kunna ha alternativa utgångar o/e kablar i dessa. Jag antar att det är Kuzmas orginalkablar som använts. Någon form av silver eller?

Det är Kuzmas original (standard-)kablage och jag är nästan helt säker på att det är Cardas kopparkablar.

Tanken är att man ska kunna koppla en pu till två försteg.

För min del ser jag det som väldigt långsökt, och jag tycker det kunde gjorts som ett tillval. Det kan inte vara mer än en handfull i världen som efterfrågar det.

I såna fall rör det sig ofta om personer som ändå redan har tre drivverk, åtta armar och ett skåp fullt av puppor.

Ser också att SUP:n fått en ny placering på fönsterbänken en bit bort från övrig elektronik. Ljudmässig förbättring? Jag har jobbat lite själv med min SUP-placering och kommit fram till att den blev bäst bort från motor och trafostörning och på Clearaudiofötter.

Jag kunde inte höra någon skillnad med placering såhär eller på andra ställen, sålänge tonarmskabeln hänger fritt. Den är väldigt känslig.

Däremot blev det rejält tystare med Entreq Minimus.

Har lite idéer om ytterligare test, återkommer i annan tråd om det.

DSC_1216.JPG

DSC_1219.JPG

DSC_1222.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Det finns två oljebad för dämpning av 4Point, ett för vertikal- och ett för horisontaldämpning.

Jag laborerar fortfarande med dem och får be att återkomma.

Nåltrycket påverkas lite och det gäller att mäta-skruva-mäta-skruva samtidigt som man lyssnar. Mission difficult :)

DSC_2807.JPG

Efter tips från Peo ska man testa att bara doppa spetsen på skruven.

Link to comment
Share on other sites

Been there done that.... :)

Min spelare (arm) har också ett dämpbad och när jag började labba med det fick jag skumma resultat. Jag hade också fått tipset att skruven nätt och jämnt skulle nudda ytan. Det tog ett bra tag innan jag fattade vad som spökade, men eftersom min nålvåg mäter några mm högre än skivytan innebar det att jag mätte utan bad och därmed i praktiken hade sänkt nåltrycket med några tiondels gram. I slutändan valde jag ändå att spela utan dämpning eftersom jag upplevde musiken något luftigare, mer dynamisk och med bättre timing.

Link to comment
Share on other sites

I slutändan valde jag ändå att spela utan dämpning eftersom jag upplevde musiken något luftigare, mer dynamisk och med bättre timing.

Samma sak upplever jag om jag sänker ner skruven för långt i oljan.

Hos mig upplever jag däremot inga negativa biverkningar alls om jag bara låter skruven/paddeln nudda vid oljan, bara positiva resultat med bl.a. bättre fokus/skärpa/tydlighet.

Jag verkar inte ha något att vinna på att dämpa armens rörelser, men jag misstänker att den minimala kontakten med oljan dämpar/dödar de vibrationer som fortplantat sig i tonarmen.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Som vi tar upp i vinylartikeln avsnitt 8 så verkar det bli bäst med dämpning men med väldigt lite dämpning i tonarmen.

Vad jag kan se så har för mycket dämpning mer negativa effekter än för lite.

Intuitivt ger oljebad både förslöing och avrullning, men just denna nätta stabilisering verkar helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Som vi tar upp i vinylartikeln avsnitt 8 så verkar det bli bäst med dämpning men med väldigt lite dämpning i tonarmen.

Vad jag kan se så har för mycket dämpning mer negativa effekter än för lite.

Intuitivt ger oljebad både förslöing och avrullning, men just denna nätta stabilisering verkar helt rätt.

Precis min erfarenhet också. Oljedämpning är bra men använd försiktigt, får man för mycket brukar det kännas som att spelaren går för sakta.

Link to comment
Share on other sites

Som vi tar upp i vinylartikeln avsnitt 8 så verkar det bli bäst med dämpning men med väldigt lite dämpning i tonarmen.

Vad jag kan se så har för mycket dämpning mer negativa effekter än för lite.

Intuitivt ger oljebad både förslöing och avrullning, men just denna nätta stabilisering verkar helt rätt.

Precis min erfarenhet också. Oljedämpning är bra men använd försiktigt, får man för mycket brukar det kännas som att spelaren går för sakta.

Är det för att det ändrar tonhöjd eller för att musiken blir lugnare. Jag har upplevt vid vissa förändringar i systemet att musiken blir lugnare och uppfattas gå saktare, men det är bara för att det blir mer ordning och mindre "skit" mellan tonerna. Så det är egentligen en förbättring.

Går den verkligen saktare om man mäter rotationshastigheten?

Link to comment
Share on other sites

Bra frågor på ett fenomen som jag uppfattat men inte har något komplett svar på. Skivans rotationshastighet ändras inte, det skulle ju vara lätt att justera om det vore så. Att musiken strömmar ut på ett lugnare sätt upplever jag också oftast som en förbättring och det kan vara resonanser som försvinner t.ex. Andra upplever ofta detta om minskat "driv". När upplevelsen är att musiken går för sakta är det ofta en liten dämpning av basen (påverkar fasen) som gör det och det kan nog vara fallet med oljedämpning om det blir för mycket.

Som sagt, inte så enkelt att förklara.

Link to comment
Share on other sites

Märkligt fenomen att musiken kan låta långsammare. Men jag upplevt precis samma sak när jag kopplade in min nya motorstyrning till Clearaudion. Kollade med och utan nya nätaggregatet och displayen visade samma varvtal, men med nätaggregatet fick jag en bättre och lugnare framställning. På Miles KOB var det tydligt och jag var tvungen att kolla mot CD:n för att höra att det var rätt. Har upplevt samma sak i jämförelser mellan olika CD-spelare på den referensplatta jag använder som test, Bobo Stensons War Orphans 2:a spår "Natt". Där börjar spåret med Anders Jormins bassolo som kan låta helt olika i takten beroende på CD-spelare. Alla borde rimligen ha samma varvtal, men skillnaden ligger i attacken i bassträngen och hur den klingar av och möjligen hur svärtan i övrigt är i ljudbilden.

Men i detta fall var det tonarmens dämpning vad jag förstår och den ändras inte på min Clearaudio, samma tonarm och puppa. Skumt och ingen rimlig förklaring till fenomenet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tror inte på generella svar i frågan då det är så många parametrar med i bilden; pickup, tonarm, skivspelare, inställningar, uppställning, kablar... osv. Och inte minst personliga preferenser. Kan inte låta bli att exemplifiera med en bakants omdöme efter en spelning i Köpenhamn för många år sedan.

Tyckte inte om skivspelaren förstärkaren och högtalarna men hörde du hur fint pickupen lät?

Min skivspelare i "konversationsanläggning" har en ultralätt arm, SME III:a och utan dämpning låter det alldeles för spretigt. Min andra skivspelare i "finanläggningen" har ingen dämpning och låter betydligt robustare än den andre. Det är en helt annan konstruktion helt enkelt. Jag har inte ens närt tanken att experimentera med något oljebad till den.

Link to comment
Share on other sites

Den tekniska förklaringen är distorsion som beror på att tonarmen tar upp en del av responsen som egentligen ska bli musiksignal.

Tonarmen måste dämpa vid resonansfrekvensen, men om det blir för mycket dämpning kommer det inverka långt upp i basen, och det ger även fasvridning.

Detta redovisas i avsnitt 8.

En effekt som vi som författat inte kunnat visa är vad som händer högre upp i frekvens. Antagligen är det läskigt olinjärt.

Link to comment
Share on other sites

Jag var med på den demon. Mycket intressant :)

Det han lyckades med är egentligen samma jobb som en puppa gör - trots att den i varje ögonblick enbart läser av en spänning i mV för vä och hö kanal, så klarar den att avkoda det som en gång spelades in och graverades i krökta spår. Hur vet den tex vilken del av dessa mV som är tonerna från en oboe i en orkester? Hur kan den separera färgerna från denna bruna smet?

Härligt se dig här, BTS :app:

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av oljebad dvs. snarast silikonoljebad är att man inte kan slå sig till ro om man har ett sådant. Man jobbar in luft i oljan och över tiden blir oljan snarare en pasta. Finns alla möjligheter att prova olika viskositeter och aldrig känna sig riktigt säker på att man är klar. Breuers gamla dämpbalja fungerade väldigt olika SME. Breuers hade 2 ben i olika vinklar nedstuckna i en mycket lättflyktig olja.

Stabis lösning ser klart genomtänkt ut. SMEs var snarast för att rädda försäljningen av SME lll då folk började sätta mc-pickuper i den armen.

Link to comment
Share on other sites

1980sme3.promo_.jpg?itok=SKcecrwE

Jag har för mig att det var tvärtom med SME typ III, den kom efter ett tag i en version utan dämpkar men jag kan så klart komma ihåg fel. Bilden är hämtad från Stereophile test av SME typ III.

De kommer fram till samma slutsats som jag (och Harryup?) att oljan som medföljer är för tjock. Den blir nästan som silkonfett med tiden men med tunnare olja tycker jag att funktionen blir bra. Stabi's lösning gillar jag också för att man kan optimera för både vertikal och horisontell resonansdämpning.

Link to comment
Share on other sites

Den som följde med min spelare var väldigt trögflytande så det kanske skulle vara värt att testa något mera lättflytande.

Jag tror att dämpningen (strömningsmotståndet) i huvudsak är beroende av oljans dynamiska viskositet, paddelns yta och paddelns hastighet. Man får alltså samma effekt om man ändrar paddelns yta som om man ändrar typ av olja.

Har vi ingen rörmokare här?

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen rörmokare men jag har paddlat kanot och ju mer man sticker ned paddeln desto mer greppar den. Det är naturligtvis samma sak med tonarmspaddlar och oljans viskositet påverkar dämpförmågan. Hur det är med ytspänning och oljor har jag dålig kunskap om men jag föredrar att ha lite mer och tunnare olja framför att doppa ned bara lite.

För den som vill prova finns det en mängd silikonoljor att köpa som används i "leksaksbranschen" till stötdämpare och differentialer.

Här är första länken jag hittade. Det var inte mycket information om oljorna men den som söker kan nog finna den någonstans på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen rörmokare men jag har paddlat kanot och ju mer man sticker ned paddeln desto mer greppar den. Det är naturligtvis samma sak med tonarmspaddlar och oljans viskositet påverkar dämpförmågan. Hur det är med ytspänning och oljor har jag dålig kunskap om men jag föredrar att ha lite mer och tunnare olja framför att doppa ned bara lite.

Det låter som ett klokt resonemang! Min "paddel" är ju bara en lång "stoppskruv" och jag är lite osäker på hur toppen ser ut (plan eller som en ring) men det får bli att skaffa lite olika mer lättflytande oljor och testa igen :)

Link to comment
Share on other sites

men jag föredrar att ha lite mer och tunnare olja framför att doppa ned bara lite.

SME använder en olja som är på 100 000 cSt (centiStoke) till sin dämpare FD-200, (den är väldigt trögflytande).

Kuzma skickade med en olja på 5000 cSt till min 4-Point, borde jag testa med en ännu "tunnare" olja?

Hur upplever du skillnaden mellan en "trög" olja och liten paddel jämfört med en tunnare olja och större paddel?

Att bara precis "doppa" paddeln i oljan kan väl knappast ge någon dämpning av armens rörelser, eller tänker jag fel?

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte uttala mig generellt om hur man ska välja olja och paddeldjup, det beror på en mängd faktorer.

Min känsla är att det är lättare att justera till ett önskvärt resultat om paddeln får lite djup att jobba med men i slutänden är det den uppnådda dämpningen som är det viktiga. Armens rörelser ska dämpas men inte vid för hög frekvens och lagom mycket. Jag tror att man måste prova sig fram för att få kläm på hur det blir. Justerbar dämpning medelst skruv gör det ganska enkelt.

Jag har inte min SME typ III i drift just nu men ska sätta på den inom den närmaste tiden och då kommer jag att labba lite med dämpningen också. Däremot har jag en 3009 S2 med FD200 igång och jag kör med 10000 cST och liten paddel men skulle föredra aningen tunnare olja för att kunna köra med de större paddlarna också.

Vad som är lämpligt i en 4-Point kan jag inte avgöra men om du tycker att det dämpar för mycket med 5000 cSt med paddeln bara nuddande oljan kan det kanske vara intressant att prova tunnare? Vid injustering så brukar jag uppleva att det blir ett större lugn med dämpning men när det börjar låta segt är det för mycket dämpning. Det brukar ta ett tag att utvärdera. Mätning av frekvensgång skulle kanske förenkla processen men jag har inte orkat göra det.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag kan nästan inget om tonarmar men har en hel del erfarenhet av oljorna. Min son är fd Europamästare inom radiostyrd bilsport och vi använde dessa oljor i stötdämpare och diffar för att optimera bilens prestanda på gällande bana. De oljor som länken ovan visar är av fabrikat Team AE. Det är en amerikansk racingolja men som vid tester har visat sig inte hålla den viskositet som anges så bra.

Min son var bl.a. fabriksförare för Team AE i två år. Vid tester av racingoljor, vilket har gjorts flertalet ggr, så är Kyoshos oljor de som bäst håller rätt värden. Sonen var även fabriksförare för Kyosho i många, många år men har nu lagt av, tyvärr.

Ett litet tips från mig, vad det nu kan vara värt.

Mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Att bara precis "doppa" paddeln i oljan kan väl knappast ge någon dämpning av armens rörelser, eller tänker jag fel?

Hmm :Thinking: spännande tanke, men man måste nog kalla alla arrangemang för dämpning, även om det bara blir ytspänning som påverkar. Det är inget lager, ingen massa, ingen fjäder. Vad skulle det vara om inte dämpning?

Min teori:

Varje tonarm med pu har en lägsta resonansfrekvens och områden för underdämpning, överdämpning och kritisk dämpning.

Den teoretiskt bästa dämpningen kan beräknas som en andel av kritisk dämpning, tex 10% vilket innebär hyfsat underdämpat (c=0.1cCR).

Om man har för trög olja och/eller för stor paddel så går det inte komma ner till 10%.

Om man har för tunn olja och/eller för liten paddel så går det inte komma upp till 10%.

Rätt val av paddelyta och oljans viskositet gör att man träffar dessa 10%.

Men, dessa 10% är bara av godo i basområdet. I högre frekvenser är de bara av ondo om skivspelaren och LPn är perfekt. Normalt är varken spelare eller LP perfekta, varför de 10% sannolikt är bra även i högre frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte stoltsera med de djupa tekniska förklaringar som några av er besitter. Samtidigt är det fantastiskt intressant att ta del av era teorier. Det sätter igång den egna kreativa processen för att hitta analogier och förståelse om hur det kan hänga ihop.

Jag tänker också lite så här. Om vi håller oss till Kuzma och SME så är min tes att även de besitter en solid kunskap om vad de håller på med. Man kan aldrig bortse ifrån att en del specifikationer eller påstående kan vara lite krystade för att passa ett marknadsföringskoncept, men i huvudsak tror jag att det är seriösa utredningar bakom.

Någonstans bör ju deras dämpningslösningar vara ett svar på ett problem. De har säkert testat både oljor, paddelstorlekar, hur mycket av den som skall doppas ner och på ett antal pickuper. SME redovisade i vart tre av dessa men endast kring 10Hz-området. Men om det skulle ge negativa resultat i övre registren eller totalt sett så är jag faktiskt lite tveksam om de skulle gått vidare med produkterna. Vad skulle de vinna på det?

Det hade varit intressant att få ta del av lite fler resultat från deras mätningar vid produktutvecklingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...