Jump to content

Stabi What? Mmmmmmmmmmmmmmmm!

calle_jr
 Share

Recommended Posts

Oj! Den där maskinen skulle jag vilja se "live" och givetvis höra.

Får man fråga om hålet? Hur menar du? Mellan stabiS o ref?

Jag menar att Stabi S och Stabi Ref är helt väsensskilda konstruktionsmässigt.

Det vore betydligt mer logiskt att ha en spelare däremellan än en mellan Ref och XL.

Klangmässigt är det som sagt en helt annan fråga, som förvisso är ganska relevant :) , men de allra flesta som vill skaffa en spelare börjar med att sätta upp en budget. De inbillar sig då också att ju större budget, desto bättre spelare.

Gapet mellan Stabi S och Ref är prismässigt ganska stort, och ligger för många entusiaster just i deras budgetområde varför "risken" är stor att man då väljer ett annat märke.

Jag vet att Kuzma själv "åberopar" att det just blir för liten ljudstandardhöjning när man har pimpat S till det yttersta. Men jag tror hellre att anledningen ligger i hans personliga vilja. Att han helt enkelt tycker det är roligare att utveckla utan att tänka på marknadsstrategiska aspekter.

Helt rätt tänk enl mig! När man förlorar passionen och visionen och blir offer för marknadsandelar och kvartalsrapporter hämnas man både inovationsmässigt och själsligt.

Jag tycker nog att det ändå är logiskt att inte ha en "mellanmodell" med tanke på vad en stabiS presterar, blir svårt att klämma in något som ger en tydlig förbättring och inte blir bättre än ref.

Som jag ser det är stabiS och XL andra djur än ref och M.

S är en hotrod eller speedster, XL en F1

Ref o M är mer som en Aston och Bugatti Veyron.

Så frågan är vilken väg en mellanspelare skulle gå.

I så fall en mellanspelare mellan S och XL, men den skulle ju bli djäkligt dyr, dyrare än ref , för att göra en sneak-ref skulle inte låta sig göras med hedern i behåll. Nej jag förstår hur du tänker men tycker nog att det är bra som det är.

Några mer bra tillbehör till S skulle dock vara nice, ett hottat lager tex eller AC motor uppgradering.

I så fall en mellanspelare mellan S och XL, men den skulle ju bli djäkligt dyr, dyrare än ref.

Vi vet inte hur Franc Kuzma tänker, men det skulle inte förvåna mig om han redan arbetar med L eller XXL. Eller båda :)

Några mer bra tillbehör till S skulle dock vara nice, ett hottat lager tex eller AC motor uppgradering.

Du ser!

Jag skulle inte ha några problem att hitta på en ny modell mellan S och Ref.

Basen kunde göras enklare än Ref, likaså subchassi och tallrik. Armbord kunde förenklas i förhållande till sandwich-konstruktionen.

Visst skulle den bli en "konkurrent" till både S och Ref, men jag tror mer att den skulle bli konkurrent till andra märken.

DSC_3291.JPG

Jag tror inte en bantad ref skulle bli så bra att den skulle vara klart bättre än "S" däremot kan "S" förbättras så den kommer nära ref.

Ett bevis på det är att min spelare blev långt bättre av väggmontering. Jag blev inspirerad av dina resonemang ang vibrationsbekämpning tidigare i år. Jag bestämde mig för att bygga en ny hylla, det slutade dock med att förbättra den gamla.

[urlimage.jpg2_6.jpg[/url]

Så visst finns det att göra med "S" men det är ju det som gör den lite kul. Funderar på att fräsa ut ett hål med samma diameter som motorblocket i akrylplattan och sätta dit en massiv cylinder på 10cm under alt en cylinder fylld med bly/blästersand. På detta sätt få bort motorvibrationer ytterligare. Mahogny hyllan är snygg men den bågnar en smula och påverkas av luftfuktigheten :( vilket gör att våg måste kontrolleras/justeras då o då.

Funderar på lite olika materialval. Bambu lär ju vara både hårt och stabilt. Både aluminium och kolfiber är också intressant.

Jag antar att du hunnit lyssna nu? Varför håller du oss på halster? Berätta, BERÄTTA! Hur låter det?

Ja, men det kostar... ;)

Du och jag borde ha ett allvarligt snack.

Lindome har försökt förklara i flera år, men du vägrar lyssna.

Det du söker finns.

Den bästa musikupplevelsen finns, men man måste ha en transkriptionsmaskin för att få höra den.

Kom till Skåne så ska jag visa den. Ta Lindome med dig.

Ditt öra är så skapt att jag tror du kan höra igenom vad du kan förvänta dig med The Sf.

Du och jag borde ha ett allvarligt snack.

Lindome har försökt förklara i flera år, men du vägrar lyssna.

Det du söker finns.

Den bästa musikupplevelsen finns, men man måste ha en transkriptionsmaskin för att få höra den.

Kom till Skåne så ska jag visa den. Ta Lindome med dig.

Ditt öra är så skapt att jag tror du kan höra igenom vad du kan förvänta dig med The Sf.

Tack för inbjuden! :)

Jag lyssnar visst på Lindome. ;) Jag gör bara inte som han säger.

Jag vet och har hört att vinyl låter bra mängder med gånger. Det är bara ett stort steg att dra igång det hela från nollnivå.

Edited by Apexorca

Varför håller du oss på halster?

Jag har kanske ett påklistrat ordningssinne, så att spelaren först måste monteras.

Så det är inte av sadistiska skäl :)

Tonarmen är monterad, och jag behöver hitta en permanent placering av kopplingsdosan. Jag tror faktiskt att slitsen i den yttre ramen är till för det, men jag vet inte än;

DSC_1036.JPG

DSC_1042.JPG

Här är förresten en väldigt fin bild av sub-chassit, plåtad av Kuzma upp-och-ner, och där man ser mässingsgodset för anslutning till avkopplingstornen samt motorhuset och dess upphängning i bussningar;

DCS_1038-top-plate-with-motor-housing.JPG

Foto: Kuzma.si

Grattis till en underbart vacker vinylsvarv !! :mm::)

Tack Tompa!

Har du sett att den finns med guldfront? ;):mm:

Nu när armen är monterad är det dags att ansluta motorstyrningen, som genererar en sinusvåg till en 3-fas frekvensstyrd dc-motor med en avancerad datakrets.

Jag har aldrig trott att hastigheten är så vansinnigt känslig, +/- några % är inget man störs av. Däremot är det extremt viktigt att hastigheten är jämn. Den får gärna vara 32 eller 34rpm, bara den är konstant.

Det sitter en 7-polig kontakt till motorn, och en 5-polig för anslutning av styrning från frontpanelen;

DSC_1039.JPG

Motorstyrning med start/stopp, val av 33/45 samt justering och lagring av önskad hastighet;

DSC_1100.JPG

På frontpanelen finns det samma funktioner för start/stopp och val av hastighet;

DSC_1105.JPG

DSC_1106.JPG

Ja, visst är det fantastiskt med paket man längtat efter sååå länge.

Dessutom ett "hårt paket".

Och det gör inte så mycket att man själv vet vad som är i, och man

kanske t.om. har betalat den själv, dessutom.

När man var den där lilla pojken på 8 år, på julafton, känns inte så avlägset.

Grattis!

//Tubalo

Ja, visst är det fantastiskt med paket man längtat efter sååå länge.

Dessutom ett "hårt paket".

Och det gör inte så mycket att man själv vet vad som är i, och man

kanske t.om. har betalat den själv, dessutom.

När man var den där lilla pojken på 8 år, på julafton, känns inte så avlägset.

Grattis!

Tack!

Skillnaden idag är väl att om man ska få nåt man vill ha så får man skaffa det själv :D

Nu kommer locket på;

DSC_1119.JPG

DSC_1058.JPG

DSC_1122.JPG

Här har man varit bort några dagar från forumet och missat denna tråd precis som jag missade puttarna på green, katastrof, inte på pallen någon av dagarna :diss:

Grattis Calle_jr till ett riktigt läckert nyförvärv, den vill jag lyssna på vid tillfälle :mm:

/byZan

Tack ska ni ha :)

Jag är ju sedan länge en Kuzma-användare, så mina åsikter och det jag skriver är starkt färgat av det. Som jag skrev i tidigare inlägg har jag väntat åravis på Stabi M. Stundtals med ett oroligt sinne på slovenskt manér. En plågad min likt Franc’ i bilden ovan. Det där är säkert en historisk försvarsmekanism som den lyckligt lottade svensken inte har känt av på hundratals år.

Stabi Ref är en ypperlig spelare, och jag föredrar den framför XL. Visst är XL en mer raffinerad spelare än Ref, men XL går på nåt vis utanför mina ramar om skivspelare. Även kostnadsmässigt. Jag har hört Stabi S med en 4Point prestera nära XL för vissa skivor, även om den inte når ända fram i avkodningen av bas och komplex musik. Såklart!

Därför denna väntan.

Stabi M kan ju även den framstå som grotesk, utséendemässigt. Min elektronik och mina högtalare får väl betraktas som normalstora, men intill Stabi M framstår de som i halvskala.

Hur som helst är det i själva handhavandet som jag upplever en skillnad. Chassi-versionerna av Stabi känns mer rätt att vända plattor på, tycker jag.

Nu har jag lyssnat in mig en del, och jag anser att Stabi M överträffar XL åtminstone på ett par viktiga punkter. Det innebär ganska mycket för mig. Den har helt klart en mer direkt och detaljerad återgivning i närvaroområdet. För mellanregister och mellanbas känns det som man kommer så nära källan som det är möjligt med vinyl. Jag trodde faktiskt att Kleos skulle vara en begränsning jämfört med exvis Skala, men jag kan inte få mig själv att höra det. Kanske detta kommer visa sig annorlunda, vi får se. Kleos låter mjukt och fint och trots en imponerande auktoritet / slabang så låter det i mina öron förvånansvärt luftigt och naturligt. I och med inkoppling av Entreq Minimus på högtalarutgångar, så fick jag en svartare bakgrund, och det blev ju knappast ett minus ihop med Stabi M.

Många känner säkert igen sig i analyser av sitt system, när man frågar sig om och var det finns ev flaskhalsar.

Jag har väl inte känt detta så starkt den sista tiden, men nu blev det ett tecken på att man inte har hört det man inte har hört.

Jag är inte alls klar med inställningar (jag har egentligen inte ens börjat), men det var länge sedan jag fick en sådan "öronöppnande" upplevelse från skiva till skiva.

records.gif

:)

Spelaren ser mycket trevlig ut! Tycker många skivspelare i highenddivisionen ser ut som rymdskepp, vilket inte tilltalar mig, men den här så härligt teknisk/no nonsense ut. :thumbsup:

Håller med Rydberg till 100%. Jag tilltalas enormt av denna skivspelare och oj vad sugen man blev på att uppdatera min egen vinylpark. Min Thoréns och min Pro-Ject framstår som leksaker. Återigen STORT Grattis till en makalös manick. Vore fantastiskt roligt att få lyssna på den. Lirar nog underbart ihop med dina andra fina prylar också.

/Lasse