Jump to content

Stabi What? Mmmmmmmmmmmmmmmm!


calle_jr

Recommended Posts

Finns det någon låsanordning till locket.

Vill minnas att du tidigare haft besök av småbarnsfamilj med lite jobbigt resultat.

Inget lås, men det skulle man ju kunna ordna. Locket är tungt, så jag tror knappt en 4-åring kan lyfta det.

Locket är alltså inte ett dammskydd utan en konstruktionsdel för att förhindra ljudtryck mot tonarmen.

Spelaren ser mycket trevlig ut! Tycker många skivspelare i highenddivisionen ser ut som rymdskepp, vilket inte tilltalar mig, men den här så härligt teknisk/no nonsense ut. :thumbsup:
Jag vete tusan om det är highend hifi, kanske highend bling. Videon som YYZ länkade till visar ju inte hifi, det är mer någon slags utsmyckningstips.

Drive Home presenteras säkert jättevackert.

Det där är inget dussinalbum. Mörkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vete tusan om det är highend hifi, kanske highend bling. Videon som YYZ länkade till visar ju inte hifi, det är mer någon slags utsmyckningstips.

Jag tycker mycket inom hifi-industrin tagit den vägen och kallar det sedan för high-end där det snarare handlar försök till spännande design. Bland de som är mest tydliga med vad de håller på med i det sammanhanget är kanske Bang&Olofson som ju också lyckats väl. De ger sig inte ut för att vara high-end utan snarare smart funktion med bra ljud i en spännande kostym.

Kuzma är ett spännande företag. Såg att de också lanserar en no-nonsens ultraljudstvätt som har stora yttre likheter med BTS skapelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mycket inom hifi-industrin tagit den vägen och kallar det sedan för high-end där det snarare handlar försök till spännande design. Bland de som är mest tydliga med vad de håller på med i det sammanhanget är kanske Bang&Olofson som ju också lyckats väl. De ger sig inte ut för att vara high-end utan snarare smart funktion med bra ljud i en spännande kostym.

Kuzma är ett spännande företag. Såg att de också lanserar en no-nonsens ultraljudstvätt som har stora yttre likheter med BTS skapelse.

Jag tycker inte att det är fel att man arbetar med design inom HiFi, tvärt om. Allt som är vackert är mer attraktivt, men vad som är vackert är ju upp till var och en även om det ofta finns viss samstämmighet.

Link to comment
Share on other sites

Industridesign kan vara svårt men om man lyckas med att förena form med innehåll så tycker jag att det är ett bevis på att man lägger omsorg på produkten. Det betyder inte nödvändigtvis att en väldesignad produkt är bra i alla avseenden, men det underlättar i längden att ha en vacker form om man skall titta på den varje dag.

Tycker att Kuzma har lyckats mycket väl när det gäller alla sina produkter men kanske speciellt med denna M-modell och Stabi XL som är lite mer spejsad. Men båda innefattar hög ingenjörskonst kombinerat med ett läckert utseende och det viktigaste av allt en ytterst välljudande produkt. Har inte hört M-modellen men väl XL och den upplevelsen biter sig fast i minnet.

Så hatten av för designen också.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att det är fel att man arbetar med design inom HiFi, tvärt om. Allt som är vackert är mer attraktivt, men vad som är vackert är ju upp till var och en även om det ofta finns viss samstämmighet.

Självklart är det inte fel med design, inte alls. Men det är fel om man använder design som argument för välljud eller high-end. Det finns dock de som klarar båda. Sonus faber är ju ett utmärkt exempel på det.

Link to comment
Share on other sites

Kuzma är ett spännande företag. Såg att de också lanserar en no-nonsens ultraljudstvätt som har stora yttre likheter med BTS skapelse.

Fast du får betala för ultraljudstvätten och "plockepinnsatsen" kostar 16 000kr om jag inte minns fel. Trodde det kanske skulle kosta kring 6-7000kr. Knappast värt det.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det inte fel med design, inte alls. Men det är fel om man använder design som argument för välljud eller high-end. Det finns dock de som klarar båda. Sonus faber är ju ett utmärkt exempel på det.

Jag förstår vad du menar. Jag tror inte de som säljer High-End på design blir särskilt framgångsrika. Inte bland de som är musikintresserade tror jag. Blir det livsstilsprodukter är det en annan sak.

Då handlar det ju om annat än ljudet och vi musikintresserade kommer inte att ta fel på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser en risk att man avfärdar produkter för att dom är "för designade" vilket jag tycker är olyckligt - de bör bedömas på sina egna meriter och då är givetvis ljudkvalité, handhavande och design parametrar som kan väga olika tungt för kunder på samma sätt som inom andra områden såsom möbeldesign, arkitektur o s v där det inte finns något rätt eller fel - bara olika tycke och smak.

Själv tyckte jag att "rymdskeppet" som ZYZ länkade till i vissa stycken var mera tilltalande och nertonad än t ex Clearaudios mera spejsade modeller överösta med krom och akryl, men det är naturligtvis en smaksak. Om man förutsätter att möjligheten att leverera välljud är snarlik passar Stabi M i ett funkishem inrett med betong/rostigt stål (tänk Jonas Bohlin stol Concrete och skåp Slottsbacke), Clearaudio Statement i en Art Decò-villa på Miami South Beach med mycket krom, glas och vitt läder i inredningen, medan en Dr Feickert Firebird i vitt/aluminium (skulle) passa fint hemma hos mig ;):mm:

Edit: Kunde tolkas som att jag hade en Firebird... ;)

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Jag ser en risk att man avfärdar produkter för att dom är "för designade" vilket jag tycker är olyckligt - de bör bedömas på sina egna meriter och då är givetvis ljudkvalité, handhavande och design parametrar som kan väga olika tungt för kunder på samma sätt som inom andra områden såsom möbeldesign, arkitektur o s v där det inte finns något rätt eller fel - bara olika tycke och smak.

Själv tyckte jag att "rymdskeppet" som ZYZ länkade till i vissa stycken var mera tilltalande och nertonad än t ex Clearaudios mera spejsade modeller överösta med krom och akryl, men det är naturligtvis en smaksak. Om man förutsätter att möjligheten att leverera välljud är snarlik passar Stabi M i ett funkishem inrett med betong/rostigt stål (tänk Jonas Bohlin stol Concrete och skåp Slottsbacke), Clearaudio Statement i en Art Decò-villa på Miami South Beach med mycket krom, glas och vitt läder i inredningen, medan en Dr Feckert Firebird i vitt/aluminium passar fint hemma hos mig ;):mm:

Håller med. Design används ju i bästa fall för att förstärka en konstruktörs idé. Men ibland ser man ju lycksökare i hifi-branschen som bara blingar på helt hejdlöst, och de talar ofta mycket mer om materialen än konstruktionen och ljudkvaliteten.

Men som alltid är preferenser högst personlig. Olika saker tilltalar människor olika, oavsett om det handlar om smak-, syn- eller hörselintryck. Problemet är väl att många försöker övertyga andra om att just deras smak är den korrekta. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag ser en risk att man avfärdar produkter för att dom är "för designade" vilket jag tycker är olyckligt - de bör bedömas på sina egna meriter och då är givetvis ljudkvalité, handhavande och design parametrar som kan väga olika tungt för kunder på samma sätt som inom andra områden såsom möbeldesign, arkitektur o s v där det inte finns något rätt eller fel - bara olika tycke och smak.

Ja, vi vet ju faktiskt inte (eller åtminstone inte jag) hur blingspelaren i YYZs inlägg låter.

Om den nu skulle låta jättebra så är frågan om det rättfärdigar onödigt bling?

En produkt kan ju vara fin att se på även om den inte är avsiktligt utsmyckad.

Om det nu tex ska sitta en volympott, så kan man ju välja en snygg. Typ.

Men är det ok att hifi är utsmyckad, dvs att man hängt på grejer som absolut inte fyller någon funktion?

Link to comment
Share on other sites

Själv tyckte jag att "rymdskeppet" som ZYZ länkade till i vissa stycken var mera tilltalande och nertonad än t ex Clearaudios mera spejsade modeller överösta med krom och akryl, men det är naturligtvis en smaksak.

..och jag tycker precis tvärtom, men den kanske låter bättre? ;)

Men med Calles_jr’s nyförvärv skulle jag kunna leva med alla dagar i veckan :mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

..och jag tycker precis tvärtom, men den kanske låter bättre? ;)

Men med Calles_jr’s nyförvärv skulle jag kunna leva med alla dagar i veckan :mm:

/byZan

Haha :D, men jag har ju fått för mig att du bor i Miami, springer omkring i midjekorta kavajer med uppkavlade ärmar, t-tröja i pastell, för korta linnebrallor och loafers utan strumpor ;)

Ville peka på att skillnaderna ligger i betraktarens ögon - inte hänga ut din, som jag är helt övertygad om, alldeles fantastiska rigg. Jag har ju själv clearaudio - om än i en helt annan liga än din :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi vet ju faktiskt inte (eller åtminstone inte jag) hur blingspelaren i YYZs inlägg låter.

Om den nu skulle låta jättebra så är frågan om det rättfärdigar onödigt bling?

En produkt kan ju vara fin att se på även om den inte är avsiktligt utsmyckad.

Om det nu tex ska sitta en volympott, så kan man ju välja en snygg. Typ.

Men är det ok att hifi är utsmyckad, dvs att man hängt på grejer som absolut inte fyller någon funktion?

Visst är det ok att hänga på grejer som inte fyller någon funktion mer än att det är bling. Det är ju upp till marknaden/kunderna att avgöra om det sedan är bra eller inte. Många köper till t.ex. ballare fälgar till bilen utan annan funktion än att det är snyggare. Det är i slutändan kunderna som gör valen och det finns många viljor om tycke och smak och mångfald är bra. Tänk vad trist om allt såg likadant ut! Sedan finns ju som tidigare nämnts s.k. livsstils och designprodukter där design går före funktion men det finns ju kunder som vill ha det. Kanske inte vi, men andra. Alla har olika prioriteringar.

Själv skulle jag inte ha design som prio 1 i mina val men om jag tycker att två produkter är likvärdiga ljusmässigt, pris och passar in i mitt system så påverkas jag absolut av design. En snygg design kan ju även väcka ett intresse och att man får upp ögonen för en produkt. Vi påverkas av intryck med alla våra sinnen och något som sticker ut eller skiljer sig från mängden fångar gärna betraktarens öga.

Men oavsett om man gillar "rymdskepp" eller inte så är Calles spelare brutalt grym!

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Ang design/konstruktion är det väl självklart att allt är designat, inget har ju bara råkat "bli" så. Det är en högst medveten process. I första skedet tänker en konstruktör på vilka problem som ska lösas och hur själva konstruktionen utformas. Nästa steg blir olika materialval, vilka också är en del i problemlösningen. Därefter väljer man till viss del utseendet eller snarare finish. Att kalla en design för bling köper jag inte, all design, även valet att ge sken av avsaknad av den samma är ett medvetet val och därmed per definition design. Hifi/hiend är avsett att fungera i en hemmiljö, därför är designen en viktig faktor, även PA designas men utifrån de designmål som är viktiga i proffssammanhang.

Vi gillar alla olika saker och stilar och jag som designer/konstruktör vill att de produkter jag skapar ska ha min prägel. Det är oftast en kombination av en rad praktiska och konstruktionsmässiga skäl som en produkt ser ut som den gör. Jag vill även förmedla en viss känsla till kunden. Alla gör det, sen tycker vi väldigt olika om de olika designerna. Mångfald berikar återigen.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

För att återvända till trådens stjärna. Hur stor inverkan har eg ljudtrycket på arm/PU? Med tanke på locket,, jag antar att locket är dimensionerat och konstruerat på ett sådant sätt att dess resonanser inte vållar andra problem. Vet du/ni något om tanken/tänket med den.

Det förefaller smart att den inte är en hermetiskt sluten konstruktion, då hade ju stående vågor i den kunnat vålla problem. Jag ser att den är byggd med liknande gummibussningar som motorblocket har. För o nackdelar med det?

Vad finns det för praktisk nytta med att göra en spelare så stor och plan? Om ni förstår vad jag menar. Ju mindre plana ytor desto mindre problem med resonanser. Är det ett estetiskt val? Ingen kritik bara några små funderingar.

Link to comment
Share on other sites

Haha :D , men jag har ju fått för mig att du bor i Miami, springer omkring i midjekorta kavajer med uppkavlade ärmar, t-tröja i pastell, för korta linnebrallor och loafers utan strumpor ;)

Ville peka på att skillnaderna ligger i betraktarens ögon - inte hänga ut din, som jag är helt övertygad om, alldeles fantastiska rigg. Jag har ju själv clearaudio - om än i en helt annan liga än din :D

:D

Om det var såsom du tror så skulle min fru och mina barn förskjuta mig, belive me! ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag ser en risk att man avfärdar produkter för att dom är "för designade" vilket jag tycker är olyckligt - de bör bedömas på sina egna meriter och då är givetvis ljudkvalité, handhavande och design parametrar som kan väga olika tungt för kunder på samma sätt som inom andra områden såsom möbeldesign, arkitektur o s v där det inte finns något rätt eller fel - bara olika tycke och smak.

Själv tyckte jag att "rymdskeppet" som ZYZ länkade till i vissa stycken var mera tilltalande och nertonad än t ex Clearaudios mera spejsade modeller överösta med krom och akryl, men det är naturligtvis en smaksak. Om man förutsätter att möjligheten att leverera välljud är snarlik passar Stabi M i ett funkishem inrett med betong/rostigt stål (tänk Jonas Bohlin stol Concrete och skåp Slottsbacke), Clearaudio Statement i en Art Decò-villa på Miami South Beach med mycket krom, glas och vitt läder i inredningen, medan en Dr Feickert Firebird i vitt/aluminium (skulle) passa fint hemma hos mig ;):mm:

Edit: Kunde tolkas som att jag hade en Firebird... ;)

Skall man vara lite petig så är de dyrare Clearaudio-riggarna byggda i något man kallar för Panzer-holz eller på engelska Bullit-prof wood, någon form av kompositmaterial och aluminium och polerat rostfritt stål (okromat).

Men jag kan hålla med dig att det hela framstår som något pråligt. Men i verkligheten så känns detta inget bling-bling utan rent av som ett utslag av tysk precision och högre ingenjörskonst. Evereststativet väger ca 80-kilo och ger en rent bokstavlig tyngd åt framställningen. Liksom Kuzma är inget skapat av en slump utan varje del har en funktion i syfte att skapa en ultimat ljudupplevelse.

Förstår naturligtvis ironin och beskrivningen är slående. ;) Själv sprang jag på min Clearaudio-rigg begagnad och blev helt såld på ljudet direkt. Då gäller det att slå till direkt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skall man vara lite petig så är de dyrare Clearaudio-riggarna byggda i något man kallar för Panzer-holz eller på engelska Bullit-prof wood, någon form av kompositmaterial och aluminium och polerat rostfritt stål (okromat).

Men jag kan hålla med dig att det hela framstår som något pråligt. Men i verkligheten så känns detta inget bling-bling utan rent av som ett utslag av tysk precision och högre ingenjörskonst. Evereststativet väger ca 80-kilo och ger en rent bokstavlig tyngd åt framställningen. Liksom Kuzma är inget skapat av en slump utan varje del har en funktion i syfte att skapa en ultimat ljudupplevelse.

Förstår naturligtvis ironin och beskrivningen är slående. ;) Själv sprang jag på min Clearaudio-rigg begagnad och blev helt såld på ljudet direkt. Då gäller det att slå till direkt.

Calm

Det vart en väldigt intensiv och engagerad diskussion om designens betydelse (nästan mer än vad tråden handlar om egentligen).

Jag fick bara en tanke:

Om jag möter en människa med självtillit, som är generös, ödmjuk och positiv på alla vis.

Då blir den personen vacker oavsett hur han/hon ser ut.

Om jag möter en som är tvärtom; självupptagen, bufflig, dryg, negativ.

Då blir den personen inte alls vacker.

Skönheten sitter i betraktarens ögon.

Kan det vara så att våra Hifi-prylars inneboende egenskaper påverkar hur vi ser på dem???

//Tubalo

Link to comment
Share on other sites

Vilken designdiskussion man råkade starta :blush

Det är ju ett kvitto på att design och hifi hör ihop och engagerar. På 70-talet när jag började med detta pratades det mer antal watt och antal funktioner/knappar. Designen i den högre skolan stod i huvudsak B&O för. För övrigt var det mer en fråga om valnöt eller teak, svart eller silver, hifi-rack med eller utan glasdörr osv.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ett kvitto på att design och hifi hör ihop och engagerar. På 70-talet när jag började med detta pratades det mer antal watt och antal funktioner/knappar. Designen i den högre skolan stod i huvudsak B&O för. För övrigt var det mer en fråga om valnöt eller teak, svart eller silver, hifi-rack med eller utan glasdörr osv.

Samtycker om ovanstående.

Jag hade ett par kompisar som tävlade om vem som hade flest knappar, idag är de inte ett dugg intresserade av apparater men gillar och lyssnar mycket på musik.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Många knappar ja...

I min ungdom drömde jag om en sådan här:

Sansui AU-999

Nu äger jag 2 st men använder istället en förförstärkare med enbart volymkontroll och ingångsväljare. Är det världen eller jag som ändrats?

Design är inte oviktigt och speciellt skivspelare brukar vara lite svåra att gömma undan så visst är det bra om de är snygga.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...