calle_jr Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Exempelvis Milestones från '58, eller Mingus Blues And Roots från '59. Som jag förstår spelades de in i stereo men gavs ut i mono, för att senare bearbetas elektroniskt till stereo som låter helt fel. Nu senast höll jag i en Zino Francescatti-inspelning från '64, och Duke Ellington från '63. Visste inte att man gjorde detta duofoniska fejk-ingrepp före '70. När man långt senare gör en stereoutgåva från masterbanden så låter det helt rätt, och mono eller stereo är mer en smaksak. Hur kunde detta ingrepp bli så vanligt när det normalt fanns en stereoinspelning? Det verkar som man enbart sabbade inspelningar trots att man fick lägga ner stor möda. Visst, radiohandlarna fick prångla stereo-prylar, men när mjukvaran var sämre än det gamla borde stereo kommit i dålig dager tycker man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Exempelvis Milestones från '58, eller Mingus Blues And Roots från '59. Som jag förstår spelades de in i stereo men gavs ut i mono, för att senare bearbetas elektroniskt till stereo som låter helt fel. Nu senast höll jag i en Zino Francescatti-inspelning från '64, och Duke Ellington från '63. Visste inte att man gjorde detta duofoniska fejk-ingrepp före '70. När man långt senare gör en stereoutgåva från masterbanden så låter det helt rätt, och mono eller stereo är mer en smaksak. Hur kunde detta ingrepp bli så vanligt när det normalt fanns en stereoinspelning? Det verkar som man enbart sabbade inspelningar trots att man fick lägga ner stor möda. Visst, radiohandlarna fick prångla stereo-prylar, men när mjukvaran var sämre än det gamla borde stereo kommit i dålig dager tycker man. Miles är som du säger återutgiven i äkta stereo på CD. Normalt sätt så gjordes de flesta återutgivningar på 60- och 70-tal från äkta master-stereoband t.ex. Blue Note. I Miles fall så hade man nog inte koll på den äkta stereo-master. Har för mig att man plötsligt hittade den som en säkerhetskopia. CBS spelade in både stereo och mono parallellt i slutet på 50-talet. Elektronisk bearbetning av mono till "fejk stereo" är en styggelse i min åsikt. Varför gjorde man detta? Marknadsföring är min gissning. Allt skulle ju vara stereo för att vara bra på 60- och 70-talet. Men vi vet ju att det bara blev skräp av det ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts