Jump to content

Nytt rum


regamannen

Recommended Posts

Äntligen rev jag ner väggen!!

Mitt vardagsrum har varit rätt trångt och knepigt. I somras rev jag äntligen ned väggen till rummet bredvid, så nu är vardagsrummet dubbelt så stort.

Och tänk - det låter som om jag vore i en katedral. Det finns rymd, det finns rum.

Musiken låter helt annorlunda - så mycket "större". (kan man säga så?)

Det är fortfarande mycket kvar att fixa. Jag har till exempel ingen matta och väggarna är fortfarande kala - vilket ju inte är helt optimalt.

Men det kommer att bli så bra :-)

Link to comment
Share on other sites

Äntligen rev jag ner väggen!!

Mitt vardagsrum har varit rätt trångt och knepigt. I somras rev jag äntligen ned väggen till rummet bredvid, så nu är vardagsrummet dubbelt så stort.

Och tänk - det låter som om jag vore i en katedral. Det finns rymd, det finns rum.

Musiken låter helt annorlunda - så mycket "större". (kan man säga så?)

Det är fortfarande mycket kvar att fixa. Jag har till exempel ingen matta och väggarna är fortfarande kala - vilket ju inte är helt optimalt.

Men det kommer att bli så bra :-)

Jag föreslår att en moderator flyttar tråden till bildforumet så att TS tvingas gödsla med bilder - före och efter! ;)

Som sagt, skall verkligen bli kul att följa!

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår att en moderator flyttar tråden till bildforumet så att TS tvingas gödsla med bilder - före och efter! ;)

Som sagt, skall verkligen bli kul att följa!

När första bilden kommer flyttar vi tråden... Kör så det ryker Regamannen. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Lite heminredning.

Här är en det tidigare rummet. Trångt och svårt att få till nån riktigt rumskänsla i musiken. Jag provade med lite olika högtalare, men fick aldrig till det.

Ber om ursäkt för bildkvaliteten - men jag hoppas att ni får en känsla för hur det såg ut.

DSC_0011_zpsngpuwwxk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så här bär det nu - större, rymligare och mycket mer volym och rumskänsla i musiken.

Som ni ser är det fortfarande mycket jobb kvar. Allt ifrån en ny bänk till TVn och de boxarna, tavlor och mattor.

Men det är en bra start. Och redan nu låter det betydligt bättre :-)

Själva rummet

DSC_0013_zpsiemouznf.jpg

Och från sweetspot

IMG_0550_zpsghregdn3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så här bär det nu - större, rymligare och mycket mer volym och rumskänsla i musiken.

Som ni ser är det fortfarande mycket jobb kvar. Allt ifrån en ny bänk till TVn och de boxarna, tavlor och mattor.

Men det är en bra start. Och redan nu låter det betydligt bättre :-)

Själva rummet

DSC_0013_zpsiemouznf.jpg

Och från sweetspot

IMG_0550_zpsghregdn3.jpg

Förstår att det blev ett lyft!

Bara att flytta ut högtalarna ger sannolikt en tydlig förbättring.

Rumsmåtten verkar mer likna den "optimala skokartongen" som gör det mycket lättare att få till ett bra ljud. Kvadratiska rum är mycket värre att få till.

Lycka till med resten!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Trevligt när man kan bara riva en vägg och få ett bättre hifirum. Skulle själv vilja ha mina högtalare längre ut i rummet men inte kommit till skott och prova hur de blir. Finns de någon tummregel vad gäller större högtalare vad man ska ha till bakväggen, jag vet att man ska lyssna sig fram men var är lagom att börja?

Link to comment
Share on other sites

Trevligt när man kan bara riva en vägg och få ett bättre hifirum. Skulle själv vilja ha mina högtalare längre ut i rummet men inte kommit till skott och prova hur de blir. Finns de någon tummregel vad gäller större högtalare vad man ska ha till bakväggen, jag vet att man ska lyssna sig fram men var är lagom att börja?

Ställ dig med ryggen mot väggen och slå ihop händerna hårt. Då hör du förmodligen en liten ekoeffekt. Förflytta dig sedan inåt rummet med fortsatta hanklappningar och ljudet ändrar karaktär. Efter ett visst avstånd hör du ingen skillnad längre. Försök hitta punkten där inget händer längre. Börja med att sätt högtalarna med beffeln på den punkten. Avståndet ditbrukar röra sig om ca 1 meter (+/-).

Sedan kan man upprepa samma sak från sidoväggarna och där har jag hamnat kring 50-60 cm.

Link to comment
Share on other sites

Ställ dig med ryggen mot väggen och slå ihop händerna hårt. Då hör du förmodligen en liten ekoeffekt. Förflytta dig sedan inåt rummet med fortsatta hanklappningar och ljudet ändrar karaktär. Efter ett visst avstånd hör du ingen skillnad längre. Försök hitta punkten där inget händer längre. Börja med att sätt högtalarna med beffeln på den punkten. Avståndet ditbrukar röra sig om ca 1 meter (+/-).

Sedan kan man upprepa samma sak från sidoväggarna och där har jag hamnat kring 50-60 cm.

Ok, tack. Det ska jag prova ikväll. Har runt 75cm till framkant baffel idag.

Link to comment
Share on other sites

Förstår att det blev ett lyft!

Bara att flytta ut högtalarna ger sannolikt en tydlig förbättring.

Rumsmåtten verkar mer likna den "optimala skokartongen" som gör det mycket lättare att få till ett bra ljud. Kvadratiska rum är mycket värre att få till.

Lycka till med resten!

Calm

Bättre proportioner och större volym gjorde en fantastisk skillnad.

Tack - nu börjar det roliga

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att det sneglas på uteplatser och uterum lite varstans i hifi-Sverige... ;):app:

Jodå, på sätt och vis gör jag det. En basabsorbent i en låda på altanen med öppning in mot lyssningsrummet, bakom soffan, hade suttit fint.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, på sätt och vis gör jag det. En basabsorbent i en låda på altanen med öppning in mot lyssningsrummet, bakom soffan, hade suttit fint.

...det var ju ingen dum tanke....skönt man inte har så stora problem med basresonanser!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Härligt rum.

Håller med. "nu börjar det roliga", lägger till - och lärorika.

Det är naturligtvis "lätt" att sitta bakom skärmen, titta på bilder över ett rum och ge tips på akustikbehandling, högtalarplacering mm. Möjligen kan man ha viss framgång med det, men svårt.

Mitt tipps är bara att sitta och lyssna ett tag, njuta av din stora ljudbild, lär dig ljudet, vad är bra vad är mindre bra, testa högtalarplaceringar och om du vill göra en aksutikmätning och ta hand om det värsta problemen om det finns sådan. Vad vill du ha för ett ljud? Hitta ljudideal!

Att detta rum går att få till riktigt bra är jag säker på.

Följer med spänning projektet. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Härligt rum.

Håller med. "nu börjar det roliga", lägger till - och lärorika.

Det är naturligtvis "lätt" att sitta bakom skärmen, titta på bilder över ett rum och ge tips på akustikbehandling, högtalarplacering mm. Möjligen kan man ha viss framgång med det, men svårt.

Mitt tipps är bara att sitta och lyssna ett tag, njuta av din stora ljudbild, lär dig ljudet, vad är bra vad är mindre bra, testa högtalarplaceringar och om du vill göra en aksutikmätning och ta hand om det värsta problemen om det finns sådan. Vad vill du ha för ett ljud? Hitta ljudideal!

Att detta rum går att få till riktigt bra är jag säker på.

Följer med spänning projektet. :mm:

Det där med ljudideal tror jag är viktigt - bra påminnelse. Viktigt med ett tydligt mål.

Jag var en gång på Linn's huvudkontor i Skottland. De hade förstås musik i receptionen, en rejäl anläggning. Och jag kommer ihåg hur kraftfullt men ändå avslappnat den spelade.

Men jag tror att du menar vilken typ av musik man ska spela? Bättre att anpassa efter en typ av musik, så att det blir så bra som möjligt. Då kommer nog annan typ av musik också att bli bra. Det är nog smartare än att försöka skapa nåt som är som en Schweizisk armekniv som kan allt, men inte bra på nåt.

Tack för tipset :-)

Link to comment
Share on other sites

Kul, det där ser ju riktigt bra ut. Grattis, i det nya rummet får du säkerligen njuta av välljud.

Ang. diskussionen om uteplatser så går ju ett trevligt musikrum före ;) .

/Lasse

Ett uterum används ju bara några gånger på sommaren. Ett musikrum har man ju alltid glädje av!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det blev ett lyft! Nu har jag flyttat runt högtalarna - tack för tipsen - och det blir ett rejält snäpp bättre än tidigare.

Tyvärr är det 6 - 8 veckors leveranstid på en TV-bänk. Hur kan det ta så lång tid??

Sen blir det lite mer fixande för att få ordning på allt. Det är lite som att lägga pussel - en bit i taget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Att ett litet projekt att köpa ny TV bänk kan bli så stort?

Först är det två månaders leveranstid, vilket är helt galet!! Bänken är jättefin, precis som jag har tänkt mig. Nästan.

Trots att det är just en TV bänk, byggd för att rymma alla olika apparater till TVn, så har de inte gjort något håll för sladdarna. Helt galet!!

Dessutom måste jag förstås köpa en del nya sladdar, så att de räcker dit de ska.

Ett litet projekt att byta TV bänk, som jag trodde skulle ta en halv dag, tar säkert en vecka istället. Phu....

Men till min stora glädje så låter det mycket trevligare när förstärkare och RIAA steg står i en riktig, rejäl Hifi-bänk istället för på en träbänk.

Nu är det bara lite akustikfix kvar :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...