Jump to content

Recommended Posts

Posted

Varning för kabelpirat!

Jag fick ett mejl från en forummedlem för ett par veckor sedan att han hade köpt en begagnad JPC2.5kabel som inte var likadan som den han hade köpt från mig tidigare.

Efter lite forskning har jag hittills fått kontakt med 5 olika personer som har dessa kablar och som är sålda som begagnade JPC2.5. En del av dom var sålda i andra hand, men samtliga kommer ursprungligen från samma person i Tranemo. Jag har själv lagt ut fejkade JPC2.5 annonser under köpes på Hifimagasinet och fått svar från samma person i Tranemo som har alla möjliga olika längder på ”begagnade” JPC2. kablar.

Den äldsta ”begagnade” kabeln som jag har hört om hittills är såld i oktober 2003 så det kan vara många kablar ute som inte är äkta vara.

Han annonserade också för någon vecka sedan under säljes, och använde nicknamnet ”Jultomte”, så då kan det ju passa bra att avslöja honom på Julaftonen.

Jag svarade på annonsen och det var samma person bakom det Jultomte nicket.

Han begär 600 kr för en ”begagnad” 1,5 meters JPCkabel och när jag i mejlkontakterna med honom undrade varför så dyrt då begagnat borde ligga lägre i pris kom svaret:

”Jag har köpt dom som Special Edition och betalt 1095 eller kanske det var 1195 kr för dom”

Special Edition existerar inte och är påhittat av denna person. Jag har visserligen tillverkat den med andra kontakter (powerCon och amerikanska samt 20A IEC) på beställning, men aldtrig kallat den för Special Edition och bara tagit betalt för merkostnaden för kontakterna som mest 100 kr extra. JPCkabeln kostar ny 875 kr och har aldrig sålts i 1,5 meters längd med prsiet 1095 eller 1195 som denne person påstår att han skulle ha betalat för dom.

Han har använt mejladressen : axxx.xxxxxxxx@tranemo.se där första bokstaven i förnamnet är a och där jag har använt x istället för dom övriga bokstäverna.

Denna mejladress har använts vid svar på köpes annonser.

När han själv annonserar under säljes så har han använt en hotmailadress.

Han lägger ut bilder på äkta JPC2.5 kabel, men det är inte dom kablarna på bilderna som levereras.

Han har köpt 1 st. JPC2.5 kabel av mig och i min bokföring fanns den bokförd 2002-02-22.

En skola i Tranemo har köpt 2 st. JPC2.5kablar och det är Tranemo kommun som betalade dom. Jag har anledning att misstänka samma person bakom det köpet, så då har han haft tillgång till 3 st. JPC2.5 kablar.

Han har använt lite olika kabelfabrikat som bilderna visar. Den jag har fått hem har förutom den gröngula ledaren även en blå och brun ledare som aldrig har funnits i äkta JPC2.5kabel.

JPC2.5 har 2 st. svarta ledare och en gröngul.

Han har även använt kablar med dom färgerna, men det är ändå inte samma kabel som används till JPCkablarna och även om det hade varit det så kan han inte sälja dom som JPC (JPC = Jorma Power Cord), vilket han gör.

Märkningen JPC2.5 finns inte på piratkopiorna och på apparatsidan är en skillnad att det böjskydd av gummi som jag använder är ca. 10 mm. På piratens är den 30 mm.

Han har även sålt dom med grått gummi som syns på en av bilderna.

Han har använt olika stickkontakter varav en modell som aldrig har använts på JPC och absolut inte som Special Edition.

Han har även sålt annat än kablar och det brukar vara hifimagasinet han använder.

Det har varit bla. Krellförstärkare som han har köpt in från utlandet och sedan hänvisat till Sverigeimportören Audio Nord när det har visat sig vara felaktigheter i apparaterna.

Jag har inte lagt ut all information om honom här av vissa skäl, men det går bra att mejla mig ocf få mer inforrmation till den som misstänker eller vet att han har köpt dessa piratkablar.

jormadesign@hotmail.com

JPC01.jpg

Bild på stickkontakt som inte har använts till JPC2.5kabeln.

JPC03.jpg

JPC02.jpg

Bild på stickkontakt som har använts till JPCkabeln, men inte används

längre.

JPC04.jpg

Den uppmärksamme elektrikern kanske kan se felet som har gjorts

Vid inkopplingen av ledarna i piratkopian.

JPC05.JPG

JPC06.JPG

Här en närmare bild på en annan piratkopia med 2 svarta ledare och en gröngul och då syns det rätt väl att jordledaren är kortare än dom bägge aktiva ledarna. Jordledaren skall alltid vara den som dras ut sist om det skulle uppstå fel och kabeln lossnar inne kontakten.

JPC08.jpg

Posted

Jag hoppas rättsliga åtgärder kan vidtagas mot denna person. :angry:

Jag håller tummarna att det löser sig för inte f*n vill man köpa en "begagnad" pirat produkt! :angry: :dead:

Posted

Åtgärder är vidtagna så att det tar slut med denna verksamhet från denna person.

Jag har fått en del mejl redan från drabbade och även från en som har blivit lurad tidigare av honom med en Tysk märkeskabel som han hade kopierat på ett klumpigt sätt. Han som köpte deb av Axxx hade en äkta sedan tidigare och såg tydligt skillnaden. Han fick lämnat tillbaka kabeln till Axxx och fick pengarna tillbaka. Detta var för ett par år sedan.

Man kan undra hur många han har blåst sedan dess.

Nu kommer det att bli kostsamt för Axxx och jag har haft en som vi kan kalla privatdeckare på honom ett tag och vet det mesta om hans verksamhet.

Posted

Som du skriver ska ju den gulgröna jordkabeln vara längre så att den lossnar sist om så skulle vara fallet. Då denna är kortare strider den vad jag vet mot elsäkerhetslagar och bara en sådan sak är ju förenat med livsfara om nu olykan skulle vara framme och då vill man ju naturligtvis inte stå till svars för något som en "bluffmakare som heller troligen inte är behörig elektriker" gjort i originaltillverkarens(Jorma Design) ovetande.

Jag har studerat lite i ämnet om ström och om man exempelvis köper en ce godkänd strömkabel och exempelvis monterar en kopparfläta från t ex efla utan att jorda flätan då är fortfarande kabeln godkänd som jag fattat det som men jordar man flätan så mister kabeln sitt CE godkännande och då är det tillverkaren som får stå för konsikvenserna(altså personen som monterat och jordat flätan och säljer kabeln vidare). Men gör man bara som i första exemplet, monterar på en kopparfläta utan att jorda den då behåller ju kabeln sitt ce godkännande och vid olycka är det kabeltillverkaren som ansvarar för produkten (dock måste fortfarande strömkabeln monterats av behörig elektriker för att säljas vidare). Om jag nu har förstått detta rätt att det är som jag skrivit ovan så kan ju detta få stora konsekvenser om lyckan är framme för exempelvis dig Jorma.

Detta är tråkigt att sådant förekommer. Utrycket "Det finns verkligen folk till allt" har ännu gjort sig påmind.

God Jul på dig Jorma :)

Posted
Delikat det där med skolan och Tranemo Kommun.

Fysiksalen, musiksalen eller hem till vardagsrummet... :?::)

Jag har den fakturan i min bokföring och den är bokförd 2003-03-10

Lite konfunderadc var jag över beställningen, men den kom per telefon och när jag kontrollerade telefonnumret så var det mycket riktigt från den skola som beställningen kom från. Och jag skickade kablarna som var 2 st. JPC2.5 apparatkablar 1,5 meter långa med en faktura som sedan betalades av Tranemo kommun 2003-04-16.

Delikat som du säger Timbre.

Axxx arbetar på den skolan och är komunalanställd.

Fysiksalen eller som beställaren uppgav till musiksalen eller hem till gården för hemundervisning :?: :evil:

Posted

mycket tråkigt, men då vet jag att jag inte ska köpa beg grejer av den personen iallafall

hoppas det löser sig på något bra sätt Jorma, God jul förresten.

Posted
mycket tråkigt, men då vet jag att jag inte ska köpa beg grejer av den personen iallafall

hoppas det löser sig på något bra sätt Jorma, God jul förresten.

God Jul Ekman!

Det kommer inte att lösa sig på ett bra sätt då skadan redan är skedd, men axxx kommer att få det hett om öronen i sin snikenhet, det är en ska som är säker.

Posted

Tråkigt att höra!

Det som jag reflekterat över inte bara denna gång utan vid andra tillfällen då man hört om liknande fall är att bedragarna inte vet när de ska sluta. Om man lyckas 1, 2 el. 3 gånger men sedan sluta och vara nöjd men de verkar som att sådana blir fartblinda och vill tjäna mer...OBS, jag förespråkar INTE! att syssla med bedrägeri.

Posted
Tråkigt att höra!

Det som jag reflekterat över inte bara denna gång utan vid andra tillfällen då man hört om liknande fall är att bedragarna inte vet när de ska sluta. Om man lyckas 1, 2 el. 3 gånger men sedan sluta och vara nöjd men de verkar som att sådana blir fartblinda och vill tjäna mer...OBS, jag förespråkar INTE! att syssla med bedrägeri.

Han lär veta att nu är det dags att sluta och det med besked.

Hans snikenhet är det som kommer att fälla honom.

Jag har vetat detta ett tag nu och har inte haft bråttom då han har hållit på minst ett år. Han ska få veta att brott inte lönar sig.

En bra privatdeckare lönar sig och jag vet nästan mer om honom än han vet själv och det ska han få uppstoppat någonstans.

Ha en God Jul och Gott Nytt År Mangew :)

Posted

Mycket tråkigt att sånt förekommer :dead: :angry:

Tur att det är på väg att ordna upp sig

God Jul på dig Jorma

MVH/Mats

Posted

En tråkig historia och denne Tranemolärare är tyvärr inte ensam på hifins bakgård. Att köpa begagnat kräver vaksamhet och det allra bästa läget är ju när man känner säljaren.

Posted

Sånt här är tråkigt.. bra att du visar att du inte tolererar sådant här Jorma! Håller med dig Timbre att man bör känna säljaren.. alltid det bästa!

Ha en trevlig jul allihopa!

Mvh,

Neo

Posted

Mycket tråkigt att Axxx har orsakat dej detta. Jag har faktiskt själv köpt en signalkabel av honom som vad jag kunde se inte var något fel på. Men detta är verkligen uselt om det stämmer!

Kostnaden för privatdeckare är nog svår att få ut ved en eventuell rättegång.

Posted

Mycket bra att får veta... då vet man att man ska vara försiktig om man ska köpa begagnat. Sätt dit han och låt alla få veta detta!

Posted

Naturligtvis är det fel att han utger sina kablar att vara någons annans produkt. Dock så handlade jag 2st nätkablar av honom i höstas och då hävdade han aldrig att det var äkta JPC 2.5 kablar utan sina egna tillverkade kablar som "liknade" JPC 2.5orna. Bara MIN erfarenhet av honom..

Posted

Viktigt att olika erfarenheter kommer till tals. Det handlar om en person jag känner som har pysslat med kablar ett tag. Då Jorma naturligtvis inte startar denna tråd utan fakta att referera till är det tyvärr dessa omständigheter som gäller. Man blir förvånad över att folk sänker sig till sånt här... :diss:

Posted

Jag hoppas de reder ut vad som skall redas...idag när vi har ett forum att vända sig till så får man ju hoppas att det blir mindre skumma affärer runt om i hifi sverige. Vem minns inte de som sålde "fantastiska högtalare" från en van runt om i landet?

Posted

För att vara jävulens advokat: jpc2.5 är inte ett registrerat varumärke, och således har inget intrång skett. Eländigt? Kanske. Småaktigt? Ja. Brottsligt? Nej.

Posted

Må det være btottslig? Hvorfor legger folk vekt på det? Personen har blåst folk- still han ut til spott og spe! :evil:

Posted
För att vara jävulens advokat: jpc2.5 är inte ett registrerat varumärke, och således har inget intrång skett. Eländigt? Kanske. Småaktigt? Ja. Brottsligt? Nej.

Så, då skulle jag låtit honom fortsätta och hållit tyst så att han skulle kunna fortsätta med sin hantering och lura folk :?:

Det behöver inte finnas varumärkesregistrerat om det är ett inarbetat namn och JPC är ett inarbetat namn sedan mer än 3 år tillbaka.

Det kan jag visa i rätten och för skojaren Axxx, så att han begriper detta.

Den som annonserar efter JPC2.5 ska inte behöva utsättas för sådana skurkaktigheter. Den vill inte ha något annat under tron att han har köpt en kabel som är tillverkad av mig. Därför kommer han att åka på sitt straff och stoppas.

Han kan lansera sina egna kablar istället, men det blir inte lika lätt, det upptäckte han nog när han försökte sälja dom under namnet APC.

Det gick betydligt lättare att kränga kablar under namnet JPC2.5

Varför?

Därför att namnet är välkänt och det är mitt namn han har använt och även smutsat ned mitt företag och varunamn som är väletablerat i hifikretsar.

Enligt ditt sätt att se det Molson är det bara att leta upp ett varumärke som inte är registrerat hos patentverket och sätta igång att sälja "begagnade" varor av det märket och gå fri?

Det finns massor av märken och fabrikat som inte har skyddat sina produkter på patentverket även bland hifigrejer. Leta på patentverket och det är fritt fram att sälja på vilket sätt som helst. Tror du på detta, Molson, så tror du väl på tomten också.

Posted

Idag sålde jag två uppsättningar Supra EFF-ISL jag inte behövde. Köparen hade ju inte sett mina kablar men han visste ju vad Supra Eff-ISL var för kablar då han redan ägde en uppsättning och tyckte priset var rätt. Skrivar jag i min annons att jag säljer Supra EFF-ISL i två uppsättningar och köparen vill köpa mina så ska ju köparen få Supra EFF-ISL och inte "mina egna kopior".

Lika så har jag en Supra EFF-ISL som är specialbeställd från Supra med längden 5 meter till salu. Det är ju lika fel att kalla denna 5 metare för en "special edition kabel" för det är det inte. Det är bara en Supra EFF-ISL som är beställd i längd om 5 meter. Samma kabel men längre.

Ni förstår nog vad jag menar! Punkt slut!

Posted
Naturligtvis är det fel att han utger sina kablar att vara någons annans produkt. Dock så handlade jag 2st nätkablar av honom i höstas och då hävdade han aldrig att det var äkta JPC 2.5 kablar utan sina egna tillverkade kablar som "liknade" JPC 2.5orna. Bara MIN erfarenhet av honom..

Har du missat annonsen som han lade ut på Hifimagasinet under nicket Jultomte?

Jag såg den ett par minuter efter att den var utlagd.

"JPC2.5 säljes" med bild på mina kablar.

Under bilden stod det först att "Det är inte kablarna på bilden som jag säljer"

Den texten sa inget om att det inte var JPC2.5kabel som han sålde.

10 minuter senare var den texten under bilden raderad och sedan låg annonsen ute i flera dagar.

Jag svarade på annonsen och har mejlen med honom kvar.

Ingenstans gjorde han klart att det inte var JPC2.5kablar som såldes.

Jag har 2 stycken mejlkonversationer till med honom där han inte på något sätt har visat att det inte är äkta JPC2.5. En av dom ligger i den här tråden.

Jag har dessutom fått mig tillskickat ett par omgångar till med mejlutbyte från köpare av hans alster som anser sig lurade med all rätt, då det inte någonstans framkommer att det inte skulle vara JPC2.5.

Han har däremot hävdat i ett par av dessa mejl att han köpt

"Special Edition av JPC2.5 för 1095 eller kanske det var 1195, jag kommer inte ihåg exakt"

Jag har aldrig tillverkat special Edition av JPC2.5 så det här är väl bondfångeri att sälja något till intet ont anande människor som har annonserat efter JPC2.5 köpes

och som visste vad dom ville ha, men inte hade sett äkta vara och trodde att det var detta man fått.

Posted

Mycket bra inlägg datar :app:

Köper man en specifik begagnad vara, så vill man ju också ha just den. Inte en "superdumper diy edition" etc eller vad det nu kan tänkas vara.

Och att sedan försvara detta på ett eller annat sett är i mina ögon helt ofattbart..

Posted

Försvarsargumenten i forumstrådarna är ju ingenting annat än ett försök att maskera ett avsiktligt uppsåt. Det vill säga att åka snålskjuts på en annan persons nedlagda tid och kostnader. Kanske inte brottsligt - men definitivt simpelt.

Sett ur ett köparperspektiv blir det inte bättre.