SDplus Posted August 15, 2015 Posted August 15, 2015 (edited) Så, Hasse från Analogt Välljud åkte ända från Norrköping till Danderyd för att leverera mitt nya Scheu-verk. Jag har ju skrivit tidigare om mina problem med Avid Ingenium, och jag gav helt upp att kunna rädda den. Det var för mycket strul och för mycket huvudbry. Så jag beställde en Scheu Premier mkII. Medans jag väntade på den så fixade jag till min skivspelarbänk bättre med delar specialbeställda från Stockholms vattenskärning. Detta för att få en bänk där jag med lätthet kan ställa in en lutning för anti-skating på min Airtangent arm. Dessutom förberedde jag lösningar som färgad belysning till skivtallriken, och, som sagt, idag fick jag allt ihopsatt till ett slutresultat som fungerar mycket bra (just nu ). Jag har lite bilder, men istället för att lägga dom direkt i forumet tänkte jag lägga upp länkar till där jag lagt dom online. Så ni kan se dom i hela sin ståtlighet! Alla är tagna med min Note 4, så det är vad det är. Vad gäller belysningen så är lampan en fjärrstyrd RGB-lampa, så jag kan anpassa färgen efter vinyl och stämning. Scheu med Airtangent Mera Scheu med Airtangent Ännu mer Scheu med airtangent. Ytterligare Scheu med Airtangent. En till Scheu med Airtangent. Detalj hur jag trixade undan kopplingsterminal och rör och kablage någorlunda. Edited August 15, 2015 by SDplus Quote
SDplus Posted August 15, 2015 Author Posted August 15, 2015 (edited) Om man säger så här. Armen och pickupen har hela tiden gett ett riktigt bra ljud. Problemet tidigare var att jag hade olika störningsproblem, först motorljud som fördes över av en alltför kort och "styv" rem. Det var som att koppla en 2 polig AC på en direktdriven skivspelare, sen fick jag diverse andra problem som kulminerade i att jag hittade ett lagerproblem i Avid. Vad jag har nu är en lika välljudande skivspelare fast utan svaj, motorbrum eller andra konstiga avvikelser. Sen så är verket nu bara timmar gammalt i denna konstruktion så jag kommer säkerligen finjustera saker mer. Men jag inbillar mig en lite torrare och mer exakt bas. Dessutom känns diskanten mer homogen. Den kunde ibland bli en smula hysterisk på Avid-verket, men det har jag inte märkt alls här. Först trodde jag att jag var off för mycket i VTA, men sen insåg jag att jag hade hela registret där i balans, det var bara lugnare nu. Jag kommer dock experimentera lite med tunna mattor och sånt. Men vad jag kan säga är att redan nu är jag helnöjd med ljudet, vilket jag räknat med, men framför allt är jag nu för första gången på 8 månader helt lugn att jag har en stabilt snurrande verk. och det är lugnet i själen att slippa vara på helspänn efter pitch-fel som jag eftersökt, och det har jag nu. Edited August 15, 2015 by SDplus Quote
calle_jr Posted August 15, 2015 Posted August 15, 2015 Riktigt coolt Belysningen hjälper som ledljus också vid skivbyten. Detta ser riktigt bra ut. Quote
Taxmannen Posted August 15, 2015 Posted August 15, 2015 Ser snyggt ut det man ser - verkligen läckert Vore kul att se lite fler bilder på bänken och det du har under! Är det lampan som lyser upp bakifrån in i skivtallriken? Quote
SDplus Posted August 15, 2015 Author Posted August 15, 2015 Ja, man ser lampan rätt bra i en av bilderna. Träklossarna på väggen håller en av mig modifierad GU10 lamphållare, sen sitter det en Kina-RGB-LED i den. Jag har en massa bilder av skivbänken. Den är minst sagt speciell, men jag ska ta några nya i morgon så att man ser den med nya spelaren på. Quote
SDplus Posted August 15, 2015 Author Posted August 15, 2015 OK, jag kan lägga upp några arkivbilder jag ändå inte kan göra om. Lite bakgrund: Jag har sen en tid hållit på med mitt lilla projekt att rippa all min vinyl till 24/96 flac0. Det började opretentiöst med att bara få musiken till fil med min gamla Thorens TD160BmkII med SME 3009 arm och Ortofon MC20 Super. Det var så kul att jag bestämde mig för att väcka min gamla Audiomeca Roma med Airtangent och Ortofon MC30 Supreme. Problemen var två att lösa. 1. Audiomeca Roma var trött och sliten och var för mycket bök. 2. Ortofonen har aldrig passat bra med Airtangent armen. Så ny Pickup och RIAA, En Sumiko Blackbird LO med Pro-Ject TubeBox DS. Sen började jakten på ett nytt verk som kunde funka till rimlig kostnad med Airtangent. Då började problemen jag beskrev i början. Men vi backar en smula. En sak som hände redan med Thorens spelaren var att min stuga jag byggt som jag använder för Träning meddelst Rippning satte sig så att nu vibrerade väggen när jag sprang på löpband eller gjorde andra övningar. Så jag var tvungen att stabilisera skivspelaren på något sätt. Så jag startade operation Overkill. Jag ville skilja skivspelarbänken fullständigt från hela stugan. Sagt och gjort. Bilder: Steg 1. Såga upp ett hål i golvet. Steg 2. Skär upp isolering, gräv ur jord, platta till och börja lägga ner betongplintar. Plinten ligger längre under golvnivå än det verkar som i bilderna. Steg 3. Lägg ner en plint till och fixera dom med varandra (ca 65-70 kg styck). Notera också den förberedda "falska golvdelen med bulthål i jag förberett här. Steg 4. Borra upp fyra 18mm grova hål i plintarna enligt det "falska" golvets hålbild. Steg 5. Montera 4 st M16 gängstav med kemiskt ankare i 18mm hålen. Steg 6. Tillbaks med isoleringen med hål som inte har kontakt med gängstaven. Steg 7. Väga in 4 M16 mutter med bicka som ska hålla det falska golvet i nivå med stug-golvet. Steg 8. Montera det falska golvet med en uppsättning M16 mutter och bricka till. Steg 9. Montera en basplatta för bänkskivan i våg med mera M16 mutter och brickor och två hyllskivor. Detta är basen till min nya skivspelarbänk. Men jag har från detta läge byggt om och modifierat stabiliseringar och tillsatser på bänken flera ggr, så jag ska ta nya bilder i morgon och lägga upp dom så ni kan se hur min slutliga lösning blev. Men dessa bilder illustrerar hur långt jag gått för att få störningsfri avspelning. Quote
calle_jr Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Träning meddelst Rippning satte sig så att nu vibrerade väggen när jag sprang på löpband eller gjorde andra övningar. Så jag var tvungen att stabilisera skivspelaren på något sätt. Så jag startade operation Overkill. Jag ville skilja skivspelarbänken fullständigt från hela stugan. Sagt och gjort. Bilder: Steg 1. Såga upp ett hål i golvet. Löpband och hifi är ingen enkel kombination. Det är i klass med Pålning medelst Knyppling. Quote
Richard Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Fantastiskt seriöst!! Det finns inga genvägar... Quote
Apexorca Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Härligt! Riktigt kul projekt. Jag tror också mycket på att få bukt med vibrationer, särskilt på vinylsidan. Koppla bort hela huset från prylarna måste vara det ultimata sättet. Gärna helt ljudisolerat också så klart, men det kanske blir nästa steg!!! Borde fungera klockrent tycker jag. En tanke till Farbror Barbro far genom mitt huvud. Quote
K-man Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Vilken läcker setup...både tekniskt och utseendemässigt! \\K-man Quote
SDplus Posted August 16, 2015 Author Posted August 16, 2015 (edited) Så, ny dag och fler bilder, några gamla och några nya. Edit: Fixade bildlänkarna! Basplatta för ställbart bord. Lite om denna bild. Dels ser man att jag har en likadan träskiva som det Flaska golvet på toppen av hela konstruktionen. Jag har dessutom "klätt" kanterna med Massiv EK för att ha homogenitet i utseendet. På toppen av allt det sitter en basplatta i rostfritt stål, 5 mm tjock. med M6 gängade hål för inverterade skipes med lätt åtkomlighet för inställning genom den trekantiga formen. Plattan är tillverkad av Stockholms Vattenskärning enligt min ritning. En annan Vinkel. Undersidan av toppskivan. Här är toppskivan som jag tillverkad av 4 cm tjock Limträ EK-skiva och fräst av hörn och kanter på, sedan fräst en 5 mm djup urskärning för bottenplattan. Bottenplatta monterad. Bottenplattan monterad, igen tillverkad av Stockholms vattenskärning efter min ritning. Den har tre st 2 mm djupa och breda försänkningar för spikara som sitter i den trekantiga delen. Vikt, rejäl... En inte alltför bra fokuserad bild av toppsidan av toppskivan. Handlackad i 6 lager klar golvlack. Golvlack för ökad slitagebeständighet. 6 lager för att 5 lager egentligen var mer än nödvändigt. Allt ihopmonterat. Ihopmonterat uppifrån. Tre bilder angående lampan. Min lilla snabbkonstruktion för att få ett kompakt och rörligt montage av GU10 lampan. Bara för att visa lite av rörligheten. Lampan på plats. Lampan är en RGB LED med fjärrkontroll köpt på webb-affären "light in the box". Dom har massor av kul saker, såsom USB-mikroskop och egentligen allt som är lite mer tunnsått av här hemma. Allt blir däremot belagt med tullavgift från dom. Men dom är normalt så billiga att det egentligen inte spelar någon roll. Hela bänken: Sidobild av toppskivans uppställning med allt slutgiltigt inställt. Översiktsbild av hela bänken. En bild till av hela bänken. Så lite kommentarer om hur allt annat i bänken kom till. I min första version så monterade jag kors-stag av aluminium runtom för att göra det vridstyvt. Det funkade sådär. Och det såg fördjävligt ut. Än idag är dock det bakre krysset kvar, men man ser det inte längre. Så jag har bit för bit byggt dit olika träskivor i underredet för ett mer organiskt utseende, samt för en väldigt vridstyv konstruktion. Hålen och skivan för RIAA-steget kom till efter jag upptäckt att rördelen i TubeBox DS hade en viss mikrofoni, och jag insåg att den kunde ha fördel av att sitta i skivbänkskonstruktionen. Sidoträstyckena kom till efter jag tog bort kors-stagen på sidorna, och facket på högersidan var bara en praktisk detalj jag gjorde då jag har Testskivor och Clearaudios Strobskiva där alltid. Hindrar skivan att glida ner i skåran i golvet om inget annat. Man kan tydligt se två QED-kablar sticka ut vid ena gängstaven. Det är för direktkoppling till förstärkaren och finlyssning. Normalt går nämligen RIAA'n direkt till mitt Externa Ljudkort för mitt rippnings-projekt. Det har en fantastisk ADC, men DAC-delen lämnar mycket att önska. Så medans jag rippar så är ljudkvaliteten inte helt där. Men när man springer på löpbandet och ligger på bänken och gör flyers så är det inte direkt full fokus på den detaljen, men resultatet av själva rippen skall ju vara tip-top. Tryckknappen bredvid RIAA var förut för att slå på motorn till AVID-verket, den skall bort. Brytaren på väggen slår på Luftpumpen till armen och belysningen till skivspelarbänken, inte bara den bakom skivtallriken. Jag skulle ha bilder från sidan, men vi höll på att fininställa högtalarplaceringen rätt länge igår, så just nu ville jag inte flytta den bara för en sidobild... Edited August 16, 2015 by SDplus Quote
Taxmannen Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 (edited) Otroligt fräckt - det är väl så man skall göra! 1. Hitta lämplig tomt 2. Bygg ditt rack 3. Bygg ett hus runtomkring racket Jag har problem att se några av bilderna i sista inlägget - "404 Not Found" Edit: nu verkar bilderna funka! Edited August 16, 2015 by Taxmannen Quote
calm Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Riktigt seriöst projekt vill jag säga Grattis! Calm Quote
Adagio Posted August 18, 2015 Posted August 18, 2015 Nice! Riktigt seriös hylla! Hasse (H&C analoga väljud) borde börja såga han med.... Ska säga det till honom. Spelaren i fråga är en mäktig pjäs jag lyssnat till många ggr, Hasse kör med en likadan hemma. Ser att du köpte Analogas skivpuck, de är också rätt fina tycker jag. Grattis till ett fint förvärv och som sagt, verkligt seriöst fundament. Quote
SDplus Posted August 18, 2015 Author Posted August 18, 2015 (edited) Tack allihop för uppskattningen. Det låter också förträffligt bra. Av den typen som bara växer ju mer man lyssnar. Och då har jag ändå rätt så modest kringutrustning: Pro-jact Tube-Box DS, Vincent SV-237 och Focal Chorus 836W. QED-kablar XT400 Högtalarkabel och Reference Audio 40 och mellan Skivspelare och RIAA en Monster som är en för mig numera okänd modell men från tiden då dom fortfarande var någorlunda bra... Mellan DAC och Stärkare är det en Van Den Hul Silverline av äldre snitt. Det låter bra, men inte av allra högsta skolan. Men för mig är det rätt nivå då spelglädje och själva musiken för det mesta är fokus, inte om den ena kabeln låter bättre än den andra... Edited August 18, 2015 by SDplus Quote
SDplus Posted September 27, 2015 Author Posted September 27, 2015 Så, nu har jag haft verket några veckor och jag börjar få mer och mer förtroende för nya verket. Det är råstabilt, och förmedlar den ena topp-prestationen efter den andra. Så i stället för att vara på helspänn för hastighetsvariationer och andra problem så sätter jag nu på en skiva helt avslappnad och i förtroende med spelaren. En intressant jämförelse jag gjorde var att jämföra Sara K på Vinyl mot samma stycken på SACD. Det var en väldigt positiv test. Förutom en lite högre brusnivå från vinylen så går det inte att klangmässigt skilja dom åt. Det är helt uppenbart samma mastering för båda skivorna, och det låter skitbra från båda. Jag har nått en skivspelarnivå som jag bedömer som "bra nog" för allt jag vill göra med Vinyl. Det går säkert att få det ännu bättre, men nu ska jag nöja mig och bara njuta av musik och köpa mer vinyl... Quote
Adagio Posted September 27, 2015 Posted September 27, 2015 Härligt! Med en sån kompromisslös bänk kan det bli hur bra som helst. Quote
Guest musicus Posted September 27, 2015 Posted September 27, 2015 Så, ny dag och fler bilder, några gamla och några nya. Edit: Fixade bildlänkarna! Basplatta för ställbart bord. Lite om denna bild. Dels ser man att jag har en likadan träskiva som det Flaska golvet på toppen av hela konstruktionen. Jag har dessutom "klätt" kanterna med Massiv EK för att ha homogenitet i utseendet. På toppen av allt det sitter en basplatta i rostfritt stål, 5 mm tjock. med M6 gängade hål för inverterade skipes med lätt åtkomlighet för inställning genom den trekantiga formen. Plattan är tillverkad av Stockholms Vattenskärning enligt min ritning. En annan Vinkel. Undersidan av toppskivan. Här är toppskivan som jag tillverkad av 4 cm tjock Limträ EK-skiva och fräst av hörn och kanter på, sedan fräst en 5 mm djup urskärning för bottenplattan. Bottenplatta monterad. Bottenplattan monterad, igen tillverkad av Stockholms vattenskärning efter min ritning. Den har tre st 2 mm djupa och breda försänkningar för spikara som sitter i den trekantiga delen. Vikt, rejäl... En inte alltför bra fokuserad bild av toppsidan av toppskivan. Handlackad i 6 lager klar golvlack. Golvlack för ökad slitagebeständighet. 6 lager för att 5 lager egentligen var mer än nödvändigt. Allt ihopmonterat. Ihopmonterat uppifrån. Tre bilder angående lampan. Min lilla snabbkonstruktion för att få ett kompakt och rörligt montage av GU10 lampan. Bara för att visa lite av rörligheten. Lampan på plats. Lampan är en RGB LED med fjärrkontroll köpt på webb-affären "light in the box". Dom har massor av kul saker, såsom USB-mikroskop och egentligen allt som är lite mer tunnsått av här hemma. Allt blir däremot belagt med tullavgift från dom. Men dom är normalt så billiga att det egentligen inte spelar någon roll. Hela bänken: Sidobild av toppskivans uppställning med allt slutgiltigt inställt. Översiktsbild av hela bänken. En bild till av hela bänken. Så lite kommentarer om hur allt annat i bänken kom till. I min första version så monterade jag kors-stag av aluminium runtom för att göra det vridstyvt. Det funkade sådär. Och det såg fördjävligt ut. Än idag är dock det bakre krysset kvar, men man ser det inte längre. Så jag har bit för bit byggt dit olika träskivor i underredet för ett mer organiskt utseende, samt för en väldigt vridstyv konstruktion. Hålen och skivan för RIAA-steget kom till efter jag upptäckt att rördelen i TubeBox DS hade en viss mikrofoni, och jag insåg att den kunde ha fördel av att sitta i skivbänkskonstruktionen. Sidoträstyckena kom till efter jag tog bort kors-stagen på sidorna, och facket på högersidan var bara en praktisk detalj jag gjorde då jag har Testskivor och Clearaudios Strobskiva där alltid. Hindrar skivan att glida ner i skåran i golvet om inget annat. Man kan tydligt se två QED-kablar sticka ut vid ena gängstaven. Det är för direktkoppling till förstärkaren och finlyssning. Normalt går nämligen RIAA'n direkt till mitt Externa Ljudkort för mitt rippnings-projekt. Det har en fantastisk ADC, men DAC-delen lämnar mycket att önska. Så medans jag rippar så är ljudkvaliteten inte helt där. Men när man springer på löpbandet och ligger på bänken och gör flyers så är det inte direkt full fokus på den detaljen, men resultatet av själva rippen skall ju vara tip-top. Tryckknappen bredvid RIAA var förut för att slå på motorn till AVID-verket, den skall bort. Brytaren på väggen slår på Luftpumpen till armen och belysningen till skivspelarbänken, inte bara den bakom skivtallriken. Jag skulle ha bilder från sidan, men vi höll på att fininställa högtalarplaceringen rätt länge igår, så just nu ville jag inte flytta den bara för en sidobild... Och bra musiksmak Icehouse "Primitive man" en gammel favorit!! ... mvh Quote
YYZ Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Icehouse "Primitive man" Ja just det ja...! Köpte jag när den kom ut 1982, och har sedan mitten av 80-talet snurrat nada. Blir till att tvätta rent och spela den när jag kommer hem från jobbet. Tack för iakttagelsen Quote
shaft Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Ja just det ja...! Köpte jag när den kom ut 1982, och har sedan mitten av 80-talet snurrat nada. Blir till att tvätta rent och spela den när jag kommer hem från jobbet. Tack för iakttagelsen Icehouse har sina ljusa stunder som då är "tokbra" om man gillar 80-talsmusik. Det finns en svensk press av "Primitive man" som man kan hitta billigt secondhand. Skivan: "Man of colors" skall man inte heller låta stå kvar i handlarens skivback. Quote
Guest musicus Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Icehouse har sina ljusa stunder som då är "tokbra" om man gillar 80-talsmusik. Det finns en svensk press av "Primitive man" som man kan hitta billigt secondhand. Min "Primitive man" er made in Sweden, innkjøpt på 80 talet mvh Quote
SDplus Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Har en text-lista med all min vinyl, om någon är intresserad. Den är mest anpassad för att hålla reda på rippnings-status av dom, och om jag upptäckte något skumt med skivan medans jag rippade dom. Men den är iofs inte helt representativ för min musiksmak då jag inköpte en massa 10-kronors vinyl på utförsäljningarna i början av 90-talet när alla butiker trodde det var över. Så det blev en massa skivor som jag bara inte hade en aning om men verkade vagt bekanta... Mycket skräpvinyl blev det. Dessutom ingår mina två bröders avlagda samlingar i listan, men är markerade iofs. Icehouse är bra. Australien har producerat en hel del kul faktiskt. Icehouse heter föresten The Flowers i Australien. Men det namnet var redan taget på den internationella scenen när dom slog igenom lite bredare, så dom fick bli Icehouse. Mina favoritskivor med dom är deras första och Man of Colours. Anledningen att den skivan stod där var att det blev en liten kontrollskiva tillsammans med tre andra som jag rippat på flera olika plattformar. De andra är Thomas Dolby "The Flat Earth", Shawn Colvin "Steady On", samt Dire Straits "Love over Gold". Quote
Recommended Posts