Jump to content

Helt plötsligt svänger det om Peer Gynt


calle_jr

Recommended Posts

Helt plötsligt svänger det om Peer Gynt!

En del av oss satsar allt på ett kort. Andra föredrar att sprida gracerna och anpassa olika system för olika tillfällen

och typ av lyssning. Att söka efter olika kvaliteter i olika elektronik och högtalare, och kanske framför allt att anpassa

högtalare efter det rum man spelar i. En del satsar på ett media, andra växlar mellan vinyl, cd, sacd, filspelning och streaming.

30Hzbone är den senare typen i båda dessa sammanhang, och han fick besök för ett tag sedan.

DSC_0931.JPG

:)

Link to comment
Share on other sites

Är det inte tänkt att Guru ska placeras ganska nära bakväggen?

Normalt så finns mina Junior i pojkrummet och då är placeringen nära bakväggen.

Dock lite ont om plats för lyssning i pojkrummet därav en tillfällig uppställning i vardagsrummet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
30Hzbone och JFK diskuterar en kvinnlig sångerska som jag just nu tappat namnet på;

DSC_0851.JPG

Sångerskan vi diskuterade var Cecilia Bartoli vars röst är en utmaning för mången högtalare.

R-6081527-1410592244-2356.jpeg.jpg

Inspirationen till den senaste förändringen i riggen fick jag från den här tråden:

Link1

Och efter att ha läst innehållet i dessa två artiklar:

Link2

Link3

styrdes kosan mot IKEA där ett slaktarblock inhandlades.

010.JPG

Så nu spelas det vinyl på ett slaktarblock (som i sin tur bärs upp av Sonic Design Dämpfötter).

Vet inte än om ljudet förändrats men feelgoodfaktorn fick sig en liten knuff i behaglig riktning. :)

Edited by 30Hzbone
Link to comment
Share on other sites

styrdes kosan mot IKEA där ett slaktarblock inhandlades.

http://www.forumbilder.se/F8J8N/010.JPG

Så nu spelas det vinyl på ett slaktarblock (som i sin tur bärs upp av Sonic Design Dämpfötter).

Vet inte än om ljudet förändrats men feelgoodfaktorn fick sig en liten knuff i behaglig riktning. :)

De såg fina ut!

Jag har hört talas om dessa slaktarblock men aldrig sett dem live.

Inte så dumt om det visar sig att kriterierna ger samma slutprodukt, och jag tycker ju själv bäst om skärbrädor som inte väsnas när man hackar på dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har också dessa block under min svarv, dock 2st frikopplade från varandra med alukoner och en sandwich av MDF/bly/akryl ovanpå.

Jag har provat fram o tillbaka vid flera tillfällen och varje gång kommit till denna lösning oavsett musik. Nu väntar jag dock på en Kuzma orginal lönnplatta att prova med också. Men bambu har en dynamikhöjjande effekt samtidigt som det ger en organisk ton enl mina erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tog

På fredag har LSD (Ljudsamfundet Dövörat) årets första träff hemma hos mig.

Skall bli intressant att få hörpunkter på slaktarblocket, kanske blir det slaktat :icon_khoc:

Togs det några bilder vill vi gärna se. I annat fall kanske vi kan få en skriftlig redogörelse. Kring träffen alltså, inte för ev. avsaknad av fotodokumentation. :-)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om jag vetat att det skulle komma en önskan om redogörelse från vår träff
så hade jag nog lagt upp mitt inmundigande på annat sätt.
Den aktuella kvällen kom jag tidigt långt ut på ”dimmornas kaj” så därför
har jag har jag tagit lite hjälp av mina vänner för att om möjligt rekapitulera kvällens förlopp.
Fotade gjorde jag inte, heller, men några bilder togs av mina gäster.
En helt annan sak: Sångerskan som nämns ett par poster upp i tråden fick
Polarpriset i år, ett utmärkt val tycker jag.

När jag sista gången (1998) bytte jobb så fick jag anställning i en organisation med
väldigt många fysiskt avskilda verksamheter. IT-ansvarig var min befattning och i min yrkesutövning
så träffade jag väldigt många medarbetare och bland dessa var det några som delade mitt intresse
för musik och tillhörande återgivningsapparater.
Hemma hade jag vid tillfället ett par Snell Acoustics E IV som jag var väldigt nöjd med
och det var en anledning till att jag bjöd hem till en lyssningskväll.
Det var 3 personer jag bjöd hem men en frågade om han fick ta med sig en bekant, som hade samma intressen, vilket beviljades.
Det visade sig att denna bekant var barndomskamrat med en annan i gänget och även jag hade träffat honom tidigare på ett musikläger,
Vi hade så trevligt på vår första träff (cirka 2003) att Ljudsamfundet Dövörat bildades
dovorat-2.jpg
och vi träffas regelbundet fortfarande.

I början låg fokus på musik och apparater men numera är också mat och dryck viktiga inslag.
Andra aktiviteter förekommer också och ett exempel är ett studiebesök vi gjorde hos
Audio Consult i Köpenhamn kombinerat med en överdådig Frukost på ett bättre ställe samt
ytterligare ett studiebesök men denna gång på Mikkeller bar.
I Malmö har vi berikats med ett suveränt place för musik nämligen Malmö Live
(ngn här på forumet har varit väldigt aktiv i det synnerligen lyckade resultatet)
och där var Dövörat nyligen och avnjöt Sjostakovitj symfoni nr 5.

Man kan väl saga att det vi i Dövörat sysslar med är place'bo (latin, ’jag skall behaga’, av pla'ceo ’behaga’)
vi låter oss behagas av varandras sällskap, musik, apparaters förmåga att återge musiken samt mat och dryck och lite fotograferande.
Till ämnet:
Jag bjöd in till en vinylafton för att utröna om slaktarblocket APTITLIG från IKEA
har en plats under skivspelaren eller passar bättre under ett stycke kött.
010.JPG
under slaktarblocket har jag apparatfötter från Sonic-Design
http://www.rehifi.se/pub_images/large/Sonic-Design-2-5kg-SD25_23887.JPG

Våra möten brukar börja med avsmakning av några goda öl och därefter sätter vi oss till bords.
do-vo-rat-160129-02.jpg
do-vo-rat-160129-03.jpg
do-vo-rat-160129-05-jpg.jpg
img-0428.JPG

LjudSamfundet Dövörat vem är vem.
Nu tror jag inte att medlemmarna har några nick på Euphonia så därför delar jag ut temporära nick
som råkar sammanfalla med fabrikatet på högtalarna som vederbörande spelar på för tillfället.
do-vo-rat-160129-11-jpg.jpg
Från vänster: Spendor, Duevel, KEF och 30Hzbone
do-vo-rat-160129-15.jpg
Ampion höll i kameran.

Musiken vi lyssnade på under denna Vinylafton var bl.a:
Also Sprach Zarathustra, Los Angeles Philarmonic under Zubin Mehta
Oscar Peterson, Vol. IV, my favorite instrument
Erroll Garner, up in Erroll´s room, featuring The Brass Bed
Monica Zetterlund, Waltz for Debby,
Diana Ross, Silk Electric
Fairground Attraction, PERFECT, 12” maxisingle, 45-varvare
Vi jämförde The Wall utgiven -79 med mitt ex från 2012,
https://www.discogs.com/Pink-Floyd-The-Wall/release/3437392
och min fråga blir då
var går gränsen för att reklamera en undermålig produkt?
Trots att -79:an spelats många gånger så var den på alla parametrar överlägsen mitt ex.
Blood Sweat & Tears, 3, spelades naturligtvis där Symphony for the devil / Sympathy for the devil är en favorit.
Dire Straits album ”Love over gold” fick generös speltid.
David Gilmour´s album “Rattle that lock” fick också snurra en stund.
Vi hedrade också David Bowie
do-vo-rat-160129-12.jpg
och lyssnade också på Lasarus från hans sista album Blackstar.
Några spår med Iiro Rantala där han spelar musik av John Lennon bl.a. ”working class hero”
samt en hel del annat spelades också också innan det avslutningsvis var dags att varva upp med ett avsteg
dvs. en CD med Bethoven´s 5:a med Wienerfilharmonikerna under Carlos Kleiber på DG.
En inspelning som många kunniga rankas som den kanske bästa.

Och slaktarblocket APTITLIG då? Jo det har funnit sin plats under svarven!
Man kanske skulle prova med bambustrumpor i basreflexporten ;),
Vinylens framgångar på senare år har gjort att det skrivs en del, ett par exempel:
http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162
http://www.mcelhearn.com/do-vinyl-records-sound-better-than-cds-spoiler-nope/

I fredags hade vi ännu ett möte och denna gång hos Spendor, mycket kul hade vi, och
möjligen blir nästa träff en utflykt till Hörby.
Kan också nämna att Ljudsamfundet Dövörat har en underavdelning som rör foto
och namnet på denna aktivitet är Blindögat.
Vi hörs
@lve

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...