Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag tror visserligen ämnet berörts förut här i forumen, men omständigheterna och förutsättningarna är alltid olika.

Först en kort bakgrund. Mitt system och hifiintresse har en bas i hembygge och DIY, modning mm. Jag skall försöka sätta ihop en liten medlemstråd här i helgen eller när tiden ges. Jag har genom hela mitt liv alltid haft en vinylspelare, men aldrig något värt namnet. Skivor har sporadiskt införskaffats genom årens gång, men först nu känner jag att jag har något på gång.

Intresset har tagit fart även för vinyl. Detta efter att jag läst på nätet om ombyggda gamla Lenco L75, som enligt utsago varit välvilligt mottagliga för ombyggnad och förbättringar. Redan direkt tyckte jag det ät OK tillskilnad mot tidigare spelare. Ombyggnaden är inte klar, jag har hittills renoverat motor, lager och plockat bort den fjädrande plinten samt dämpat chassit. Tonarmen är ännu original, men med nya v-block. Såhär i efterhand borde jag kanske inte lagt pengar på dem, då jag nu ämnar att byta ut armen mot en Jelko SA-750D. Jag har mer eller mindre bestämt mig för just denna arm, då den skall passa i orignalarmens infäste och i stort sett ha samma monteringsavstånd som originalarmen (2 mm ifrån vill jag minnas, vilket borde kunna kompenseras genom att man sätter pickupen något närmre tonarmen/basen av pickupskalet.

Detta skulle även som minska den effektiva massan något misstänker jag, men det är högst marginellt. Rent ekonomiskt blir detta ett av, om inte det dyraste enskilda inköpen i min hifikarriär (bara för att sätta saker lite i perspektiv). Jag har byggt ett rörförsteg en gång som totalt sett blev dyrare, men tonarmen är också bara en del i vinylspelarbygget.

Till armen behöver jag förslag på lämplig pickup. Enligt vad jag läst bland annat här på forumet är att armen inte skäms för sig även med en dubbelt så dyr pickup som arm, men fram tills jag skaffat/byggt nytt RIAA, och åtgärdat några andra flaskhalsar i systemet, är det något betydligt billigt jag ät ute efter.

Armen skall, så vitt jag vet, ha en effektiv massa på 13,48 gram med original pickupskal/tonarmshuvud (vad säger man förresten på svenska?).

Detta, tillsammans med möjligheten att dämpa armen, borde borga för att valet hamnar på en lätt pickup med låg compliance, 10-15uN . Jag kan även tänka mig lägga några hundralappar på ett lättare pickupskal om det skulle gynna mig i valet av pickup, men det behöver självklart räknas in i totalbudgeten.

Jag känner inte till lastkapacitans mm så vi hoppar över matchning mot phonosteget och hoppas på det bästa för stunden.

Ett smart prisvärt lite dyrare alternativ är bättre än en dum-billig nödlösning.

Tack för era åsikter!

Edited by vemsom
Posted

Det är alltid knepigt att ge rekommendationer och likaså vad vi menar med dyrt och billigt. Men här är några som i vart fall jag tycker är prisvärda och välljudande pickuper:

Ortofon 2M Blue (mm) ca 1,800:-

Ortofon Turbo MC (hög utnivå) ca 1,800

Dynavector 10x5 (mc hög utnivå) ca 4,000

Grado Prestige Gold (mm/mi) ca 1,500

Samtliga kör du genom vanlig riaa på mm-ingång

Posted (edited)
Det är alltid knepigt att ge rekommendationer och likaså vad vi menar med dyrt och billigt. Men här är några som i vart fall jag tycker är prisvärda och välljudande pickuper:

Ortofon 2M Blue (mm) ca 1,800:-

Ortofon Turbo MC (hög utnivå) ca 1,800

Dynavector 10x5 (mc hög utnivå) ca 4,000

Grado Prestige Gold (mm/mi) ca 1,500

Samtliga kör du genom vanlig riaa på mm-ingång

Förlåt, självklart borde jag definierat min mening om billigt/dyrt, men med tanke på att jag tyckte tonarmen var dyr, så hade du helt rätt i din prisbild för rekommendationerna.

Ortofons 2M och Gradon har något högre compliance vilket skulle ge resonansfrekvens på 7,7Hz

Jag skall kolla lite mer på dessa, särskilt Ortofon Turbo MC. Någon liten nörd inom mig talar för MC före MM även om jag kanske tror att på den här prisnivån är det jämt skägg vilken konstruktionstyp man än väljer.

Edited by vemsom
Posted

Det finns även en Turbo MC3 för ca 3,500 som har en bättre slipning, fine line istället för "vanlig" eliptisk. Compliancen ligger på 13. De är rätt så lätta, mellan 4-5 gram. Om det är för lite så finns det en metallbricka att sätta mellan pickuphus och skal. MC-Turbopickuperna låter helt ok. Jag har hör dem och deras företrädare flera gånger i en Unamco-skivspelare (T-1 tror jag den heter). Sumiko har också en high output mc kring 4-5, 000 som också är bra sprutt i.

Posted
Jag är väldigt nöjd med min Clearaudio Concept V2 (MM). Ett rejält lyft mot standardpickupen på min Technics SL-5300 och den kostade endast 1800 kr.

En riktigt vacker pickup. Ser ut att kosta mer än 1500kr. Tyvärr specificerar Clear Audio inte ex.vis compliance på sin produktsida.

Hittade dock en siffra på en annan sida. Jag vet inte om jag litar på denna då andra parametrar inte stämmer överens med produktsidan från tillverkaren.

om 15 stämmer så vore det nog nära nog, 8,7Hz. Särskilt om man skaffar ett lättare pickupskal framöver.

Posted
En riktigt vacker pickup. Ser ut att kosta mer än 1500kr. Tyvärr specificerar Clear Audio inte ex.vis compliance på sin produktsida.

Hittade dock en siffra på en annan sida. Jag vet inte om jag litar på denna då andra parametrar inte stämmer överens med produktsidan från tillverkaren.

om 15 stämmer så vore det nog nära nog, 8,7Hz. Särskilt om man skaffar ett lättare pickupskal framöver.

Så här säger hemsidan där jag köpte den:

Frequency response: 22 Hz - 20 kHz

Output voltage (@ 1 kHz, 5 cm/s): ~ 3.3 mV

Channel separation (@ 1 kHz): > 20 dB

Channel balance (@ 1 kHz): ≤ 2 dB

Trackability: 80 µm

Tracking ability (recommended 1,8 -2,6 g): 2.0 g

Coil impedance: (@ 1 kHz): 0.66 kOhm

Coil inductivity: 0.42 H

Loading impedance: 47 kW

Loading capacity: 100 pF

Cantilever: Aluminium

Weight: 8.4 g

Posted

Vinylcalle, som är välinformerad, säger att Clearaudios mm-pickuper utgår från Audio Technicas AT95 och den har en compliance på 15 så det kanske stämmer om nu inte Clearaudio inte tweakat specifikationen. Vikten har de dock skruvat upp från 5,7 g tll 8,4 g.

Posted
Vinylcalle, som är välinformerad, säger att Clearaudios mm-pickuper utgår från Audio Technicas AT95 och den har en compliance på 15 så det kanske stämmer om nu inte Clearaudio inte tweakat specifikationen. Vikten har de dock skruvat upp från 5,7 g tll 8,4 g.

Hade till och med av nålen på en igår och den var illgrön på insidan :app:.

Till en Jelco 750 kan man använda en stor variation av pickuper då den dels har en effektivmassa som passar mycket samt har möjlighet till dämpning via olja. Du kan dessutom enkelt ändra den effektivamassan genom att byta till lättare eller tyngre skal.

Vad har TS för ungefärlig budget? Själv är jag glad för Denons DL-103 och har 2 olika i samlingen. Sen har alltid Ortofon trevliga alternativ t.ex. Turbo MC1 och 3 eller Quintet RED/Blue (ligger i prisklass med annat som diskuterats).

Vill du gå riktigt Old School kan man utan problem köra en SPU i SA-750. Börjar på ca 6000 kr.

MvH Carl

Posted
Hade till och med av nålen på en igår och den var illgrön på insidan :app:.

Till en Jelco 750 kan man använda en stor variation av pickuper då den dels har en effektivmassa som passar mycket samt har möjlighet till dämpning via olja. Du kan dessutom enkelt ändra den effektivamassan genom att byta till lättare eller tyngre skal.

Vad har TS för ungefärlig budget? Själv är jag glad för Denons DL-103 och har 2 olika i samlingen. Sen har alltid Ortofon trevliga alternativ t.ex. Turbo MC1 och 3 eller Quintet RED/Blue (ligger i prisklass med annat som diskuterats).

Vill du gå riktigt Old School kan man utan problem köra en SPU i SA-750. Börjar på ca 6000 kr.

MvH Carl

Burgeten är inte riktigt satt, men om jag skall höfta så tänker jag helst runt en tusenlapp men det går att töja på om man hittar något mer slutgiltigt (i aktuellt system)

Denonen finns på ebay för 1200kr (orimligt lite? svenskt pris är 2600). Verkade vara en seriös säljare.

Med denna skulle dock resonansfrekvensen (innan dämpning med olja) hamna på 15Hz. Finns det någon fördel i att välja en så låg compliance-pickup (5) och öka den effektiva massan?

Posted
Burgeten är inte riktigt satt, men om jag skall höfta så tänker jag helst runt en tusenlapp men det går att töja på om man hittar något mer slutgiltigt (i aktuellt system)

Denonen finns på ebay för 1200kr (orimligt lite? svenskt pris är 2600). Verkade vara en seriös säljare.

Med denna skulle dock resonansfrekvensen (innan dämpning med olja) hamna på 15Hz. Finns det någon fördel i att välja en så låg compliance-pickup (5) och öka den effektiva massan?

1200 kr låter väldigt billigt. Tänk på att frakt och eventuell tull med mera kan tillkomma med.

Många japanska tillverkare inl. Denon anger kompliansen vid 100 Hz istället för det "normala" 10 Hz. Vid 10 Hz (den siffran du använder vid beräkning) ligger kompliansen på cirka 9-10 för DL-103.

Om möjligheten finns att sträcka på budgeten lite vad gäller pickup tycker jag absolut att du ska göra det. För pickuper finns ofta ett större samband mellan pris och prestanda än hos övrig hifiutrustning.

MvH Carl

Posted

Jag läste den givande och bra tråden kring MM kontra MC här på forumet och det har inte helt underlättat valet. Vet inte riktigt vilken fot jag skall stå på. MI verkar intressant eftersom jag inte direkt behöver nytt RIAA. Jag har ingen MC-ingång på riaat jag har nu.

Med tanke på de rekommendationer som kommit här och på forumet kring Clearaudio blev jag lite nyfiken på AT95 eller någon av Audio technicas bättre pickuper. AT120 ligger under i pris kontra Clearaudio concept men vore rent logiskt ett par modeller över under skalet. Dock utan lullull och eventuella förbättringar de gjort mot AT95.

Posted
Jag läste den givande och bra tråden kring MM kontra MC här på forumet och det har inte helt underlättat valet. Vet inte riktigt vilken fot jag skall stå på. MI verkar intressant eftersom jag inte direkt behöver nytt RIAA. Jag har ingen MC-ingång på riaat jag har nu.

Med tanke på de rekommendationer som kommit här och på forumet kring Clearaudio blev jag lite nyfiken på AT95 eller någon av Audio technicas bättre pickuper. AT120 ligger under i pris kontra Clearaudio concept men vore rent logiskt ett par modeller över under skalet. Dock utan lullull och eventuella förbättringar de gjort mot AT95.

Det finns massor med olika val och det är inte helt lätt att komma till rätt beslut.

Om du vill slippa byta RIAA alt. skaffa MC-stepup kan en high out put MC pickup vara ett bra val, i lägre prisklasserna finns t.ex. Benz Micro Silver (3000 kr i enklare förpackning).

MvH Carl

Posted
Det finns massor med olika val och det är inte helt lätt att komma till rätt beslut.

Om du vill slippa byta RIAA alt. skaffa MC-stepup kan en high out put MC pickup vara ett bra val, i lägre prisklasserna finns t.ex. Benz Micro Silver (3000 kr i enklare förpackning).

MvH Carl

Jag satt faktiskt i morse och ställde mig den frågan med efter att valet börjat luta åt Denon DL-103.

Denon har en DL-110 också. Hur står den sig mot 103?

Och för att ännu en gång dra koppling mot tråden om moderna MM vs. MC (som också borde blivit moderna?)

Denon DL-103 har, om jag förstått saken rätt, ganska många år på nacken?

Det finns även en r-modell av 103an, hur pass mycket har hänt i och med denna uppdatering?

Åter till Ebay så finns dem för ett överkomligt pris.

Posted
Jag satt faktiskt i morse och ställde mig den frågan med efter att valet börjat luta åt Denon DL-103.

Denon har en DL-110 också. Hur står den sig mot 103?

Och för att ännu en gång dra koppling mot tråden om moderna MM vs. MC (som också borde blivit moderna?)

Denon DL-103 har, om jag förstått saken rätt, ganska många år på nacken?

Det finns även en r-modell av 103an, hur pass mycket har hänt i och med denna uppdatering?

Åter till Ebay så finns dem för ett överkomligt pris.

Det fanns tidigare en DL-160 som var en trevlig high output MC. DL-110 är en lite enklare version som nog fortfarande får anses vara en bra och prisvärd pickup även om DL-160 var en del bättre. Jag skulle vilja påstå att DL-103 är bättre än dom båda med viss marginal. DL-103R är samma pickup som DL-103 men med andra spolar. Vissa hävdar bestämt att den är bättre. Jag har aldrig jämfört men är inte säker på att skillnaden är mer än marginell.

Att saker och ting är gamla betyder knappast att dom är dåliga. DL-103, Ortofon SPU, Koetsu, Shure V-15 m.fl är ett bevis om inte annat.